Zotac 970 - Slaktar dator vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Zotac 970 - Slaktar dator vid uppstart?

Tjena!

Sitter i skrivande stund på LAN och fick just hem mitt Zotac 970.
Satt precis på ett 7970 som jag bytte ut.

När jag satt in det nya grafikkortet tar det ca 1minut för datorn att starta upp till windowsscreen. ( ca10-12sek tidigare )
Den fastnar vid moderkortsbilden vid start och tuggar på ett bra tag, datorn fungerade perfekt innan jag stoppade in 970.

Datorn i sig verkar fungera felfritt när jag väl kommit in, och spela etc är inga problem.

Någon jag glömt göra?
Annars mottages tips på vad det kan vara, tack på förhand!

MVH 890611

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

1, avinstallerade du de gamla drivisarna?
2, resten av dina komponenter
3, något annat som pillades med just innan bytet av grafikkort?

Permalänk
Entusiast

Lite ovanligt men har hört att vissa moderkort behöver en BIOS-uppdatering för att fungera väl med Maxwell. Men det beror på när datorn segar, är det innan windows hunnit ladda (POST) eller vid laddning av windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

1, avinstallerade du de gamla drivisarna?
2, resten av dina komponenter
3, något annat som pillades med just innan bytet av grafikkort?

Avinstallerade CCC innan jag startade om datorn.

Cpu 3770k
Mobo: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Ram 16gb Corsair 1600mhz
Psu Corsair HX620w
SSD Samsung EVO 840 250gb

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Lite ovanligt men har hört att vissa moderkort behöver en BIOS-uppdatering för att fungera väl med Maxwell. Men det beror på när datorn segar, är det innan windows hunnit ladda (POST) eller vid laddning av windows?

Jag har visserligen inte uppdaterat bios ännu, det skulle jag ju kunna göra och återkomma!
MVH

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du byter från AMD till Nvidia så skulle jag rekommendera att köra en rensning med programmet Display Driver uninstaller, http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Med tanke på att du byter från AMD till Nvidia så skulle jag rekommendera att köra en rensning med programmet Display Driver uninstaller, http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Mjo, men med tanke på att segheten uppstår långt innan Windows ens hunnit börja laddas har det ingenting med drivrutiner att göra

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

En BIOS uppdatering till moderkortet har

Citat:

1.Improve VGA compatibility

så en uppdatering av BIOS är nog på sin plats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

En BIOS uppdatering till moderkortet har så en uppdatering av BIOS är nog på sin plats.

Kommer inte in i bios, eller i q-flash.
Den tuggar vid Gigabyte bilden vid uppstart, och fortsätter långt därefter mot windows.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Kommer inte in i bios, eller i q-flash.
Den tuggar vid Gigabyte bilden vid uppstart, och fortsätter långt därefter mot windows.

Kör utan 970it, på det interna grafikkortet eller ditt gamla.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Mjo, men med tanke på att segheten uppstår långt innan Windows ens hunnit börja laddas har det ingenting med drivrutiner att göra

Oavsett bör han göra det för att slippa ännu mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Kör utan 970it, på det interna grafikkortet eller ditt gamla.

Skrivet av zoqi:

Oavsett bör han göra det för att slippa ännu mer problem.

Tack för tipsen, jag uppdaterade bios nu, och det verkar fungera som det skall nu!

Visa signatur

FULL COUNTER