Öka ramtillgång för specifikt program?

Permalänk
Medlem

Öka ramtillgång för specifikt program?

Tjena.

Jo, jag har problem med att jag får varning om "lite minne" när jag spela World of Warcraft.. Går då in och tittar hur mycket minne som finns ledigt och då använder WoW cirka 1-1,5GB minne och totalt använder datorn cirka 40%.. Då borde jag väl inte få en sån varning?

Det medför att jag blir utslängd till skrivbordet och ett taskigt meddelande.. Spelar just nu på det inbyggda grafikkortet om det har någon koppling? Dator i signatur.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

När du minimerar program ändras minnesanvändningen, växlas ner. Öka istället virtuella minnet i datorn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

När du minimerar program ändras minnesanvändningen, växlas ner. Öka istället virtuella minnet i datorn.

Dubblade till 4555MB, hjälpte inte alls

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan de ha att göra med att spelet körs med 32-bit exe som är begränsad till max 2GB RAM? Testat om det funkar bättre med 64-bits exen (har för mig att WoW ska ha en sån)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kan de ha att göra med att spelet körs med 32-bit exe som är begränsad till max 2GB RAM? Testat om det funkar bättre med 64-bits exen (har för mig att WoW ska ha en sån)?

Good point! Ska testas när man inte får en kö på 1600+ pers

Kan det ha att göra med att jag bara kör ett minne? Det blir väl "slöare" men är ju fortfarande samma minnesmängd..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Good point! Ska testas när man inte får en kö på 1600+ pers

Kan det ha att göra med att jag bara kör ett minne? Det blir väl "slöare" men är ju fortfarande samma minnesmängd..

har inget med det medelandet att göra. minnena arbetar långsammare i single channel men knappt märkbar skillnad.

det handlar snarare om att du använder nästan allt ram minne när du spelar eller att ditt virituella minne är för dåligt tilltaget.

dock om du kört 32bit versionen på wow så kan den max hantera 2gb utan modifieringar men ingen mening med att pula me och riskera bann sen 64bit versionen släpptes ihop med cath eller vad det var utan byt helt enkelt till 64 bit och få tillgång till mer 2gb användbart minne i wow.

kräver givetvis även 64bit windows/linux/whatev vilket jag antar att du kör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Good point! Ska testas när man inte får en kö på 1600+ pers

Kan det ha att göra med att jag bara kör ett minne? Det blir väl "slöare" men är ju fortfarande samma minnesmängd..

Antar att du tänker på DDR dual channel mode? Du kan läsa om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inget med det medelandet att göra. minnena arbetar långsammare i single channel men knappt märkbar skillnad.

det handlar snarare om att du använder nästan allt ram minne när du spelar eller att ditt virituella minne är för dåligt tilltaget.

dock om du kört 32bit versionen på wow så kan den max hantera 2gb utan modifieringar men ingen mening med att pula me och riskera bann sen 64bit versionen släpptes ihop med cath eller vad det var utan byt helt enkelt till 64 bit och få tillgång till mer 2gb användbart minne i wow.

kräver givetvis även 64bit windows/linux/whatev vilket jag antar att du kör.

Wow kör på 64bit klienten från start, det går att ändra till 32bit i inställningar i launchern, så det verkar inte vara problemet.. Kan verkligen wow använda 6-7gb minne? Funkar ju felfritt ibland, har jag spotify på tex så kommer meddelandet alltid.. Men ibland när jag bara har spelet igång kan det också poppa upp och nån gång har wow crashat med "för lite minne" som anledning.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz