Asus presenterar hybridkylda Geforce GTX 980 Poseidon

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar hybridkylda Geforce GTX 980 Poseidon

För den som har svårt att välja mellan vatten och luft introducerar Asus ett nytt Geforce GTX 980, som med hybridkylaren DirectCU II H2O fungerar oavsett kylningsmetod.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Innovativt, men om man redan har radiator+pump+reservoar så blir det nog ändå ett EK-kylblock som gäller då de är mycket mindre bulkiga och säkert också har lägre temperaturer. Med tanke på överpriset som ASUS säkert kommer att ta så kostar nog ett EK-kylblock samt reference GTX 980 inte heller mycket mer en denna lösning

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

eller så kör man med nåt från ek och får snyggare och bättre. (min åsikt)

Visa signatur

En dator

Permalänk

Kanske bilr billigare än att köpa separat kort och vattenblock! Och så har man ju garanti om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Kanske bilr billigare än att köpa separat kort och vattenblock! Och så har man ju garanti om man vill det.

EVGA tillåter att kylaren avlägsnas från kortet Asus gör inte detta däremot.

Permalänk
Medlem

Mjaoae... Känns som en extremt nichead produkt. "Vetefan om jag ska köra vatten eller luftkylning... Börjar nog med luft och fixar vattenkylning senare". Visst, men hur många genomför faktiskt det där bytet från luft till vatten så att de får nytta av kortets speciallösning? Ingen, gissar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Innovativt, men om man redan har radiator+pump+reservoar så blir det nog ändå ett EK-kylblock som gäller då de är mycket mindre bulkiga och säkert också har lägre temperaturer. Med tanke på överpriset som ASUS säkert kommer att ta så kostar nog ett EK-kylblock samt reference GTX 980 inte heller mycket mer en denna lösning

Precis som Martin_Thorén skriver. Man har garantin. Du behöver inte välja ifall du ska ha vattenblock eller inte. Har du en loop, släng in kortet där. Har du en luftkyld, så kör kortet som det är.

Skrivet av Daark:

eller så kör man med nåt från ek och får snyggare och bättre. (min åsikt)

Skrivet av Martin_Thorén:

Kanske bilr billigare än att köpa separat kort och vattenblock! Och så har man ju garanti om man vill det.

Som redan sagts, EVGA tillåter byte. Resterande gör inte, vad jag vet.

Personligen hade jag hellre sett Poseidon på 980 Ti

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv

Nice, kan man koppla upp husets värmesystem där och pumpa ut några watt värme i elementen.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se skillnaden i tempratur mellan strix och Poseidon med/utan vatten. Eftersom kanalen bara gör ett U inne i kopparplattan utan flänsar för vattnet att passera undrar jag hur effektivt vattenblocket engentligen är.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Garanterar kortet 30 FPS för det nya Dragon Age???

Permalänk

Är det möjligt (och ger det ökad kyleffekt) att köra både vatten och luft samtidigt eller är det antingen eller?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Undrar vilka temps man får om man kör denna med både vattenkylning och luftkylning?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det möjligt (och ger det ökad kyleffekt) att köra både vatten och luft samtidigt eller är det antingen eller?

Du kan köra båda. Båda ger förmodligen bättre resultat, eftersom vattnet bara åker in i en U-sväng.

Skrivet av ianmoon123:

Undrar vilka temps man får om man kör denna med både vattenkylning och luftkylning?

Bra fråga. 780 Poseidon fick relativt bra temps. Tobbe__ gnällde om VRM-kylning minns jag.
Kan ju minnas helt fel

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

"With air cooling, ROG Poseidon GTX 980 achieves running temperatures that are up to 15X cooler than reference."
Vad är 15 gånger kallare än referens? 15 gånger kallare än 70 grader C?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en Poseidonkylare med vatten kyler bättre än ett EK-block?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

om jag inte missminner mig brukar dedikerade kylblock i allmänhet vara bättre än hybridlösningar.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

Ser ni hur platt grafikkortet ser ut att vara? Så smalt, platt, och rakt, snyggaste jag har sett! Inget konstigt mönster som sticker ut och ser "coolt" ut.

Permalänk
Medlem

Lite konstig produkt, kanske kunde vara för den som har befintligt custom vattenkylning till CPU men inte riktigt har kapaciteten att kyla även grafikkortet med dedikerat vattenblock på grafikkortet också, är väl ända läget denna produkt kunde vara intressant för.

Skulle tro att om tillverkarna släppte grafikkort med dedikerade riktiga vattenblock utan fläktar, att det skulle sälja bättre än dessa märkliga (konstiga) hybridlösningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ralleballe:

"With air cooling, ROG Poseidon GTX 980 achieves running temperatures that are up to 15X cooler than reference."
Vad är 15 gånger kallare än referens? 15 gånger kallare än 70 grader C?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattar inte heller det. Skitkonstigt formulerat.

Sen är det ironiska med det här kortet att man skulle vilja byta ut kylaren mot ett fint vattenblock för att kortet i sig verkar vettigt... Eh. Finns andra modeller då, antar jag. Som dessutom har garantier.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag fattar inte heller det. Skitkonstigt formulerat.

Sen är det ironiska med det här kortet att man skulle vilja byta ut kylaren mot ett fint vattenblock för att kortet i sig verkar vettigt... Eh. Finns andra modeller då, antar jag. Som dessutom har garantier.

Brukar det inte stå så på i stort sett alla datorprodukter?
Typ "5x higher durability", eller "70% quieter design", och så vidare. Men man har aldrig någon aning om vad de jämför med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ralleballe:

"With air cooling, ROG Poseidon GTX 980 achieves running temperatures that are up to 15X cooler than reference."
Vad är 15 gånger kallare än referens? 15 gånger kallare än 70 grader C?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det var 27 grader för vatten, så gissar jag på att det ska stå 15 grader (alltså att X:et borde vara en gradsymbol).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LinusNeuman:

Brukar det inte stå så på i stort sett alla datorprodukter?
Typ "5x higher durability", eller "70% quieter design", och så vidare. Men man har aldrig någon aning om vad de jämför med.

Jo men det brukar vara aningen lättare att förstå. Femton gånger kallare än referens är typ... Helt ologiskt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Thomas:

Eftersom det var 27 grader för vatten, så gissar jag på att det ska stå 15 grader (alltså att X:et borde vara en gradsymbol).

Du har helt rätt. Vi har informerat HQ om att ändra i typot i press releasen. Vi har även informerat Sweclockers om felet i press releasen.

Det ska stå: "With air cooling, ROG Poseidon GTX 980 achieves running temperatures that are up to 15C cooler than reference."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kinc:

Du har helt rätt. Vi har informerat HQ om att ändra i typot i press releasen. Vi har även informerat Sweclockers om felet i press releasen.

Det ska stå: "With air cooling, ROG Poseidon GTX 980 achieves running temperatures that are up to 15C cooler than reference."

Då är det mycket vettigare!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Asus=lika sketna som alltid. Den som vill köra luft kör luft, och den som vill satsa helhjärtat på vatten gör det.
Denna produkt och dess eventuella föregångare tillför ingenting till marknaden.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Asus=lika sketna som alltid. Den som vill köra luft kör luft, och den som vill satsa helhjärtat på vatten gör det.
Denna produkt och dess eventuella föregångare tillför ingenting till marknaden.
/Lifooz

Tja.. det gör det nog. Beror på priset.
Om jag haft ett vattenkylningssystem som var utbyggbart och jag ville ha ett GTX 980 och priset var rätt. Varför inte liksom?

Nu har jag aldrig kylt med vatten, så ge mig gärna konstruktiv kritik för eller emot detta kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

6 nyheter på rad som handlat om grafikkort... Yawn. #bitterheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tja.. det gör det nog. Beror på priset.
Om jag haft ett vattenkylningssystem som var utbyggbart och jag ville ha ett GTX 980 och priset var rätt. Varför inte liksom?

Nu har jag aldrig kylt med vatten, så ge mig gärna konstruktiv kritik för eller emot detta kort.

En av orsakerna till varför man kör med vatten är för att få ett tystare system, det får du inte om fläkten på grafikkortet fortfarande snurrar.
Det måste den göra för att kyla allt annat förutom GPUn.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tja.. det gör det nog. Beror på priset.
Om jag haft ett vattenkylningssystem som var utbyggbart och jag ville ha ett GTX 980 och priset var rätt. Varför inte liksom?

Nu har jag aldrig kylt med vatten, så ge mig gärna konstruktiv kritik för eller emot detta kort.

Kritik vet jag ej men mina Msi 980 med Ek vattenblock ligger mellan 38-42c i Load ,Oc runt 1360 och är referens temp 80-95? så kyler ek blocken mycket bättre. Dock dyrare kanske?,det vet jag ej, Ek blocken kostar ca 900kr st.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb