Nvidias grafikdemo Apollo 11 för nedladdning

Permalänk
Avstängd

Med dagens satellit och även teleskop teknik borde väl man kunna presentera en bild på flaggan som lämnades kvar. Satt för övrigt och såg tv sändningarna 1969 mest spännande var väntan på nedslaget i vattnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikitalord:

Med dagens satellit och även teleskop teknik borde väl man kunna presentera en bild på flaggan som lämnades kvar. Satt för övrigt och såg tv sändningarna 1969 mest spännande var väntan på nedslaget i vattnet.

Även rampen/rna lär ju finnas kvar på de olika ställena de landade på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av nikitalord:

Med dagens satellit och även teleskop teknik borde väl man kunna presentera en bild på flaggan som lämnades kvar. Satt för övrigt och såg tv sändningarna 1969 mest spännande var väntan på nedslaget i vattnet.

Nix, finns just nu inga teleskop eller annan teknik som kan gå så nära i detalj på månen.

http://www.universetoday.com/113359/what-does-the-apollo-11-l...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Ganska coolt litet demo, man kunde inte göra så mycket dock. Flyga runt lite, ändra plats på solen och ändra exposure.

Jag fick runt 30 fps med den datorn jag har i min sig. Ganska stadigt men den dippade lite då jag fick med mycket av landaren i bild.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har min egen teori ja, månlandningen skedde, men dem hade inte tekniken att live-sända en tv-signal från månen. Så dem live-sände det från en tv-studio istället.

Med radioteleskop är/var det ingen konst. Med i stort sett samma antenner fångar man idag regelbundet upp signaler från Voyager-sonderna byggda i början på 70-talet, som befinner sig sådär 40000 ggr längre bort än månen. Och kom ihåg att signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Faktum är att man redan på 60-talet i princip kunde kommunicera med en civilisation med liknande utrustning (Areciboteleskopet) 10000 ljusår bort, tex genom att skicka TV-signaler. Om man hade tålamodet att vänta 20000 år på första meningsutväxlingen vill säga Så månen är löjligt nära i sammanhanget och inga som helst problem. Jag kan rekommendera den mycket sevärda filmen The Dish (2000) som handlar om de första TV-sändningarna från månen.

Det var förövrig mycket enklare att sända live än bandat förr i tiden, eftersom bandningstekniken var så dyrbar och komplicerad.

Allmänt: Konspirationsteoretiker är mentalt besläktade med fanboys, dvs rationella argument biter inte eftersom de inte har en rationell utgångspunkt. Ingen idé att argumentera, mao.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Med radioteleskop är/var det ingen konst. Med i stort sett samma antenner fångar man idag regelbundet upp signaler från Voyager-sonderna byggda i början på 70-talet, som befinner sig sådär 40000 ggr längre bort än månen. Och kom ihåg att signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Faktum är att man redan på 60-talet i princip kunde kommunicera med en civilisation med liknande utrustning (Areciboteleskopet) 10000 ljusår bort, tex genom att skicka TV-signaler. Om man hade tålamodet att vänta 20000 år på första meningsutväxlingen vill säga Så månen är löjligt nära i sammanhanget och inga som helst problem. Jag kan rekommendera den mycket sevärda filmen The Dish (2000) som handlar om de första TV-sändningarna från månen.

Det var förövrig mycket enklare att sända live än bandat förr i tiden, eftersom bandningstekniken var så dyrbar och komplicerad.

Allmänt: Konspirationsteoretiker är mentalt besläktade med fanboys, dvs rationella argument biter inte eftersom de inte har en rationell utgångspunkt. Ingen idé att argumentera, mao.

ÅH yes Va bra skrivet. Vill du bli min nya bästa vän

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

wow som jag har väntat på "Global Illumination" i realtid detta kommer verkligen göra skillnad i grafiken framöver!
Men lär dock dröja innan det är standard.
Hoppas det kommer till realtidsrenderarna för i 3D programmen snart.

Permalänk
Avstängd

allt för att locka folk att köpa dom nya grafikkorten som ändå barra är upphottade varianter av gamla grafikkort.
släpp skiten för oss med GTX 780 också!

tippar på att det går att sparka igång Global Illumination på 7 serien också.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Ganska poänglös demonstration, faktum är att det hade varit svårare att fejka månlandingen än att faktiskt genomföra den med tekniken man hade 1969.

Dvs, att göra en inspelning av månlandningen i en filmstudio hade varit rent omöjligt.

Permalänk
Medlem

Står bara att hämtningen av demot misslyckades för mig.

Edit : strax efter att jag skrev detta gick det naturligtvis...
Edit2 : Nej, det misslyckades igen, fast nu efter att ha hämtat ner nästan allt...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

mitt avast blockerar filhämtningen av detta demot?? blir det så för någon annan?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Med radioteleskop är/var det ingen konst. Med i stort sett samma antenner fångar man idag regelbundet upp signaler från Voyager-sonderna byggda i början på 70-talet, som befinner sig sådär 40000 ggr längre bort än månen. Och kom ihåg att signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Faktum är att man redan på 60-talet i princip kunde kommunicera med en civilisation med liknande utrustning (Areciboteleskopet) 10000 ljusår bort, tex genom att skicka TV-signaler. Om man hade tålamodet att vänta 20000 år på första meningsutväxlingen vill säga Så månen är löjligt nära i sammanhanget och inga som helst problem. Jag kan rekommendera den mycket sevärda filmen The Dish (2000) som handlar om de första TV-sändningarna från månen.

Ironiska är att vi har redan gjort vår mening... vi behöver bara vänta på svar.
Allt från Tyskarnas sändning 1939 till alla signaler till satelliter mm finns och är på väg ut i rymden.

Permalänk
Medlem

Blir trevligt när VXGI gör att man slipper all löjlig "mitt i luften ao"/"skugg-auror" runt saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Förvånansvärt simpla men väl genomtänkta uppfinningar och lösningar,

Ja Apollo Guidance Computer, för att inte tala om hela LEM:en, eller för den delen Saturn V raketen var väldigt simpla grejjer - på 60-talet.

Annars kan du ju fråga ingenjörerna bakom såväl Antares som SpaceShip Two (eller för den delen anhöriga till två döda piloter) om det här med rymdfart är simpla grejjer - ens på 2010-talet.

Dessutom, en enkel lösning är inte mindre imponerande, tvärtom. Att krångla till saker är inte svårt. Man kan iaf konstatera att det är väldigt enkelt att kalla saker simpla om nån annan redan hittat på lösningarna åt en, eller hur?

Citat:

men att dem fick på en kraftig nog sändare på månlandaren för att skicka en live tv-sändning från månen?

Är inte insatt i tekniska detaljerna men kärnan i det hela är väl Raytheons Amplitron microwave tube amplifier (som vad jag förstår togs fram för militära radar-applikationer). Togs fram under 50-talet så den biten tycks varit en förhållandevis mogen teknik. Menar du att en sådan skulle vara för svag för uppgiften?

Men sure, även tv-sändningen är förstås en bedrift (i dessa 4K/2160p60 tider är det skön kuriosa att Armstrongs hopp sköts i 320p10, hehe) - bland väldigt många. Mest imponerande tycker jag är helheten. Att man lyckades hålla ihop ett sånt jätteprojekt och uträtta så mkt på så pass kort tid. Det var inte bara sjukt många kockar, menyn var helt ny oxå och maten skulle ut på borden fort. Man önskar att projekt idag var lika väl utförda...

Permalänk
Inaktiv

Apropå flaggan. Vad jag har läst, så var flaggan laddad med statisk elektricitet, och att sol-"vinden" kan få den att laddas upp, samt att deras dräkter fick den att reagera när de passerade.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zalice:

Apropå flaggan. Vad jag har läst, så var flaggan laddad med statisk elektricitet, och att sol-"vinden" kan få den att laddas upp, samt att deras dräkter fick den att reagera när de passerade.

Förklaringen jag hört som den vedertagna är att eftersom det inte finns någon luft på månen så bromsas inte flaggan upp på samma sätt som på jorden, rörelserna från när astronauterna satte dit den varar därför mycket längre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Förklaringen jag hört som den vedertagna är att eftersom det inte finns någon luft på månen så bromsas inte flaggan upp på samma sätt som på jorden, rörelserna från när astronauterna satte dit den varar därför mycket längre.

Precis, Mythbusters har testat detta. http://mythbustersresults.com/nasa-moon-landing

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunden:

Förklaringen jag hört som den vedertagna är att eftersom det inte finns någon luft på månen så bromsas inte flaggan upp på samma sätt som på jorden, rörelserna från när astronauterna satte dit den varar därför mycket längre.

Skrivet av nightdriver:

Ett klipp där Apollo 15 satte flaggan, så ser man att flaggan sen har slutat röra på sig. Sen när en astronaut passerar, så börjar flaggan röra. http://youtu.be/ymwE1sNm82Y?t=2m30s

Jag har redan sett flaggklippet av Mythbusters är det sändes, men sen då, när den står still? Statisk elektricitet låter rimligt.

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

mitt avast blockerar filhämtningen av detta demot?? blir det så för någon annan?

Ja, samma för mig. Det är ju med strösta sannolikhet ett falskt alarm, men paranoid som man är så stängde jag webbläsaren och skannade igenom datorn med Avast och Malwarebytes. Jag skiter nog i att testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Går ju inte att starta. Får Fatal Error! Antar att månlandningen var en bluff trots allt

Skrivet av sjuhundratjugo:

Ja, samma för mig. Det är ju med strösta sannolikhet ett falskt alarm, men paranoid som man är så stängde jag webbläsaren och skannade igenom datorn med Avast och Malwarebytes. Jag skiter nog i att testa detta.

hehe, riktigt så drastiskt tog jag de inte. jag strunta i att tanka filen bara ^^ men ja, struntar nog i den jag me pga detta

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Ja, samma för mig. Det är ju med strösta sannolikhet ett falskt alarm, men paranoid som man är så stängde jag webbläsaren och skannade igenom datorn med Avast och Malwarebytes. Jag skiter nog i att testa detta.

Skrivet av pjuppi:

hehe, riktigt så drastiskt tog jag de inte. jag strunta i att tanka filen bara ^^ men ja, struntar nog i den jag me pga detta

Eller så stänger ni av Avast en tio minuter och laddar hem filen och kör den under tiden den är avstängd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Varför folk ifrågasätter månlandningen är ju bla det tar 10 år skicka en satellit till en komet

Men tar bara 3 dar skicka folk till Månen

Så varför slutade man åka dit under 70-talet?

Permalänk

Har säkert missat nått men bara ena gpun blir varm på mina två 980 kort.
Upptäckte först att jag missat att slå igång SLi efter att jag uppdaterat drivarna.
Störande man måste slå igång den settingen varje gång man uppdaterar drivare.
Hjälpte dock inte. bara en gpu som blir varm.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

Hade nog inte dom nyaste drivarna kanske.
Laddade hem dom absolut nyaste o körde in.
Nu belastas iaf båda gpuer

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför folk ifrågasätter månlandningen är ju bla det tar 10 år skicka en satellit till en komet

Men tar bara 3 dar skicka folk till Månen

Så varför slutade man åka dit under 70-talet?

Att det tog 10 år var att den var tvungen att få mer fart för att komma ifatt kometen. Den passerade jorden en gång och Mars tre ggr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför folk ifrågasätter månlandningen är ju bla det tar 10 år skicka en satellit till en komet

Men tar bara 3 dar skicka folk till Månen

Så varför slutade man åka dit under 70-talet?

Så bara för att du inte varit i säg Finspång på 10 år så betyder det att du inte kan åka dit?

Permalänk
Medlem

Nog Vista jag NIVIDIA teamet var lite Korkade

men att baka in Annonsprogram i en Demo då har de nått Mount Everest

Angrepp
Gen: Ad ware. Heur. @64@lShR9ydi
Adware. Amonetize. Q
Redirected_hosts_file
Adware. Amonetize. Q
Gen:Variant. Adware.Mikey.8516
Gen:Variant.Kazy. 122417
Gen:Variant.Kazy. 122417
Gen:Variant.Kazy. 122417

Permalänk
Medlem

Detta demot var sämst och verkligen inte värt att ladda ner nästan 500mb för.
Förstår inte vad det är som ska ta så mycket plats...

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att Astronautens stjärt ser mycket slätare ut, på den renderade bilden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |