Vore det inte fantastiskt om vi kunde få krympta CPU:er till gamla sockets?

Permalänk
Medlem

Vore det inte fantastiskt om vi kunde få krympta CPU:er till gamla sockets?

Har funderat en del på detta och det kommer väl aldrig inträffa, men man kan ju drömma...

Vore så sjukt trevligt om Intel/AMD började tillverka gamla pinkompatibla CPU:er med dagens teknologi ( <=22nm ). Jag har flera gamla maskiner där jag tycker att hårdvaran är tillräckligt snabb men gärna fick vara tystare/svalare/strömsnålare. Som min IBM Thinkpad T43 t.ex... den är helt klart den skönaste laptop jag nånsin använt. Den känns inte alls seg och klarar av allt jag begär av den (vardagsarbete, ordbehandling, YouTube...) Om jag kunde få processorn i den (Pentium M 750 1.86GHz) i 22nm skulle säkert den maskinen gå att köra utan fläkt och få tredubbel batteritid!
Undrar hur svårt det skulle vara för tillverkaren att förverkliga något sånt. Men det lär väl aldrig komma på tal då marknaden för detta är för liten?

Permalänk
Avstängd

För dig och mig och alla konsumenter hade det varit fint men för företagen så hade det inneburit minskad försäljning av nya produkter så det lär inte hända. Det sagt så har ju AMD kört lite åt det hållet, socket AM2, AM2+, AM3 och AM3+ (om jag minns rätt) var ju mer eller mindre kompatibla med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För dig och mig och alla konsumenter hade det varit fint men för företagen så hade det inneburit minskad försäljning av nya produkter så det lär inte hända. Det sagt så har ju AMD kört lite åt det hållet, socket AM2, AM2+, AM3 och AM3+ (om jag minns rätt) var ju mer eller mindre kompatibla med varandra.

Jo det är det jag tänker att det är så dom ser på det, att det skulle minska den övriga försäljningen. I mitt fall lär det inte bli någon ny laptop oavsett, avskyr "Island Keyboards" som har blivit standard på alla nya maskiner.

Sant som du säger med AMD, dock gäller det ju bara stationära maskiner där man lätt kan åtgärda temperatur- och oljudsproblem med större/bättre kylare och batteritid är obefintligt.

Permalänk
Medlem

Intel återanvänder gamla Pentiumdesignen i Xeon Phi.
Så det händer ju, fast kanske inte på sättet vi vill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xeon_Phi

Sen kan jag väl säga att CPUn troligtvis inte är största slukaren i din laptop. Den ska ha chipset, grafikkrets och driva runt en skärm som troligtvis är CFFL-belyst. Hade du kunnat krympa ner de kretsarna och köra LED istället hade det nog funnits en hel del att hämta ut i batteritid.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Intel återanvänder gamla Pentiumdesignen i Xeon Phi.
Så det händer ju, fast kanske inte på sättet vi vill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xeon_Phi

Sen kan jag väl säga att CPUn troligtvis inte är största slukaren i din laptop. Den ska ha chipset, grafikkrets och driva runt en skärm som troligtvis är CFFL-belyst. Hade du kunnat krympa ner de kretsarna och köra LED istället hade det nog funnits en hel del att hämta ut i batteritid.

Ah, vet inte riktigt vad varje komponent drar visserligen men antog att CPU:n måste stå för en rätt stor del då den klart går varmast. Skärmen går ju att byta ut mot LED-belyst, även om det innebär en del meck (svårt, men genomförbart, till skillnad från mina önskningar om den krympta CPU:n). Tycker dock LED-ljus sticker mer i ögonen så vi får se huruvida jag faktiskt kommer göra en sån mod.

Intressant förresten med Xeon Phi. Har sett den produkten tidigare men visste inte att det var där alla ansträningar med Larrabee hamnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ah, vet inte riktigt vad varje komponent drar visserligen men antog att CPU:n måste stå för en rätt stor del då den klart går varmast. Skärmen går ju att byta ut mot LED-belyst, även om det innebär en del meck (svårt, men genomförbart, till skillnad från mina önskningar om den krympta CPU:n). Tycker dock LED-ljus sticker mer i ögonen så vi får se huruvida jag faktiskt kommer göra en sån mod.

Intressant förresten med Xeon Phi. Har sett den produkten tidigare men visste inte att det var där alla ansträningar med Larrabee hamnade.

Alltså, givetvis är inte processorn på något sätt insignifikant, men den har åtminstone riktigt fina strömsparfunktioner, så den drar inte mängder när datorn idlar.

Själv tänker jag om man hade kunnat få LP-DDR3, 22nm grafikkrets och chipset exempelvis.
Samma gäller ju så klart även andra kretsar som wlan, blåtand, om datorn har ett separat usb-chipset, the list goes on

Kan hålla med om att LED ofta ser otrevligare ut, men det har nog mycket med vilken färgtemperatur man väljer på dioderna och hur väl man väljer diffuser.

Men om du gillar temat med att krympa kretsar tycker jag du ska ta dig en titt på Playstation 2, där har man inte bara krympt processen ett par gånger, man har till och med slagit samman kretsar för att spara ännu mer ström!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Alltså, givetvis är inte processorn på något sätt insignifikant, men den har åtminstone riktigt fina strömsparfunktioner, så den drar inte mängder när datorn idlar.

Själv tänker jag om man hade kunnat få LP-DDR3, 22nm grafikkrets och chipset exempelvis.
Samma gäller ju så klart även andra kretsar som wlan, blåtand, om datorn har ett separat usb-chipset, the list goes on

Kan hålla med om att LED ofta ser otrevligare ut, men det har nog mycket med vilken färgtemperatur man väljer på dioderna och hur väl man väljer diffuser.

Men om du gillar temat med att krympa kretsar tycker jag du ska ta dig en titt på Playstation 2, där har man inte bara krympt processen ett par gånger, man har till och med slagit samman kretsar för att spara ännu mer ström!

Jo det skulle vara kul att se vad varje komponent drar Måste ändå säga att det är främst för att få ner värmeutvecklingen som jag vill ha en krympt CPU, vill att denna (i mina ögon) perfekta maskin håller så länge den bara kan. Sitter trots allt oftast i närheten av ett väggurtag så batteriet är egentligen inte jätteviktigt.

Jo juste, kan tänka mig att PS2:an genomgått en del sånt Den slimmade modellen är ju rejält krympt så det säger ju sig självt mer eller mindre.
Även Xbox360 fick ju en liknande behandling då den första slim-modellen har CPU+GPU i samma krets, och senare modeller även innehåller HDMI-skalningschippet (om jag inte minns helt fel) i samma krets ("XCGPU", som de valde att kalla den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jo det skulle vara kul att se vad varje komponent drar Måste ändå säga att det är främst för att få ner värmeutvecklingen som jag vill ha en krympt CPU

Har du öppnat och bytt kylpasta och dammat av ordentligt? Ibland finns det flera fläktgaller och då kan man knipsa bort ett av dem. Jag har sett laptopar där kylpastan efter många år är nästan helt borta och ett byte kan få ner temperaturerna en del.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Har du öppnat och bytt kylpasta och dammat av ordentligt? Ibland finns det flera fläktgaller och då kan man knipsa bort ett av dem. Jag har sett laptopar där kylpastan efter många år är nästan helt borta och ett byte kan få ner temperaturerna en del.

Jodå, den blir inte så fasligt varm egentligen. Tänker mer på att försöka få datorn att hålla i 20-30 år om möjligt (självklart får vissa komponenter bytas med tiden). Svårt att säga om jag kommer behöva datorn så länge, men jag tycker så mycket om den att jag säkert kommer sakna den av nostalgiska skäl, om inte annat. Att ta bort en utav flera eventuella fläktgaller är ett intressant knep, tack för tipset, det ska jag helt klart kolla upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Jo det är det jag tänker att det är så dom ser på det, att det skulle minska den övriga försäljningen. I mitt fall lär det inte bli någon ny laptop oavsett, avskyr "Island Keyboards" som har blivit standard på alla nya maskiner.

Sant som du säger med AMD, dock gäller det ju bara stationära maskiner där man lätt kan åtgärda temperatur- och oljudsproblem med större/bättre kylare och batteritid är obefintligt.

Det finns några som har moddat sina typ X230-X240 till att ha tangentbordet från X220, men det är ju ingen enkel sak liksom. Men jag håller med, jag kommer nog att hålla kvar i min Thinkpad tills den faller i bitar. Jag har en Elitebook på jobbet och tangentbordet är helt fruktansvärt. Supergrunda tangenter och helt horribel layout. SSD och maximalt med RAM är väl vad man kan göra om man inte vill bygga om thinkpaden helt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inget kommersiellt värde i det och energiförbrukningen skulle dessutom knappt påverkas om man inte byter ut allt annat i en gammal dator.
Dessutom så kanske du redan använder datorn på ett sätt som gör att cpun inte går i maxbelastnnig hela tiden, mobilcpuer har haft bättre energisparfunktioner än desktopversionerna länge så frågan är hur mycket ström det kan spara, din cpu drar ju bara 2,9W som minst när den är igång och 38 som max, ligger du bara med ett par % i last på cpun vid kontorsbruk så finns det inte mycket att spara där oavsett cputekniken.

Jag tror det skulle göra mer nytta att byta grafikdel så att det blir hårdvarustöd för nya videoformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Du blir begränsad av gamla minnestyper, chipset, strömförsörjning, åldrade komponenter osv. Ska du dessutom byta ut Mini-PCIe WiFi-kortet, kortet för mobilt bredband, hårddisken mot SSD, skärmen mot en en bättre osv samt det absolut viktigaste ersätta batteriet som allt är möjligt i de flesta äldre designer så blir priset högre än att köpa en ny maskin. En möjlighet hade varit om de var designade för att retrofittas från början och man helt enkelt lämnade in datorn och chassit fick ett nytt moderkort med alla komponenter på som bara skruvades in, testas och skickas tillbaka. Saken är ju bara att chassi, tangentbord, pekplatta och skärm hinner åldras och slitas ut på livstiden som moderkort med processor, minne och disk har.

Antar att du inte bara vill ha en Dothan i 22nm. Då kravs en hel del arbete för att ta något halvmodernt till den gamla plattformen, och GPU får du t.ex. inte uppgraderad. Eftersom den är integrerad i chipset. Några problem för att göra det till en mer attraktiv vore chipset med GMA900-grafik (utan DXVA, utan halv modern OGL/DX support), DDR2-minneskontroller i chipset, samt att datorn bara använder PATA (moderkortet då, chipset kör SATA) och att den bara stödjer PCI via inbyggda platsen då dennes PCIe lane används av ExpressCard, moderna WiFi-kretsar använder PCIe, chipset stödjer inte mer än 2GB minne. Även om du nöjer dig med en 32-bit maskin så nöjer du dig inte med DX9 SM2, ingen videoacceleration och 2GB ram-minne.

Är enklare att bygga något nytt på Core M som har en TDP på 4.5W, Broadwellkärna på 64-bit med VT-x/EPT osv, HD Graphics 5300 (24 EU) med DXVA 2.0 för H.264, MPEG2, VC-1, Quicksync, OpenGL 4.3/DX11.2, OpenCL 1.2, stöd för LPDDR3, stöd för 16GB ram-minne, 12 st PCIe 2.0 lanes, PCIe/SATA/eMMC SSD med mera. Även om bara processorn som stödjer allt detta kostar 2500kr. Du kommer få detta i datorer under 10 000kr. Med ett batteri runt 50 Wh så får du en batterilängd som mer liknar de på surfplattor. Den skulle klara 1080p video strömmat från nätet med knappt någon CPU-förbrukning. Vad klarar T43an på youtube ens? 480p måste vara kämpigt.

I de gamla dagarna så fanns det faktiskt både OverDrive-processorer och tredjeparts adaptrar för äldre socklar, men det är inte relevant i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns några som har moddat sina typ X230-X240 till att ha tangentbordet från X220, men det är ju ingen enkel sak liksom. Men jag håller med, jag kommer nog att hålla kvar i min Thinkpad tills den faller i bitar. Jag har en Elitebook på jobbet och tangentbordet är helt fruktansvärt. Supergrunda tangenter och helt horribel layout. SSD och maximalt med RAM är väl vad man kan göra om man inte vill bygga om thinkpaden helt.

Jag är inte förvånad

Skrivet av Petterk:

Vad är poängen? Du blir begränsad av gamla minnestyper, chipset, strömförsörjning, åldrade komponenter osv. Ska du dessutom byta ut Mini-PCIe WiFi-kortet, kortet för mobilt bredband, hårddisken mot SSD, skärmen mot en en bättre osv samt det absolut viktigaste ersätta batteriet som allt är möjligt i de flesta äldre designer så blir priset högre än att köpa en ny maskin. En möjlighet hade varit om de var designade för att retrofittas från början och man helt enkelt lämnade in datorn och chassit fick ett nytt moderkort med alla komponenter på som bara skruvades in, testas och skickas tillbaka. Saken är ju bara att chassi, tangentbord, pekplatta och skärm hinner åldras och slitas ut på livstiden som moderkort med processor, minne och disk har.

Antar att du inte bara vill ha en Dothan i 22nm. Då kravs en hel del arbete för att ta något halvmodernt till den gamla plattformen, och GPU får du t.ex. inte uppgraderad. Eftersom den är integrerad i chipset. Några problem för att göra det till en mer attraktiv vore chipset med GMA900-grafik (utan DXVA, utan halv modern OGL/DX support), DDR2-minneskontroller i chipset, samt att datorn bara använder PATA (moderkortet då, chipset kör SATA) och att den bara stödjer PCI via inbyggda platsen då dennes PCIe lane används av ExpressCard, moderna WiFi-kretsar använder PCIe, chipset stödjer inte mer än 2GB minne. Även om du nöjer dig med en 32-bit maskin så nöjer du dig inte med DX9 SM2, ingen videoacceleration och 2GB ram-minne.

Är enklare att bygga något nytt på Core M som har en TDP på 4.5W, Broadwellkärna på 64-bit med VT-x/EPT osv, HD Graphics 5300 (24 EU) med DXVA 2.0 för H.264, MPEG2, VC-1, Quicksync, OpenGL 4.3/DX11.2, OpenCL 1.2, stöd för LPDDR3, stöd för 16GB ram-minne, 12 st PCIe 2.0 lanes, PCIe/SATA/eMMC SSD med mera. Även om bara processorn som stödjer allt detta kostar 2500kr. Du kommer få detta i datorer under 10 000kr. Med ett batteri runt 50 Wh så får du en batterilängd som mer liknar de på surfplattor. Den skulle klara 1080p video strömmat från nätet med knappt någon CPU-förbrukning. Vad klarar T43an på youtube ens? 480p måste vara kämpigt.

I de gamla dagarna så fanns det faktiskt både OverDrive-processorer och tredjeparts adaptrar för äldre socklar, men det är inte relevant i dag.

Jag anser att hårdvaran rent prestandamässigt redan är tillräcklig för alla ändamål jag vill använda datorn till. SATA-stöd kan man få genom en SATA-mod (man löder kablar direkt mot benen på SATA-controllern). Jag anser att maskinen känns mer välbyggd än andra laptops jag stött på (åtminstone när det kommer till modernare grejer) samt att tangentbordet är det bästa lågprofiltangentbordet jag använt (blir inte sämre av TrackPointen som sitter mellan G, H och B-tangenten). ThinkLight:en är även den suverän då jag scriptat den för att agera visuell bell.
Vet inte hur pass rapp maskinen känns under Windows då jag kör Ubuntu på den, YouTube funkar mkt bra, 480p går utan minsta problem och det gör även de flesta 720p-videor, så länge bitraten inte är jättehög vilket det inte brukar va på YouTube (skärmen är bara 1024x768 ändå, så ingen mening med att välja högre än 720p ändå).

Vet inte varför jag skulle behöva högre än DX9-stöd? Spelar inte direkt på den ändå, möjligen nåt retrospel och det är ju inget krävande.
Så kortfattat är jag mycket nöjd med maskinen som den är, vill bara att den ska bevaras så länge som möjligt. Med det sagt är det inte den enda maskinen jag använder, men det är den jag föredrar att använda till tidigare nämnda ändamål.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju kolla på begagnade Thinkpads med lite mer modern prestanda. Det finns modeller med Sandy Bridge processorer som ändå har bra tangentbord osv. Exempelvis: http://www.blocket.se/goteborg/Ett_parti_Lenovo_ThinkPad_T420...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan ju kolla på begagnade Thinkpads med lite mer modern prestanda. Det finns modeller med Sandy Bridge processorer som ändå har bra tangentbord osv. Exempelvis: http://www.blocket.se/goteborg/Ett_parti_Lenovo_ThinkPad_T420...

Jodå, har flera Lenovomaskiner redan. De är också trevliga, men upplever att T43:an känns något robustare. T60 är förvisso en stadig och i stort sett likvärdig maskin om man jämför med T43 medans T61p känns betydligt mer sladdrig. Lenovo har ju gått mer å mer ifrån allt som var bra med IBM ThinkPaddorna för varje maskin de släppt. De försöker väl spara in pengar på konstruktionen hit å dit... :/

Men de känns inte som alla förstått mitt budskap med tråden riktigt. Som jag sagt flera gånger är jag inte i behov av någon starkare maskin. Ville inte att denna tråden skulle handla om min T43 egentligen, tog den bara som ett exempel på en maskin där jag skulle använda en moderniserad version av en gammal CPU som tråden egentligen handlar om. Skapade bara tråden för att se vad andra hade för tankar och åsikter om detta, om någon annan gått å suktat efter samma sak osv.

Permalänk
Medlem

http://pdf.aminer.org/000/525/706/power_consumption_breakdown...
På den laptopen skulle en 70% minskning av vad CPU drar som max leda till en ca 35% minskning av vad den drar totalt. Vid alla andra tillfällen skulle det inte ens märkas då CPU drar ca 4-15% av hela systemet.

Jag förstår inte hur din dator klarar av 720p Youtube. Min dator har AMD Athlon 64 3500+ som är bättre och den klarar inte av att spela upp det med 100% flyt. Stora pdf-filer är en annan plåga, klarar inte det heller utan att det laggar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

http://pdf.aminer.org/000/525/706/power_consumption_breakdown...
På den laptopen skulle en 70% minskning av vad CPU drar som max leda till en ca 35% minskning av vad den drar totalt. Vid alla andra tillfällen skulle det inte ens märkas då CPU drar ca 4-15% av hela systemet.

Jag förstår inte hur din dator klarar av 720p YouTube. Min dator har AMD Athlon 64 3500+ som är bättre och den klarar inte av att spela upp det med 100% flyt. Stora pdf-filer är en annan plåga, klarar inte det heller utan att det laggar.

Intressant PDF! Ska läsa igenom den

Knepet är att spela videorna i VLC så att de körs i MP4-format där 720p flyter helt perfekt för mig. Du besöker YouTube-videon du vill se i din browser, kopierar URL:en från adressfältet, öppnar VLC och trycker CTRL+V så kommer VLC's Open URL-dialogruta upp automatiskt (med din kopierade länk förifylld), tryck sedan enter så spelas videon upp. Kör jag direkt i Flash Player i browsern så är prestandan på gränsen till bra däremot. Det flyter för det mesta, men i scener där kameran panorerar mycket (blir ju mer videodata att avkoda) kan det hacka till lite grann. Kör jag i HTML5-spelaren så laggar det bedrövligt (troligen under 5FPS), så det undviker jag helt.

Vad kör du för OS förresten?

Permalänk
Medlem

Det blir poänglöst eftersom det skulle kosta mer än att köpa något modernt, även om det inte är prestanda, grafikacceleration, videoacceleration osv du är ute efter. Sen tror jag du missade något. Grafikprocessorns funktioner begränsas även när du kör ett annat API än Microsoft. Prestandan påverkas en hel del av det under Linux. Sen nej, den har inte full DX9-funktionalitet. Det märks om du har kretsar som inte klarar av libva/VAAPI, VDPAU eller motsvarande. 2GB ram är en begränsning i Linux också. Att bara krympa processorn och uppdatera BIOS skulle inte göra så mycket på batteritiden som du tror. Skärm, lagring, minnen, chipset, WiFi osv är det som drar ström också. Ganska mycket så sett till batterikapaciteten. Att inte erbjuda mer prestanda och moderna funktioner betyder ju också att hela idén att retrofitta en äldre maskin faller bort. Lägre strömförbrukning på processorn förlänger inte direkt livstiden på maskinen.

Det hade varit enklare att integrera tangentbordet från T43 i en modern maskin än tvärt om. Vet dock inte om någon listat ut hur man kopplar in tangentbordet direkt mot usb/ps2. Fast det finns ju UltraNav-varianterna med PS2/USB. Om man nu är intresserad av att bygga om.

Sen ser jag inte varför inte något som en T60 eller T61 vore bättre, eller en T410, X201 eller något liknande. Känns mer som förutfattade meningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Intressant PDF! Ska läsa igenom den

Knepet är att spela videorna i VLC så att de körs i MP4-format där 720p flyter helt perfekt för mig. Du besöker YouTube-videon du vill se i din browser, kopierar URL:en från adressfältet, öppnar VLC och trycker CTRL+V så kommer VLC's Open URL-dialogruta upp automatiskt (med din kopierade länk förifylld), tryck sedan enter så spelas videon upp. Kör jag direkt i Flash Player i browsern så är prestandan på gränsen till bra däremot. Det flyter för det mesta, men i scener där kameran panorerar mycket (blir ju mer videodata att avkoda) kan det hacka till lite grann. Kör jag i HTML5-spelaren så laggar det bedrövligt (troligen under 5FPS), så det undviker jag helt.

Vad kör du för OS förresten?

Jag kör tyvärr XP.
Att spela upp i VLC visste jag inte om, tack för tipset:)
För mig fungerar det också att använda hårdvaruacceleration då mitt grafikkort är alltför starkt jämfört med processorn, 9800 GT Green Edition:P

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?