Värt att skaffa fiber för detta priset?

Permalänk
Medlem

Värt att skaffa fiber för detta priset?

Jag bor ute på landet utanför Vallentuna och vi har äntligen blivit erbjudna fiber som skall kosta 22900kr att få installerat!Detta är ip-only som köpt upp rättigheterna för våran kommun och det skall vara ett öppet nät med blandannat bredbandsbolaget tele2 mm att välja bland tror inte jag kommer kunna välja telia som jag haft i många år nu med adsl 8/0.8 som ger 7/0.9 vilket inte är mycket att hurra för!Men är detta ett bra pris ip-only hävdar såklart att det kommer kosta 10-15 tusen mer att ansluta i efterhand dom går förbi med linan utanför min tomtgräns hur jag än väljer att göra!Så möjlighet i framtiden finns men vad kostar det då på riktigt?

Har deadline på fredag så har lite beslutsångest 😌

Hasighet skulle vara 100/10 för ca 220kr månaden?ja kan dom bestämma det innan jag valt leverantör?kanske är ett snitt?Skall träffa säljaren i morgon kväll och vill ha lite kött på benen!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Det här är inget beslut någon annan än ni som bor i hushållet skall ta, man får väga in att dra in fibern kan faktiskt ge en värdeökning, men vad ska vi säga liksom?

220 kr är väl inte superbilligt, det beror ju helt på hur dom lagt upp det, om det är en gemensam deal som omkringliggande hus/lägenheter har eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Det här är inget beslut någon annan än ni som bor i hushållet skall ta, man får väga in att dra in fibern kan faktiskt ge en värdeökning, men vad ska vi säga liksom?

220 kr är väl inte superbilligt, det beror ju helt på hur dom lagt upp det, om det är en gemensam deal som omkringliggande hus/lägenheter har eller inte.

Jo det är sant men undrar om det är ett rimligt pris?Har dålig koll på fiber så det är svårt att avgöra själv och se det från alla sidor både bra och dåliga tänkte om folk hade lite erfarenheter att dela

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Priset variera beroende på hur många som ansluts och hur mycket jobb det är för att dra fiber i ett området.
För vissa kostar den ca 15.000, medan andra betalar över 20.000.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, du får väl googla lite om du undrar över priser eller gå till prisjakt och kolla.
Beror ju på saker som bindningstider, hur många ni är som skall installera och annat som vi inte kan ta ställning till utan att veta alla detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Jag bor ute på landet utanför Vallentuna och vi har äntligen blivit erbjudna fiber som skall kosta 22900kr att få installerat!Detta är ip-only som köpt upp rättigheterna för våran kommun och det skall vara ett öppet nät med blandannat bredbandsbolaget tele2 mm att välja bland tror inte jag kommer kunna välja telia som jag haft i många år nu med adsl 8/0.8 som ger 7/0.9 vilket inte är mycket att hurra för!Men är detta ett bra pris ip-only hävdar såklart att det kommer kosta 10-15 tusen mer att ansluta i efterhand dom går förbi med linan utanför min tomtgräns hur jag än väljer att göra!Så möjlighet i framtiden finns men vad kostar det då på riktigt?

Har deadline på fredag så har lite beslutsångest 😌

Hasighet skulle vara 100/10 för ca 220kr månaden?ja kan dom bestämma det innan jag valt leverantör?kanske är ett snitt?Skall träffa säljaren i morgon kväll och vill ha lite kött på benen!

22900 är inte mycket för att få fiberanslutning. Känner en som är på g att dra in fiber centralt i en storstad, ca 3 meter att gräva till tomtgräns (och allt grävande på tomten får man stå för själv), och det ska kosta närmare 30 papp (efteranslutning). Att gräva 20 meter över en allmänning för att efteransluta en kommersiell byggnad gick på över 70 papp för samma fastighetsägare.
Så ja, efteranslutning kostar minst 10 papp extra, men fiber är helt klart värt kostnaden. Inte bara för att det öppnar för högre hastigheter, men det blir även mindre störningar och lägre svarstider. Öppet nät är en extra bonus!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Se det så här.

Har man fiber i bostaden är värdet högre när man skall sälja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om det i slutändan kan bli en kostnad på 40.000 - 48.000 så är det svårt att säga om det är värt eller inte. Jag antar att de måste dra fiber en bra lång sträcka till där ni bor för den kostnaden.

I snitt så brukar väl kostnaden vara runt 15.000-20.000 om det finns fiber relativt nära.

