Bredbandsbolaget: "Vi kommer inte blockera The Pirate Bay och Swefilmer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Min polare filmade utan mitt godkännande i mitt HEM, ska stämma APPLE nu för han hade en IPHONE!!! Ska också stämma alla myndigheter/företag som har med vägar, bilar m.m. att göra då rånaren i förra veckan använde sig utav bil och väg för att smita!

Nu är det dock väldigt stor skillnad. Med en Iphone så går det att filma i ditt hem. Men de har ingen hemsida där de ber dig lägga lägga upp dessa ej tillåtna videos för att folk ska kunna se dem. De gör inte heller reklam för att otillåtna filmer är möjligt eller vad man ska köpa mobilen för. Vägarna har inte reklamskyltar för "bästa vägen för att smita från en brotsplats". Till skillnad från Swefilmer som på sin framsida har massa "nya filmer" och "topp filmer" som alla är olagliga för dem att lägga upp. De har även "Watch Free movies - Kolla film gratis - filmonline - tv-serier" i fliken i webbläsaren. De har uppenbarligen uppsåt att visa upphovsrättsskyddat material utan att ha tillåtelse.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu är det dock väldigt stor skillnad. Med en Iphone så går det att filma i ditt hem. Men de har ingen hemsida där de ber dig lägga lägga upp dessa ej tillåtna videos för att folk ska kunna se dem. De gör inte heller reklam för att otillåtna filmer är möjligt eller vad man ska köpa mobilen för. Vägarna har inte reklamskyltar för "bästa vägen för att smita från en brotsplats". Till skillnad från Swefilmer som på sin framsida har massa "nya filmer" och "topp filmer" som alla är olagliga för dem att lägga upp. De har även "Watch Free movies - Kolla film gratis - filmonline - tv-serier" i fliken i webbläsaren. De har uppenbarligen uppsåt att visa upphovsrättsskyddat material utan att ha tillåtelse.

Så kontentan är att BBB inte rimligen kan åläggas något ansvar/övervakningsplikt för hur deras infrastruktur används?

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hade en ganska pessimistisk syn på rättväsendet här hemma fram tills att radiotjänst vart uppläxade ang. licensavgifter för datorer/telefoner. Jag tror att det finns ett visst "lag" vad gäller insattheten i ny teknik i vissa myndigeheter och det börjar lossna där nu. Jag tror och hoppas att det gäller även i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Relevant artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/farre-illegala-tv-tittar...
3,8 % använder dagligen Dreamfilm, Swefilmer eller Pirate Bay. Notera dock:

Skrivet av DN:

Eftersom det är en telefonundersökning kan det finnas en viss underskattning i siffrorna, alla vill kanske inte tala om sitt illegala tittande, men mycket tyder på att det är de som redan är betalande storkonsumenter som laddar ner, inte av ekonomiska skäl utan på grund av bristande tillgänglighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av doomas:

Relevant artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/farre-illegala-tv-tittar...
3,8 % använder dagligen Dreamfilm, Swefilmer eller Pirate Bay. Notera dock:

Ja det går inte att likställa piratandet med minskad försäljning rakt av som mediaindustrin försöker göra och dessutom skulle nog många av de som är ickebetalande pirater avstå i stället för att betala.

Det finns dessutom inga riktigt bra onlinetjänster om man vill ha maximal kvalitet även om man är villig att betala för sig, det finns väl egentligen bara en en film och en musiktjänst och deras utbud är ändå inte lika stort som det man kan köpa eller har jag missat nån som erbjuder minst cd eller bluraykvalitet ?
www.primacinema.com
https://wimpmusic.se/wweb/specials/hifi_lossless/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Jag piratade förut. Finns inte en chans att jag skulle gå tillbaka till det från den smidighet som Netflix/Itunes är. Inga inställningar man behöver göra. Väldigt sällan några uppdateringar som behövs. Inga ladda ner subtitles. Om jag använder Netflix så behöver jag inte ens ladda ner något. Använder jag Itunes så kan jag ändå se efter typ 30 sec då servrarna är snabba och man bara behöver få ner en väldigt liten del för att kunna kolla. Jag kan hoppa in och kolla ett gammalt avsnitt av The Office utan att behöva ha alla Office avsnitt nedladdade ifall jag kanske vill göra det någon gång. Sen den för mig väldigt stora fördelen i att jag faktiskt ger skaparna av materialet pengar.

Jo, vill gärna det med, men än finns det inte alternativet för den som vill vara laglig till 100%. Netflix har dessutom extremt dåligt utbud i Sverige jämfört med usa. Med xbmc behöver man inte ladda ner subbs eller leta efter dom finns riktigt trevligt tillägg som löser det

Har och kommer lägga ut för vettig HTPC, framför någon halvmesyr jag inte har full kontroll över. Dessutom kan jag lätt fixa stöd för 4k om jag skulle vilja:) Inte så att jag skulle vänta på nästa gen konsoler precis

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja alltså använder man silverlight-spelaren får man inte högre än 720p med Netflix, men i nya HTML5 spelaren för Chrome så är det 1080.

Vad är det som inte funkar med webbläsaren?

För mig är avsaknaden av vettigt ljud. Inte lagt ut 10k+ på ljudsystem för att se Netflix i första hand precis. Finns ju bättre ställen som är gratis till och med. men kan betala när tjänsten väl finns, inte från dess jag kommer bil laglig till 100%.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Där växte Bredbandsbolaget i mina ögon! Har under en längre tid funderat på att byta pga priset men nu skippar jag det.

/Capi

Permalänk

Heja bredbandsbolaget!!!

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vilka signaler Film- och TV-branschen tänker sig sända till unga konsumentgrupper, när de ger sig på grundläggande demokratiska rättigheter som jag tror dom flesta idag tar för självklara. Att ge sig på internetleverantörer är som att stämma posten för att kriminella skickar paket med olagligt innehåll till varandra, eller telefonbolagen för att man kan använda telefoni till att begå brott.

Dessutom är det mycket enkelt att kringgå sådana blockeringar. Vi inser därmed alla att det är varken principiellt eller praktiskt hållbart

Kvar blir då ett klavertramp från branschens sida som, om något, bara riskerar att uppmuntra fler konsumenter använda The Pirate Bay eller Swefilmer.com på ett olagligt sätt. Dels för att konsumenter idag blir mer och mer medvetna, och upplevs det som att ens konsumtion underlättar för företag som vill inskränka ens fri- och rättigheter kan det mottas negativt, och dels helt enkelt för att tjänsterna nu återigen hamnar i rampljuset och får uppmärksamhet.

Det finns en metadiskussion angående huruvida det verkligen är en rättighet, och om det har med demokrati att göra. Det finns väl främst två inlägg i den diskussionen att göra. Dels betraktar vi andra länders begränsningar av internet som ett demokratibrott, en censur, även om det gäller siter av icke-politisk natur. Vi ska inte göra samma dumheter, och därmed legitimera deras agerande. Och dels är ett fritt internet en del av ett större demokratibygge, precis som nyheter och andra medier inte är en del av demokratibegreppets allra mest ortodoxa mening, men som vi kommit att förstå ändå är avgörande för att demokratins hälsa och välmående.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Swefilmer hostar väl inget själva? Sist jag kollade var det bara länkar till material på ryska facebook (vk.ru)..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu är det dock väldigt stor skillnad. Med en Iphone så går det att filma i ditt hem. Men de har ingen hemsida där de ber dig lägga lägga upp dessa ej tillåtna videos för att folk ska kunna se dem. De gör inte heller reklam för att otillåtna filmer är möjligt eller vad man ska köpa mobilen för. Vägarna har inte reklamskyltar för "bästa vägen för att smita från en brotsplats". Till skillnad från Swefilmer som på sin framsida har massa "nya filmer" och "topp filmer" som alla är olagliga för dem att lägga upp. De har även "Watch Free movies - Kolla film gratis - filmonline - tv-serier" i fliken i webbläsaren. De har uppenbarligen uppsåt att visa upphovsrättsskyddat material utan att ha tillåtelse.

Jag tror att du får läsa om nyheten I ditt eget svar till mig förklarar du att man inte borde stämma Bredbandsbolaget, men.... ah.

Edit: Menar alltså precis som du säger att BBB inte har någon hemsida för att lägga upp piratkopierat material och inte heller gör reklam för det. Utan i så fall får filmbranschen stämma Swefilmer, men det är inte det nyheten handlar om...

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Jag tror att du får läsa om nyheten I ditt eget svar till mig förklarar du att man inte borde stämma Bredbandsbolaget, men.... ah.

jo tänkte lite fel. Inbillade mig att du tyckte att TBP och Swefilmer inte gjort något fel. BBB bör inte stämmas för folk gör olagliga saker på deras nät, så länge de inte uppmuntrar det på något sätt(som Swefilmer/TPB gör)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Sverige börjar likna Kina och gamla Sovjetunionen med vad folk ska få ta del av och inte ta del av hur fan hamnade vi här i 2000 talets samhälle?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Sverige börjar likna Kina och gamla Sovjetunionen med vad folk ska få ta del av och inte ta del av hur fan hamnade vi här i 2000 talets samhälle?

Tvärt om, det handlar om att låta företagen bestämma över medborgarna, när företagen blir stora nog så slutar de att konkurrera och tar i stället över som de som bestämmer, marknadsekonomi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Posten regleras av postlagen, om man då ser till den information de förflyttar i sitt system snarare än godshantering så:
Postlag (2010:1045)
6 § Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101045.htm

Posten ska alltså se till att flytta information mellan a och b på ett rimligt tillförlitligt sätt och de får inte snoka i vad innehåller är eller vägra att leverera brev för att de inte tycker om innehållet eller de personer som kommunicerar, vi borde ha nått likande för internet, det är inte kommunikationsoperatörerna som ska övervaka eller censurera på nått sätt utan det borde uttryckligen förbjudas.

Det jag skrev dock var om posten kände till vad som fraktades. Att de inte ska kolla är en annan sak. Det handlade egentligen om att visa hur exemplet som gavs var dålig. ISP känner till vad det är som folk kan hämta från dessa sidor och de hade kunnat stoppa det. (Även om man kan även ladda ner lagligt därifrån).
Nu säger jag inte att jag håller med att det är ok att stämma BBB, utan håller mig enbart om att exemplet som gavs av andra genom att jämföra med posten inte stämde bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ingen äger internet ju, de ger oss bara tillgång till det genom tjänsten de (ISP) erbjuder. Man skulle behöva blocka de mesta och vad man åt Deep Web?

De hade faktiskt kunnat blockera specifika hemsidor och deras specifika ip adresser. Och nej, jag säger inte alls att det är rätt att stämma BBB då det är lite som du säger, det går inte att övervaka hela internet. ISP kan inte det iaf (än).

Jag säger bara 2 saker:

1) De exempel som ges i form av att jämföra med posten eller med vägar är dåliga exempel.
2) Piratnedladdning är fel.

Med det sagt så tycker jag att försöka stoppa piratkopiering med dessa regler är bara dåliga, det är lika dåliga som DRM samt de löser inte problemet, alls. Vill de lösa detta får de ge folket enkla alternativ att konsumera deras digitala produkter på rättvisa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Du missar ju poängen, så vet inte vad jag ska svara riktigt.

Det verkar snarare om att du missar min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

De hade faktiskt kunnat blockera specifika hemsidor och deras specifika ip adresser. Och nej, jag säger inte alls att det är rätt att stämma BBB då det är lite som du säger, det går inte att övervaka hela internet. ISP kan inte det iaf (än).

Jag säger bara 2 saker:

1) De exempel som ges i form av att jämföra med posten eller med vägar är dåliga exempel.
2) Piratnedladdning är fel.

Med det sagt så tycker jag att försöka stoppa piratkopiering med dessa regler är bara dåliga, det är lika dåliga som DRM samt de löser inte problemet, alls. Vill de lösa detta får de ge folket enkla alternativ att konsumera deras digitala produkter på rättvisa priser.

Ser gärna en motivering till punkt 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Det verkar snarare om att du missar min poäng.

Läs hela min post. Kolla sedan på fredagspanelen. Emil säger i typ samma som jag.

Du fastnar på en subjektiv detalj och drar en felaktig slutsats. Poängen är att det spelar ingen roll om man är för eller inte vad gäller piratkopiering. Det handlar om mycket större värden än så, vilket är den personliga integriteten. Se även min sign.

Självklart ska inte posten kolla igenom brev utan skälig misstanke, så att den illustrationen är dålig är helt subjektivt och har inte med sakfrågan att göra, så för mig finns ingen poäng att missa.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Haft BBB i flera års tid, innan hade glocatlnet, telia, comhem etc etc. För att dom erbjöd högrehastigheter. Fck THAT BIG TIME!! BBB Har iaf i mina ögon haft en lysande support & haft 1 enda downtime (som inte ens vart deras fel igentligen) under dessa 24+ månader jag har haft dom nu... tänker då inte byta, speciellt när dom som en an få ställer sig upp och anser att "Internet ska vara fritt". Hellre sj'a tar böter (jaja det kommer gå ut över oss kunder, det tror ja oxå). Men betalar hellre för en "FRI"-anslutning än att betala tilllägg för att sätta upp extra vpn's o väggar. All Hail BBB!

//Nöjd kund

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Verkar som de blockerar swefilmer nu ändå