behöver hjälp med val av 970!

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med val av 970!

Hejsan kära sweclockare vet ej om jag är i rätt forum del så om det är fel ber jag om ursäkt:)

Jo det är så att i veckan byggde jag min nya spelmaskin med i7 4790k, 8 gb hyper x fury 1866 MHz @ 2000 mhz, cm 212 evo en crucial m100 256gb ssd, och asus z97-a,

Nu till mitt problem, jag hade ett 280x över vilket lider av coilwhine och inte presterar riktigt som jag vill i dead rising 3.

Så jag tänkte att jag bygger klart datorn på en gång istället för bit för bit:) så har beställt 8 GB hyper x fury så jag har 2 x 8 GB med möjlighet för 32 gb sammanlagt senare.

Så efter denna långa och lite off topic presentation, så undrar jag vilket gtx 970 jag ska välja för jag älskar att överclocka:) har läst till mig att gigabyte 970 g1 ska överclocka duktigt! Så jag undrar vad ni har för erfarheter av er 970 oavsett modell:) asus strix är ju läckert men läste på ocn att det är hardlocked på lägre effekt:)

Så jag skulle vara ytterst tacksam för alla svar om era erfarenheter! Tack i förväg Martin:)

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Hejsan kära sweclockare vet ej om jag är i rätt forum del så om det är fel ber jag om ursäkt:)

Jo det är så att i veckan byggde jag min nya spelmaskin med i7 4790k, 8 gb hyper x fury 1866 MHz @ 2000 mhz, cm 212 evo en crucial m100 256gb ssd, och asus z97-a,

Nu till mitt problem, jag hade ett 280x över vilket lider av coilwhine och inte presterar riktigt som jag vill i dead rising 3.

Så jag tänkte att jag bygger klart datorn på en gång istället för bit för bit:) så har beställt 8 GB hyper x fury så jag har 2 x 8 GB med möjlighet för 32 gb sammanlagt senare.

Så efter denna långa och lite off topic presentation, så undrar jag vilket gtx 970 jag ska välja för jag älskar att överclocka:) har läst till mig att gigabyte 970 g1 ska överclocka duktigt! Så jag undrar vad ni har för erfarheter av er 970 oavsett modell:) asus strix är ju läckert men läste på ocn att det är hardlocked på lägre effekt:)

Så jag skulle vara ytterst tacksam för alla svar om era erfarenheter! Tack i förväg Martin:)

Jag skulle starkt rekommendera MSI's version av GTX 970. Dom håller sig väldigt svala, och kortet för sig är väldigt tyst då de har semi passiva fläktar. Vilket betyder att fläktarna står helt still när kortet inte har belastning. De överklockar även ganska bra, och ser riktigt fräna ut. En nackdel som är värd att nämna, är att flesta av dessa kort har tyvärr coilwhine. Men det har alla tillverkare problem med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle starkt rekommendera MSI's version av GTX 970. Dom håller sig väldigt svala, och kortet för sig är väldigt tyst då de har semi passiva fläktar. Vilket betyder att fläktarna står helt still när kortet inte har belastning. De överklockar även ganska bra, och ser riktigt fräna ut. En nackdel som är värd att nämna, är att flesta av dessa kort har tyvärr coilwhine. Men det har alla tillverkare problem med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Okej har du någon erfarenhet av att överclocka msi varianten?:)

Permalänk
Medlem

Jag tror att överklockiningspotentialen beror mer på kortet man råkat få än på vilken tillverkare det är.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag skulle också rekommendera MSI, Väldigt bra kylning.

Jag har MSI gtx 770 och är extremt nöjd. MSI´s nya kylare kan knappast vara sämre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

I Sweclockers överklockningstest så klockade Asus 970 aningen bättre än MSI 970. MSI fick däremot bättre resultat i Fire Strike.
MSI är dessutom betydligt kallare och aningen tystare. Läste snabbt om Gigabytes modell också, den verkar ha fått bra resultat, men kylaren är sämst av dom tre.

Jag hade definitivt valt MSI. Kylaren är verkligen fantastisk. Har ett MSI 760 och det är mer eller mindre ljudlöst och väldigt kallt, den nya kylaren på 970 är ju dessutom bättre.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

För mig personligen hänger det mellan gigabyte 970 G1, asus 970 Strix och Msi 970 gaming:)

Tack så mycket för att ni lägger ner tid och hjälper mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

I Sweclockers överklockningstest så klockade Asus 970 aningen bättre än MSI 970. MSI fick däremot bättre resultat i Fire Strike.
MSI är dessutom betydligt kallare och aningen tystare. Läste snabbt om Gigabytes modell också, den verkar ha fått bra resultat, men kylaren är sämst av dom tre.

Jag hade definitivt valt MSI. Kylaren är verkligen fantastisk. Har ett MSI 760 och det är mer eller mindre ljudlöst och väldigt kallt, den nya kylaren på 970 är ju dessutom bättre.

Just nu står.det emellan msi och gigabytes, jag hörde något om att fläktarna på gigabytes kan lägga av vet ej om det är bekräftat:/ om ändå msi modellen hade backplate, vilken av dem har bäst vem kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Ljud nivån är inte ett jätte stort problem, för mig är överxloxkning prio 1:) jag gillar asus produkter, har nog aldrig ägt ett msi kort, det här var mycket svårare än jag trodde av alla testar jag kollat landar oftast gigqbytes på 1500 MHz vooat och asus och msi strax under eller strax över 1400:/

Ta en titt här; http://www.overclock.net/t/1514085/official-nvidia-gtx-970-ow...

Har sett flertal MSI nå över 1500, verkar dessutom vara den mest populära modellen där.
Ska nog själv köpa mig MSI 970, föredrar inget speciellt märke utan går enbart på tester och reviews.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag skulle hoppas att Gainward GTX 970 Phantom blir bäst fast hittar bannemej inga recensioner på det som jämför med andra GTX 970....

Detta o detta e det enda jag hittar...helt sjukt att det inte finns en enda recension som jämför GTX 970 Phantom med andra GTX 970 kort!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Äger ett MSI GTX 970, toknöjd!
Inte gett mig in på seriös klockning är men kör den i 1300 Mhz och än så länge hekt stabilt och utan CW
Chassifläktarna låter mer än kortet:D

Det enda minuset jag kan komma på är saknaden av backplate

Permalänk

Äger ett asus strix kort, skitnöjd

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Som patronfromsweden säger.. Sjukt avis är jag på han, verkar som ett otroligt bra kort, ska skaffa mig det asap!
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC, har läst en del reviews om detta kortet, folk säger alltid olika, men utav det jag har läst så hittade jag nått unikt, nån som hade skrivit "Om du letar efter ett riktigt monsterkort så har du kommit rätt.. Detta är detta bästa kortet för tillfälligt"

Permalänk
Medlem

Om du får plats i chassit hade jag gått på ett gigabyte g1 gtx 970.

Permalänk
Avstängd

msi helt klart om du älskar att överklocka eller gigabyte

Visa signatur

chassi: "fractal design r4" "moderkort gigabyte z97x gaming 3" "processor intel core i7 4790k" "vattenkylning h100i" "ram minnen G.SKILL 16GB" "grafikkort AMD Radeon R9 290 X2" " SSD 120GB kingston 2tb HDD" " fractal design 750WATT" "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av somerandomguy91:

Äger ett MSI GTX 970, toknöjd!
Inte gett mig in på seriös klockning är men kör den i 1300 Mhz och än så länge hekt stabilt och utan CW
Chassifläktarna låter mer än kortet:D

Det enda minuset jag kan komma på är saknaden av backplate

Varför det är ett minus att inte ha backplate? Vad tjänar en backplate för syfte när kortet väl sitter monterat i ett chassi?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Skrivet av guanabana:

Varför det är ett minus att inte ha backplate? Vad tjänar en backplate för syfte när kortet väl sitter monterat i ett chassi?

Det är mest det visuella Har plexi på sidan, skulle se mycket bättre ut med backplate.
Sen är kortet rätt stort och jag får det till att det "sviktar" lite i bakkant, en backplate hade kanske kunnat stödja upp det lite:)

Permalänk

Lånar tråden lite..
Nån som testat detta, Zotac GTX 970 ( non AMP) ?

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/...

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av somerandomguy91:

Det är mest det visuella Har plexi på sidan, skulle se mycket bättre ut med backplate.
Sen är kortet rätt stort och jag får det till att det "sviktar" lite i bakkant, en backplate hade kanske kunnat stödja upp det lite:)

Asus strix med dess metall konstruktion väger rätt mycket. Det sviktar rejält i bakkanten , så pass mycket att fläktarna slår emot skruvarna på mitt ljudkort i platsen under om jag inte hade monterat upp strömförsörjningen i chassit så den hjälper att balansera kortet rakt. Jag misstänkte att det berodde på mitt veka moderkort men dyrare moderkort kanske inte har starkare/stabilare platser ändå?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1