Permalänk

Problem med TG799vn v2 router

Hejsan, jag har nu under en längre period haft strul med Telias standard router som man får när man beställt fiber och de vägrar hjälpa mig med problemet för att det går under avancerad kundsupport enligt dem och då vill de att jag ringer deras premiumtjänst och den kostar 19.99kr/min och helt ärligt, jag är inte sugen på att betala så mycket för något som skulle ha funkat redan från början, då jag följt alla deras guider, flera nätguider och även kallat in folk som faktiskt arbetat som tekniker (fjärrstyrning kan bara ta en så långt). Hittills har ingen lyckats lösa problemet.

Så jag vänder mig till er och hoppas att ni inte hänvisar mig till något dyrt och faktiskt kanske kan hjälpa mig med problemet.

Det är så att jag tycks vara helt oförmögen att öppna portar på denna hemska "Smart"-box.
Jag vet hur man öppnar, så det är inte det som är felet.

Bara det att den vägrar skanning av portar (säkerhet antar jag)
Så att ingen av mina vänner kan koppla upp på någon av mina spelservers eller dylikt.

Trots detta så funkar nätet utan bekymmer.

Så idag tänkte jag att jag provar något nytt, jag stängde av brandväggen inuti den.
Jag kan fortfarande inte få någon kontakt.

All hjälp uppskattas.
Jag antar att ni behöver lite bakgrund för att optimalt kunna hjälpa mig då detta inte är en community för psykiker.

Citat:

Router: TG799vn v2
Brandvägg: Av, på både PC och Router
OS: Windows 8.1
Antivirus: ESET NOD32 Antivirus 8
Brandvägg: Comodo

Behöver ni veta något mer så är det bara att fråga, all hjälp uppskattas.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem

Menar du att routern skulle ha just de portar du behöver öppna och rätt riktade från början? Du ska nog inte skylla på Telia, detta berör specifikt hur du vill ha ditt nätverk.

Funkar portarna om du kopplar din dator direkt mot Intenoswitchen (eller vad du har innan routern)?

Permalänk
Medlem

Själv orkade jag inte med den skiten som var thomson gateway. Tydligen säger andra att den ska "fungera som den ska" med nyare firmware men jag orkade inte pröva det. Jag bad helt enkelt telia att brygga den och kör egen router. Fungerar hur bra som helst och man slipper allt som heter problem.
Kostar dock priset av en router om du inte redan har en.

I och för sig så behöver jag egentligen inte använda min thomson gateway, då jag har fiber. Men jag ville ha digital tv och visste inte hur man fick till det utan gateway'n så jag använder den enbart till tv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Ser det ok ut på "portmaps" sidan ? Posta en skärmdump eller nått annat som ger fakta om hur du konfigurerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AutopsyCircus:

denna hemska "Smart"-box.

Behöver ni veta något mer så är det bara att fråga, all hjälp uppskattas.

Det bästa i dagsläget verkar vara att ringa Telias kundtjänst. Låta dom brygga Thomson routern och där efter koppla in sin egen i port 4.
Alltså bara använde deras som modem.
har själv haft 3 olika av dessa Thomson routrar och alla har varit lika dåliga där de senaste 2 även haft problem med stabilitet tappat ip på vissa datorer med mera. (Thomson TG787, Thomson TG789vn, thomson tg799 v2 alla tillhandahållna från Telia)

Bara att googla på någon ut av dessa så lär du märka att de är fler som har problem med just dessa.
EDIT: som Elghinnarisa sa så behöver du kanske inte ens använda dig av Thomsonen då du kör fiber så länge du inte kör telefon/tv via den med.

Skrivet av teejee:

Menar du att routern skulle ha just de portar du behöver öppna och rätt riktade från början? Du ska nog inte skylla på Telia, detta berör specifikt hur du vill ha ditt nätverk.

Funkar portarna om du kopplar din dator direkt mot Intenoswitchen (eller vad du har innan routern)?

Denna router är faktiskt riktigt dålig. har haft samma nu i 3 dagar och redan fått avsmak.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Brygga den eller kasta Telias "dum"-router

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Brygga den eller kasta Telias "dum"-router

Då den är "lånad ut av dom" som de så fint kallar der blir man skyldig runt tusenlappen för skrothögen om den inte återges till deras ägo. men kasta den är något jag velat göra. Ett antal gånger.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Skrivet av teejee:

Menar du att routern skulle ha just de portar du behöver öppna och rätt riktade från början? Du ska nog inte skylla på Telia, detta berör specifikt hur du vill ha ditt nätverk.

Funkar portarna om du kopplar din dator direkt mot Intenoswitchen (eller vad du har innan routern)?

Jag vet inte om det var så att jag uttryckte mig konstigt eller om du bara jävlas med mig.
Klart att jag inte menar att den skall komma förinställd med precis allt jag vill ha, det är Telia, inte en samling för mentalister..

Det finns inte en möjlighet att bara koppla mig mot inteno'n, då den inte har något nät.
Provade förövrigt att koppla mig direkt till den, men den ger mig ingen gateway adress, så jag har inget att koppla upp mig på.
Och eftersom att inställningarna ligger i deras "smart"box så gör det ingen skillnad om jag kopplar den i intenon, eller hur?

Skrivet av Elghinnarisa:

Själv orkade jag inte med den skiten som var thomson gateway. Tydligen säger andra att den ska "fungera som den ska" med nyare firmware men jag orkade inte pröva det. Jag bad helt enkelt telia att brygga den och kör egen router. Fungerar hur bra som helst och man slipper allt som heter problem.
Kostar dock priset av en router om du inte redan har en.

I och för sig så behöver jag egentligen inte använda min thomson gateway, då jag har fiber. Men jag ville ha digital tv och visste inte hur man fick till det utan gateway'n så jag använder den enbart till tv.

Jag har inte råd att köpa någon ny router och är ganska fast med denna.
Hade egentligen helst haft en netgear.

Skrivet av mrqaffe:

Ser det ok ut på "portmaps" sidan ? Posta en skärmdump eller nått annat som ger fakta om hur du konfigurerat.

Det ser OK ut, men den vägrar släppa in ändå.

Skrivet av Joel_Sthlm:

Det bästa i dagsläget verkar vara att ringa Telias kundtjänst. Låta dom brygga Thomson routern och där efter koppla in sin egen i port 4.
Alltså bara använde deras som modem.
har själv haft 3 olika av dessa Thomson routrar och alla har varit lika dåliga där de senaste 2 även haft problem med stabilitet tappat ip på vissa datorer med mera. (Thomson TG787, Thomson TG789vn, thomson tg799 v2 alla tillhandahållna från Telia)

Bara att googla på någon ut av dessa så lär du märka att de är fler som har problem med just dessa.
EDIT: som Elghinnarisa sa så behöver du kanske inte ens använda dig av Thomsonen då du kör fiber så länge du inte kör telefon/tv via den med.

Denna router är faktiskt riktigt dålig. har haft samma nu i 3 dagar och redan fått avsmak.

Problemet med att brygga är att den redan är bryggad för att jag skall kunna ha TV som ingår i min hyra, den är seriekopplad med en inteno/interno
Som nämnt ovan, har inte möjligheten att köpa en ny router.

Skrivet av Daavido:

Brygga den eller kasta Telias "dum"-router

Läs ovan.

Skrivet av Joel_Sthlm:

Då den är "lånad ut av dom" som de så fint kallar der blir man skyldig runt tusenlappen för skrothögen om den inte återges till deras ägo. men kasta den är något jag velat göra. Ett antal gånger.

Har redan precis bytt ut den gamla skitboxen för att det inte gick att komma in i routern för att ändra inställningar, måste lämna in den andra idag eller riskera en saftig faktura.

Stoppa i ugnen låter dock jävligt lockande.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem

Har du Windows brandvägg igång? Testa att stänga av den och om det fungerar så öppna upp de portar du vill.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Har du Windows brandvägg igång? Testa att stänga av den och om det fungerar så öppna upp de portar du vill.

