Permalänk
Medlem

Byta Huvudjack, problem med kabel

Hej!

Jag har väl ungefär förstått hur man byter huvudjack men det är 1 problem, kabeln som går från Huvudjacket till jack nr2 går från att ha 4kablar till 2st.
Någon som vet om det fortfarande går och hur man då ska koppla?
Eftersom jag bor i en gammal lägenhet går den kabeln genom väggen och är fastmålad där den är synlig, byter ogärna ut den.

Paint skill: http://imgur.com/tuHdibj

Permalänk
Medlem

Huvudjacket ska då alltså från jack A till jack C

Permalänk
Medlem

Eftersom man bara använder 2 trådar så ser jag inte problemet ?

Två in och två ut till nästa jack.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eftersom man bara använder 2 trådar så ser jag inte problemet ?

Två in och två ut till nästa jack.

Jag testade det nu, men från att ha haft 17mbit så får jag bara ut 11mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvO:

Jag testade det nu, men från att ha haft 17mbit så får jag bara ut 11mbit.

Det är därför man ska ha det i första jacket.. Det kablage som används för att förlänga från ett jack till ett annat klarar helt enkelt inte av det något bra.. Det finns självklart de fall där det fungera jättebra och så men man bör undvika det..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Det är därför man ska ha det i första jacket.. Det kablage som används för att förlänga från ett jack till ett annat klarar helt enkelt inte av det något bra.. Det finns självklart de fall där det fungera jätte bra och så men man bör undvika det..

Det lustiga med det är att jag innan gjorde en mashup koppling, dvs att jag kopplade lite hejvilt då jag tillslut tappade tålamodet och då fick jag ut 17mbit, men problemet var att jag tappade internetuppkopplingen då och då.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om telejack och inte nätverk ? Telejack sitter normalt i serie.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvO:

Det lustiga med det är att jag innan gjorde en mashup koppling, dvs att jag kopplade lite hejvilt då jag tillslut tappade tålamodet och då fick jag ut 17mbit, men problemet var att jag tappade internetuppkopplingen då och då.

Har ni fortfarande fast telefon inkopplad så bryts internet så fort det ringer på den fasta telefonen..

Som jag sa tidigare, man kan få det att fungera hur bra som helst med alla möjliga skarvar och kopplingar, men just eftersom det aldrig garanterat fungerar bra så ska man undvika det i den mån det går.. Dra hellre tio stycken TP kablar tvärs överallt än att förlänga med en telefonsladd.. Det är just därför som operatörerna endast garanterar att tjänsten fungera bra eller överhuvudtaget om modemet är kopplat i första jacket.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Har ni fortfarande fast telefon inkopplad så bryts internet så fort det ringer på den fasta telefonen..

Som jag sa tidigare, man kan få det att fungera hur bra som helst med alla möjliga skarvar och kopplingar, men just eftersom det aldrig garanterat fungerar bra så ska man undvika det i den mån det går.. Dra hellre tio stycken TP kablar tvärs överallt än att förlänga med en telefonsladd.. Det är just därför som operatörerna endast garanterar att tjänsten fungera bra eller överhuvudtaget om modemet är kopplat i första jacket.

Ingen fast telefon, antar jag får dra en tp kabel då >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvO:

Ingen fast telefon, antar jag får dra en tp kabel då >_<

Tro mig, vi köpte hus ganska nyligen.. modemet sitter i hallen på bottenplan på en sidan huset.. Jag har min nördhörna på övervåningen i ändra änden av huset... Det var bara ta fram borrmaskin och dra TP.. Eftersom jag är anti Wlan till mina egna grejer (min dator, server och HTPC) så har jag dragit tre st TP kablar i längder mellan 10 och 25 meter..men det är fint att veta att jag får ut max ifrån modemet till samtliga tre klienter.. Sen kör vi telefoner och laptops på Wlan som inte känns lika viktiga..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvO:

Ingen fast telefon, antar jag får dra en tp kabel då >_<

Eller så drar du en ny bättre kabel från första jacket och dit du vill ha modemet, så slipper du risken att div uttag stör signalen.

Säkerställ då att det verkligen är första jacket också.

Jag hade isf skarvat direkt på trådarna och kopplat ifrån kabeln från jacket helt.

Skrivet av Bazile:

Tro mig, vi köpte hus ganska nyligen.. modemet sitter i hallen på bottenplan på en sidan huset.. Jag har min nördhörna på övervåningen i ändra änden av huset... Det var bara ta fram borrmaskin och dra TP.. Eftersom jag är anti Wlan till mina egna grejer (min dator, server och HTPC) så har jag dragit tre st TP kablar i längder mellan 10 och 25 meter..men det är fint att veta att jag får ut max ifrån modemet till samtliga tre klienter.. Sen kör vi telefoner och laptops på Wlan som inte känns lika viktiga..

Annars kan man ju dra en kabel och ha en switch i änden...

EDIT; Kan tillägga att i huset så har vi inkommande tele till garagets yttervägg, sen går en blymantlad kabel runt garaget under taket, på en mur, ner i trappen till källaren, skarvas på väggen och genom hela källaren, skarvas igen och upp 2 våningar i trappan, runt hela vardagsrummet och till modemet.

Typ 4 skarvar och kablar från stenåldern.

Får ut ca 45/10 på detta.

Så det kan allt gå med lite skarvar också..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eller så drar du en ny bättre kabel från första jacket och dit du vill ha modemet, så slipper du risken att div uttag stör signalen.

Säkerställ då att det verkligen är första jacket också.

Jag hade isf skarvat direkt på trådarna och kopplat ifrån kabeln från jacket helt.

Annars kan man ju dra en kabel och ha en switch i änden...

EDIT; Kan tillägga att i huset så har vi inkommande tele till garagets yttervägg, sen går en blymantlad kabel runt garaget under taket, på en mur, ner i trappen till källaren, skarvas på väggen och genom hela källaren, skarvas igen och upp 2 våningar i trappan, runt hela vardagsrummet och till modemet.

Typ 4 skarvar och kablar från stenåldern.

Får ut ca 45/10 på detta.

Så det kan allt gå med lite skarvar också..

En kabel och switch skulle gå om man har allt i samma rum.. Nu är det ju sällan man placerar sin HTPC i samma rum man har sin vanliga dator utan kanske i säg.. Vardagsrummet? Men idé är ju inte fel.

Skrivet av Bazile:

Har ni fortfarande fast telefon inkopplad så bryts internet så fort det ringer på den fasta telefonen..

Som jag sa tidigare, man kan få det att fungera hur bra som helst med alla möjliga skarvar och kopplingar, men just eftersom det aldrig garanterat fungerar bra så ska man undvika det i den mån det går.. Dra hellre tio stycken TP kablar tvärs överallt än att förlänga med en telefonsladd.. Det är just därför som operatörerna endast garanterar att tjänsten fungera bra eller överhuvudtaget om modemet är kopplat i första jacket.

Var jag otydlig med att det kan fungera trots skarvar, märkliga kopplingar, gamla kablar o.s.v??

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |