Permalänk
Medlem

Råd inför 970 köp

Hej,

Jag har idag ett 570 kort och tänkte sätta i något kraftigare, generellt ger jag inte merän 2800 kr för grafikkort men vad jag förstår så är det 970 som gäller idag för ca 3000-3500 kr?

Spelar det någon roll vilket märke/modell man väljer? Finns det kanske viss kylning man ska hålla sig borta från? Kanske finns det specifika modeller som är att föredra av olika anledningar?

Jag såg att MSI GeForce GTX 970 GAMING för 3500 kr hade fått bra betyg här på Sweclockers men samtidigt ser jag mycket klagande om coil whine?

Finns det egentligen någon anledning alls att inte välja det billigaste 970 kortet för strax under 3000 kr? : Zotac GeForce GTX 970 HDMI DP 2xDVI 4GB > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908

PS. Spelar främst spel som Battelfield 4, DOTA och liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har idag ett 570 kort och tänkte sätta i något kraftigare, generellt ger jag inte merän 2800 kr för grafikkort men vad jag förstår så är det 970 som gäller idag för ca 3000-3500 kr?

Spelar det någon roll vilket märke/modell man väljer? Finns det kanske viss kylning man ska hålla sig borta från? Kanske finns det specifika modeller som är att föredra av olika anledningar?

Jag såg att MSI GeForce GTX 970 GAMING för 3500 kr hade fått bra betyg här på Sweclockers men samtidigt ser jag mycket klagande om coil whine?

Finns det egentligen någon anledning alls att inte välja det billigaste 970 kortet för strax under 3000 kr? : Zotac GeForce GTX 970 HDMI DP 2xDVI 4GB > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908

PS. Spelar främst spel som Battelfield 4, DOTA och liknande.

Nu är det ju frågan hur pass känslig du är för just fläktljud men om du inte är det är antagligen Zotac-kortet helt ok det också, alltså det "billiga". Angående Coil Whine så är det lite utav ett lotteri så där är du inte "säker" vilket kort du än väljer. Dock kan du ju alltid byta ut det om det är för dj...igt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Förstår, men hur är det rent märkesmässigt? Antar att det finns kvalitéts skillnader? Hur står ex EVGA(3390 kr) mot MSI(3490 kr) eller Gigabyte(3490 kr)? Eller för den delen Zotac?

Är det någon av dem som har effektivare kylsystem?

Vanligtvis har jag hållit mig till Gigabyte och Asus då jag haft ganska dålig erfarenhet av andra märken men jag vet att det finns många som troligen haft motsatta erfarenheten från min.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Mitt råd för stunden: håll i pengarna till början av nästa år.

Just nu tycks GTX970-serien lida av 'coil-whine' i en astronomisk skala. Så vänta antingen på att tredjepartstillverkarna kan börja åtgärda problemen eller låt vänta på att AMD släpper sina nya kort. Priserna lär nog ramla ned ett par steg om AMD levererar i vanlig ordning.

Annars är det ju bara för dig att beställa i princip vilket GTX970 som helst på distans. Testa och lämna tillbaka vid coilwhine. Alla tillverkare tycks lida av samma problem oberoende av prisklass.

Permalänk
Medlem

Från vad jag har sett är Gigabytes mest klockvänlig, men låter mest i idle.
Och det är cirkus 50% chans att du får Coilwhine om du går Gigabyte/MSI/Asus

Permalänk
Medlem

Aha, ja jag har ingen brådska att köpa, visst 570 kortet är inte jätte kul men BF4 ser okay ut. Egentligen vill jag sikta på att köpa ett rimligt grafikkort för kommande GTA5 så man kan få en bättre upplevelse än på XBOX 360in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av två MSI Gaming. Det första fick jag utbytt pga fläktproblem. För båda korten gäller att jag bara kunde/kan höra lite coilwhine när fps är omkring 2000 eller högre. MSI är likt Asus väldigt tyst även vid full belastning. Tror inte 970 kommer gå ner i pris innan GTA V släpps så det är väl lika bra att slå till tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har erfarenhet av två MSI Gaming. Det första fick jag utbytt pga fläktproblem. För båda korten gäller att jag bara kunde/kan höra lite coilwhine när fps är omkring 2000 eller högre. MSI är likt Asus väldigt tyst även vid full belastning. Tror inte 970 kommer gå ner i pris innan GTA V släpps så det är väl lika bra att slå till tycker jag.

Aha då låter MSI som ett bra alternativ även om jag haft bara dålig erfarenhet av MSI sen tidigare(moderkort som lagt ner och min bror bärbara MSI var allt annat än bra).

Om det är läge att köpa nu eller inte har jag ingen aning och och hoppades på att få lite input om. Jag har egentligen inget problem att vänta men om vi pratar om någon 100 lapp i nergång tills GTA släpps så känns det inte som att det spelar någon roll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmy:

Aha då låter MSI som ett bra alternativ även om jag haft bara dålig erfarenhet av MSI sen tidigare(moderkort som lagt ner och min bror bärbara MSI var allt annat än bra).

Om det är läge att köpa nu eller inte har jag ingen aning och och hoppades på att få lite input om. Jag har egentligen inget problem att vänta men om vi pratar om någon 100 lapp i nergång tills GTA släpps så känns det inte som att det spelar någon roll.