Windows brandvägg är av, jag har ingen nytta av den då jag använder mig av Comodo, behöver knappast två.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Det ser OK ut, men den vägrar släppa in ändå.
http://i.imgur.com/6BVb42U.png

Så det är 16261-16272 som du vill styra om till 192.168.1.66?
Jag ska testa att göra en PF på dessa när jag kommer hem och så återkommer jag med resultatet.

Är det UDP eller TCP som applikationen använder?
Vad är det för applikation du försöker öppna för?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Så det är 16261-16272 som du vill styra om till 192.168.1.66?
Jag ska testa att göra en PF på dessa när jag kommer hem och så återkommer jag med resultatet.

Är det UDP eller TCP som applikationen använder?
Vad är det för applikation du försöker öppna för?

Ja, exakt.
Det är båda och vad jag vet.

Det är en batfil som kör en Java-instans, en server för ett spel.
Spelet heter project zomboid.

Problemet sitter dock lite djupare än bara applikationmässigt, jag kan inte ens pinga port 80. Finns ett väldigt fåtal som går att pinga, minns inte vilka nu dock efter bytet.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Det finns inte en möjlighet att bara koppla mig mot inteno'n, då den inte har något nät.
Provade förövrigt att koppla mig direkt till den, men den ger mig ingen gateway adress, så jag har inget att koppla upp mig på.
Och eftersom att inställningarna ligger i deras "smart"box så gör det ingen skillnad om jag kopplar den i intenon, eller hur?

Jag har inte råd att köpa någon ny router och är ganska fast med denna.
Hade egentligen helst haft en netgear.

Det ser OK ut, men den vägrar släppa in ändå.

Problemet med att brygga är att den redan är bryggad för att jag skall kunna ha TV som ingår i min hyra, den är seriekopplad med en inteno/interno
Som nämnt ovan, har inte möjligheten att köpa en ny router.

Telia använder maclås så det brukar ta 20 minuter innan en ny enhet hoppar igång om du byter mac på waninterfacet.
Man kan köpa en begagnar router, annars är det inte särskilt dyrt att skaffa nått som klarar 100Mbit så länge du pratar router och inte bryr dig om wifi, vill du ha mycket kontroll över enheten så leta en enhet som kan köra DD WRT/Tomato.

Smarten verkar inte bryggad eftersom den då bara kan agera modem och vlan switch och inte routar, det skulle innebära att ditt lan kräver att du ansluter en egen router för att fungera.

Skrivet av AutopsyCircus:

Windows brandvägg är av, jag har ingen nytta av den då jag använder mig av Comodo, behöver knappast två.

Har du provat att stänga av den då ?

Skrivet av AutopsyCircus:

Problemet sitter dock lite djupare än bara applikationmässigt, jag kan inte ens pinga port 80. Finns ett väldigt fåtal som går att pinga, minns inte vilka nu dock efter bytet.

Enligt den skärmdump du visade är inte port 80 öppnad, men i övrigt, vet du att allt pekar mot rätt dator ? Har du tex reserverat ett adressområde i dhcpservern där du sen placerar enheter typ servrar och ger dem statiska adresser så att du undviker risken att de tilldelas olika ipnummer som då slår ut portforwards ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Ja, exakt.
Det är båda och vad jag vet.

Det är en batfil som kör en Java-instans, en server för ett spel.
Spelet heter project zomboid.

Problemet sitter dock lite djupare än bara applikationmässigt, jag kan inte ens pinga port 80. Finns ett väldigt fåtal som går att pinga, minns inte vilka nu dock efter bytet.

Nu var jag snäll och testade på min TG799.
Jag har satt upp en PF "UDP/TCP 12261 - 12272" till min laptop där jag testar med PFportchecker.
Samtliga portar funkar.
Så jag vill nog säga att det INTE är några problem att sätta upp en PF på Telias TG799 på de portar du nämner.
Så om du inte lyckas så beror det på att du gjort din PF fel eller att det är något fel i servern.

För övrigt så undrar jag vad du menar med att "kan inte ens pinga port 80"?
Hur gör du när du pingar en port? ICMP jobbar inte med portar.

Och jag tvivlar på att din applikation jobbar med både TCP och UDP. Det är oftast antingen eller...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Telia använder maclås så det brukar ta 20 minuter innan en ny enhet hoppar igång om du byter mac på waninterfacet.
Man kan köpa en begagnar router, annars är det inte särskilt dyrt att skaffa nått som klarar 100Mbit så länge du pratar router och inte bryr dig om wifi, vill du ha mycket kontroll över enheten så leta en enhet som kan köra DD WRT/Tomato.

Smarten verkar inte bryggad eftersom den då bara kan agera modem och vlan switch och inte routar, det skulle innebära att ditt lan kräver att du ansluter en egen router för att fungera.

Har du provat att stänga av den då ?

Enligt den skärmdump du visade är inte port 80 öppnad, men i övrigt, vet du att allt pekar mot rätt dator ? Har du tex reserverat ett adressområde i dhcpservern där du sen placerar enheter typ servrar och ger dem statiska adresser så att du undviker risken att de tilldelas olika ipnummer som då slår ut portforwards ?

Fast jag byter ju inga macadresser, och det gör inget om de låser enheternas macadresser till en IP, det är bara bra.
Då behöver jag inte krångla med det.

Problemet är nu att jag lever väl under standard och har sällan pengar över, har just i talande tillfälle bara 67öre, det kommer man inte någonvart på.

Brukar inte port 80 vara öppen rent allmänt? Det är ju den porten webbläsare använder sig utav när man surfar.
Ja, allt pekar mot rätt dator, det är en drop-down list där jag väljer vilken dator på nätverket jag vill att den öppnade porten ska gälla för.

DHCP är lite över min kunskap, du är välkommen att elaborera med mig.
Alla enheter här hemma har en statisk IP som är låst till macadressen.

Skrivet av madtop:

Nu var jag snäll och testade på min TG799.
Jag har satt upp en PF "UDP/TCP 12261 - 12272" till min laptop där jag testar med PFportchecker.
Samtliga portar funkar.
Så jag vill nog säga att det INTE är några problem att sätta upp en PF på Telias TG799 på de portar du nämner.
Så om du inte lyckas så beror det på att du gjort din PF fel eller att det är något fel i servern.

För övrigt så undrar jag vad du menar med att "kan inte ens pinga port 80"?
Hur gör du när du pingar en port? ICMP jobbar inte med portar.

Och jag tvivlar på att din applikation jobbar med både TCP och UDP. Det är oftast antingen eller...

Det är inga server inställningar jag gjort, det är default, det är inte enbart de portarna som inte vill funka, jag vill nog våga påstå att ingen port jag försökt öppna har funkat.
Jag har följt alla guider rätt och även haft folk som kikat på det och allt är rätt, det funkar bara inte.

Jag pingar portar med hjälp av antingen cmd eller med hjälp av can you see me eller dylika webbsidor.

Detta är draget direkt ifrån Zomboids wiki

Citat:

If you want to host a server with lots of people, you should make sure your internet connection is fast and you have enough RAM in your rig. See “How do I use more/less RAM” for how to allocate more memory to your server. To allow people to connect to your server you will need to forward the necessary ports. The necessary ports to forward are 16261 (UDP) which serves as a handshake port for communicating with the server. For each possible player slot on your server, you need to forward additional TCP ports, which are used to stream the world to the player clients. If you want a server with 10 slots, you would have to forward 16261 UDP 16262 - 16272 TCP

Jag funderar på, eftersom jag har varit tvungen att seriekoppla routern mellan lägenhetens inteno för TVn's skull, kan den ha något med saken att göra?
Jag har tidigare försökt ta mig in på den både över nätet och med en direkt inkopplad dator till den. Den har ingen gateway adress.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Jag pingar portar

Man kan inte pinga en port man pingar ett ipnummer, man måste ha nått program som svarar på trafik på den port man testar för att få nått svar från den, så även om du öppnat allt på rätt sätt så måste du ha nått som svarar.

Om du är säker på att enheterna inte byter ip så funkar det utan att du rör dhcpservern.

Du bör skilja på trafikens riktning, normalt sett så initieras all trafik från din dator när du gör nått, men ska du ha serverfunktioner så startas trafiken från internetsidan, det är därför man måste peka den rätt eftersom den annars inte kommer till rätt ställe.

Så här skulle det kunna se ut om du pekar port 80 på en server i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan inte pinga en port man pingar ett ipnummer, man måste ha nått program som svarar på trafik på den port man testar för att få nått svar från den, så även om du öppnat allt på rätt sätt så måste du ha nått som svarar.

Om du är säker på att enheterna inte byter ip så funkar det utan att du rör dhcpservern.

Du bör skilja på trafikens riktning, normalt sett så initieras all trafik från din dator när du gör nått, men ska du ha serverfunktioner så startas trafiken från internetsidan, det är därför man måste peka den rätt eftersom den annars inte kommer till rätt ställe.

Så här skulle det kunna se ut om du pekar port 80 på en server i lanet.
http://ladda-upp.se/files/2014/b125480.jpg

Jag ber om ursäkt, nätverk är inte min bästa sida, så jag har inte all jargong helt hundra.

Vad gör jag fel då?
Jag lyckas inte klura ut det, har aldrig haft såhär mycket krångel med något så simpelt förut.

Här är servern som jag försöker få igång men folk inte kan ansluta till.

Här är den dedikerade datorn(Laptop) som ska enbart köra servern.
Om det gör någon skillnad så har den IP 192.168.1.67

Såhär ser det ut i portmaps.

Folk kan inte ansluta, de blir timed out.

Jag passar på att säga på en gång att jag uppskattar hjälpen.
Så jag tackar redan nu för den, även om problemet kvarstår ännu.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem

Du verkar, vad jag kan se, fortfarande inte ha svarat på ifall du har inaktiverat comodos brandvägg också och inte bara windows egna.

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Du verkar, vad jag kan se, fortfarande inte ha svarat på ifall du har inaktiverat comodos brandvägg också och inte bara windows egna.

Det stod i första posten faktiskt.
Båda brandväggarna är av. Comodo och windows egna.

Trodde jag att det gjorde iaf.
Jag måste ha missat den, men nu när det är förtydligat, alla brandväggar är av. Förutom routerns egna, men det låter som en ganska dum idé att stänga av helt.

Edit: Stängt av routerns brandvägg också, får fortfarande bara refused connections och timeouts.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du ansluta mot servern inifrån ditt eget lan så att du vet att den fungerar ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att detta verkar vara en lite konstig serverprogramvara. Porten som den lyssnar på (16261) är UDP, det innebär att trafiken bara går till servern. Jag gissar att servern sedan ska svara med vilken port klienten ska koppla upp sig på av de andra. Den kan dock inte svara genom UDP-porten utan måste svara genom en annan port och den måste då i så fall vara öppen på klientdatorn.

Jag tittade just på en guide för just ditt spel och killen där öppnade både TCP och UDP på alla portarna. Jag tycker att du ska prova det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du ansluta mot servern inifrån ditt eget lan så att du vet att den fungerar ok ?

Yes, det kan jag. Lokalt funkar allt fint. Det är externt som vägrar samarbeta.

Skrivet av giplet:

Jag tycker att detta verkar vara en lite konstig serverprogramvara. Porten som den lyssnar på (16261) är UDP, det innebär att trafiken bara går till servern. Jag gissar att servern sedan ska svara med vilken port klienten ska koppla upp sig på av de andra. Den kan dock inte svara genom UDP-porten utan måste svara genom en annan port och den måste då i så fall vara öppen på klientdatorn.

Jag tittade just på en guide för just ditt spel och killen där öppnade både TCP och UDP på alla portarna. Jag tycker att du ska prova det.

Det är inget konstigt med den, det är en batch fil som kör en java fil, ungefär som minecraft, fast den har port 25565.
Det är klart att trafiken bara ska gå till servern, den skall ju inte rota runt i mer än vad den behöver? Eller har jag missförstått detta?

Jag kan medge att det är lite underligt upplagt just nu.
16261 UDP är en handshake, medans allt över är reserverat en port per spelare.
Vet inte varför utvecklaren valde att göra så, men så är det. Så bara som exempel, ifall jag velat ha fler spelare så hade jag höjt den plus ett per spelare bara.

Och vad det gäller att köra UDP och TCP på båda, det var det jag gjorde förut, men valde att ändra det nu, första bilden på min portmap så var det både och genom hela rangen.

Edit: Bara för att göra det lite tydligare innan jag går och lägger mig, man blir ganska mushy i huvudet efter två dygn utan sömn.
Alla brandväggar är av.
Provat separata protokoll och samlade, dvs. Har kört hela rangen på UDP/TCP och jag har även provat separat, ingetdera har funkat hittills..

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Yes, det kan jag. Lokalt funkar allt fint. Det är externt som vägrar samarbeta.

Det är inget konstigt med den, det är en batch fil som kör en java fil, ungefär som minecraft, fast den har port 25565.
Det är klart att trafiken bara ska gå till servern, den skall ju inte rota runt i mer än vad den behöver? Eller har jag missförstått detta?

Jag kan medge att det är lite underligt upplagt just nu.
16261 UDP är en handshake, medans allt över är reserverat en port per spelare.
Vet inte varför utvecklaren valde att göra så, men så är det. Så bara som exempel, ifall jag velat ha fler spelare så hade jag höjt den plus ett per spelare bara.

Och vad det gäller att köra UDP och TCP på båda, det var det jag gjorde förut, men valde att ändra det nu, första bilden på min portmap så var det både och genom hela rangen.

Edit: Bara för att göra det lite tydligare innan jag går och lägger mig, man blir ganska mushy i huvudet efter två dygn utan sömn.
Alla brandväggar är av.
Provat separata protokoll och samlade, dvs. Har kört hela rangen på UDP/TCP och jag har även provat separat, ingetdera har funkat hittills..

Du kanske måste öppna ett portområde för trafiken från klienterna också, på liknade sätt som med en ftpserver, kommandona kommer på en port men klienten får order att skicka data på en annan port ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att detta verkar vara en lite konstig serverprogramvara. Porten som den lyssnar på (16261) är UDP, det innebär att trafiken bara går till servern. Jag gissar att servern sedan ska svara med vilken port klienten ska koppla upp sig på av de andra. Den kan dock inte svara genom UDP-porten utan måste svara genom en annan port och den måste då i så fall vara öppen på klientdatorn.

Jag tittade just på en guide för just ditt spel och killen där öppnade både TCP och UDP på alla portarna. Jag tycker att du ska prova det.

Jodå, servern kan svara via 16261 och det skulle jag tro att den gör.
Och det kanske är det som är problemet? Spelarna behöver göra en PF på 16261/UDP i sina routrar?

TS: vad säger loggarna i servern? Ser du några anrop eller liknande?
Och har du möjlighet att sniffa 16261/UDP mha av wireshark så vore det bra. Använd capture filter "port 16261".

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jodå, servern kan svara via 16261 och det skulle jag tro att den gör.
Och det kanske är det som är problemet? Spelarna behöver göra en PF på 16261/UDP i sina routrar?

TS: vad säger loggarna i servern? Ser du några anrop eller liknande?
Och har du möjlighet att sniffa 16261/UDP mha av wireshark så vore det bra. Använd capture filter "port 16261".

Fast spelare ska inte behöva öppna några portar väl? Det har jag aldrig någonsin behövt göra, det är ju bara ifall jag behöver hämta information från dem.
Rent i PZ servern så kan jag inte se några connections, de kommer inte så långt.

Jag kan dra ner wireshark och köra lite tester!

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Fast spelare ska inte behöva öppna några portar väl? Det har jag aldrig någonsin behövt göra, det är ju bara ifall jag behöver hämta information från dem.
Rent i PZ servern så kan jag inte se några connections, de kommer inte så långt.

Jag kan dra ner wireshark och köra lite tester!

Jag har ingen aning om klientsidan måste göra några PF.
Men det är ju inte direkt ovanligt att man måste öppna portar när man spelar online - även som spelare.

Börja med att kolla dina PF:s mha PFportchecker http://portforward.com/help/portcheck.htm som är ett bra verktyg för att testa portforwards. Programmet är även server så du måste stänga av din zomboidserver innan du testar.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag har ingen aning om klientsidan måste göra några PF.
Men det är ju inte direkt ovanligt att man måste öppna portar när man spelar online - även som spelare.

Börja med att kolla dina PF:s mha PFportchecker http://portforward.com/help/portcheck.htm som är ett bra verktyg för att testa portforwards. Programmet är även server så du måste stänga av din zomboidserver innan du testar.

Testar nu. Återkommer efteråt.

Den säger att den är öppen, ska be mina vänner testa igen för säkerhets skull och se om det funkar, igen.
Återkommer när jag vet mer.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Testar nu. Återkommer efteråt.

Den säger att den är öppen, ska be mina vänner testa igen för säkerhets skull och se om det funkar, igen.
Återkommer när jag vet mer.

Då tror jag faktiskt även att den är öppen i din router...

Är du säker på att dina vänner försöker ansluta till rätt ip och port?

För mig så är nästa naturliga steg en sniff mha wireshark.
Sniffa samtidigt som dina vänner försöker ansluta.

För övrigt kan jag inte låta bli att göra en reflektion över att så många klagar på att det inte går att göra en PF och att Telias TG7x9 suger och att lösningen är att brygga och köpa en snordyr ASUS. Den här tråden visar med all tydlighet att det är väldigt lätt att sitta framför tangentbordet och tycka en väldigt massa saker samtidigt som man har noll-koll. Ni borde skämmas, framför allt för att ni vill att TS ska slösa en massa pengar .

Skrivet av Elghinnarisa:

Själv orkade jag inte med den skiten som var thomson gateway.

Skrivet av Joel_Sthlm:

Det bästa i dagsläget verkar vara att ringa Telias kundtjänst. Låta dom brygga Thomson routern och där efter koppla in sin egen i port 4.
Denna router är faktiskt riktigt dålig. har haft samma nu i 3 dagar och redan fått avsmak.

Skrivet av Daavido:

Brygga den eller kasta Telias "dum"-router

Permalänk
Skrivet av madtop:

Då tror jag faktiskt även att den är öppen i din router...

Är du säker på att dina vänner försöker ansluta till rätt ip och port?

För mig så är nästa naturliga steg en sniff mha wireshark.
Sniffa samtidigt som dina vänner försöker ansluta.

Jo, jag är helt säker på att jag gett dem rätt port och IP.
Det är det första man tänker på när de inte kan ansluta.
Smart! Sniffar med wireshark när de väl svarar!

Ännu en gång, tack för all hjälp, alla som har försökt.

Skriver om det lyckas eller inte. Min polare käkar just nu, så om någon timme så kanske vi har ett konkret svar.

Edit:
Äntligen! De har nu lyckats att ansluta, inga problem som gäller routern uppstår just nu.
Så allt verkar löst, vad de gällde WireShark, så ansåg jag ingen mening med att undersöka det eftersom det bevisligen nu funkar.

Jag tackar så hemskt mycket för all hjälp jag har fått!
Problemet är löst.

Visa signatur

Having sex with someone that has tattoos and piercings is like having sex with a piece of art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutopsyCircus:

Edit:
Äntligen! De har nu lyckats att ansluta, inga problem som gäller routern uppstår just nu.
Så allt verkar löst, vad de gällde WireShark, så ansåg jag ingen mening med att undersöka det eftersom det bevisligen nu funkar.

Jag tackar så hemskt mycket för all hjälp jag har fått!
Problemet är löst.

Hur gjorde du lösningen?