GTX 970 SLI - Extremt mycket sämre än 1 GPU, varför??

Permalänk
Medlem

GTX 970 SLI - Extremt mycket sämre än 1 GPU, varför??

Har köpt ett GTX970 kort till i hopp om att höja min FPS radikalt när jag lirar på 1440p.
Efter att ha läst en massa reviews om just 970 SLI och hur pass bra scores korten fick etc beslutade jag mig för att köpa ett till.

MEN, min FPS är extremt mycket sämre än när jag bara kör med ett kort!
Varför, förstår verkligen inte?

Exempelvis, kör igång Alien Isolation med 1 kort och ligger då i början av spelet på runt 90 fps.
Samma spel, samma början men med SLI aktiverat och hamnar då på runt 50 fps!
Samma gäller om jag kör benchmark i exempelvis Furmark där jag får nästan 1000 lägre score med SLI aktiverat.

Förstår inte =/

Rigg:
Gigabyte Z97X-Gaming 3
Intel i5-4690K @ 4,5Ghz ligger stabilt under 70 grader
16GB 1600Mhz ram
EVGA 750W Gold nätagg

Och korten, ett MSI & ett Gigabyte GTX 970.
Går inte över 75 grader och ligger på ca 98% i load i Furmark-test.

Hjälp? :/

Permalänk
Medlem

SLI brukar inte funka i Furmark, säger Google. SLI brukar inte funka i Alien Isolation, säger Google.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den.. men, jag har alltid blivit missnöjd med SLI. Så även med GTX970. Stutter, stutter, stutter...

/ja e inte bitter

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Stutter? what -.^?
Det funkar bra så länge man spelar ett spel som stödjer det, alternativt kan man ju tvinga fram sli eller ladda ner en moddad verision (funkar för tex shadow of mordor).

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Inte för att vara den som är den.. men, jag har alltid blivit missnöjd med SLI. Så även med GTX970. Stutter, stutter, stutter...

/ja e inte bitter

Blev lite nyfiken eftersom jag varit lite på gång med ett andra 970 kort. Är dina erfarenheter inte bra?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Inte för att vara den som är den.. men, jag har alltid blivit missnöjd med SLI. Så även med GTX970. Stutter, stutter, stutter...

/ja e inte bitter

Jasså, funkar inte 970 korten bra i sli? Även jag skall inhandla ett andra Asus strix kort denna helg . Hmm

//

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hampus666:

Jasså, funkar inte 970 korten bra i sli? Även jag skall inhandla ett andra Asus strix kort denna helg . Hmm

//

Beror kanske vilka spel man spelar.Är det äldre spel kanske det ej är bra (gissning)
Men jag är supernöjd med mina,Spelar ju mycket Bf4

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kör någon mainstream spel så får du bra prestandavinst, så har det alltid varit med sli/cfx.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tycker alltid det är vettigast att köpa ett singelkort som är den utav bästa prestanda tillverkaren har att ge vid tillfället. 2-3-4-5-6 gpus X 2 o allt vad som finns så tillverkarna orkar inte fixa drivrutiner för det samt speltillverkarna orkar inte bry sig att anpassa efter flertalet. Därför tycker jag att Ett av de bästa gpu:erna som finns på marknaden vid tillfället är att föredra, istället för flertalet. också för strömförbrukning,värme,plats. osv.

Blir antagligen bannad 2 veckor igen i forumet om jag inte skriver något relevant till din fråga så måst påpeka något.

Gtx 970 980 serien kom just ut, drivrutinerna är inte optimerade för nya spel osv, de jobbar på det antagligen.. Dock håller jag mig fast på att en bättre gpu är bättre än flertalet nerskalade.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Tycker alltid det är vettigast att köpa ett singelkort som är den utav bästa prestanda tillverkaren har att ge vid tillfället. 2-3-4-5-6 gpus X 2 o allt vad som finns så tillverkarna orkar inte fixa drivrutiner för det samt speltillverkarna orkar inte bry sig att anpassa efter flertalet. Därför tycker jag att Ett av de bästa gpu:erna som finns på marknaden vid tillfället är att föredra, istället för flertalet. också för strömförbrukning,värme,plats. osv.

Blir antagligen bannad 2 veckor igen i forumet om jag inte skriver något relevant till din fråga så måst påpeka något.

Gtx 970 980 serien kom just ut, drivrutinerna är inte optimerade för nya spel osv, de jobbar på det antagligen.. Dock håller jag mig fast på att en bättre gpu är bättre än flertalet nerskalade.

Tror du har rätt i mycket. Att ett singelkort ofta är att föredra. Har kört sli ganska länge innan jag uppgraderade. Och i mycket funkar nu ett kort lika bra. Men ... ibland blir det lite trist att man inte kan skruva upp inställningarna nu när man har en lite mer krävande skärm. Testade att köra Crysis en stund på ultra, men , nej. Det är inte bra nog... och att byta till ett 980 från ett 970 tror jag inte gör den skillnaden.
Det jag är rädd för är att det kanske behövs till och med 3 kort för att få lite flyt...

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Inte för att vara den som är den.. men, jag har alltid blivit missnöjd med SLI. Så även med GTX970. Stutter, stutter, stutter...

/ja e inte bitter

Det är därför jag alla dessa år hellre lagt mina pengar på flaggskeppskorten istället för att köra SLI med två av bang4buck-korten

GTX 980 klockar som ett monster ur Dark Souls också.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Haru kollat i BIOS/UEFI om de ä nå knas med inställningarna till dina PCI-E portar?

Visst att det inte ger så mkt vinst i alla spel och alla situationer (och microstuttering var ett problem förut, men inte alls i samma utsträckning nu för tiden i det gröna laget åtminstone) men prestandan borde inte _sjunka_ iaf.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JoeliusCeasar:

Haru kollat i BIOS/UEFI om de ä nå knas med inställningarna till dina PCI-E portar?

Visst att det inte ger så mkt vinst i alla spel och alla situationer (och microstuttering var ett problem förut, men inte alls i samma utsträckning nu för tiden i det gröna laget åtminstone) men prestandan borde inte _sjunka_ iaf.

Det kan faktiskt hända i vissa spel. Om de inte stödjer SLI ordentligt så kan det bli såhär. Introducerar man ett till kort i leken så verkar vissa spel inte veta vad de ska göra med dem och så tappar man i vissa fall t.o.m prestanda :/

Länge sedan jag körde SLI / Crossfire nu - just pga det

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Det är därför jag alla dessa år hellre lagt mina pengar på flaggskeppskorten istället för att köra SLI med två av bang4buck-korten

GTX 980 klockar som ett monster ur Dark Souls också.....

Då blire till att lägga ut mitt 2v gamla asus strix kort på marknaden till en billig peng . Får bli ett 980 nu.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Tycker alltid det är vettigast att köpa ett singelkort som är den utav bästa prestanda tillverkaren har att ge vid tillfället. 2-3-4-5-6 gpus X 2 o allt vad som finns så tillverkarna orkar inte fixa drivrutiner för det samt speltillverkarna orkar inte bry sig att anpassa efter flertalet. Därför tycker jag att Ett av de bästa gpu:erna som finns på marknaden vid tillfället är att föredra, istället för flertalet. också för strömförbrukning,värme,plats. osv.

Blir antagligen bannad 2 veckor igen i forumet om jag inte skriver något relevant till din fråga så måst påpeka något.

Gtx 970 980 serien kom just ut, drivrutinerna är inte optimerade för nya spel osv, de jobbar på det antagligen.. Dock håller jag mig fast på att en bättre gpu är bättre än flertalet nerskalade.

Det vettigaste är att köpa två eller flera av de bästa korten.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kör hardware monitor medans du spelar o kolla hur många % båda korten ligger på, antagligen ligger det ena o småkör bara.
Google är din vän, samma med Nvidia inspector

https://www.dropbox.com/s/oqpyc1izd277zp7/Screenshot%202014-1...
Ladda hem bilden så ser du vas SLI bits ska stå på.

Fungerar inte det googla på Alian isolation +nvidia inspector
Oftast räcker det inte med att tvinga fram sli i nvidias kontrollpanel, har "låst up" flertalet spel med inspectorn

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Mina GTX 970 fungerar i furmark efter att jag döpt om genvägen till etqw.exe. Jag har dock inte alien isolation men jag vet att en drivrutin fuckade spelet. Mina har funkat väldigt bra förutom i tex GTA 4 där de vägrar köra i SLI men men, det funkar i många av de spelen jag spelar och jag är supernöjd. får 21600 score i firestrike (demo versionen) jag har en 1440p skärm men antar att testet körs i 1080 upplösning då det är samma score som för andra pers. Man måste även spela spelen i fullscreen för att SLI ska fungera korrekt vad jag lärt mig under senaste 3 veckorna av SLI.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ett kort är och kommer alltid att vara fördåligt om du vill maxa de senaste spelen. Ibland oftast väldigt sällan så strular 2 kort (själv så har jag inga problem. Jo ett i lol så går det inte att köra med två kort för då blir andra kortet tokvarmt. LOL stödjer inte flera kort och behöver inte det heller.

När du är med här så finns det alltid någon som kan hjälpa dig så du kan få det att funka. Själv så har jag AMD så jag kan inte hjälpa dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Då blire till att lägga ut mitt 2v gamla asus strix kort på marknaden till en billig peng . Får bli ett 980 nu.

Har du inte haft problem med SLI och inte upplever någon stuttering så är det inte nödvändigt Får man faktiskt SLI att fungera så ska man ju inte byta ut det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

SLI/CFX är bara bra (prestanda per krona) när en har haft ett kort ett tag och ist för att lägga massa pengar på det senaste köper ett till kort billigt beg och gör en mellanuppgradering.

Det är rent för ofta strul och spel som inte stödjer det.
Sen funkar det bara i helskärm. Iaf är det så För CFX. Så för SLI med?

Ta mig inte fel.. att ha massa pengar att lägga på flera grafikkort är säkert jättekul och det är sweet när det funkar.

Men för mig personligen så är ett starkt kort att föredra. Sällan jag har råd med det dock

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kör hardware monitor medans du spelar o kolla hur många % båda korten ligger på, antagligen ligger det ena o småkör bara.
Google är din vän, samma med Nvidia inspector

https://www.dropbox.com/s/oqpyc1izd277zp7/Screenshot%202014-1...
Ladda hem bilden så ser du vas SLI bits ska stå på.

Fungerar inte det googla på Alian isolation +nvidia inspector
Oftast räcker det inte med att tvinga fram sli i nvidias kontrollpanel, har "låst up" flertalet spel med inspectorn

Det ska prövas, äntligen ett tips om en praktisk lösning! Tack