Problem vid installation av grafikkort (nybygge)

Permalänk
Medlem

Problem vid installation av grafikkort (nybygge)

Har precis byggt ihop en dator men när jag installerade grafikkortets drivrutiner uppstod problem. Datorn rebootar därefter varje gång precis innan windows laddas (går över till blå skärm). Jag kan gå in i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna och på så vis starta datorn som vanligt igen. Dock används då processorns grafik. Skärmen är hela tiden kopplad i grafikkortet.

Har prövat med äldre drivrutiner och uppdaterat bios för moderkortet men nu vet jag inte vad jag kan göra och skulle verkligen uppskatta hjälp. Det ska tilläggas att grafikkortet är ett begagnat MSI geforce gtx 670, köpt av en kompis som funkade när han hade det.

Tack på förhand till er som vill hjälpa.

Permalänk
Hedersmedlem

Om skärmen är inkopplad i grafikkortet och du får bild så är det grafikkortet som levererar den. Den interna grafiken kan inte användas om du kopplat skärmen till grafikkortet.

Kan du lista dina delar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om skärmen är inkopplad i grafikkortet och du får bild så är det grafikkortet som levererar den. Den interna grafiken kan inte användas om du kopplat skärmen till grafikkortet.

Kan du lista dina delar?

jag hjälpe till med valet av delar och datorn består av dessa komponenter
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2672766&view=c
notera att grafikkortet är begagnat

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Okej, de va en tanke ja hade innan. Skönt att grafikkortet är helt då i alla fall. Då borde de väl gå fixa med rätt mjukvara eller?

Och lista på delar postat av b3h4ppyn0w

Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger blåskärmen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Får ingen blåskärm (vad jag vet) utan Windows försöker starta. Dvs svart bakrund och symbolen laddas fram, sedan blir det svart skärm ett tag innan datorn startar om sig själv (det som ska hända här är att Windows ska börja laddas med en blå bakrund (typ för inloggning och så). Var det tydligare?

Börjar misstänka att ja kanske missat någon drivrutin till moderkortet, tänkte på att jag inte kan hitta grafikkortet i enhetshanteraren. Kan det vara möjligt? Har dessutom en okänd enhet i enhetshanteraren som saknar drivrutiner, Windows kan inte hitta dem när ja högerklickar för att söka efter dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Får ingen blåskärm (vad jag vet) utan Windows försöker starta. Dvs svart bakrund och symbolen laddas fram, sedan blir det svart skärm ett tag innan datorn startar om sig själv (det som ska hända här är att Windows ska börja laddas med en blå bakrund (typ för inloggning och så). Var det tydligare?

Börjar misstänka att ja kanske missat någon drivrutin till moderkortet, tänkte på att jag inte kan hitta grafikkortet i enhetshanteraren. Kan det vara möjligt? Har dessutom en okänd enhet i enhetshanteraren som saknar drivrutiner, Windows kan inte hitta dem när ja högerklickar för att söka efter dem.

En lista på vad du har i din burk skulle underlätta för oss som inte har spåkulan framme.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du borde testa grafikkortet i en annan dator. Har du kopplat in all strömförsörjning till grafikkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En lista på vad du har i din burk skulle underlätta för oss som inte har spåkulan framme.

han har dessa komponenter
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2677308
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080279
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282059
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=561975
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2698644
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651038
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1241916 (begagnat)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Delarna:

I textform:
Moderkort: ASRock Z97 Extreme4
Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 (begagnat)
Processor: Intel Core i5 4690K med kylfläkt Cooler Master Hyper 212 Evo
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 750W
SSd hårdisk: Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
Ramminnen: G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Hårdisk: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
Chassi: Fractal Design Arc Thor Edition

Har köpt grafikkortet av en kompis med garanti att de funkar, har det gått sönder så har det skett under färd (men vi var väldigt försiktiga med att packa det rätt). Sen är skärmen kopplad på grafikkortet och har bild, först efter installation av NVIDIAs drivrutiner startar inte windows. Kan välja max upplösning 1600*1200 utan drivrutiner, vet inte om de kan hinta att kortet funkar? (förhoppningsvis)

Vid installationen kopplade jag två styck 6 pin strömkablar från nätagget på grafikkortet och satte kortet i den översta (sett datorn stående) PCIe uttaget, Har jag missat något där?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du monterat ihop hela datorn nu, eller har du haft några andra delar i den som du sedan tagit bort?
Har du installerat om Windows med dessa delar i? Vilken version av Windows?

Som jag sagt tidigare så funkar grafikkortet åtminstone delvis i och med att du får bild när du kopplar skärmen till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Delarna:

I textform:
Moderkort: ASRock Z97 Extreme4
Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 (begagnat)
Processor: Intel Core i5 4690K med kylfläkt Cooler Master Hyper 212 Evo
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 750W
SSd hårdisk: Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
Ramminnen: G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Hårdisk: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
Chassi: Fractal Design Arc Thor Edition

Har köpt grafikkortet av en kompis med garanti att de funkar, har det gått sönder så har det skett under färd (men vi var väldigt försiktiga med att packa det rätt). Sen är skärmen kopplad på grafikkortet och har bild, först efter installation av NVIDIAs drivrutiner startar inte windows. Kan välja max upplösning 1600*1200 utan drivrutiner, vet inte om de kan hinta att kortet funkar? (förhoppningsvis)

Vid installationen kopplade jag två styck 6 pin strömkablar från nätagget på grafikkortet och satte kortet i den översta (sett datorn stående) PCIe uttaget, Har jag missat något där?

Vad står det i enhetshanteraren om grafikkort? Listas det något där? Det är alltså under windows som det inte vill funka?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vill minnas att datorn stannar vid start om du glömt endera strömsladdar till grafikkortet eller 12-voltskabeln till moderkortet. Du kommer inte ens fram till Windows-starten om något är fel där. Missat drivrutin tror jag inte heller riktigt på. Är det Windows 7 eller 8 ska det i princip fungera felfritt även med de inbyggda drivarna/de som systemet laddar ner själv från Windows Update. 1600x1200 låter lite mysko. Var länge sedan jag installerade nåt sånt här, men det kan ju helt enkelt vara det högsta i en lista med diverse "säkra" upplösningar som Microsoft lagt in, så att det ska passa många skärmar. Så tror inte det är nåt tecken på något direkt. Men att du får bild och att allt funkar bra innan du lägger in drivrutinerna - det känns ju som ett tecken.

Har du upprepat detta och fått samma resultat? Typ blåst burken och lagt in allt igen? Gör det annars. Finns ju en risk att det blivit nån kaiko med drivrutinerna till grafikkortet när de de las in.

Det som jag *gissar* händer är att - när du kör utan drivrutiner har kortet ingen direkt hårdvaruaccelereringsförmåga - dvs Windows använder inte Aerogränssnittet. När du ska starta MED drivrutinerna och det ska dra igång Aero (som använder grafikkortets GPU) så skiter det sig av någon anledning.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

idag 15:27
giplet
Har du monterat ihop hela datorn nu, eller har du haft några andra delar i den som du sedan tagit bort?
Har du installerat om Windows med dessa delar i? Vilken version av Windows?

Som jag sagt tidigare så funkar grafikkortet åtminstone delvis i och med att du får bild när du kopplar skärmen till det.

Monterade datorn från scratch, första start med samtliga delar ikopplade alltså.
Installerade efter uppstart windows 7 64 bitars varefter jag installerade drivrutinerna som medföljde moderkortet (valde här bort vissa program som intel smart connect softwere och asrock app charger), borde ja valt dem?

Citat:

idag 15:29
Jalle64
Vad står det i enhetshanteraren om grafikkort? Listas det något där? Det är alltså under windows som det inte vill funka?

Innan installation av NVIDIAs drivrutiner står de "Standard VGA Graphics Adapter", efter installation kallas samma enhet instället för "Geforce gtx 670".

Citat:

idag 15:30
BlackBird
Vill minnas att datorn stannar vid start om du glömt endera strömsladdar till grafikkortet eller 12-voltskabeln till moderkortet. Du kommer inte ens fram till Windows-starten om något är fel där. Missat drivrutin tror jag inte heller riktigt på. Är det Windows 7 eller 8 ska det i princip fungera felfritt även med de inbyggda drivarna/de som systemet laddar ner själv från Windows Update. 1600x1200 låter lite mysko. Var länge sedan jag installerade nåt sånt här, men det kan ju helt enkelt vara det högsta i en lista med diverse "säkra" upplösningar som Microsoft lagt in, så att det ska passa många skärmar. Så tror inte det är nåt tecken på något direkt. Men att du får bild och att allt funkar bra innan du lägger in drivrutinerna - det känns ju som ett tecken.

Har du upprepat detta och fått samma resultat? Typ blåst burken och lagt in allt igen? Gör det annars. Finns ju en risk att det blivit nån kaiko med drivrutinerna till grafikkortet när de de las in.

Det som jag *gissar* händer är att - när du kör utan drivrutiner har kortet ingen direkt hårdvaruaccelereringsförmåga - dvs Windows använder inte Aerogränssnittet. När du ska starta MED drivrutinerna och det ska dra igång Aero (som använder grafikkortets GPU) så skiter det sig av någon anledning.

Så tömma formatera hårdiskarna och börja om? I vilken ordning och vilka drivrutiner borde ja installera denna gången (Om man får fråga någon högre vetande :3)? Ska jag ta de senaste drivrutinerna från asus hemsida eller använda skivan? Installera windows uppdateringarna före?

Vet att jag kanske ställer dumma frågor, känner mig inte alltför haj i ämnet så ni får ursäkta mig i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Innan installation av NVIDIAs drivrutiner står de "Standard VGA Graphics Adapter", efter installation kallas samma enhet instället för "Geforce gtx 670".

Hur kan du läsa detta om du inte kan starta datorn med grafikkortet?

Har du kollat så att du monterat i alla strömsladdar rätt som det tipsats om tidigare?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan starta datorn i felsäkert läge och med grafikkortets drivrutiner installerade heter kortet då GeForce gtx 670 i enhetshanteraren.
Om jag inte missat någon kabel så är de nog rätt, har som sagt två stycken 6 pins strömkablar anslutna till ovandelen på kortet.

Permalänk
Medlem

Kopierade felmeddelandet i felsäkert läge precis nu, vet inte om det går att läsa ut något av det men citerar:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA80089B6010
BCP2: FFFFF8800F37DE20
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\111214-4945-01.dmp
C:\Users\Gabriel\AppData\Local\Temp\WER-6552-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Kan starta datorn i felsäkert läge och med grafikkortets drivrutiner installerade heter kortet då GeForce gtx 670 i enhetshanteraren.
Om jag inte missat någon kabel så är de nog rätt, har som sagt två stycken 6 pins strömkablar anslutna till ovandelen på kortet.

Är lite osäker men jag tror att mitt 670 har 6+8. :/

edit: Kollade nu och det verkar som referenskorten har 6+6..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Googla "BCCode 116 nvidia" så hittar du en hel del. Det verkar vara ett drivrutinsproblem. Har du provat olika versioner av Nvidias drivrutiner? Ett annat tips är att göra en anpassad installation och kryssa i rutan för att göra en ren installation. Då kommer den att ersätta alla filer och nolla alla inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

idag 16:28
giplet
Googla "BCCode 116 nvidia" så hittar du en hel del. Det verkar vara ett drivrutinsproblem. Har du provat olika versioner av Nvidias drivrutiner? Ett annat tips är att göra en anpassad installation och kryssa i rutan för att göra en ren installation. Då kommer den att ersätta alla filer och nolla alla inställningar.

Har prövat minst 3 olika versioner av NVidias drivrutiner till kortet. Har prövat att göra rena installationer som du föreslår samt prövat att använda något rensningsprogram som kallas DDU innan installation.

Googlar på felkoden men hittar inget som verkar tillämpbart. Ska hur som helst pröva kortet i en annan dator nu, se om de funkar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Har prövat minst 3 olika versioner av NVidias drivrutiner till kortet. Har prövat att göra rena installationer som du föreslår samt prövat att använda något rensningsprogram som kallas DDU innan installation.

Googlar på felkoden men hittar inget som verkar tillämpbart. Ska hur som helst pröva kortet i en annan dator nu, se om de funkar där.

Det verkar inte helt friskt nej! Kan du lämna tillbaka det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma fel på även den andra datorn, kan man säkertställa att det är något fel på det kortet då eller?

Och ja, kan lämna tillbaka kortet, har en sjysst kompis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxsxxsxx:

Har prövat minst 3 olika versioner av NVidias drivrutiner till kortet. Har prövat att göra rena installationer som du föreslår samt prövat att använda något rensningsprogram som kallas DDU innan installation.

Googlar på felkoden men hittar inget som verkar tillämpbart. Ska hur som helst pröva kortet i en annan dator nu, se om de funkar där.

DDU kan ibland ställa till det genom att plocka bort för mycket filer. Jag hade gjort en ominstallation för att försäkra mig om att det inte är det som är felet. En reparation av Windows kan funka också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

DDU kan ibland ställa till det genom att plocka bort för mycket filer. Jag hade gjort en ominstallation för att försäkra mig om att det inte är det som är felet. En reparation av Windows kan funka också.

jag har varit i kontakt med honom och han fick exakt samma problem med gtx670 kortet i två datorer medan det fungerade med ett gtx460 i hans nya dator, så det är troligtvis gtx670 kortet det hänger på

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka kortet skulle jag säga. Det verkar inte riktigt friskt tyvärr. Riktigt skumt att det funkar med ett moderkort men inte med andra dock.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Lämna tillbaka kortet skulle jag säga. Det verkar inte riktigt friskt tyvärr. Riktigt skumt att det funkar med ett moderkort men inte med andra dock.

Han beställde precis ett gigabyte gtx970 windforce oc, hoppas att detta kommer göra att allt fungerar som det ska

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Han beställde precis ett gigabyte gtx970 windforce oc, hoppas att detta kommer göra att allt fungerar som det ska

Jajjemän, funkar klockrent nu med nya kortet.

Tack för all hjälp!