ASUS P8P67 PRO. 4-pins fläktkontroll utan pwm???

Permalänk

ASUS P8P67 PRO. 4-pins fläktkontroll utan pwm???

Efter att ha stoppat i ett till "litet" grafikkort så ville jag bättra på kylningen lite...
Så jag skaffade 2st pwm styrda fläkter och en splittkabel till dessa. Monterade allt och tog signalen från chassiefläkt 1 då den är 4-pins. Men den verkar bara var voltstyrd? Varför är den då 4-pins? Använder jag splittkabeln går alla fläktar på maxvarv.... Låter lite mycket för min smak Går det att ändra till pwmstyrning i BIOS? Har inte hittat nått själv. Inte med hjäp av mrGOOGLE heller

Tacksam för hjälp!!

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Efter att ha stoppat i ett till "litet" grafikkort så ville jag bättra på kylningen lite...
Så jag skaffade 2st pwm styrda fläkter och en splittkabel till dessa. Monterade allt och tog signalen från chassiefläkt 1 då den är 4-pins. Men den verkar bara var voltstyrd? Varför är den då 4-pins? Använder jag splittkabeln går alla fläktar på maxvarv.... Låter lite mycket för min smak Går det att ändra till pwmstyrning i BIOS? Har inte hittat nått själv. Inte med hjäp av mrGOOGLE heller

Tacksam för hjälp!!

Har samma moderkort själv och har för mig det finns inställningar under monitor fliken.

Permalänk

Japp, det stämmer. Men det verkar som att man styr båda utgångarna för chassifläktar gemensamt å med voltstyrning, inte pwm 😥 varför har man då 4-pin på ena å 3-pin på andra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Japp, det stämmer. Men det verkar som att man styr båda utgångarna för chassifläktar gemensamt å med voltstyrning, inte pwm 😥 varför har man då 4-pin på ena å 3-pin på andra...

Skickades från m.sweclockers.com

Är inställningarna rätt?

Chassis Q-fan control skall vara enabled och sen skall profilen stå som manuell för att du skall kunna skapa en egen profil om du inte vill köra på någon av de färdiga profilerna.

Nu använder jag inte chassi controlen utan endast cpu och jag har också fått för mig att det är PWM styrning.

Permalänk
Avstängd

Det moderkortet har bara DC (voltage) kontroll på sina fläktkanaler förutom CPU_FAN, som alltid har PWM möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Det moderkortet har bara DC (voltage) kontroll på sina fläktkanaler förutom CPU_FAN, som alltid har PWM möjligheter.

Men enligt manualen ser inställningsmöjligheterna exakt lika dana ut.

Permalänk

Skumt att de har en 4-pins med voltstyrning..... Nåja det är en fläktstyrning beställ nu, blev dyrt med ett till grafikkort

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE