gtx 970´s Fortfarande coilwhine?

Permalänk
Avstängd

gtx 970´s Fortfarande coilwhine?

Till er som köpt 970 senaste veckan har ni klarat er undan coilwhine?

Sitter på mitt tredje kort med coilwhine och har nu väntat ett par veckor i hopp om att det släpps någon uppdaterad version med mindre fall av coilwhine. Fast jag hittar inga nyheter om något sådant. Värt att vänta eller är det bara att göra ett försök till?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Tror inte det skiljer i tillverknings batchar på nån vecka.

Köp 980 , där verkar vara mindre fel/missljud

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Har det blivit ett större problem?

Läser ofta inlägg om att personer har problem med coilwhine. Är det så att problemet har ökat som senaste åren? Jag har inget minne av att mansjälv har råkat ut för detta tidigare. I alla fall så skrevs det inte om det då på samma sätt som i dag.

Har tillverkarna börjat använda sämre/billigare komponenter som påverkar kvaliteten? tråkigt när så många drabbas av detta oavsett vilka komponeneter som det gäller.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av guanabana:

Till er som köpt 970 senaste veckan har ni klarat er undan coilwhine?

Sitter på mitt tredje kort med coilwhine och har nu väntat ett par veckor i hopp om att det släpps någon uppdaterad version med mindre fall av coilwhine. Fast jag hittar inga nyheter om något sådant. Värt att vänta eller är det bara att göra ett försök till?

Vilken underbar butik köper/beställer du ifrån, där man har möjlighet att byta pga. Tex. Coilwhine?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Läser ofta inlägg om att personer har problem med coilwhine. Är det så att problemet har ökat som senaste åren? Jag har inget minne av att mansjälv har råkat ut för detta tidigare. I alla fall så skrevs det inte om det då på samma sätt som i dag.

Har tillverkarna börjat använda sämre/billigare komponenter som påverkar kvaliteten? tråkigt när så många drabbas av detta oavsett vilka komponeneter som det gäller.

Tror inte att det är sämre komponenter som är fallet utan att det är mer komponenter på mindre platts. För sattdär inte lika många kondensatorer på ström sidan som det gör idag, kretsarna mer känsliga för ostabil spänning så tror det är de

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Läser ofta inlägg om att personer har problem med coilwhine. Är det så att problemet har ökat som senaste åren? Jag har inget minne av att mansjälv har råkat ut för detta tidigare. I alla fall så skrevs det inte om det då på samma sätt som i dag.

Har tillverkarna börjat använda sämre/billigare komponenter som påverkar kvaliteten? tråkigt när så många drabbas av detta oavsett vilka komponeneter som det gäller.

Har nog att göra med att mer ström kan dras till korten nu och det är fler strömkomponenter som inte sitter lika solitt som de gör i ett nätagg.
(vibrationerna från komponenterna som får de att låta och så har vi ju mindre nanometer på kretsarna nu så dem är ju känsligare för hög ström eller konstant skiftande ström så det behövs ju mer filter som brukar låta för vissa.

på mitt egna kort så var det fläktkontrollern på mitt grafikkort som lät så fort kortet hamnade i belastning så jag bytte ut fläktarna på det mot en som gick 100% konstant från nätagget men var en 140mm fläkt istället.
knäpptyst och svalt i det jag spelar (tf2 för det mesta och under 75c är ju ingentng heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har coilwhine på mitt nya MSI Gaming som jag fick igår. Men det är bara när fps är 2000 eller mer och det är det bara i laddningsskärmar i vissa spel så jag tycker inte det är ett probelm. På det jag fick utbytt pga fläktprobelm var det likadant, bara coilwhine när fps var över 2000 eller så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 970 som jag inte märkt någon coilwhine från ännu. Ska göra lite mer krävande tester i helgen och se om jag får något på högre FPS:er än de jag testat kortet på hittils.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte Geforce Gtx 970 G1. Inget som helst coilwine, presterar grymt samt ser grymt snyggt ut! Bara ställa in en egen fläktkruva i afterburner så är det tyst också!

Permalänk
Avstängd

Jag köpte med 2 st asus strix 970 samtidigt och inget coilwhine (Hade nog rejäl tur)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Vilken underbar butik köper/beställer du ifrån, där man har möjlighet att byta pga. Tex. Coilwhine?

inet/webhallen o troligtvis komplett brukar vara otroligt snälla med om du fått coilwhine

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Har ett Zotac 970 sedan ett par veckor, ingen coil whine vad jag kan höra.

Permalänk
Medlem

Jag testade tre kort och alla tre har spoltjut. Varje kort testades med fyra olika nätaggregat. Och de är bortomallt tvivel att de är grafikortet som tjuter.

  • Asus Strix 970

  • Gigabyte 970 G1

  • MSI 970 G4 gaming OC-edition.

Kunde återskapa spoltjut med följande program Heaven, Furmark, Valley, Firestrike och Borderlands pre-sequel. Strix kortet tjöt högst av dom alla. Gigabyte bytte frekvens efter FPS. Msi kortet har ett dovt spoltjut när PT närmar sig 100%.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Har coilwhine på min Asus strix (beställd och levererad förra veckan) som bara dyker upp när jag får över ca 2000 fps, alltså vissa menyer och laddskärmar i spel. Känns inte riktigt värt för mig att ångra köpet när det handlar om så pass få situationer. Trodde först jag hade sluppit undan det helt (provade spelmenyer där jag fick ~1500 fps) men sen hördes tjutet under en loading screen där jag fick över 2200 fps

Permalänk
Entusiast

Gigabyte G1 970, svagt coilwhine - inte tillräckligt för att jag ska störa mig på det. Endast testat i spel upp till ca 150 fps.

Av alla GTX970 är det bara Zotac AMP Omega/extreme som har en överdimensionerad spänningsdel, så jag är inte förvånad över att se problem med de flesta 970. Speciellt billiga smd-spolar brukar ge dessa ljud.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett GB GTX970 G1 och inget CW "what so ever". Hade väl tur då antar jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har ett GB GTX970 G1 och inget CW "what so ever". Hade väl tur då antar jag.

Vad för program/tester har du använt dig för att säkerhets ställa att du inte har något som helst CW (inkluderar även elektrisk "brummande") ?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Claews:

Vad för program/tester har du använt dig för att säkerhets ställa att du inte har något som helst CW (inkluderar även elektrisk "brummande") ?

Iss alla 3DMark från 03 och framåt, båda Unigine (Heaven/Valley), Alien versus Predator bench, Stalker Call Of Pripyat bench, Lost Planet 2 bench och det inbyggda i Warthunder (Eastern Front). Sedan har jag testat i olika spel CoD:AW, Wot, CoH 2 och Sniper Elite III för att nämna några.

Räcker detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Iss alla 3DMark från 03 och framåt, båda Unigine (Heaven/Valley), Alien versus Predator bench, Stalker Call Of Pripyat bench, Lost Planet 2 bench och det inbyggda i Warthunder (Eastern Front). Sedan har jag testat i olika spel CoD:AW, Wot, CoH 2 och Sniper Elite III för att nämna några.

Räcker detta?

Mer än väl, tackar.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Skrivet av digitalflaskpost:

Vilken underbar butik köper/beställer du ifrån, där man har möjlighet att byta pga. Tex. Coilwhine?

netonnet tillämpar 14dagars ångerrätt även om du handlar i butik, bytte in 3 970:S där innan jag fick nog och köpte 980:)

Permalänk

Har haft Gigabyte GTX 970 G1 utan coil whine. Bytte kort för jag ville ha ett tystare fläktljud och köpte Asus strix 970 inget coil whine där heller.

//

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hampus666:

Har haft Gigabyte GTX 970 G1 utan coil whine. Bytte kort för jag ville ha ett tystare fläktljud och köpte Asus strix 970 inget coil whine där heller.

//

Du vet väl att du kunde ändra på fläktkurvan med antingen MSI AB eller flasha kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

inet/webhallen o troligtvis komplett brukar vara otroligt snälla med om du fått coilwhine

Great, thnx. Bra för en själv att veta om man skule råka ut för liknande...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Great, thnx. Bra för en själv att veta om man skule råka ut för liknande...

Du ska dock alltid har rätt att byta ut grafikkortet pga spoltjut, eftersom det inte ska låta. Då är det per definition fel på produkten.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Tycker ni er höra "coilwhine" stäng av högtalarna eller plugga ur lurarna, hör ni inget då är det per definition inget "coilwhine" utan något annat problem.

Permalänk

jag har ett gtx970sc de e knäpptyst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke_eriksson73:

jag har ett gtx970sc de e knäpptyst

Vilket märke?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilket märke?

Evga

Permalänk
Medlem

Vad som borde göras är de som upplever coilwhine på 970 serien uppger sina kompenenter och jämför med de som inte har coilwhine

EX

Datorlåda
Grafikkort
Nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

Inget CW alls.

Chassi: Fractal Design Define R3
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming r.1.0
Nätagg: Corsair TX 650W

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)