Permalänk
Medlem

Bahnhof, IP, routers och homeplug

Vill börja med att be om ursäkt om svar på mina frågor finns i multipla trådar på forumet?!

Mina förutsättningar hemma är:
Bredband, fiber in i lägenhet, Göteborgs stadsnät, Itux, 12 nätverksuttag sammanlagt och leverantör - Bahnhof.

Som det verkar sedan en vecka tillbaka så kan jag bara ha två (2) uttag patchade. Innan det var det tre, vilket redan där var på tok för lite. Två tycker jag är under all kritik.

Fråga 1: Någon på forumet med samma / liknande förutsättningar, som kan verifiera att man bara har två IP från Bahnhof? Har kontaktat dom i förra veckan, men har inte fått svar ännu.

Om vi nu utgår ifrån att jag bara kan ha två uttag inkopplade, så kommer nya förutsättningar. Ett uttag är paxat av grabben och hans stationära dator. Det vill jag inte röra. Sedan har jag ett uttag till min trådlösa router (Airport Extreme) och innan, när jag kunde ha tre, så var det tredje uttaget patchat till min Samsung Smart-TV. Det är TV som just nu inte har trådat nät.

Hemma har vi två våningar, väggar och möbler - så "Extremen" fixar inte att leverera trådlöst i hela lägenheten. Samt att TV, som används till Netflix, Viaplay, HBO och annat streamande, nästan kräver kabel.

Jag har testat (har en airport express i skåpet, som jag inte längre får igång) förstärka, brygga nätet, men har inte märkt av någon märkbar förbättring?

Så fråga 2: Finns det trådlösa routrar, som är kraftfullare, som fixar att förse 124 kvadrat, på två våningar, som dessutom har minst fyra nätverksportar? Tips, emottages tacksamt. Eller skall man börja läsa in sig på Homeplug? Finns det Homeplug med fler portar än en? Och hur är hastigheten på Homeplug?

Blir alltid lite långrandig när jag skriver, för att inte missa någon förutsättning, men sammanfattningsvis:
Har Bahnhof, i stadsnät, bantat antalet IP-adresser till två?
Kraftfull trådlös router?
Homeplugs, bra eller inte bra?

Tackar!

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Vill börja med att be om ursäkt om svar på mina frågor finns i multipla trådar på forumet?!

Mina förutsättningar hemma är:
Bredband, fiber in i lägenhet, Göteborgs stadsnät, Itux, 12 nätverksuttag sammanlagt och leverantör - Bahnhof.

Som det verkar sedan en vecka tillbaka så kan jag bara ha två (2) uttag patchade. Innan det var det tre, vilket redan där var på tok för lite. Två tycker jag är under all kritik.

Fråga 1: Någon på forumet med samma / liknande förutsättningar, som kan verifiera att man bara har två IP från Bahnhof? Har kontaktat dom i förra veckan, men har inte fått svar ännu.

Om vi nu utgår ifrån att jag bara kan ha två uttag inkopplade, så kommer nya förutsättningar. Ett uttag är paxat av grabben och hans stationära dator. Det vill jag inte röra. Sedan har jag ett uttag till min trådlösa router (Airport Extreme) och innan, när jag kunde ha tre, så var det tredje uttaget patchat till min Samsung Smart-TV. Det är TV som just nu inte har trådat nät.

Hemma har vi två våningar, väggar och möbler - så "Extremen" fixar inte att leverera trådlöst i hela lägenheten. Samt att TV, som används till Netflix, Viaplay, HBO och annat streamande, nästan kräver kabel.

Jag har testat (har en airport express i skåpet, som jag inte längre får igång) förstärka, brygga nätet, men har inte märkt av någon märkbar förbättring?

Så fråga 2: Finns det trådlösa routrar, som är kraftfullare, som fixar att förse 124 kvadrat, på två våningar, som dessutom har minst fyra nätverksportar? Tips, emottages tacksamt. Eller skall man börja läsa in sig på Homeplug? Finns det Homeplug med fler portar än en? Och hur är hastigheten på Homeplug?

Blir alltid lite långrandig när jag skriver, för att inte missa någon förutsättning, men sammanfattningsvis:
Har Bahnhof, i stadsnät, bantat antalet IP-adresser till två?
Kraftfull trådlös router?
Homeplugs, bra eller inte bra?

Tackar!

Om du har 12 uttag så är det väl självklart att du ska använda dem.
Inkommande uttag - router - till övriga uttag

Har du dålig wifi så sätter du upp en extra AP - inte en extra router.
Varför homeplug när du har 12 uttag?

Permalänk
Medlem

Tackar!

Inne vid panelen finns det inte utrymme att placera en router, tyvärr. På tok för trångt.

Använde ju min Airport Express som en AP, men utan att jag tyckte det blev så mycket bättre, kan ha varit felroutat? Sedan har jag lagt pengar på en wifi reapeter eller vad dom kallade den, som absolut inte fungerade. Sedan var det inte en router till, jag tänkte på, utan en som ersatte den befintliga.

Homeplugen var ju en fråga. Som inte gick hem, tydligen Jag vill ju ha det kablat, i de flesta fall, egentligen bara iphones, ipads och sånt jag vill ha på trådlöst.

Spaltar upp det jag vill ha på kabel:
Samsung Smart-TV
Apple TV
Grabbens stationära dator.
Viaplay Box
PS4
Inte så viktigt. men Sony Mediacenter och Sony Bravia TV.

Att dra kabel runt om i lägenheten är inget alternativ. Jag kan inte få sånt snyggt.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Du kan ju från din Airport Extreme dra en sladd till en switch (eller router som du stängt av DHCP på) och från den nyttja trådlöst i annan del av huset. Så har jag det hemma, en router på övervåningen och en router på nedervåningen med en sladd emellan. Funkar perfekt!

Permalänk
Medlem

Det kan jag testa. Skall bara få igång min express igen. Hittas inte i airport utlity efter ett ruskigt väder i Göteborg förra veckan. Tack!

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Trådlöst är trådlöst, det finns inget "kraftfullare" för det är baserat på en viss standard och teknologi. Generellt så skall det klara runt 40 meter inomhus på 2.4ghz bandet, jag har läst att AC standarden skall klara runt 100 meter inomhus men har ej testat det själv.

Det bästa är om du skaffar en router för att köra nat/pat med dhcp om du bara får 2st ip adresser, och sedan köpa trådlösa access punkter om du nu har redan dragit och satt ut 12st uttag i huset.

Permalänk
Medlem

Återigen, stort tack!

Har ni tips på accesspunkter, som funkar med airport extreme?

Visa signatur

Tack och bock!