Korsad skarvkontakt (RJ-45) fungerar inte

Permalänk
Medlem

Korsad skarvkontakt (RJ-45) fungerar inte

Hej

Jag har haft stora problem med mitt nätverk. Jag kan inte köra trådlöst då jag fn sitter för långt ifrån routern och det kort jag har inte orkar fånga upp signalen. Jag köpte en Homeplug från TP Link som har fungerat hyfsat bra för det mesta, men det har varit en hel del strul. Jag vet inte om det beror på det här jäkla huset och att ledningarna är gamla eller att de går över fler faser.

Hursomhelst så slutade det att fungera hux flux igår kväll när jag satt och kollade på Youtube, hela anslutningen bara dog. Jag försökte felsöka under några timmar och kom fram till att min Homeplug inte längre fungerade. Bestämde mig för att göra en RMA på dem och få pengarna tillbaka. Var inne och köpte en vanlig nätverkskabel och en skarvkontakt på Clas Ohlson idag, men jag får inte det att fungera!

Till saken hör att jag har en 5m kabel som går till det vägguttaget där min homeplug satt, så jag köpte en 10m kabel och en skarv för att koppla ihop dem. Nu får jag inte detta att fungera, det går bra när jag kopplar sladden direkt ifrån routern till datorn, men inte när jag skarvar ihop kablarna. Jag har även försökt med en annan kabel, den som följde med routern, samma sak där.

Skarvkontakten är en sån här: Korsad skarvkontakt. Fungerar den inte för att den är korsad, eller är skiten bara sönder? Jag hade inte en tanke på att det skulle spela någon roll, nån i butiken plockade fram kontakten åt mig. Jag har för mig att alla modernare nätverkskort och routers klarar av att automatiskt växla mellan korsad/rak, men det kanske är fel?

Nu sitter jag här med en kabel som är för kort och ligger tvärs över golvet samt en skarvkontakt som inte fungerar...

Var är felet? Vad måste jag göra för att få detta att fungera? Oerhört tacksam för svar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Hej

Jag har haft stora problem med mitt nätverk. Jag kan inte köra trådlöst då jag fn sitter för långt ifrån routern och det kort jag har inte orkar fånga upp signalen. Jag köpte en Homeplug från TP Link som har fungerat hyfsat bra för det mesta, men det har varit en hel del strul. Jag vet inte om det beror på det här jäkla huset och att ledningarna är gamla eller att de går över fler faser.

Hursomhelst så slutade det att fungera hux flux igår kväll när jag satt och kollade på Youtube, hela anslutningen bara dog. Jag försökte felsöka under några timmar och kom fram till att min Homeplug inte längre fungerade. Bestämde mig för att göra en RMA på dem och få pengarna tillbaka. Var inne och köpte en vanlig nätverkskabel och en skarvkontakt på Clas Ohlson idag, men jag får inte det att fungera!

Till saken hör att jag har en 5m kabel som går till det vägguttaget där min homeplug satt, så jag köpte en 10m kabel och en skarv för att koppla ihop dem. Nu får jag inte detta att fungera, det går bra när jag kopplar sladden direkt ifrån routern till datorn, men inte när jag skarvar ihop kablarna. Jag har även försökt med en annan kabel, den som följde med routern, samma sak där.

Skarvkontakten är en sån här: Korsad skarvkontakt. Fungerar den inte för att den är korsad, eller är skiten bara sönder? Jag hade inte en tanke på att det skulle spela någon roll, nån i butiken plockade fram kontakten åt mig. Jag har för mig att alla modernare nätverkskort och routers klarar av att automatiskt växla mellan korsad/rak, men det kanske är fel?

Nu sitter jag här med en kabel som är för kort och ligger tvärs över golvet samt en skarvkontakt som inte fungerar...

Var är felet? Vad måste jag göra för att få detta att fungera? Oerhört tacksam för svar.

Haft liknande och den har funkat. ska egentligen inte spela roll om det är kortsat eller inte. ställer rätt sig i datorn/routern (bör göra det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Haft liknande och den har funkat. ska egentligen inte spela roll om det är kortsat eller inte. ställer rätt sig i datorn/routern (bör göra det).

Ja, det var det jag tänkte också... Så vad fasen ska jag göra? Jag har ingen inställning i routern för detta ( har en Virgin Media Superhub), men jag tycker väl att den ska klara av det ändå...

Så vad drar man för slutsats? Att kontakten är kass? Finns det nåt annat jag kan prova? Vill få detta fixat snarast möjligt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Har du provat både den befintliga (5m) och den nya (10m) kabeln? Direkt mellan router<->dator?

Så att du ser att båda kablarna fungerar fullt ut?

Om 5-meterskabeln inte fungerar så var det kanske egentligen det ursprungliga problemet till att dina home plug inte gick att använda?

Med vänlig hälsning

Andréas
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Har du provat både den befintliga (5m) och den nya (10m) kabeln? Direkt mellan router<->dator?

Så att du ser att båda kablarna fungerar fullt ut?

