Permalänk
Medlem

Orolig över temp 4790k

Hej !

Gjort en uppgradering av datorn och monterat ihop datorn själv. Gjort det många gånger innan så inte orolig över det.

Dock lite fundersam på temperaturen av CPU och om man kan lita på den.

Såhär ser tempen ut i Coretemp samt AIDA64.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=125288&size=full

Alla cores sticker iväg direkt på sekunden upp i temperatur när jag startar stresstest. Dock känns inte kylaren speciellt varm (Noctua NH-U12P)

Det finns ju separata temperaturer på alla cores och en egen som heter CPU GT Cores. Vilken är det man ska lita på? Hur ser era temperaturer ut på era 4790k?

Ska ev ta loss kylaren och montera om den imorgon för säkerhetsskull. Dock känns det inte som om det är fel på monteringen utan min känsla är att temperaturena visar fel i programmet.

GA-Z97X-UD5H-BK med senaste BIOS
4790K standardklock
Noctua NH-U12P

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.. Det verkar dock som att denna propp ligger högt i temp vid load då det finns flera trådar om det.. Jag har inte orkar bråka mer med min då den inte går över 90 vilket är acceptabelt.. Kommer docka att montera om den någon dag och se om jag kan få ner det till lite lägre temps...

Hur applicerade du kylpasta? Jag körde riskorn i mitten.. När gjorde du uppgradering? Det kan väl ta ett par dagar innan pastan bränts fast som den skall?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag har samma problem.. Det verkar dock som att denna propp ligger högt i temp vid load då det finns flera trådar om det.. Jag har inte orkar bråka mer med min då den inte går över 90 vilket är acceptabelt.. Kommer docka att montera om den någon dag och se om jag kan få ner det till lite lägre temps...

Hur applicerade du kylpasta? Jag körde riskorn i mitten.. När gjorde du uppgradering? Det kan väl ta ett par dagar innan pastan bränts fast som den skall?

Tjena !

Jag gjorde monteringen i förrgår och inte suttit speciellt mycket vid datorn efter detta då tempen skrämmer mig lite.

Tog ett riskkort i mitten och lät kylaren pressa ut pastan. Samma som jag gjorde på min i5 tidigare och den såg kanon ut när jag monterade ut den i tisdags. Ska nog lyfta kylaren idag och se hur det och montera om iaf för detta känns väldigt konstigt.

Det konstigaste av allt är att cpu sticker iväg i temp från 35 grader idle till 70 grader vid load på under 10 sekunder.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Tjena !

Jag gjorde monteringen i förrgår och inte suttit speciellt mycket vid datorn efter detta då tempen skrämmer mig lite.

Tog ett riskkort i mitten och lät kylaren pressa ut pastan. Samma som jag gjorde på min i5 tidigare och den såg kanon ut när jag monterade ut den i tisdags. Ska nog lyfta kylaren idag och se hur det och montera om iaf för detta känns väldigt konstigt.

Det konstigaste av allt är att cpu sticker iväg i temp från 35 grader idle till 70 grader vid load på under 10 sekunder.

Testa updatera bios ifall du inte har gjort det, kan göra att spänningen drar iväg. Personligen tycker jag att 1.299 är för högt för 4,4Ghz.

Om det inte hjälper så får du testa att ställa in på manuel, och sedan testa tex 1.25 på vore.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Testa updatera bios ifall du inte har gjort det, kan göra att spänningen drar iväg. Personligen tycker jag att 1.299 är för högt för 4,4Ghz.

Om det inte hjälper så får du testa att ställa in på manuel, och sedan testa tex 1.25 på vore.

Bios är uppdaterat till senaste versionen. Inte gjort någon klockförändring alls eller vcore. Den går på 4.0 som standard och 4.4 i boost.

Ska kolla på detta senare hur det ser ut i BIOS.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Får du den temperaturen under en längre tid vid load eller kan det vara som så att sensorerna får spader i bråkdelen av en sekund?

Fast hur som helst så verkar 79 grader ganska högt för en eftermarknadskylare. Hur har du det med cirkulation i chassit, och hur ser fläktkurvan ut?

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Får du den temperaturen under en längre tid vid load eller kan det vara som så att sensorerna får spader i bråkdelen av en sekund?

