Permalänk
Medlem

För varmt?

tjenare, jag köpte nyss ett nytt grafikkort och processor kylare.
allt gick bra med att sätta in grafikkortet, men kylaren var de problem att sätta fast.
Tröttnade tillslut och lämnade dem med två såna där piggar i övre kanten för dom undre ville värlkligen inte fastna.
nu tänkte jag titta med nån random temp mätare hur de såg ut i 100% load och tempen kom upp till 95 grader.
kanske kunde komma upp högre men den gav sig lite då. för varmt?

http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo denna köpte jag.

Annars nu i idel så är de 35-40 grader.
Edit: närmare 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

tjenare, jag köpte nyss ett nytt grafikkort och processor kylare.
allt gick bra med att sätta in grafikkortet, men kylaren var de problem att sätta fast.
Tröttnade tillslut och lämnade dem med två såna där piggar i övre kanten för dom undre ville värlkligen inte fastna.
nu tänkte jag titta med nån random temp mätare hur de såg ut i 100% load och tempen kom upp till 95 grader.
kanske kunde komma upp högre men den gav sig lite då. för varmt?

http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo denna köpte jag.

Annars nu i idel så är de 35-40 grader.
Edit: närmare 30

Vad har du för processor?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Vad har du för processor?

Oj glömde skriva de. Jag har en i5 2500K stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

tjenare, jag köpte nyss ett nytt grafikkort och processor kylare.
allt gick bra med att sätta in grafikkortet, men kylaren var de problem att sätta fast.
Tröttnade tillslut och lämnade dem med två såna där piggar i övre kanten för dom undre ville värlkligen inte fastna.
nu tänkte jag titta med nån random temp mätare hur de såg ut i 100% load och tempen kom upp till 95 grader.
kanske kunde komma upp högre men den gav sig lite då. för varmt?

http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo denna köpte jag.

Annars nu i idel så är de 35-40 grader.
Edit: närmare 30

Kylaren måste sitta fast med alla 4 piggar för att få ordentlig kontaktyta mellan processorn och kylaren!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Kylaren måste sitta fast med alla 4 piggar för att få ordentlig kontaktyta mellan processorn och kylaren!

Okej men har du nått tips till hur jag får fast den?

Permalänk
Medlem

Sätt fast alla fyra piggar. Gör om gör rätt

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Sätt fast alla fyra piggar. Gör om gör rätt

Okej får pilla litte till då.

Permalänk
Medlem

Oj, det missa jag helt.. Självklart måste kylaren får full kontaktyta mot processorn annars tappar du en väldig kylförmåga..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Okej men har du nått tips till hur jag får fast den?

Tryck i piggarna diagonalt, dvs. övre till vänster och nedre till höger. Sen vice versa.

Nu måste du nog ta loss kylaren, tvätta av den och processorn, och sedan applicera ny pasta.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Säker på att du använt rätt skruvhål för fästena?
Finns 2 olika skruvhål på kylaren för fästarmarna på min tx3
Hålen skiljer för för socket 775 eller 1155
Dessutom hade jag 2 olika fäst punkter på moderkortet också
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Monterat kylaren rätt ?
Har du kylpasta imellan cpu/kylare ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jo precis som ovan! Självklart ska alla 4 piggar vara dit satta annars fungerar det inte som det ska, det säger ju sig själv

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Säker på att du använt rätt skruvhål för fästena?
Finns 2 olika skruvhål på kylaren för fästarmarna på min tx3
Hålen skiljer för för socket 775 eller 1155
Dessutom hade jag 2 olika fäst punkter på moderkortet också
Vad har du för moderkort?

Asrock p67 Extreme 4. Jo de va de mitterst man skulle skruva för 1155 och de fanns två hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Monterat kylaren rätt ?
Har du kylpasta imellan cpu/kylare ?

kylpasta finns imellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

kylpasta finns imellan.

Hur mycket? Ett riskorn mitt på processorn ska're va!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur mycket? Ett riskorn mitt på processorn ska're va!

tog kanske lite för mycket i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Asrock p67 Extreme 4. Jo de va de mitterst man skulle skruva för 1155 och de fanns två hål.

Ok har exakt likadant moderkort, cpu och kylare själv och fick trycka jäkligt hårt för att få alla piggarna att sitta
Fick fast alla 3dje gången jag testade

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Ok har exakt likadant moderkort, cpu och kylare själv och fick trycka jäkligt hårt för att få alla piggarna att sitta
Fick fast alla 3dje gången jag testade

Haha jag fick i dom tillslut tror de va typ trejde gången med