Jag hade nog betalat det om jag hade pengarna, särskilt att gå från 8Mbit adsl till 100Mbit fiber. Men som sagt, det beror lite på en själv och vad man själv vill ha eller hur viktigt internet är med relativt bra hastigheter.

Sedan som redan nämnts så skulle det även öka värdet på huset om ni skulle sälja det.

Permalänk
Medlem

fiber för 23 lakan?? ja tack...... själv så måste man pröjsa 80k för coax om jag vill ha snabbare än adsl

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ja, ja, ja och ja.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen att man inte hade några pengar när det grävdes ner fiber till grannfastigheten, hade kostat oss cirka 7K att koppla fiber i huset när dom la ner kabeln men lär nog vara någon krona extra nu..

Lite segt att veta att bara ~30cm från tomtgränsen går det en rejäl fiberlina och man kan inte ta del av den kakan... :/

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;15002916']Hatar verkligen att man inte hade några pengar när det grävdes ner fiber till grannfastigheten, hade kostat oss cirka 7K att koppla fiber i huset när dom la ner kabeln men lär nog vara någon krona extra nu..

Du kan alltid ringa och fråga, de borde ha dragit flera fiber till grannen, kanske de kan koppla in dig i en av de lediga som finns, men ja går säker på minst 12.000kr även fast det är så nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du kan alltid ringa och fråga, de borde ha dragit flera fiber till grannen, kanske de kan koppla in dig i en av de lediga som finns, men ja går säker på minst 12.000kr även fast det är så nära.

Nja, ingen mening just nu. Dels har jag inga pengar och dels har jag flyttat

Dock morsans hus så i framtiden kanske...

Det var förresten ett lägenhetshus som kopplades in och det gjordes åt ett kommunalt bostadsbolag, det var nog därför priset var så lågt eftersom dom skulle ändå gräva där och bolaget tog väl den stora delen av totalkostnaden.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Man kommer ångra sig om man ej ansluter när en grupp fastigheter gör det. Först blir det dyrare att ansluta i efterhand och vid försäljning blir ditt hus svårare att sälja om alla andra fastigheter har fiber och din inte har det.

Jag som är beroende av fiberanslutning hade inte tvekat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är i stort sett alltid värt med fiber. Fibern kommer vara like självklar så som kopparledningar varit i 60 år, eller elledningar i hundra, eller ens vatten och avlopp i huset.

Fibertjänster är bra mycket billigare relativt till de ADSL/4G-skräp som finns annars. Dessutom som sagt tidigare, huset värde ökar och det blir mycket mera lättsålt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skulle ALDRIG åka på en visning på ett hus utan fiber och tror inte jag är ensam, så om du inte tänker bo där hela livet och känner för att gå över till 4g bredband när Telia inte orkar hålla på med ADSL längre så kan du ju välja att inte betala detta för Fiber eller så väljer du att komma in i millennieskiftet med resten av oss

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och info lutar nog att man tar det det är ca 30% som tackat ja till fiber här i byn så man ska väll vara glad att dom gör det i huvud taget!
Självklart vill jag ha fiber men när man har hus så har man mycket att lägga pengar på därför ar inte allt en självklarhet!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle ALDRIG åka på en visning på ett hus utan fiber och tror inte jag är ensam, så om du inte tänker bo där hela livet och känner för att gå över till 4g bredband när Telia inte orkar hålla på med ADSL längre så kan du ju välja att inte betala detta för Fiber eller så väljer du att komma in i millennieskiftet med resten av oss

Och har hittat lite ny info ang leverantörer är detta ett bra utbud?Då jag endast haft telia så har jag ej erfarenhet av andra !

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Är det ett öppet nät du ska få så borde dem ha koll på vilka leverantörer som kan leverera när allt är färdigt. Be om att få denna listan och ring sedan till dessa leverantörer och kolla vad dem kan leverera och till vilket pris. Dem borde ha denna informationen redan. Är ~23000 total kostnaden för att du ska få fiber koppling så kan jag tycka det är en liten investering då det som många andra påpekat ökar värdet och gör din fastighet mer lättsåld.

Många idag tittar på vad det finns för anslutningar då allt fler vill ha högre hastigheter och stabilare uppkoppling (även om dem i många fall inte behöver det).

Jag hade utan att tveka lagt in fiber nu. Lite surt att sitta om 6 månader och vilja ha fiber och det kostar 10.000 mer. Är det en fråga om pengar kan kostnaden vara lättare att ta om 6 månader även om det är dyrare. Så i slutändan är det bara du som vet om det är värt det för dig eller inte.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Och har hittat lite ny info ang leverantörer är detta ett bra utbud?Då jag endast haft telia så har jag ej erfarenhet av andra !

jag betalar 279kr / mån för 100/10 från bahnhof

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Se det så här.

Har man fiber i bostaden är värdet högre när man skall sälja.

Jag som inte äger mitt boende undrar lite hur stor värdeökningen blir med en fiberanslutning jämnfört med utan.
Det finns väl statistik på det hela, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag som inte äger mitt boende undrar lite hur stor värdeökningen blir med en fiberanslutning jämnfört med utan.
Det finns väl statistik på det hela, eller?

Tror inte man kan säga exakt hur mycket värdet ökar. Huspriserna beror på så många olika faktorer, ränteläget, fastighetens läge och skick osv.
Dock tror jag att man får fler intressenter vid en hisförsäljning om vissa moderniteter finns. Jag skulle i alla fall tveka om det inte finns fiber, eller om efterdragning kostar för mycket. Dock spelar även övriga faktorer in här också. Ett fint hus med bra läge och låga räntor men utan fiber, ja då skulle jag nog vara intresserad.
Det viktiga är att fiber för många (och det blir nog fler med tiden) är en viktig faktor när man byter bostad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Tror inte man kan säga exakt hur mycket värdet ökar. Huspriserna beror på så många olika faktorer, ränteläget, fastighetens läge och skick osv.
Dock tror jag att man får fler intressenter vid en hisförsäljning om vissa moderniteter finns. Jag skulle i alla fall tveka om det inte finns fiber, eller om efterdragning kostar för mycket. Dock spelar även övriga faktorer in här också. Ett fint hus med bra läge och låga räntor men utan fiber, ja då skulle jag nog vara intresserad.
Det viktiga är att fiber för många (och det blir nog fler med tiden) är en viktig faktor när man byter bostad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kan jag köpa.
Men att då skriva ett inlägg om "att" det höjer värdet blir ju en aning missvisande eftersom det faktiskt inte finns några som helst bevis eller statistik som berättar Att så är fallet.
Så jag var mest ute efter lite fakta om det som iller påstod, men vi får väl se om han kanske kan sprida lite ljus över det hela.

Själv så skulle faktiskt fiberanslutning bara vara ett plus i kanten för min del om jag letar hus men jag skulle verkligen inte betala extra för det, men det är ju jag det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har inte några konkreta belägg för att det höjer värde.
Jag bara basunerade ut min åsikt då jag inte är alena om att tänka i dessa banor.

Så länge jag lever kommer jag inte köpa en bostad som ej är ansluten till fiber.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, det kan jag köpa.
Men att då skriva ett inlägg om "att" det höjer värdet blir ju en aning missvisande eftersom det faktiskt inte finns några som helst bevis eller statistik som berättar Att så är fallet.
Så jag var mest ute efter lite fakta om det som iller påstod, men vi får väl se om han kanske kan sprida lite ljus över det hela.

Själv så skulle faktiskt fiberanslutning bara vara ett plus i kanten för min del om jag letar hus men jag skulle verkligen inte betala extra för det, men det är ju jag det.

De finns dock en undersökning som visar att om 2 likadana bostäder säljs så får den med fiber ut maknadsvärde och den utan ligger lite under de, så man får inte mera betalt för man har fiber utan man får mindre de inte finns. Har inte koll på vart jag läste de men gjorde en hel del efterforskningar då jag var delaktig i ett projekt för en 15 år sen.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

De finns dock en undersökning som visar att om 2 likadana bostäder säljs så får den med fiber ut maknadsvärde och den utan ligger lite under de, så man får inte mera betalt för man har fiber utan man får mindre de inte finns. Har inte koll på vart jag läste de men gjorde en hel del efterforskningar då jag var delaktig i ett projekt för en 15 år sen.

MVH Peter

Tack.
Då kan vi konstatera att en fiberansluten villa Ej ökar värdet som vissa påstår.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Att fiber höjer värdet på en fastighet är jag övertygad om. Dock är frågan hur mycket?
Folk gnäller när de ska betala 15.000+ för att få fiber. Då har jag svårt att tro att de är villiga att betala mer för att ha det redan installerat när de flyttar in.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Att fiber höjer värdet på en fastighet är jag övertygad om. Dock är frågan hur mycket?
Folk gnäller när de ska betala 15.000+ för att få fiber. Då har jag svårt att tro att de är villiga att betala mer för att ha det redan installerat när de flyttar in.

skillnaden är att det inte känns/märks lika mycket om man lägger till 20.000kr när man köper ett hus för 2-4 miljoner!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile