LG Display lovar högre ljusstyrka och lägre strömförbrukning med paneltekniken LG M+

Permalänk
Melding Plague

LG Display lovar högre ljusstyrka och lägre strömförbrukning med paneltekniken LG M+

Vita subpixlar är huvudingrediensen i den nya paneltypen LG M+, som ska ge både högre ljusstyrka och lägre strömförbrukning i allt från telefoner till datorskärmar och tv-apparater.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer det inte bli väldigt urtvättade, bleka färger på skärmen om man har massa vita dioder överallt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Låter bra! mer batteritid

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skäggig legend

Har inte Samsung liknande i deras super amoled?

Jag är för batteritiden men emot allt annat än tre färger.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Varför inte RGBW som vissa andra? DEtta kommer bli mer likt Pentile eftersom det inte alltid är korrekt antal subpixlar...

Permalänk
Medlem

Tror att detta kan bli bra. Upplösningarna är så pass höga redan så att lägga till en extra subpixel kommer troligen inte att märkas av.

Permalänk
Medlem

Fast är det inte enklare att hålla PPI på en mer rimlig nivå? Alltså man drar upp PPI så extremt att man får problem med ljusgenomsläpp, för att fixa det så lägger man till en vit subpixel & därigenom gör den upplevda upplösningen lägre. Jaja det kanske funkar bra men för mig låter det ytterst kontraproduktivt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Vad ska dom kalla det M+ för?
Kunde dom inte bara kallat det för RGBW istället?

Permalänk
Inaktiv

Skulle väl vara bättre att jobba på att få till emiterande rgb dioder. Då slipper man filter och får riktigt bra effektivitet. Inte lätt kanske men klart vettigare än urvattnade färger som är det troliga resultatet av att köra med extra vit diod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, så nu tar dom in Backlightbleeding/Ghosting som ett standard då det förekommer så ofta varför inte introducera det som en ny funktion istället

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Inte mer ljusstyrka, mindre! GAH! Är svårt nog redan att hitta skärmar med låg ljusstyrka, dom behöver inte göra det än värre. Seriöst, vem kommer någonsin sitta på max ljusstyrka och bränna sönder ögonen?? Det behövs låg styrka som val, inte högre!

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Inte mer ljusstyrka, mindre! GAH! Är svårt nog redan att hitta skärmar med låg ljusstyrka, dom behöver inte göra det än värre. Seriöst, vem kommer någonsin sitta på max ljusstyrka och bränna sönder ögonen?? Det behövs låg styrka som val, inte högre!

Syftet är nog inte att höja den maximala ljusstyrkan utan minska energiförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sharp har haft sin Quattron teknik med RGBY (yellow) i flera år som ska ge högre ljusutbyte. Så helt nytt med en fjärde färg för att få bättre ljusstyrka är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte RGBW som vissa andra? DEtta kommer bli mer likt Pentile eftersom det inte alltid är korrekt antal subpixlar...

Detta är ju RGBW?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Detta är ju RGBW?

Nä, varje pixel innehåller inte en vit subpixel.

Skrivet av Artikel:

I grupper om fyra bildpunkter används istället mönstret RGB, WRG, BWR och GBW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nä, varje pixel innehåller inte en vit subpixel.

Skickades från m.sweclockers.com

"RGB, WRG, BWR och GBW" blir ju ändå RGBW RGBW RGBW. Även om de inte är grupperade så, så upprepar sig ordningen så hela tiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Så varje pixel tappar nästan alltid en av primärfärgerna ..det är lika framtidsskimrande som dithering på plasma-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

"RGB, WRG, BWR och GBW" blir ju ändå RGBW RGBW RGBW. Även om de inte är grupperade så, så upprepar sig ordningen så hela tiden.

Ja men det blir ju inte samma sak som RGBW RGBW RGBW RGBW, så man förlorar ju något på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kommer det inte bli väldigt urtvättade, bleka färger på skärmen om man har massa vita dioder överallt?

Inte då. De vita subpixlarna lyser bara när skärmen ska visa bleka och urtvättade färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

"RGB, WRG, BWR och GBW" blir ju ändå RGBW RGBW RGBW. Även om de inte är grupperade så, så upprepar sig ordningen så hela tiden.

Ja, men en stor skillnad är att med den förstnämnda grupperingen blir inte antalet pixlar i reklamen lidande och det är ju megaupplösning som säljer telefoner. Sen att det inte är kompletta, det är en helt annan sak.

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Inte då. De vita subpixlarna lyser bara när skärmen ska visa bleka och urtvättade färger

Så vad händer när en del av skärmen ska visa urtvättade färger m.h.a vita subpixlar, och en annan del ska visa något mycket färgrikt? Den färgrika delen blir mörkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så vad händer när en del av skärmen ska visa urtvättade färger m.h.a vita subpixlar, och en annan del ska visa något mycket färgrikt? Den färgrika delen blir mörkare?

Nu vet jag inte vad du menar - Det finns ingenting som förhindrar helt korrekta och "vanliga" färger i en sådan skärm.

Antagligen kommer det dock att finnas ett extremläge där färgerna försummas till förmån för högre ljusstyrka, eftersom RGB-pixlarna trots allt fortfarande kan visa vitt (om än mindre effektivt). Då får man den effekten du beskriver, att färgrika fält antingen urvattnas ordentligt eller är för mörka (beroende på vad man väljer att göra med W-subpixeln i sådana fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nu vet jag inte vad du menar - Det finns ingenting som förhindrar helt korrekta och "vanliga" färger i en sådan skärm.

Antagligen kommer det dock att finnas ett extremläge där färgerna försummas till förmån för högre ljusstyrka, eftersom RGB-pixlarna trots allt fortfarande kan visa vitt (om än mindre effektivt). Då får man den effekten du beskriver, att färgrika fält antingen urvattnas ordentligt eller är för mörka (beroende på vad man väljer att göra med W-subpixeln i sådana fall)

Om skärmen ska visa en starkt röd färg, så blockeras allt utom det röda filtret.
Om skärmen ska visa vitt med ljusstyrka som matchar den tidigare röda, så räcker det att släppa igenom ljus genom de tre färgfiltrerna. Var kommer den vita subpixeln in i bilden? Med den får man högre ljusstyrka för vita pixlar, men då den inte kan användas på färgade pixlar så blir skärmens ljusstyrka ojämn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Om skärmen ska visa en starkt röd färg, så blockeras allt utom det röda filtret.
Om skärmen ska visa vitt med ljusstyrka som matchar den tidigare röda, så räcker det att släppa igenom ljus genom de tre färgfiltrerna. Var kommer den vita subpixeln in i bilden? Med den får man högre ljusstyrka för vita pixlar, men då den inte kan användas på färgade pixlar så blir skärmens ljusstyrka ojämn.

Det är det som är grejen - Om skärmen ska visa vitt med samma relativa ljusstyrka som "100% rött" så tänds bara den vita subpixeln, och inte de färgade som är mindre effektiva.

Permalänk
Medlem

RGBW

Tycker RGBW är helt underbart har det i min Xperia P, inga problem med färgerna som folk befarar men otroligt fin vitfärg då jämfört mot alla andra typer av skärmar som ser grådassiga ut i jämförelse, samt att den fungerar helt okej när det är ljust ute, den här tekniken borde vara i alla skärmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kommer det inte bli väldigt urtvättade, bleka färger på skärmen om man har massa vita dioder överallt?

Precis som vanliga subpixlar måste den ju kunna blockera ljuset. Det är ju så en lcd-skärm fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är det som är grejen - Om skärmen ska visa vitt med samma relativa ljusstyrka som "100% rött" så tänds bara den vita subpixeln, och inte de färgade som är mindre effektiva.