Om 5-meterskabeln inte fungerar så var det kanske egentligen det ursprungliga problemet till att dina home plug inte gick att använda?

Med vänlig hälsning

Andréas
Epradius

Har tyvärr ingen möjlighet att prova den befintliga 5-m kabeln. Dels sitter den fastspikad längs väggen, dels är det för långt mellan datorn och routern. Jag har såklart funderat på att det kan vara fel på den, inte för att jag förstår hur en kabel kan gå sönder helt plötsligt utan att jag gjort nåt med den... Men som jag sa så har jag ju även provat en annan kabel tillsammans med skarvkontakten, inte heller detta fungerar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Prova att sätta dina homeplug i varsin ände av kabeln och se om LAN-indikeringen tänds på dem.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

En sista utväg för att prova kablarna. Du kan testa dom i routern om du har två portar över. Vissa routers kopplar ner portarna om du gör en loop. Men du bör hinna se om det tänds iaf.

Då kan du först prova din 10-meters genom att ansluta bägge ändar i routern och se om det tänds.
Sedan provar du den andra och ser att den funkar.

När du ser att båda är ok så provar du med skarvstycket...

Tänk på att när du gör en loop så kan du sänka nätverket tillfälligt, så du inte håller på med något viktigt på nätverket samtidigt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

En sista utväg för att prova kablarna. Du kan testa dom i routern om du har två portar över. Vissa routers kopplar ner portarna om du gör en loop. Men du bör hinna se om det tänds iaf.

Då kan du först prova din 10-meters genom att ansluta bägge ändar i routern och se om det tänds.
Sedan provar du den andra och ser att den funkar.

När du ser att båda är ok så provar du med skarvstycket...

Tänk på att när du gör en loop så kan du sänka nätverket tillfälligt, så du inte håller på med något viktigt på nätverket samtidigt.

Har som sagt lite svårt att testa det. Kan testa med den lösa kabeln jag har, men det kommer inte att visa om min 5-meters kabel funkar eller inte. 10-m kabeln vet jag fungerar eftersom det är den jag använder just nu. Måste bara få resten att fungera, då jag inte kan ha kabeln tvärs över golvet.

Fler tips på vad jag kan testa? Kan en skarvkontakt verkligen vara trasig? Det kanske den kan vara om den är dåligt kopplad antar jag?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Har som sagt lite svårt att testa det.

Du har inte möjlighet att plugga in dina home plug i respektive ände på den fast förlagda kabeln och sen in med dom i ett vägguttag (borde räcka i ena änden där den ena home plug suttit/sitter)?

Och i andra änden använde en skarvsladd ifall det inte finns ett eluttag i närheten.

Så du ser att LAN-indikeringarna tänds på dom.

Angående om den kan vara trasig. Kanske inte speciellt vanligt, men visst kan det vara trasigt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Du har inte möjlighet att plugga in dina home plug i respektive ände på den fast förlagda kabeln och sen in med dom i ett vägguttag (borde räcka i ena änden där den ena home plug suttit/sitter)?

Och i andra änden använde en skarvsladd ifall det inte finns ett eluttag i närheten.

Så du ser att LAN-indikeringarna tänds på dom.

Angående om den kan vara trasig. Kanske inte speciellt vanligt, men visst kan det vara trasigt.

Homepluggarna skickade jag tillbaka idag, gjorde som sagt en RMA på dem då jag tröttnat på att de aldrig fungerar ordentligt.

Testade att koppla in min 10m kabel och den korta dom följde med routern med båda ändarna i varsin port i routern. Båda fungerar och får grönt ljus. 5m kabeln sitter som sagt fast i väggen och jag har ingen lust att dra ut alla clips. Har dragit 10metaren då gott det går längs väggen och det får fan funka sålänge. Får gå tillbaka och byta ut skarven, hoppas jag får en som funkar istället... Det kan inte vara något annat som felar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Ok, lycka till

Du fick för nätverk förresten? Så dom inte gav dig en för telefoni? Det finns 8-polig även för telefoni.

Med vänlig hälsning

Andréas
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Ok, lycka till

Du fick för nätverk förresten? Så dom inte gav dig en för telefoni? Det finns 8-polig även för telefoni.

Med vänlig hälsning

Andréas
Epradius

Jadu, det antar jag...

Den heter RJ 45 crossed modular coupler, borde vara för nätverk?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Den du länkade till ovan ligger under telefoni. Fick du den för 19 kr?

Du ska ha denna:

http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Den du länkade till ovan ligger under telefoni. Fick du den för 19 kr?

Du ska ha denna:

http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000

Jahadu, du har nog fasen rätt.. Jag tyckte väl det var lite skumt när han gick till telefonidelen och plockade den

Först gick han och ville ge mig ett set med USB adapters, när jag sa det så gick han till telefonidelen. Tänkte inte så mycket på det då jag var osäker på var de hade såna, och för att jag inte hade en aning om att det fanns 8 poliga telekontakter. Typiskt, just my luck

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2