Det är ingen skillnad i kvalitet, bara på hur bra kylaren presterar. Vänta med köpet till några dagar innan GTA-lanseringen

Permalänk

Äger ett MSI 970, toknöjd Gick från ett Gtx 570, så vart liiiite skillnad.

Inget CW alls. Ska införskaffa ett till och köra SLI.
Kortet är knäpptyst, hör det aldrig. Men beror på att mina chassifläktar alltid går på full kräm.

Permalänk
Medlem

Du får ju 290x nu för 3000kr och det tycker jag är ett bättre val. AMD's kort är snabbare i upplösningar över 1080p.

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nej 970 är ett bättre val. Bättre prestanda i alla fall i 1080p. Drar 100W mindre ström och är tystare ialla fall om man väljer MSI eller Asus. 970 överklockar också bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Du får ju 290x nu för 3000kr och det tycker jag är ett bättre val. AMD's kort är snabbare i upplösningar över 1080p.

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Kollade på sweclockers prestandaindex och 290x verkar ju vara likvärdigt i 2560*1440 i alla fall, och drar mycket mer ström och klockar sämre. Så enligt mig är 290x ett sämre kort på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett GeForce GTX 570 och prestandan är väl inget att hurra för i de nya spelen som släpps idag. Blir nog ett 970/980 som ersättare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Har så jäkla dålig erfarenhet av ATI, drivar som varit allt annat än stabila och ett företag som knappt bryr sig. Dessutom ska deras kort låta generellt högre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om man ska göra en slutsats så är det Nvidia 970 som gäller och det behöver då inte vara någon speciell modell. CW ser jag inte som något problem då det går på garanti men vad jag förstår så kommer ATI släppa nytt till årsskiftet? Och detta kan göra att 970 går ner en del fram till GTA5 släpps.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Sitter själv på ett GeForce GTX 570 och prestandan är väl inget att hurra för i de nya spelen som släpps idag. Blir nog ett 970/980 som ersättare

Satt som sagt i samna båt, men bytte till 970, vilket jag tycker är ett bättre val med tanke att du kan köra 1 till senare i SLI för nästan samma peng som ett 980

Men ett kort tillsammans med min signering krämar ur max på BF4 64 player mp, shadow of mordor etc på högsta med en 1080p skärm utan problem
Ska själv köpa 1 till och köra SLI samt byta ut i5:an mot en 4790k och en uhd tv 60" eller störra som skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av somerandomguy91:

Satt som sagt i samna båt, men bytte till 970, vilket jag tycker är ett bättre val med tanke att du kan köra 1 till senare i SLI för nästan samma peng som ett 980

Men ett kort tillsammans med min signering krämar ur max på BF4 64 player mp, shadow of mordor etc på högsta med en 1080p skärm utan problem
Ska själv köpa 1 till och köra SLI samt byta ut i5:an mot en 4790k och en uhd tv 60" eller störra som skärm

Kan tänka mig att det blev en aning bättre med 970! Kämpar på medium när jag spelar bf4 just nu... Mitt nästa bygge blir nog mini-itx så SLI faller nog bort! Lite offtopic men kan 970 sli driva 60" uhd som spelskärm? trodde jag inte!

Permalänk

Haha jag vet! Därför jag bytte haha, till käringens stora förtret.. blev dålig stämning hemma när man beställde dator för 14k när man kan köpa möbler (enligt henne).

Det vetifan, men ett par 970 i SLI har större chans än ett ensamt iaf

Kör mitt 970 på en 51" full HD plasma @ 60 Hz med 60 fps konstant utan probs

Permalänk
Medlem

SLI är troligen inget jag kommer ens fundera på då det verkar bara ta fler problem till bordet. Men visst, om de får rätt på detta någon gång i framtiden så kanske.

Såg nu att GTA 5 förväntas släppas slutet av Jan 2015 så egentligen bara 2 1/2 månader, tveksam om det verkligen kommer hända så mycket på grafikkortsmarknaden tills dess?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag kör SLI med mina MSI 970 och har varken coilwhine eller problem med stutter. Lirar BF4, Shadows of Mordor, Ryse, Watch_Dogs och allt möjligt. Inga problem med något så här långt. Har dock också hört att det ska vara mycket strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

SLI är troligen inget jag kommer ens fundera på då det verkar bara ta fler problem till bordet. Men visst, om de får rätt på detta någon gång i framtiden så kanske.

Såg nu att GTA 5 förväntas släppas slutet av Jan 2015 så egentligen bara 2 1/2 månader, tveksam om det verkligen kommer hända så mycket på grafikkortsmarknaden tills dess?

Jag tror inte det. Jag personligen köper ett nytt kort idag, det känns som en evig fråga det här med "när man ska köpa" och "är det mest prisvärt just nu" IMO

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för ett MSI 970 och måst säga att jag är imponerad, brukar inte bli imponerad av grafikkorts byte men detta var ett stort steg. Ulta inställning på BF4 i 1200p och ändå runt 100-120 fps.

Extremt tyst dessutom, särskilt jämfört med mitt äldre 570 kort.

Tack för all input.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bra uppgradering!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p