Nytt grafikkort eller CPU till WoW

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort eller CPU till WoW

Tjena. Det är som så att jag är lite trött till de svajiga framerate jag har i World of Warcraft.
Jag tog upp spelet igen augusti detta år och Mist of Pandaria var helt nytt för mig. Det jag störde mig på var fps drops titt som tätt, framförallt i level 89-90 zonen Dread Wastes. Fick dra ner till medium i grafik 1680x1050@100hz lirar jag i.

Nu innan WoD släpptes och det var otroliga mängder spelare på samma plats så gick det från 100 fps till 30. Har sett videos på tuben där folk står i samma mängd med riktigt fint flyt.

Även när det inte är stora mängder so är fps:en jävligt ostabil. Raids lika så.

Dator:
Intel i5 4670 (icke K)
8gig ram 1600 mhz
GTX 760 OEM 192-bit 3gig
SSD 120 gig
Asus Z97M-Plus

Vad skulle hjälpa mot detta fps lidande? Kunde spela Metro Redux spelen och alien på high i nämnd upplösning i 100 fps utan vidare problen på high utan AA.

Onlinespel/mmo är dock mitt hem, inte singelplayer spel.

Grejen med detta 760 OEM från asus är att det är bra slöare än orginal. Har klockat minnerna från 5600 mhz till 6600 mhz för att få ut lite mer memory bandwith men ändå en bra bit ifrån orginal enligt GPU-Z. Jämförde med det GTX 760 som sweclockers testade.

Antingen ett 970 eller en i7 processor. Vad skulle hjälpa mest? Vissa säger att det krävs mer processor i wow. Men även om jag är själv i typ Dread Wasted och flyger runt så är det dålig framerate.

Tacksam för tips & råd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTX970 skulle hjälpa mest. men MMOs kan ofta behöva en rejäl CPU när det kommer till raider och huvudstäder.
Det är svårt att säga faktiskt men jag säger grafikkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

CPUer är ju sällan flaskhalsen numera. och med tanke på din dators configuration så skulle jag säga, GPU.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite konstigt faktisk. Som jag har förstått det så borde gtx 760 oem prestera som ett gtx 660 och det borde verkligen inte ha problem i WoW 1650*1080 eller spelar du i någon annan upplösning normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din CPU är inte problemet, inte grafikkortet heller.. det handlar om att wow är över 10 år gammalt och väldigt dåligt optimerat. Visst du kommer tjäna några få fps om du skaffar ett 970. Men ska du bara spela wow med det så vet jag inte (personligen) om jag skulle tycka det var värt det.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag tycker att det är lite konstigt faktisk. Som jag har förstått det så borde gtx 760 oem prestera som ett gtx 660 och det borde verkligen inte ha problem i WoW 1650*1080 eller spelar du i någon annan upplösning normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med Azodan det låter lite konstigt har du tittat på hur belastning cpu och gpu är när fps droppen kommer?
Jag har liknande utrustning och har inte de problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

CPUer är ju sällan flaskhalsen numera. och med tanke på din dators configuration så skulle jag säga, GPU.

Med tanke på hur dåligt optimerat wow är så är CPU oftast flaskhalsen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

mitt tips dra ner Slidern för skuggor till antingen helt i botten eller ett steg upp. märkte att iaf i lich när ja slutade spela var den boven till 90% av problemen att man fick grafikdrops

och skillnaden mellan att ha skuggorna på low eller high i wow är löjlig ser personligen ingen skillnad öht förrän man maxat skuggorna och då ser de bara överdrivet ut.

med skuggor satta på low klarade t.om. mina 2x 8800 gts att dra runt spelet i 50-60fps utan problem även i raids.

denna är väl iofs lite outdated men den tar upp de problem områden som alltid funnits i wow motorn och vad varje slider gör mer i detalj
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/5326613057

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som Rouge of Darkness säger så kan du dra upp inställningarna och dra ner "shadows" så bör det fungera bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold