D-link 655 internetport slutat fungera?

Permalänk
Medlem

D-link 655 internetport slutat fungera?

Hej hej

Routern har fungerat bra i flera år, igår helt plötsligt efter en urkoppling (hade visning i lägenheten) så tar den inte "in" internet. Har stadsnätet, så endast nätverkskabel är dragen fram till routern. När jag kopplar in kabeln direkt i datorn fungerar internet (använder det så just nu).

Jag har uppdaterat firmware, resettat routern några gånger men "internet lampan" blinkar bara, det är liksom som att porten inte har kontakt med routern längre. Är det detta något som kan hända? om inte en reset fungerar har den gett upp på något märkligt vänster?

Switchdelen fungerar ju så det är endast internetporten som strular Vill ju kunna använda trådlösa liksom....

Så finns det någon som känner till något eller är det bara springa och köpa ny?

Tack på förhand

Adrian

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på ett maclås, det kan ha släppt och bytt till din dator, i så fall bör det släppa på timer av sig själv och låsa mot den macadress som är ansluten när det släpper, så om du lämnar routern inkopplad och igång, 20min till ett dygn borde det funka igen, routern har dessutom ofta en funktion för att kopiera en macadress från en dator om man inte kan vänta på att det växlar av sig själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok då avvaktar jag!

Tack för svaret

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adrii:

ok då avvaktar jag!

Tack för svaret

Det borde fungera nu om du inte har haft datorn eller annant inkopplat, det är vanligast att det sitter ett maclås på mellan 20 minuter till 2 timmer men det kan vara upp till ett dygn, men en del operatörer kan även ha ett maximalt antal byten eller permanenta lås, då får man be operatören släppa det eller klona mac från den enhet som fungerar, tänk också på att alla prylar i nätverket kan behöva startas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.