Backblaze kartlägger SMART-värden för att förutspå hårddiskkrascher

Permalänk
Melding Plague

Backblaze kartlägger SMART-värden för att förutspå hårddiskkrascher

Hårddiskar loggar hundratals värden, men bara ett fåtal är tillförlitliga nog för att förutsäga en hårddiskkrasch. Lagringsföretaget Backblaze informerar om nya upptäckter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra info. blir att kolla diskarna när man kommer hem.

Permalänk
Medlem

Det krävs väl knappast någon djupare analys för att förstå att dessa värden är av betydelse för hur hårddisken mår.

Däremot är sorteringen ologisk då många av värdena ligger långt ner, och totalt oviktiga värden ligger högre upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De flesta av de parametrar som nämns är allmän kännedom sedan länge, men det är bra att de tar upp det.

Själv använder jag Hard Disk Sentinel för att hålla reda på detta. Den varnar tidigt om något fuffens är på väg att inträffa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Maxtor Diamondmax som inte DiskInfo kan läsa ur hur länge den snurrat Samt en gammal samsung som rullar snart 34000 timmar Dom står och tuffar 24/7 än idag Samt två 1tb på runt 14000 timmar. Finns dock trasiga sektorer på dom två gamla, men dom tuffar på än, och jag märker ingen skillnad på dom

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De flesta av de parametrar som nämns är allmän kännedom sedan länge, men det är bra att de tar upp det.

Själv använder jag Hard Disk Sentinel för att hålla reda på detta. Den varnar tidigt om något fuffens är på väg att inträffa.

Samma här. HDS FTW

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hmm, kollade i Intel ssd toolbox (har ju data även för hdd:s) men där fanns bara SMART 5 med. I HD tune finns SMART 5, 197, 198 med.

Finns det något program med alla SMART-värden? Min gamla HDD hade 0 på SMART 197 och 198 och 1 på SMART 5. Min nya HDD hade 0 på allt.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Hmm, kollade i Intel ssd toolbox (har ju data även för hdd:s) men där fanns bara SMART 5 med. I HD tune finns SMART 5, 197, 198 med.

Finns det något program med alla SMART-värden? Min gamla HDD hade 0 på SMART 197 och 198 och 1 på SMART 5. Min nya HDD hade 0 på allt.

Jag använder http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html Crystaldiskinfo. Smidigt, snyggt program som listar alla värden och även har grafer med historik om man vill, samt varnar om hårddisken börjar packa ihop och gå och lägga sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har använt lite olika program för att kolla diskar, men jag tycker att många slänger ur sig massor av värden som jag som novis inte kan tolka. Nu har jag iofs inte haft någon disk som gett upp, så jag hoppas att programmen varnar när det väl är en disk som är på väg att ge sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Ett bättre och tydligare sätt att läsa av skicket på lagring behövs definitivt.

Permalänk
Medlem

Jaha, men vad är det för värden som man ska avläsa som är direkt dåliga då? Precis som i exempelbilden så ligger ju värdet på 100 eller 200. Är högre sämre? Lägre? När blir värdet för högt eller lågt för att det ska ses som en varning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är nog inte alltid helt lätt att avläsa hur en mekanisk enhet mår med hjälp av bara några parametrar. Det kan vara en svaghet i någon komponent som inte alls loggas. Den enda gången jag varit med om en hårddiskkrasch flöt allt på som vanligt, sen gav datorn plötsligt ifrån sig ett skarpt gnisslande ljud och hängde sig. Ingen förvarning alls.

Hard Disk Sentinel säger att min äldsta hårddisk, en 640GB WD med en körtid på 1012 dagar har 100% hälsa och kommer hålla mer än 812 dagar till. Jag kommer dock att fortsätta göra backup 2 gånger i veckan...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall detta gäller SSDer också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellspawned:

Någon som vet ifall detta gäller SSDer också?

Nej, det gäller inte på samma sätt som på "vanliga" HDD:s. SSD:er mäter istället mängden data som den har genomgått, ju mer desto närmre döden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

För mig har det typ alltid varit dags att byta hårddisken då den har börjat klickat eller ge konstiga skrivfelmeddelande och oftast då så är det försent att rädda nånting ur hårddisken. Men jag kollade nu för att jag var nyfiken och enligt CrystalDiskinfo så är min lagrings & backup hårddisk i dåligt skick :/. Kanske är dags att byta ut den :).

http://i.imgur.com/DrHV2Fj.jpg

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Var ju lite svårt och veta dock vad som är ett bra värde och inte.
Jag har fått medelanden på min Synology NAS som gör någon koll 1 gång i månaden att jag har "Skadade sektorer" på en disk.
Den började med att rapportera 4 under augusti, sen 7 och nu 8 i oktober.
Vet inte om det är något som jag behöver oroa mig över och kanske titta på att byta ut den eller inte!?

Såhär ser info'n ut på disken iallafall:
På många är jag över "Tröskel värdet" men samtidigt så står det "OK", så är svårt att veta vad.
Mina 3 andra diskar ligger också över tröskel värdet på många.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det gäller inte på samma sätt som på "vanliga" HDD:s. SSD:er mäter istället mängden data som den har genomgått, ju mer desto närmre döden.

Jag menar att SSDer också rapportrerar SMARTvärden, kan vara bra att veta vilka värden som är relevanta där.

Permalänk

"Extra viktig anses Reported_Uncorrectable_Errors vara, där allt över värdet noll får företaget att byta ut hårddisken"

Ehm, jag har 100st på min ssd?...
Ska man kasta sig i bilen och åka och handla ny, eller lita mer på värdet "healt status GOOD! 100%" ?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

De borde ta upp att olika program ger olika svar.
Tittar jag på HD Tune Pro 5.50 har alla mina diskar fel och problem. Samsung SSD och Seagate. Men mina WD diskar är felfria. Tittar jag på Samsung Magican så är SSD felfria. Startar jag upp Crystal Disk Info 6.1.14 så är alla diskar felfria.
Det har varit så här ett bra tag men alla diskar tycks fungera felfritt. Men det måste ju indikera att något inte är korrekt, men vad?
Värdet "Reported_Uncorrectable_Errors" hittar jag inte någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razeezor:

För mig har det typ alltid varit dags att byta hårddisken då den har börjat klickat eller ge konstiga skrivfelmeddelande och oftast då så är det försent att rädda nånting ur hårddisken. Men jag kollade nu för att jag var nyfiken och enligt CrystalDiskinfo så är min lagrings & backup hårddisk i dåligt skick :/. Kanske är dags att byta ut den :).

http://i.imgur.com/DrHV2Fj.jpg

http://i.imgur.com/DrHV2Fj.jpg

Jag bytte själv en 1.5TB Samsung för ett tag sedan just pga dessa sektorer, som ökade under tid, typ ett par månader. Vill inte ha diskar som visar på fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

CrystalDiskInfo säger att jag har 200 i alla värden. Vet inte hur jag ska tolka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

"Extra viktig anses Reported_Uncorrectable_Errors vara, där allt över värdet noll får företaget att byta ut hårddisken"

Ehm, jag har 100st på min ssd?...
Ska man kasta sig i bilen och åka och handla ny, eller lita mer på värdet "healt status GOOD! 100%" ?

Du har förmodligen läst "current"-värdet, det är "raw value" som de menar inte ska vara över noll.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Blackblaze är fan bäst!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har en gammal Maxtordisk som larmar gult i CrystaldiskInfo.
Det har varit så i ett par tre år att Current Pending Sector Count varnat.
Hårddisken fungerar utan problem, startat 1301ggr och drifttiden 18816 timmar.

Så på Maxtordiskar 320 GB behöver man nog inte ta så allvarligt på det felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Inget de får nobelpriset för direkt. Detta är ju känt tidigare, men bra att de lyfter upp det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Alla vet att mekaniska diskar har man när man vill spela rysk roulette

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Norfdas:

Har en gammal Maxtordisk som larmar gult i CrystaldiskInfo.
Det har varit så i ett par tre år att Current Pending Sector Count varnat.
Hårddisken fungerar utan problem, startat 1301ggr och drifttiden 18816 timmar.

Så på Maxtordiskar 320 GB behöver man nog inte ta så allvarligt på det felmeddelandet.

Ja ökar de inte under tid är det inte så allvarligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Blackblaze är fan bäst!

Det är trevligt att de tar fram den här typen av statistik, men Crashplan är en bättre backuptjänst.

Permalänk

Kollade i Samsungs Magician på mina diskar och då just dessa värden. De verkar vara i OK skick, då det endast är en disk som har ett rawvärde som inte är på noll.
Så nu undrar jag vad "187, command timeout" är och om värdet 709 indikerar fara.
Ingen av mina fem diskar visar dock samtliga IDn som Backblaze anser viktiga. Frågan är om det spelar någon roll så länge raw är kvar på noll.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Alla vet att mekaniska diskar har man när man vill spela rysk roulette

Grejen är att med en mekanisk disk så får man oftast en förvarning. När en SSD går sönder så går det mycket snabbare och man hinner oftast inte reagera. Man har fått ändra tröskelvärdena på just SSD för att kunna faila en sådan disk innan den havererar totalt.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?