har precis fått hem mitt 980 men ska jag behålla det?

Permalänk
Medlem

har precis fått hem mitt 980 men ska jag behålla det?

Hejsan sweclockare:), fram tills igår kväll var jag överlycklig över att mitt 980 G1 gaming var på väg hem och kommit idag, men efter att ha läst nyheterna idag om titan 2 eller nya 980 ti eller 980 med mer minne.

så blev jag såklart osäker på om jag ska avvakta och stå ut med mitt 280x ett par månader till, jag investerade i ett 980 så jag ska slippa byta på ett tag (spelar i 1080p) men om ett nyare kort kommer inom ett par månader så funderar jag på om det inte är värt att vänta istället?
jag förstår att ingen av er kan spå framtiden men jag är bara, lite at a loss över hur jag ska göra:/

Tack och förlåt mvh Sirme

Permalänk

Ja alltså vill du lägga 8000kr+ på ett grafikkort kan du köpa Titan II:) 980 är ett sjukt bra kort och G1 är det bästa tror jag så skulle själv behålla det.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Ja alltså vill du lägga 8000kr+ på ett grafikkort kan du köpa Titan II:) 980 är ett sjukt bra kort och G1 är det bästa tror jag så skulle själv behålla det.

jo jag är ju knappast gjord av pengar men tänkte att jag skulle kosta på mig denna gång och om ett 980ti/titan2 skulle kosta 2 k mer för 25 - 50 % mer prestanda så kan jag tänka mig lägga ut lite till:)

Permalänk
Medlem

Jag personligen tror att du kommer vara nöjd med ett 980 och att det kommer räcka bra länge. Skulle det börja sega i framtiden så bara slänga in ett till. Jag tror att 980Ti och Titan 2 kommer vara för överprisade för sin prestanda. Så siar jag iaf

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Inaktiv

Och om du väntar på nästa kort och köper det så kommer du sitta i samma sitts igen då det kommer vara nya kort med mer prestanda på g då.

Permalänk
Hjälpsam

Du får avgöra själv, men en sak är säker, det kommer alltid att säljas saker som är bättre än de man har, är det inte nya kort som kommer är det nya bättre kylare eller prissänkniingar.
Man kan inte alltid sitta på det bästa möjliga, man får lära sig att gilla det man har och inte fundera allt för mycket på om eller när.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

tack fellow sweclockare:), ni har såklart alldeles rätt:) jag fick bara lite hybris, så jag behåller kortet och om det skulle dyka upp något inom 45dagar så har ju komplett 45 dagars öppet köp iaf:), så tack så mycket för att ni tog er tid:)

Permalänk
Medlem

Behåll ditt 980. Det räcker säkert bra till i några år. Titan II lär ju kosta minst 10000 kr när det kommer om man ska tro specifikationerna. Om det kommer något 980 Ti så tror jag det dröjer en lång tid in på nästa år och det lär heller inte bli billigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som de flesta redan sagt, behåll ditt 980. Det är väldigt, väldigt sällan det är prisvärt att köpa grafikkort i den prisklass som 980ti kommer befinna sig i. Ju högre prisklass ju mindre prestanda för pengarna får du. GTX 970 ligger i en sjukt bra kurva (om inte perfekt prissatt) gällande pris/prestanda, GTX 980 är inte riktigt lika prisvärd men inte långt ifrån i alla fall.

Klart att man får hybris när man lägger så mycket pengar på ett grafikkort och så får man höra att det ska komma nya grejer längre fram.

Jag hade i alla fall behållt kortet om jag var du.

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp my fellow sweclockare:)
precis innan jag skulle ge mig iväg och hämta mitt 980 igår så ringde posten och jag fick jag ta emot min fars nya tv från posten en LG 55LB561V och efter att jag sett den ips panelen för 5999 och kopplat in min nuvarande dator till den och spelat på den för att testa såklart;) och jag märkte inte av något inputlag:)

Då insåg jag att just nu får jag mycket bättre spel upplevelse på en 55" ips som faktiskt slår min nuvarande UH2311H som börjat kännas lite liten:P Dell skärmen har iof ett par år på nacken, så i slutändan bestämde jag mig för att skicka tillbaka mitt 980 och beställa en likadan som min far då den hade kostat 10 k för 5 månader sen och inte har några av de extra och enligt mig onödiga funktionerna som smart tv och 3d, så jag köper ett nytt grafikkort istället om 4 - 5 månader då jag i bästa fall kan få något bättre för pengarna i grafikkortsväg då:)
så mitt 280X får kämpa på ett tag till:) ber om ursäkt om det känns som satt jag slösade eran tid!,

Permalänk

Nya kort kommer med ca 1 års mellanrum och för min del känns det bäst att slå till när korten släpps för då känns kortet nytt iallafall 1 år framåt :D. Visst sjunker priserna och visst kommer det nya modeller inom samma serie men hur kul känns det att droppa 4-5 papp på ett kort och sen släpper dom en ny serie någon eller några månader efter köpet.

Jag kan gissa att dom som köpte 770/780/780ti efter sommaren känner sig lite blåsta just nu :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Hejsan sweclockare:), fram tills igår kväll var jag överlycklig över att mitt 980 G1 gaming var på väg hem och kommit idag, men efter att ha läst nyheterna idag om titan 2 eller nya 980 ti eller 980 med mer minne.

så blev jag såklart osäker på om jag ska avvakta och stå ut med mitt 280x ett par månader till, jag investerade i ett 980 så jag ska slippa byta på ett tag (spelar i 1080p) men om ett nyare kort kommer inom ett par månader så funderar jag på om det inte är värt att vänta istället?
jag förstår att ingen av er kan spå framtiden men jag är bara, lite at a loss över hur jag ska göra:/

Tack och förlåt mvh Sirme

SLI är din kompis. Behåll ditt 980, när nästa kort kommer kan du jämföra 980 SLI med det senaste kortet, då kan du köpa ett 980 till för mindre pengar samt få bättre prestanda än det nya kortet som kommer på marknaden!

Permalänk
Medlem

1080p så kör på 980

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nya kort kommer med ca 1 års mellanrum och för min del känns det bäst att slå till när korten släpps för då känns kortet nytt iallafall 1 år framåt :D. Visst sjunker priserna och visst kommer det nya modeller inom samma serie men hur kul känns det att droppa 4-5 papp på ett kort och sen släpper dom en ny serie någon eller några månader efter köpet.

Jag kan gissa att dom som köpte 770/780/780ti efter sommaren känner sig lite blåsta just nu :D.

Lite fel att tänka så tycker jag. Nog för att det är snopet om en vara går ner 1000kr nån vecka efter man köpt den, men är det ett par månader imellan och prisskillnaden inte är mer än så, så tycker jag inte det spelar någon roll. Det spelar egentligen bara roll om du inte kunnat nyttja eller känner att du haft någon glädje av produkten den tiden som gått imellan. Sen går ju tekniken så fort frammåt att man förlorar rätt mycket på kort tid, iallafall om man hela tiden vill ha det senaste, men det är ju som det är. Och ingen tvingar ju en att köpa nytt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Lite fel att tänka så tycker jag. Nog för att det är snopet om en vara går ner 1000kr nån vecka efter man köpt den, men är det ett par månader imellan och prisskillnaden inte är mer än så, så tycker jag inte det spelar någon roll. Det spelar egentligen bara roll om du inte kunnat nyttja eller känner att du haft någon glädje av produkten den tiden som gått imellan. Sen går ju tekniken så fort frammåt att man förlorar rätt mycket på kort tid, iallafall om man hela tiden vill ha det senaste, men det är ju som det är. Och ingen tvingar ju en att köpa nytt.

780 ägare eller - mitt 980 är snabbare än ditt 780 - just kidding :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB