Samsung stämmer Nvidia för patentintrång och falsk marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hurra för patent.

Jag skulle vilja se en solskenshistoria för patent någon gång. Alltså en situation där patent kommer till nytta och faktiskt skyddar någon stackars fattig från att bli lurad på sin fina uppfinning. Men det lär aldrig hända. Patent idagens utformning föder strider mellan jättar och göder troll. Jättar och troll alltså, som en saga, precis som myten om nyttan med patent.

Alfred Nobel och hans dynamit?

Finns säker hur många svenska exempel på det som helst. Jag skulle säga att varje litet företag som får ett patent på en produkt som sedan leder till ett gigantiskt företag är en solskenshistoria. Jag menar Apple och Microsoft hat ju trots allt båda varit små företag en gång i tiden, säkerligen med något patent i början. Men har ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Att dom orkar...

Det kommer sluta som det hände mellan Microsoft och Apple på 90-talet, båda får böta!

Stora företag med mycket patent och produktlösningar kommer för eller senare stämma andra heta konkurrenter om minsta övertramp sker.
Inget nytt... men man kan inte säga att alla stämningar är obefogade, det vore dumt. Stora företag har oftast viktiga patent.
Om små företag missbrukar något tror jag inte att stora företag bryr sig så mycket faktiskt, men om den stora konkurrenten så tror jag det är känsligare.

Eller så kan man göra som Samsung och LG gjorde för ett tag sedan, samsas och gå vidare.

Permalänk
Avstängd

Lägg ner hela patentsystemet!
Det är bara kontraproduktivt och innovationshämnande!

Ni inkräktar på vårat patent om rastergrafik från 1983 som isig baserades på forskning från 1964 som utfördes på ett universitet som finansierats av skattebetalarnas pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Alfred Nobel och hans dynamit?

Finns säker hur många svenska exempel på det som helst.

Jag tror han syftade på att det finns få moderna exempel...

Orginalsyftet med patent var faktiskt att sprida kunskapen om en uppfinning för flera hundra år sedan när häst och vagn eller i bästa fall ånglok och Atlantångare var hur nyheterna spred sig.

För att främja innovationer var man som uppfinnare tvungen att redogöra öppet för hur sin uppfinning fungerade istället för att hemlighålla eller låsa in den om man villa ha ensamrätt. Vilket betydde att alla andra kunde börja fila på smarta förbättringar på den direkt istället för att vänta 10 år+.

Med internet och flygfrakt sprids nyheten på några sekunder eller i värsta fall timmar och alla avlyssnar och kopierar ändå varandra, så orginalsyftet har sedan länge gått förlorat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Alfred Nobel och hans dynamit?

Finns säker hur många svenska exempel på det som helst. Jag skulle säga att varje litet företag som får ett patent på en produkt som sedan leder till ett gigantiskt företag är en solskenshistoria. Jag menar Apple och Microsoft hat ju trots allt båda varit små företag en gång i tiden, säkerligen med något patent i början. Men har ingen aning

Att ett litet oskyldigt företag växer till ett girigt patenttroll med hjälp av patent skulle inte jag kalla för en solskenshistoria. Om meningen med patent är att man ska kunna växa såpass att man kommer i ställning att kunna missbruka principen vore det snarare klokt att skrota patent snarast möjligt, i min mening.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så , en av patenten beskriver en metod för a rulla en plåtstrimmla. Känns ju lite smått desperat att just det patentet är med i stämningen.

Fan va nice det skulle vara om vi hade ett patentsystem, där ett företag kunde gå till ett annat förtag och säga 'Vi var först', och det andra företaget kunde kolla på patentet och bara säga 'äsch, dom var först, nu får vi betala licensavgift. eller hitta på något annat.' Och det inte skulle vara något snack om saken att patentet är giltigt.

Men näää.. istället så har vi den korkade modellen med att patent ges för i princip vafan som helst, och för att ett patent skall vara giltigt så måste det prövas i domstol först. Och så blir det så här. Alla utom advokaterna förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Så , en av patenten beskriver en metod för a rulla en plåtstrimmla. Känns ju lite smått desperat att just det patentet är med i stämningen.

Fan va nice det skulle vara om vi hade ett patentsystem, där ett företag kunde gå till ett annat förtag och säga 'Vi var först', och det andra företaget kunde kolla på patentet och bara säga 'äsch, dom var först, nu får vi betala licensavgift. eller hitta på något annat.' Och det inte skulle vara något snack om saken att patentet är giltigt.

Men näää.. istället så har vi den korkade modellen med att patent ges för i princip vafan som helst, och för att ett patent skall vara giltigt så måste det prövas i domstol först. Och så blir det så här. Alla utom advokaterna förlorar.

Ja, det vore bättre om kraven höjdes rejält. Idag räcker det ju med suffixet "fast på en mobil istället för det konventionella användningsområdet", för att man skall få patent. "Slide to unlock", någon?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Detta för att spelkonsolen Shield med Tegra K1 ska framstå som snabbare än Galaxy Note 4 och Exynos 5433, någonting Samsung hävdar är bevisligen felaktigt."

Jaha? Vart är dom bevisen då? Senaste gången jag tittade så spöade K1 skiten ur allting som finns idag när det gäller 3D.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att Samsung kan gå på Nvidia lite. Nvidia må vara duktiga på att tillverka bra kretsar. Men det känns som det är svårare att hitta ett företag som vill åt våra pengar så mycket som Nvidia vill. Deras makt behov lyser igenom något så enormt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

"Detta för att spelkonsolen Shield med Tegra K1 ska framstå som snabbare än Galaxy Note 4 och Exynos 5433, någonting Samsung hävdar är bevisligen felaktigt."

Jaha? Vart är dom bevisen då? Senaste gången jag tittade så spöade K1 skiten ur allting som finns idag när det gäller 3D.

Då var det längesen du tittade:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag blev paff över att se att deras senaste Galaxy S6 inte plagierar utseende helt eller delvist på någon annan....

Måste bara fråga, vilken annan telefon är lik en Samsung Galaxy, för jag har då inte sett någon.
Skulle väll snarare säga att det är raka motsatsen, företag som t.ex. Apple kopierar samsungs produker och kallar
deras "nya finneser" för "Revolutionary"..

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Måste bara fråga, vilken annan telefon är lik en Samsung Galaxy, för jag har då inte sett någon.
Skulle väll snarare säga att det är raka motsatsen, företag som t.ex. Apple kopierar samsungs produker och kallar
deras "nya finneser" för "Revolutionary"..

Mig veterligen introducerade Apple fingeravtrycksläsaren i iPhone 5S, och vips, året därpå dök nästa Samsung Galaxy upp, med fingeravtrycksläsare.

Coincidence? I think not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket, så det förvånar mig inte att nVidia har rätt.
Samsung tror jag kastar "tillbaka-kaka" för att det är gammal god patentstrids-sed.

Och tittar man på hur Samsung har lånat både det ena och det andra, i allt från visuell design till funktioner och programkod, så förvånar det mig att Samsung inte fått fler stämningar mot sig än vad det har (Dock så har de redan en duktig bunt redan nu)

Samsung må göra bra produkter, men de plagierar, kopierar och "lånar" oerhört mycket. Lite för mycket för min smak.

Och i det stora landet i väster så stämmer inga företag varandra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Och i det stora landet i väster så stämmer inga företag varandra då?

Det har jag inte sagt något om.
Min poäng ligger i att i Asien är de väldigt duktiga i att begå patentbrott och sedan högaktningsfullt strunta i resten. Stora som små företag. Lokala såväl som internationella.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Mig veterligen introducerade Apple fingeravtrycksläsaren i iPhone 5S, och vips, året därpå dök nästa Samsung Galaxy upp, med fingeravtrycksläsare.

Coincidence? I think not.

Har inte testat men är inte samsungs variant att man ska rulla fingret över, så som på gamla Laptops hade.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Det har jag inte sagt något om.
Min poäng ligger i att i Asien är de väldigt duktiga i att begå patentbrott och sedan högaktningsfullt strunta i resten. Stora som små företag. Lokala såväl som internationella.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må så vara, men handlar det då inte främst om den egna marknaden där de "drabbade" konkurrenterna ändå skulle ha svårt att ta någon större andel? Finns det verkligen belägg för att produkter på internationella marknaden flagrant bryter mot erkända patent; något som skulle sätta dem i särställning i jämförelse med konkurrenterna?

Sedan gissar jag att patenttrollen, vilka i huvudsak agerar på den Amerikanska och Europeiska marknaden, skadar konkurrensen och konsumenterna mer. Jag har svårt att se hur Samsung mätbart skulle ha sinkat utvecklingen eller skadat konsumenter ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Har inte testat men är inte samsungs variant att man ska rulla fingret över, så som på gamla Laptops hade.

korrekt, man drar fingret neråt på den. Tycker faktiskt Apples variant är bättre än samsungs då man bara håller och trycker och slipper dra neråt som på samsung.

Permalänk
Medlem

En löjligt stämning, nVIDIA har till skillnad från Samsung en giltigt anledning. t.ex http://www.anandtech.com/show/4122/intel-settles-with-nvidia-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Men, hallå hittade de inget mer att gå på?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
Därför bli Grejor också dyrare och dyrare -kan de inte avlägga med de Barnsligheterna.Mvh.....Klaus

Klaus! Du har bytat profilbild! Efter alla dessa år..! Min värld har rubbats lite.. ..!

Skrivet av Zotamedu:

Tja de har ju legat två, strax efter IBM i topplistan över antal patent i USA sedan 2006 så nog utvecklar de enormt mycket teknik. De ligger ju till exempel i framkant när det gäller 5G och de är störts i världen på patent kring mobil kommunikation. Förra året låg de två globalt i investeringar i R&D på 10,4 miljarder dollar. Ja, deras investeringar i R&D är större än AMDs hela omsättning för samma år.

Edit: Det är faktiskt mer än båda AMD och Nvidias gemensamma omsättning 2013.

Sen tycker jag det är lite intressant hur olika företag döms olika hårt för "lånad" design. Det verkar som att ju större hycklare du är, desto lindrigare kommer du undan. Fast kanske bara är kopplat till varumärke?

Kan avsluta med ett berömt citat: "Good artists copy, great artists steal". Ett citat som ironiskt nog Jobs "lånade" från Picasso, T. S. Eliot, Igor Stravinsky, William Faulkner, W. H. Davenport Adams, et. al.

Jag vet inte om det är så hedrande att vara på topp i den listan De översta brukar ägna sig åt patenttrolleri.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Tycker det att bra... Kör hårt Nvidia, Samsung kan slänga sig i väggen och bör bojkottas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Klaus! Du har bytat profilbild! Efter alla dessa år..! Min värld har rubbats lite.. ..!

Jag vet inte om det är så hedrande att vara på topp i den listan De översta brukar ägna sig åt patenttrolleri.

Jaså? Det var nyheter för mig. I topp är alltid IBM. Andra företag som brukar vara med i topp tio är Canon, Toshiba, Microsoft, Sony, General Electric, Hitachi, Fujitsu, LG, Intel, Panasonic, HP, Seiko Epson, Micron och Philips. Det är samtliga andra företagen utöver Samsung som legat på topp 10 de senaste 10 åren. Vilka av dem är patenttroll? För jag ser bara de vanliga elektronikjättarna.

Edit: Det är alltså en lista över nya patent, inte en lista över patent de kontrollerar. Patenttroll producerar i princip aldrig egna utan köper upp andras och de syns inte alls i de här listorna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså? Det var nyheter för mig. I topp är alltid IBM. Andra företag som brukar vara med i topp tio är Canon, Toshiba, Microsoft, Sony, General Electric, Hitachi, Fujitsu, LG, Intel, Panasonic, HP, Seiko Epson, Micron och Philips. Det är samtliga andra företagen utöver Samsung som legat på topp 10 de senaste 10 åren. Vilka av dem är patenttroll? För jag ser bara de vanliga elektronikjättarna.

Edit: Det är alltså en lista över nya patent, inte en lista över patent de kontrollerar. Patenttroll producerar i princip aldrig egna utan köper upp andras och de syns inte alls i de här listorna.

Sant att ingen av dem är ett patenttroll i sig. En diskussion vid sidan av ämnet är att någon/några av dem har "outsourcat" trollaktiviteten till vad som kan klassas som skalbolag (trots avsaknad av egentlig verksamhet delar dem vissa patent och kan utan ekonomisk risk bedriva patentstämningar mot för den dolda uppdragsgivaren obekväma konkurrenter). Den här tveksamma verksamheten tycks dock passa bäst under USA:s patentregelverk. Sedan finns det andra typer trollverksamhet där mer diffusa bulvaner agerar, som t ex i fallet med SCO skandalen.

Fast det här är ju ett annat diskussionsämne.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Det må så vara, men handlar det då inte främst om den egna marknaden där de "drabbade" konkurrenterna ändå skulle ha svårt att ta någon större andel? Finns det verkligen belägg för att produkter på internationella marknaden flagrant bryter mot erkända patent; något som skulle sätta dem i särställning i jämförelse med konkurrenterna?

Sedan gissar jag att patenttrollen, vilka i huvudsak agerar på den Amerikanska och Europeiska marknaden, skadar konkurrensen och konsumenterna mer. Jag har svårt att se hur Samsung mätbart skulle ha sinkat utvecklingen eller skadat konsumenter ekonomiskt.

När man börjar djupdyka i vad det finns patent i, och vilka som "lånar" teknik som andra har patent på, antigen av misstag, eller medvetet, så börjar man inse hur svårt det är att skapa någonting överhuvudtaget utan att blandar in någon form av patentintrång.
Förr i tiden så brydde man sig inte om små "petitesser". Det är liksom inte värt att ro runt med.
Men, som det nämns i tråden, så har flertal företag börjar flänga runt med dessa petitess-patent i domstolarna i hopp om att roffa åt sig lite pengar. Antigen via skadestånd, eller via överenskommen licens. O.K.S patenttroll.

I det här fallet tror jag det inte handlar om ett petitess-patent, utan ett lite mer affärsavgörande patent. nVidia har sina GPU-designer, och om jag förstått det rätt, så har Samsung lyckats, av misstag eller med flit, lyckats "låna" delar av nVidias GPU-designer, och därmed ett patentintrång.

Intel har hållit sig tillbaka när det gäller GPU-marknaden. Anledningen är mest troligt att både AMD och nVidia har roffat åt sig det mesta som går att patentera i och omkring GPU-teknik. Intel vill inte inkräkta på patent som skulle få dessa företag att suga tag i Intel likt blodiglar. Intel tyckte att det räckte med AMDs 64 bitars teknik i x86 arkitekturen. De vill inte "ge fler ben till hundarna".

Samsung däremot, är inte lika rädda när det kommer till att nagga patent i kanten, eller till och med fullständiga intrång, och tjäna på affären.
Och nu har det visat sig att nVidia biter tillbaka. Troligen kommer det att uppstå en liknande situation här, som AMD och Intel har med sin x86_64 utökning, där Samsung får betala en löpande avgift till nVidia för fortsatt användning av GPU-tekniken.

Jag tror att det är oerhört svårt att överhuvudtaget ta fram GPU-teknik utan att trampa in på någon form av patent. Och då är det högst troligt att man klampar in på antigen nVidias, eller AMDs (ATIs) patent vare sig man vill det eller inte. Och om man mot allt förmodan lyckas, på något outgrundligt sätt undvika deras patent, så står Intel med flera andra bakom ryggen och stirrar på en.

Asien har inte alls samma syn på patent och upphovsrätt som västvärlden har, och därför är de mycket mer orädda när det gäller att "trampa runt i patentträsket".
Som kontrast har vi de västligaste delarna av västvärlden där man håller patentsystemet, och upphovsrätten likt den heliga gralen.
Här kan man se lite skuggor av kommunismen versus kapitalismen.

...och då kommer vi till det som jag initialt skrev:
-"Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket."
och med det menade jag inte att de är duktiga på att analysera och undvika patentintrång, utan att de helt enkelt struntar i vad det trampar på när de trampar runt i patentträsket. Råka trampa på en patentgroda som kväker "Mitt patent..." ... *smat* ... oups... Kletigt det blev under kängan då.... jaja... putsa bort och trampa vidare.
I det här fallet var det inte en liten groda de trampat på, utan en alligator. Försök att putsa bort den om ni kan. *evil grin*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

När man börjar djupdyka i vad det finns patent i, och vilka som "lånar" teknik som andra har patent på, antigen av misstag, eller medvetet, så börjar man inse hur svårt det är att skapa någonting överhuvudtaget utan att blandar in någon form av patentintrång.
Förr i tiden så brydde man sig inte om små "petitesser". Det är liksom inte värt att ro runt med.
Men, som det nämns i tråden, så har flertal företag börjar flänga runt med dessa petitess-patent i domstolarna i hopp om att roffa åt sig lite pengar. Antigen via skadestånd, eller via överenskommen licens. O.K.S patenttroll.

I det här fallet tror jag det inte handlar om ett petitess-patent, utan ett lite mer affärsavgörande patent. nVidia har sina GPU-designer, och om jag förstått det rätt, så har Samsung lyckats, av misstag eller med flit, lyckats "låna" delar av nVidias GPU-designer, och därmed ett patentintrång.

Intel har hållit sig tillbaka när det gäller GPU-marknaden. Anledningen är mest troligt att både AMD och nVidia har roffat åt sig det mesta som går att patentera i och omkring GPU-teknik. Intel vill inte inkräkta på patent som skulle få dessa företag att suga tag i Intel likt blodiglar. Intel tyckte att det räckte med AMDs 64 bitars teknik i x86 arkitekturen. De vill inte "ge fler ben till hundarna".

Samsung däremot, är inte lika rädda när det kommer till att nagga patent i kanten, eller till och med fullständiga intrång, och tjäna på affären.
Och nu har det visat sig att nVidia biter tillbaka. Troligen kommer det att uppstå en liknande situation här, som AMD och Intel har med sin x86_64 utökning, där Samsung får betala en löpande avgift till nVidia för fortsatt användning av GPU-tekniken.

Jag tror att det är oerhört svårt att överhuvudtaget ta fram GPU-teknik utan att trampa in på någon form av patent. Och då är det högst troligt att man klampar in på antigen nVidias, eller AMDs (ATIs) patent vare sig man vill det eller inte. Och om man mot allt förmodan lyckas, på något outgrundligt sätt undvika deras patent, så står Intel med flera andra bakom ryggen och stirrar på en.

Asien har inte alls samma syn på patent och upphovsrätt som västvärlden har, och därför är de mycket mer orädda när det gäller att "trampa runt i patentträsket".
Som kontrast har vi de västligaste delarna av västvärlden där man håller patentsystemet, och upphovsrätten likt den heliga gralen.
Här kan man se lite skuggor av kommunismen versus kapitalismen.

...och då kommer vi till det som jag initialt skrev:
-"Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket."
och med det menade jag inte att de är duktiga på att analysera och undvika patentintrång, utan att de helt enkelt struntar i vad det trampar på när de trampar runt i patentträsket. Råka trampa på en patentgroda som kväker "Mitt patent..." ... *smat* ... oups... Kletigt det blev under kängan då.... jaja... putsa bort och trampa vidare.
I det här fallet var det inte en liten groda de trampat på, utan en alligator. Försök att putsa bort den om ni kan. *evil grin*

Dold text

På dessa punkter tror jag vi är relativt eniga. Paradoxen är då att patent inte fungerar som den katalysator kombinerat med skydd som det var tänkt (inom detta affärsområde). Jag tror att det också förklarar Samsungs strategi att ta upp kampen om antalet nya registrerade patent. Det har helt enkelt bevisats med övertydlighet att mängd är bättre än kvalitet, och fet plånbok trumfar bra patent alla dagar i veckan. Samsung har på kort tid skaffat sig muskler inom båda kategorierna.

