Permalänk

Cooler Master Nepton 140xl

Har ett par funderingar jag vill ta upp. Kanske någon hågad kan mer än mig (inte svårt).

Köpte denna kylare och har lite funderingar angående kopplingarna.

Idag kopplade jag in pumpen på cpu opt på moderkortet och kan se varvantalet i bios. De två 140mm fläktarna är kopplade på en y kabel på cpu kontakten för värmestyrd reglering av hastighet.

Min stora fundering är om det är ok, att sätta pumpen på cpu opt eller om man åste köpa en 12v förgrenare att sätta på nätaggets kontakter?

Jag har sett några som gått på 12v spåret, och andra som säger att en vanlig chassiefan från moderkakan går bra.

Det som stör mig är dels att manualen säger att det är 5v på chassiefan kontakterna. Medans cpu kontakterna tillåter upp till 12v.

Jag har försökt hitta individuella inställningar i bios för cpu samt cpu opt men lyckas ej. Gissar på att man ändrar båda om man pillar där!?

Några tankar? 12v från railsen eller en kontakt på moderkortet?

Moderkort: Asus z97-a
Kylare: Cooler Master 140xl
Cpu: I5 4690k

Permalänk

Ok en liten update om dagens framsteg.

De två fläktarna kopplades in på CPU samt CPU_OPT.

Pumpen är kopplad på en Chassie header, inne I bios satte jag den på max DC, det borde vara 12v om man förstår saken rätt!?

Är dock lite fundersam på vilken RPM som pumpen skall snurra på, enligt bios ligger den på ca 7k rpm, låter som manga rpm tycker jag.

Permalänk

har samma vattenkylning, har en äldre sockel och därav bara 1 4-pins kontakt, satt fläktarna med splittern där och pumpen på chassi_2, då 4pins pumpen bara har 3 kablar, ligger på ca 6700rpm i bios, verkar funka då jag ligger runt ca 50c i stresstest