Dags för årets viktigaste event - Timhack höst 2014 [hubb/switchfråga]

Permalänk
Medlem

Dags för årets viktigaste event - Timhack höst 2014 [hubb/switchfråga]

Hallå allesammans,

I samband med releasen av nya expansionen till WoW så har jag planerat ett LAN tillsammans med diverse polare i min lägenhet. Först lite information:

Bredbandsuttag med operatören Bahnhoff. Connectar till "viaEuropa"s bredbandsnät.

Min fråga är lite kort och gott, om jag vill ha kanske 10 connections som alla kan surfa, hur ska jag gå till väga? På senaste lanet blev det väldigt mycket meckande med en router, två routrar, switch osv bara för att få kanske 6 gemensamma connections. Jag skulle vilja pusha det lite ytterligare och ha kanske 10 platser tillgängliga, om det är möjligt?

Någon som sitter på lite expertis gällande större hemmanätverk, kanske förslag på en vettig hubb som löser mina problem?

Må gott!

Permalänk
Medlem

Ansluter ni trådlöst räcker det med en vettig trådlös router. Kör ni enbart med kablar behöver du en router och en switch pga att de flesta routrarna brukar ha begränsat antal portar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Pretty much och då kommer vi antagligen till samma problem som jag hade förra året, att någon tappar uppkoppling konstant. Inte helt vass på hur jag lyckas lösa 10 utkablar i en standard 4-5 ports router

Permalänk
Medlem

Antar att du har någon form av router i hemmet. Simplast är att bara koppla in en switch i routern så ska de fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Köp en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142 och koppla i en av routerns LAN-portar, då har du 3 portar kvar på routern och 7 på switchen för att koppla in datorer.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt. Skaffa en switch med 10 portar+ och sätt mellan router och datorer så löser det sig.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Internet <--> ROUTER <--> SWITCH <--> 10+ kopplar in sig i switchen.

Permalänk
Medlem

Du kan samman koppla switch till switch, se bara till att den följer ett rakt led och inte loopas tillbaka om det skulle vara så att spanning tree ej finns. Då skulle de räcka med 2st 8 portars switchar.

Permalänk
Medlem

Till andra: Som min lägenhet (lanlokalen, woo) ser ut så är bredbandsskåpet i min garderob, även där routern står. Det blir lite problematiskt att koppla in saker direkt i routern pga att den är en bit ifrån där vi kommer sitta, såvida inte alla har med sig ~5 meters lancables. Så här ser lösningen ut i lägenheten:

http://i.imgur.com/o9KA0GL.png

Kan iofs tänka mig att ha en lång kabel som bara går direkt från routern till en swithc som står mitt i rummet, men just nu är zelenis förslag väldigt lockande. 300 är ju ingenting så

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av libchh:

Till andra: Som min lägenhet (lanlokalen, woo) ser ut så är bredbandsskåpet i min garderob, även där routern står. Det blir lite problematiskt att koppla in saker direkt i routern pga att den är en bit ifrån där vi kommer sitta, såvida inte alla har med sig ~5 meters lancables. Så här ser lösningen ut i lägenheten:

http://i.imgur.com/o9KA0GL.png

Kan iofs tänka mig att ha en lång kabel som bara går direkt från routern till en swithc som står mitt i rummet, men just nu är zelenis förslag väldigt lockande. 300 är ju ingenting så

Som sagt. Dra en kabel från routern till rummet där ni sitter. Detta är ett temporärt lan så att sladden ligger på golvet kan man nog leva med. Och då behövs bara en switch i rummet som är tillräckligt stor för att koppla in alla datorer som ska anslutas till internet.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666