Fast hur som helst så verkar 79 grader ganska högt för en eftermarknadskylare. Hur har du det med cirkulation i chassit, och hur ser fläktkurvan ut?

Tempen ser ut såhär efter ~20 minuter
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=125321&size=full

Det "roliga" är att när jag stängde av stresstestet så sjönk CPU-temp från 74 till 34 på typ tre sekunder.

Cirklationen i chassit är bra. Systemtemp är 28 grader.

Ser ut enlig bilden nedan

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

Min 4790K ligger runt 60 grader som max under full load i Prime95, ca 50 grader i cpu-tunga spel. Runt 25 grader i idle. Jag har en Noctua NH-D15.
När det kommer till luftflöde i chassit så har jag bara två st 140mm fläktar som kom med mitt R4 chassi, en i fronten och en bak. Något är ju skumt, du borde få ungefär samma temperaturer som mig med den kylaren tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Bios är uppdaterat till senaste versionen. Inte gjort någon klockförändring alls eller vcore. Den går på 4.0 som standard och 4.4 i boost.

Ska kolla på detta senare hur det ser ut i BIOS.

Nej, jag vet det med DC processorna, men tidigare har det funnits BIOS problem, med att den trycker till för mycket volt.

Skrivet av Blaxxor:

Det "roliga" är att när jag stängde av stresstestet så sjönk CPU-temp från 74 till 34 på typ tre sekunder.

Mvh Stellan

Det ska den göra, eftersom du slutar anstränga processorn.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tog lunch hemma idag och passade på att ändra volten i BIOS.

Såhär ser temperaturen ut nu. Betydligt bättre. Får se hur det går med stresstestet men änsålänge så känns det bra!

http://www.ladda-upp.se/bilder/dpovxswhgcpftx/

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Att tempen går upp på några sekunder är helt normalt, samma med att svalna lika fort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

tror dock att även fast intel försökt fixa 4790k från föregående Haswell är den nog inte helt hundra endå, är ju inte direkt onormalt att den går ltie varmt vid syntet tester.

kör min nu på 4.8GHz vid 1.295 Vcore maxade ut vid 82 grader på varmaste kärnan Aida64

Skrivet av Blaxxor:

Tempen ser ut såhär efter ~20 minuter
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=125321&size=full

Det "roliga" är att när jag stängde av stresstestet så sjönk CPU-temp från 74 till 34 på typ tre sekunder.

Cirklationen i chassit är bra. Systemtemp är 28 grader.

Ser ut enlig bilden nedan
http://ladda-upp.se/files/2014/b125320.jpg

Mvh Stellan

det är ju för att speedstep är igång så fort du stänger av stresstestet sjunker ju klockan får max klock till typ 800MHz därflr sjunker tempen skitfort eftersom den släpper även hur mycket ström den skickar också

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

tror dock att även fast intel försökt fixa 4790k från föregående Haswell är den nog inte helt hundra endå, är ju inte direkt onormalt att den går ltie varmt vid syntet tester.

kör min nu på 4.8GHz vid 1.295 Vcore maxade ut vid 82 grader på varmaste kärnan Aida64

det är ju för att speedstep är igång så fort du stänger av stresstestet sjunker ju klockan får max klock till typ 800MHz därflr sjunker tempen skitfort eftersom den släpper även hur mycket ström den skickar också

Då är jag med hur det fungerar

Jag hamnade över 90 grader på varmaste kärnan vid originalklock så tyckte det blev bra högt men det kanske inte är nån fara.

Hursomhelst så har jag sänkt volten till standard manuellt och kör originalklock som det är nu. Kommer säkert ge mig på att klocka framöver

Mvh

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Blaxxor:

Då är jag med hur det fungerar

Jag hamnade över 90 grader på varmaste kärnan vid originalklock så tyckte det blev bra högt men det kanske inte är nån fara.

Hursomhelst så har jag sänkt volten till standard manuellt och kör originalklock som det är nu. Kommer säkert ge mig på att klocka framöver

Mvh

jo hade standard vcore 1.3 out of the box på auto kunde ställa ner den på 1.2 vid stock clocks men kör nu 1.295Vcore Adaptive vid 4.8GHz

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]