Samsung har i dagarna även deklarerat att det avtal de haft med Microsoft angående Android inte längre är giltigt, eftersom de i grunden tydligen inte handlade om Linux/Android i sig, utan om ett utbyte av teknik mellan Samsung och Nokia, där det ingick rätt om försäljning av enheter med WP (WP har ju sjunkit som en sten och intresset för andra tillverkare är ju i praktiken dödat av MS). Samsung inser nog också att marknaden inte kan expandera i samma takt hur länge som helst och kommer nog därför att nyttja sin nuvarande position till max.

Sedan vet jag inte riktigt vem du anser representera kommunism och kapitalism, eftersom Kina i sig är världens i särklass mest utpräglade kapitalistiska stat. Var på skalan Syd-Korea hamnar är jag inte i stånd att bedöma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså? Det var nyheter för mig. I topp är alltid IBM. Andra företag som brukar vara med i topp tio är Canon, Toshiba, Microsoft, Sony, General Electric, Hitachi, Fujitsu, LG, Intel, Panasonic, HP, Seiko Epson, Micron och Philips. Det är samtliga andra företagen utöver Samsung som legat på topp 10 de senaste 10 åren. Vilka av dem är patenttroll? För jag ser bara de vanliga elektronikjättarna.

Edit: Det är alltså en lista över nya patent, inte en lista över patent de kontrollerar. Patenttroll producerar i princip aldrig egna utan köper upp andras och de syns inte alls i de här listorna.

Dessa företag är förstås inte rena patenttroll. De bedriver mycket FoU som resulterar i en mängd fullt legitima patent. Men en hel del skit slinker med också.

Framför allt IBM är ökända för att ta patent på mycket nonsens.

Ibland råkar småbolag ut för bisarra stämningar. Detta är kanske något som är typiskt för USA, och det kanske har mattats av, har haft dålig koll på sistone.

Din edit ändrade läget en aning. Men jag menade å andra sidan inte rena patenttrollföretag, utan storföretag som ägnar sig åt relativt mycket patenttrolleri. Och dit hör IBM till toppen. Det har ju under en lång period nedlåtande sagts att de har fler advokater än forskare. Men jag har inte hört så mycket de senaste åren, så de har kanske lugnat ner sig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

När man börjar djupdyka i vad det finns patent i, och vilka som "lånar" teknik som andra har patent på, antigen av misstag, eller medvetet, så börjar man inse hur svårt det är att skapa någonting överhuvudtaget utan att blandar in någon form av patentintrång.
Förr i tiden så brydde man sig inte om små "petitesser". Det är liksom inte värt att ro runt med.
Men, som det nämns i tråden, så har flertal företag börjar flänga runt med dessa petitess-patent i domstolarna i hopp om att roffa åt sig lite pengar. Antigen via skadestånd, eller via överenskommen licens. O.K.S patenttroll.

I det här fallet tror jag det inte handlar om ett petitess-patent, utan ett lite mer affärsavgörande patent. nVidia har sina GPU-designer, och om jag förstått det rätt, så har Samsung lyckats, av misstag eller med flit, lyckats "låna" delar av nVidias GPU-designer, och därmed ett patentintrång.

Intel har hållit sig tillbaka när det gäller GPU-marknaden. Anledningen är mest troligt att både AMD och nVidia har roffat åt sig det mesta som går att patentera i och omkring GPU-teknik. Intel vill inte inkräkta på patent som skulle få dessa företag att suga tag i Intel likt blodiglar. Intel tyckte att det räckte med AMDs 64 bitars teknik i x86 arkitekturen. De vill inte "ge fler ben till hundarna".

Samsung däremot, är inte lika rädda när det kommer till att nagga patent i kanten, eller till och med fullständiga intrång, och tjäna på affären.
Och nu har det visat sig att nVidia biter tillbaka. Troligen kommer det att uppstå en liknande situation här, som AMD och Intel har med sin x86_64 utökning, där Samsung får betala en löpande avgift till nVidia för fortsatt användning av GPU-tekniken.

Jag tror att det är oerhört svårt att överhuvudtaget ta fram GPU-teknik utan att trampa in på någon form av patent. Och då är det högst troligt att man klampar in på antigen nVidias, eller AMDs (ATIs) patent vare sig man vill det eller inte. Och om man mot allt förmodan lyckas, på något outgrundligt sätt undvika deras patent, så står Intel med flera andra bakom ryggen och stirrar på en.

Asien har inte alls samma syn på patent och upphovsrätt som västvärlden har, och därför är de mycket mer orädda när det gäller att "trampa runt i patentträsket".
Som kontrast har vi de västligaste delarna av västvärlden där man håller patentsystemet, och upphovsrätten likt den heliga gralen.
Här kan man se lite skuggor av kommunismen versus kapitalismen.

...och då kommer vi till det som jag initialt skrev:
-"Asiatiska företag är rätt duktiga på att trampa runt i patentträsket."
och med det menade jag inte att de är duktiga på att analysera och undvika patentintrång, utan att de helt enkelt struntar i vad det trampar på när de trampar runt i patentträsket. Råka trampa på en patentgroda som kväker "Mitt patent..." ... *smat* ... oups... Kletigt det blev under kängan då.... jaja... putsa bort och trampa vidare.
I det här fallet var det inte en liten groda de trampat på, utan en alligator. Försök att putsa bort den om ni kan. *evil grin*

Vad jag minns om en tidigare tråd i ämnet så är det ett extremt grundläggande patent som Nvidia hänvisar till. Alltså något som krävs för att kunna göra en modern GPU. Dock var Nvidia inte först med principen men patentet täcker tekniken implementerad i hårdvara. Innan dess gjordes det i mjukvara. Minns inte exakt vad det var.

#14846804

Där är lite av diskussionen. Det är ett relevant perspektiv när man diskuterar det där med att klampa in på andras patent. Petterk har ett intressant inlägg lite längre upp i samma tråd också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ett litet oskyldigt företag växer till ett girigt patenttroll med hjälp av patent skulle inte jag kalla för en solskenshistoria. Om meningen med patent är att man ska kunna växa såpass att man kommer i ställning att kunna missbruka principen vore det snarare klokt att skrota patent snarast möjligt, i min mening.

Det här måste ju vara bland det sliskigaste vänsterskräpet som postats på SWEC. Att ett litet företag kan växa till ett stort företag med stort produktutbud med hjälp av patent är definitivt en solskenshistoria. Bara för att ett företag är litet innebär det inte att det på något sätt är "oskyldigt". På samma sätt som att ett stort företag per automatik inte är "skyldigt".

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det här måste ju vara bland det sliskigaste vänsterskräpet som postats på SWEC. Att ett litet företag kan växa till ett stort företag med stort produktutbud med hjälp av patent är definitivt en solskenshistoria. Bara för att ett företag är litet innebär det inte att det på något sätt är "oskyldigt". På samma sätt som att ett stort företag per automatik inte är "skyldigt".

Nej naturligtvis inte, men har man mer pengar har man råd med hjärtlösare advokater.

Även om nu Samsungs patent verkligen har kränkts i det här fallet så tycker inte jag det är en stor sak. De har pengar så de klarar sig ändå, precis som Microsoft, apple, netbus, och alla andra barn i patentkrigssandlådan.

Sedan tycker jag nog det behövs lite "slisktigt vänsterskräp" för att stå upp mot extremhögern och laissez faire liberalisterna här på Sweclockers, men det är en annan historia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej naturligtvis inte, men har man mer pengar har man råd med hjärtlösare advokater.

Även om nu Samsungs patent verkligen har kränkts i det här fallet så tycker inte jag det är en stor sak. De har pengar så de klarar sig ändå, precis som Microsoft, apple, netbus, och alla andra barn i patentkrigssandlådan.

Sedan tycker jag nog det behövs lite "slisktigt vänsterskräp" för att stå upp mot extremhögern och laissez faire liberalisterna här på Sweclockers, men det är en annan historia.

Verkar väldigt som att du har ett väldigt stort hat mot framgång. Jäkligt löjligt att ens få för sig idén att man skulle få göra vad som helst mot företag bara för att de är framgångsrika. På vilket sätt skulle världen vara bättre om man försökta avskräcka framgång? Inget skulle bli bättre av det. Men så är det ju ofta med vänsterextremister, det är drivs ju allt som oftast inte av logik utan av en avundsjuka mot andras framgång.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell