Haveri, Grafikkort eller Moderkort?

Permalänk
Medlem

Haveri, Grafikkort eller Moderkort?

Spelade CSGO i helgen och helt utan förvarning eller fsp-drop så började spelet bara frysa och det klassiska ljudet som loopar kom. Men efter några sekunder så återkom spelet i dess ära. 1 Skott så blev det likadant.

Tänkte jag skulle prova installera om och då istället för Win8.1 så tog jag tillbaka mitt gamla Win7. Väl inne i windows när installationen av OS var klart så drog jag hem drivrutiner till grafikkortet och starta om. BIOS hade blå sträck och och det fanns utropstecken lite här och där... "!!!!!!!!!!!!".

När loggan till windows kommer vid starten så blev det helt svart därefter och skärmen gick i viloläge.

GeForce GTX 580
ASUS M5A87 Motherboard

Hade det bara varit så att det blivit svart eller varit mer grafiska problem hade jag direkt antagit att det varit grafikkortet men i och med att det var utropstecken I BIOS och boot så undrar jag vad det kan vara. Nu under BOIS check och man ska trycka på resp. knapp för att ladda BOIS Settup så svarar det inte ibland. Precis som om jag inte skulle ha tryckt på en knapp.

Så länge som jag inte installerar drivrutiner till kortet efter installation av OS så funkar det faktiskt. Men dåligt naturligtvis.

Har ett nytt grafikkort på väg hem just nu och skulle vilja ha lite råd och tips.

Kan det vara moderkortet som är sönder?
Kan det vara Grafikkortet?
båda kanske?

Ska jag prova att sätta in det nya för att felsöka eller vänta tills resten kommer?
Nytt moderkort, Processor, RAM, Nätagg.

MVH, N0tiC

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, du kan också prova med att blåsa rent datorn med luft på burk & ta ut grafikkortet och sätt tillbaka det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Uppdatera BIOS, du kan också prova med att blåsa rent datorn med luft på burk & ta ut grafikkortet och sätt tillbaka det.

Tog ut kortet igår och kolla till allt. Blåste osv. Såg inte farligt ut alls. Fint chassi med filter.

Har aldrig provat att uppdatera bios. Svårt? Nyaste uppdateringen direkt eller en efter en?

Permalänk
Medlem

Detta låter som problem med GPUn tycker jag, tveksamt att en BIOS uppdatering hjälper.

Har det fungerat tidigare med nuvarade setup?

SKulle vänta tills ditt nya kort kommer och testa med det istället för att försöka laga en setup där felet troligtvis är nuvarande GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Detta låter som problem med GPUn tycker jag, tveksamt att en BIOS uppdatering hjälper.

Har det fungerat tidigare med nuvarade setup?

SKulle vänta tills ditt nya kort kommer och testa med det istället för att försöka laga en setup där felet troligtvis är nuvarande GPU.

Nuvarande setup har aldrig felat innan nu.
Nya kortet kommer att hamna i mina händer idag enligt posten. Riktig service! Beställde kortet igår klockan 17:23!

Så jag testar nog idag om tid finns annars blir det imorgon. Kan jag meddela om det var det som var felet eller om det kvarstår.

MvH, N0tiC

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:

Nuvarande setup har aldrig felat innan nu.
Nya kortet kommer att hamna i mina händer idag enligt posten. Riktig service! Beställde kortet igår klockan 17:23!

Så jag testar nog idag om tid finns annars blir det imorgon. Kan jag meddela om det var det som var felet eller om det kvarstår.

MvH, N0tiC

Prova då med det nya kortet.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Nya grafikkortet installerat och klart. Det funkar nu att spela och det verkar inte vara några större problem längre.

Dock så är något fortfarande konstigt då jag får sämre FPS med nya.

GTX 580 DirectCUII
till
EVGA GTX 760 SC ACX

Men jag låter detta vara tills resterande delar anländer.

Tack för visat intresse.

MvH, N0tiC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N0tiCa:

Nya grafikkortet installerat och klart. Det funkar nu att spela och det verkar inte vara några större problem längre.

Dock så är något fortfarande konstigt då jag får sämre FPS med nya.

GTX 580 DirectCUII
till
EVGA GTX 760 SC ACX

Men jag låter detta vara tills resterande delar anländer.

Tack för visat intresse.

MvH, N0tiC.

Samma drivrutin?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Samma drivrutin?

Nej, Drivrutiner avinstallerade jag innan jag installerade drivrutiner för 700 serien.

Har kört lite HWmonitor och fortfarande inte hittat något direkt fel - CPU 46C I BF4a så det är inte värmen..
Asus Diagnostics - Inget fel.

Skulle tro att PCI-E porten som är 2.0 har med saken att göra med tanke på att kortet är nu 3.0?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N0tiCa:

Nej, Drivrutiner avinstallerade jag innan jag installerade drivrutiner för 700 serien.

Har kört lite HWmonitor och fortfarande inte hittat något direkt fel - CPU 46C I BF4a så det är inte värmen..
Asus Diagnostics - Inget fel.

Skulle tro att PCI-E porten som är 2.0 har med saken att göra med tanke på att kortet är nu 3.0?

Mvh

Då det är rätt många med detta problem som uppdaterar sitt moderkortsbios, så är det det första jag skulle testat. Hur du uppdaterar står i din moderkortsmanual. PCI-e 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då det är rätt många med detta problem som uppdaterar sitt moderkortsbios, så är det det första jag skulle testat. Hur du uppdaterar står i din moderkortsmanual. PCI-e 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0.

Check, får ta och fixa det idag. Nyaste uppdateringen direkt antar jag?

Att kortet var bakåtkompatibelt hade jag koll på men det var mer om det förlorar lite prestanda däremellan?

Citat:

EDIT:
Om du använder ett 3.0 kort i en 2.0 port kommer prestandan att vara begränsad då:
PCI-E 2.0 klockhastighet (5 GHz) Bandbredd (500 MB för x1)
3.0 har lite mera att ge.

MvH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N0tiCa:

Check, får ta och fixa det idag. Nyaste uppdateringen direkt antar jag?

Att kortet var bakåtkompatibelt hade jag koll på men det var mer om det förlorar lite prestanda däremellan?

MvH

Det påverkar som mest en handfull procent och detta med de snabbaste korten på marknaden. Ja du tar den senaste versionen då alla uppdateringar finns i den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Min dator började bete sig exakt likadant i måndags och jag har också ett gtx580. Känns konstigt om det skulle vara ett sammanträffande. Men jag väntar på nytt grafikkort fortfarande så vi får se om det löser problemet även för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då det är rätt många med detta problem som uppdaterar sitt moderkortsbios, så är det det första jag skulle testat. Hur du uppdaterar står i din moderkortsmanual. PCI-e 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0.

BIOSupdate gjorde absolut inget till förbättring i prestanda. Från 06x till 15xx update :/

Skrivet av SuPeR_HeRMaN:

Min dator började bete sig exakt likadant i måndags och jag har också ett gtx580. Känns konstigt om det skulle vara ett sammanträffande. Men jag väntar på nytt grafikkort fortfarande så vi får se om det löser problemet även för mig

Mycket konstigt.. Hoppas verkligen det löser sig för dig med!

Permalänk

Har också ett GTX580... Spelade bara FB4 och det var väl blåskärm efter 20 minuter men var envis för jag gillar ju spelet så det blev otroligt många blåskärmar på en kväll.

Vet dock inte om det är nätverksagregatet eller moderkort... Inget ljud alls eller någon lampa.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Har också ett GTX580... Spelade bara FB4 och det var väl blåskärm efter 20 minuter men var envis för jag gillar ju spelet så det blev otroligt många blåskärmar på en kväll.

Vet dock inte om det är nätverksagregatet eller moderkort... Inget ljud alls eller någon lampa.

Är det FaceBook 4 du spelade?
Men nu är ju era kort inte de senaste och de har haft problem med lödningarna på dessa kort också, så det kan vara att dessa är gamla och inte längre håller måttet?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det FaceBook 4 du spelade?
Men nu är ju era kort inte de senaste och de har haft problem med lödningarna på dessa kort också, så det kan vara att dessa är gamla och inte längre håller måttet?!

GeForce GTX 580 släpptes 9 November 2010. Tror korten har varit riktigt bra ändå! Riktigt nöjd med det iallafall, höll prestanda in i det sista!
LOL FB4 x)

Citat:

A GPU's lifespan is at least 3-5 years. - techspot.com

Med tanke på att mitt kort också var fabriksklockad så är jag nöjd!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det FaceBook 4 du spelade?
Men nu är ju era kort inte de senaste och de har haft problem med lödningarna på dessa kort också, så det kan vara att dessa är gamla och inte längre håller måttet?!

Skrivet av N0tiCa:

GeForce GTX 580 släpptes 9 November 2010. Tror korten har varit riktigt bra ändå! Riktigt nöjd med det iallafall, höll prestanda in i det sista!
LOL FB4 x)

Med tanke på att mitt kort också var fabriksklockad så är jag nöjd!

Jag var riktigt nöjd med gtx580...Duger fortfarande om det fungerar men funderar på att gå upp till 9xx. Dessa verkar bli en riktigt fullpoängare..
Bra att ni är observanta! haha tror jag kan fortsätta kalla det för FB4 ni vet ju ändå vad jag menar. Har ju guldåldern inne och då får man ta sig friheter.

Bra att ni säger det där med lödningar... Kan ju faktiskt löda igenom lite, att man inte tänkte på det? Har ju lite mätpylar också. Lådan har stått sedan april orkade bara inte med det. I dag kanske.

Steg ett är att kolla nätverksagregatet.

Visa signatur

Kraschfield