Om vi antar att de tre färgerna tillsammans visar vitt lika effektivt som en ensam vit, vad är då poängen med den ensamma vita då man lika gärna kan använda de redan existerande färgerna? Bakgrundsbelysningen hålls ändå konstant, så det gör ingen skillnad energimässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Om vi antar att de tre färgerna tillsammans visar vitt lika effektivt som en ensam vit, vad är då poängen med den ensamma vita då man lika gärna kan använda de redan existerande färgerna? Bakgrundsbelysningen hålls ändå konstant, så det gör ingen skillnad energimässigt.

Poängen är förstås att resp pixel visar vitt mer effektivt.

Vi tar RGB vs WRGB-fallet då det är enklast:
RGB pixel: 100% av pixeln har färgfilter, eftersom 3 av 3 subpixlar har filter
WRGB pixel: Endast 75% av pixeln har färgfilter, eftersom 3 av 4 subpixlar har filter
=> WRGB-pixeln filtrerar mindre ljus = släpper igenom mer ljus = mindre backlight behövs = mer energieffektivt

Vidare, alla färger, utom de med 100% mättnad(*), har en viss vit-komponent i sig. Om man låter den ofiltrerade vita subpixeln stå för denna vit-komponent så har man för de flesta färger uppnått högre energieffektivitet. Behändigt nog så är det oxå så att desto mer mättad en färg är - desto mindre ljusstark behöver den då vara.

(*) Lite beroende på vilken färgrymd bakgrundsbelysningen ger samt vilken färgrymd man avser visa så kan det även vara så att även 100% mättade färger har vit-komponent i sig. Om t.ex. syftet är att visa sRGB och "native" färgrymd är mkt större så adderar man vitt (eg motstående primärer) till primärerna för att minska färgrymden. Dvs har man t.ex. en för mättad röd så adderar man en dos blått och grönt till denna så att den röda färgen blir mindre mättad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Poängen är förstås att resp pixel visar vitt mer effektivt.

Vi tar RGB vs WRGB-fallet då det är enklast:
RGB pixel: 100% av pixeln har färgfilter, eftersom 3 av 3 subpixlar har filter
WRGB pixel: Endast 75% av pixeln har färgfilter, eftersom 3 av 4 subpixlar har filter
=> WRGB-pixeln filtrerar mindre ljus = släpper igenom mer ljus = mindre backlight behövs = mer energieffektivt

Vidare, alla färger, utom de med 100% mättnad(*), har en viss vit-komponent i sig. Om man låter den ofiltrerade vita subpixeln stå för denna vit-komponent så har man för de flesta färger uppnått högre energieffektivitet. Behändigt nog så är det oxå så att desto mer mättad en färg är - desto mindre ljusstark behöver den då vara.

(*) Lite beroende på vilken färgrymd bakgrundsbelysningen ger samt vilken färgrymd man avser visa så kan det även vara så att även 100% mättade färger har vit-komponent i sig. Om t.ex. syftet är att visa sRGB och "native" färgrymd är mkt större så adderar man vitt (eg motstående primärer) till primärerna för att minska färgrymden. Dvs har man t.ex. en för mättad röd så adderar man en dos blått och grönt till denna så att den röda färgen blir mindre mättad.

Har man för avsikt att visa en viss vit-komponent även i 100% mättade färger, så är väl det bästa alternativet att designa färgfiltrena så att de inte filtrerar lika starkt? Så att den starkaste röda färgen man vill kunna visa med skärmen åstadkoms genom att bara släppa igenom ljus genom det röda filtret. Så man i praktiken inkluderar en liten del av W-subpixeln i varje R,G,B-subpixel genom att göra deras filter svagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har man för avsikt att visa en viss vit-komponent även i 100% mättade färger

Nej, det har man inte.

Skrivet av ajp_anton:

så är väl det bästa alternativet att designa färgfiltrena så att de inte filtrerar lika starkt? Så att den starkaste röda färgen man vill kunna visa med skärmen åstadkoms genom att bara släppa igenom ljus genom det röda filtret. Så man i praktiken inkluderar en liten del av W-subpixeln i varje R,G,B-subpixel genom att göra deras filter svagare.

Gör du på det viset kan du (såklart) aldrig få helt mättade färger.