AMD Fiji "Radeon R9 390X" visar livstecken – kan göra entré i början av 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om de där siffrorna stämmer så måste de köra mindre än 28 nm. Om de inte lyckas göra något helt magiskt med transistordensiteten.

48xx serien va ett tydligt exempel på vad man kan göra på samma nod, likaså nya GTX 9xx.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2good4you:

48xx serien va ett tydligt exempel på vad man kan göra på samma nod, likaså nya GTX 9xx.

Fast 900-serien har inte ökat transistordensiteten eller för den delen minskat strömförbrukningen per transistor i någon större utsträckning. De har använt transistorerna på ett sådant sätt att de får ut mer prestanda. Tittar vi på steget från 3870 till 4870 så ökade antalet transistorer med 44 %, ytan ökades med 33 % och strömförbrukningen stack iväg med 50 W vilket var mycket då hela systemet då drog 200-250 W, det vill säga lika mycket som ett modernt grafikkort drar ensamt. Så de ökade antalet transistorer, prestandan och strömförbrukningen. Problemet är att vi snackar om 0,959 miljarder transitorer på en 256 mm2 krets för 4870 där hela Swclockers testsystem drar 250 W. 290X har 6,2 miljarder transistorer på 438 mm2 och drar ensamt 250-300 W. De kan inte riktigt öka allt ett steg som de kunde förr. Det är det stora problemet med grafikkort idag. De har slagit i en vägg av kylning. Tidigare gick det bra att bara bygga en större och törstigare krets men det går inte riktigt längre. Det är svårt att kyla och det är för dyrt att tillverka stora kretsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast 900-serien har inte ökat transistordensiteten eller för den delen minskat strömförbrukningen per transistor i någon större utsträckning. De har använt transistorerna på ett sådant sätt att de får ut mer prestanda. Tittar vi på steget från 3870 till 4870 så ökade antalet transistorer med 44 %, ytan ökades med 33 % och strömförbrukningen stack iväg med 50 W vilket var mycket då hela systemet då drog 200-250 W, det vill säga lika mycket som ett modernt grafikkort drar ensamt. Så de ökade antalet transistorer, prestandan och strömförbrukningen. Problemet är att vi snackar om 0,959 miljarder transitorer på en 256 mm2 krets för 4870 där hela Swclockers testsystem drar 250 W. 290X har 6,2 miljarder transistorer på 438 mm2 och drar ensamt 250-300 W. De kan inte riktigt öka allt ett steg som de kunde förr. Det är det stora problemet med grafikkort idag. De har slagit i en vägg av kylning. Tidigare gick det bra att bara bygga en större och törstigare krets men det går inte riktigt längre. Det är svårt att kyla och det är för dyrt att tillverka stora kretsar.

Fast på de 33% extra ytan ökade antalet shaders med 150%, och prestandan med ungefär lika mycket, utan att ge avkall på någonting alls. Värmeutvecklingen avrundade du dessutom uppåt, värmeutvecklingen skiljde i praktiken kring 30W.

EDIT: Annars kan vi jämföra med 4850 som hade liknande minneskonfiguration som 3870. Drar nästan exakt lika lite, men med 150% fler shaders, och inte mycket större krets relativt sett. Eller så tittar vi på 4670, ungefär som 3870 i prestanda, något långsammare ibland och något snabbare ibland. Drar nästan hälften så mycket, bara 75% av kretsytan, fortfarande samma process.

Det är alltså inte linjär skalning med shaders. Det finns effektiviseringar och man kan konfigurera om. Behöver man inte öka antalet TMUs, ROPs, eller minneskontrollers så kan man öka antalet shaders en del utan att det påverkar kretsytan särskilt mycket. Kan man balansera om och förbättra komponenterna i en CU så att den kan innehålla fler shaders utan att man behöver öka på det övriga i CUn så mycket så finns det stora vinster att göra.

Vem vet, Fiji kanske är mer som en Tonga med dubbla antalet shaders per CU och i övrigt effektivare CUs, snarare än en Hawaii med samma gamla påklistrat i större omfattning. Samtidigt kan det nya minnet göra skillnader, jag vet inte hur det påverkar minneskontrollers.

Poängen är, man kan inte bara tro att en ny generation är samma gamla linjärt uppskalat. Det kan såklart vara det, men det kan också vara annolunda. Ett praktexempel är när man med 33% större kretsyta och i princip samma effekt fördubblade prestandan och ökade antalet shaders med 150% mellan 3870 och 4850 på samma nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast 900-serien har inte ökat transistordensiteten eller för den delen minskat strömförbrukningen per transistor i någon större utsträckning. De har använt transistorerna på ett sådant sätt att de får ut mer prestanda. Tittar vi på steget från 3870 till 4870 så ökade antalet transistorer med 44 %, ytan ökades med 33 % och strömförbrukningen stack iväg med 50 W vilket var mycket då hela systemet då drog 200-250 W, det vill säga lika mycket som ett modernt grafikkort drar ensamt. Så de ökade antalet transistorer, prestandan och strömförbrukningen. Problemet är att vi snackar om 0,959 miljarder transitorer på en 256 mm2 krets för 4870 där hela Swclockers testsystem drar 250 W. 290X har 6,2 miljarder transistorer på 438 mm2 och drar ensamt 250-300 W. De kan inte riktigt öka allt ett steg som de kunde förr. Det är det stora problemet med grafikkort idag. De har slagit i en vägg av kylning. Tidigare gick det bra att bara bygga en större och törstigare krets men det går inte riktigt längre. Det är svårt att kyla och det är för dyrt att tillverka stora kretsar.

Det är resultatet som är intressant, därav tog jag likheten från både 48xx och GTX 900 som bägge uppvisar mindre mirakel/stora skillnader på samma nod. När man konstruerar en mikroprocessor så är det så många olika faktorer att ta hänsyn till. Du kan öka transistordensiteten med en speciellt designad arkitektur på samma nod, men det är svårt, och kanske inte alltid mest kostnadseffektivt. Det kostar enorma pengar att utveckla arkitekturen på dessa vis och att testa den, men det kostar också groteska pengar att tillverka den på en modern tillverkningsprocess pga dålig yield i starten och investeringskostnaderna för att betala dom sjukt dyra processhallar och maskiner som den nya processen behöver.

Det blir bara svårare och svårare att krympa halvledare som vi vet, och vi kommer få se mer och mer av nya arkitekturer på samma nod. Det innebär också att t.ex Intel kommer få stanna upp med sin tick-tock strategi, om dom redan inte tvingats göra det som vi sett på förseningar. Vi behöver nya transistorer med mindre läckage och som kan operera i mångdubbel frekvens om vi ska se någon utveckling i framtiden. Man kommer få börja stapla kisel/kretsar mer och mer, och jag hoppas att vi kan se optiska processorer i framtiden som lär erbjuda minimala förluster och i princip en "perfekt" transistor, likt en kvantmekanisk transistor som t.ex IBM's labbtransistor som opererade i nära absolut nollpunkt och blev supraledande. Sen har vi kolrör, grafen och sketchset. Det visar sig med tiden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]