Problem med fläktarna på MSI 970. (film finns)

Permalänk

Problem med fläktarna på MSI 970. (film finns)

Tjena!

Jag har tidigare haft problem med mitt gtx 970 att vram-fläkten inte startar och gpu fläkten snurrar på 100% (även om det står 0% i mjukvaran) Då är det bara att dra igång fläkt nr1 med fingrarna eller starta om datorn.

Men igår fick jag ett nytt problem, inga fläktar startade tydligen när jag spelade csgo, så hela datorn låste sig och skärmen blev svart. Fick starta om datorn och gick direkt in i hwmonitor, och såg då att kortet fortfarande var 73c. Då kollade jag in genom fönstret och såg fläktarna stå och hacka så öppnade upp chassit och tog fram mobilen för att filma det för få lättare att förklara mitt problem.

Systemet i övrigt:

Corsair carbide air 540 (3st 120mm be-quiet 2st 140mm be-quiet silentwings2 på fläktkontroll)
4770k
Noctua dh15
MSI z87-s02
MSI gtx 970 gaming
8gig ram @ 1600mz
2hdd
2ssd
Detta drivs av evga supernova g2 750w

Så, har ni några tankar på vad detta kan bero på? Kan jag fixa något själv eller måste jag lämna in skiten?

MVH, Robban

Permalänk
Medlem

Antagligen är din GPU knas, kontakta support så byter de säkert ut den!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det blir nog att reklamera. Hoppas att jag inte får samma problem med mitt kort nu också. Det har hänt mig två gånger att ena fläkten gått i 100% medan den andra stått still.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det blir nog att reklamera. Hoppas att jag inte får samma problem med mitt kort nu också. Det har hänt mig två gånger att ena fläkten gått i 100% medan den andra stått still.

Det hände mig ofta i början, men har inte hänt på ett tag. Har detta problemet nu istället, minst lika kul!

Har iallafall skickat ett mail med bifogad film till inet nu så får vi se vad dem säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban031:

Det hände mig ofta i början, men har inte hänt på ett tag. Har detta problemet nu istället, minst lika kul!

Har iallafall skickat ett mail med bifogad film till inet nu så får vi se vad dem säger!

Fick du det reklamerat? Hur gick det i så fall med det nya kortet? Nu snurrar ena fläkten på mitt kort alltid i 100% efter att jag spelat ett par minuter och stannar inte förrrän jag stänger av datorn. Den börjar till och med snurra fast jag inte ens spelar på datorn. Kanske bara en tidsfråga innan mina fläktar slutar fungera helt också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick du det reklamerat? Hur gick det i så fall med det nya kortet? Nu snurrar ena fläkten på mitt kort alltid i 100% efter att jag spelat ett par minuter och stannar inte förrrän jag stänger av datorn. Den börjar till och med snurra fast jag inte ens spelar på datorn. Kanske bara en tidsfråga innan mina fläktar slutar fungera helt också.

Tjena! det är ingen lösning, men om du drar igång fläkten som inte snurrar med fingrarna, så stänger båda av sig så inom 20sek.

Tänkte lämna tillbaka det och skaffa ett nytt msi gtx 970, men ångrade mig när fläktarna ibland inte ens startade när man spelade, en gång så blev de så varmt att datorn stängde av sig. MYCKET buggar med fläktarna på mitt MSI 970 iaf. tydligen är fläktarna ihopkopplade på 970 och individuellt kopplade på 980. Men efter alla problem med mitt msi och deras semipassiva fläktar, så vågade jag inte skaffa ett msi 980, utan tog och satsade mina kronor på ett gigabyte gtx 980 g1 gaming. Det har 3 fläktar som snurrar på låga varv hela tiden och i princip aldrig ökar i varvtal = tyst och effektivt.

Kunde inte varit mer nöjd med datorn nu!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har nu gjort en felanmälan och hoppas på att få kortet reklamerat. Tyvärr har inte ett Gigabyte rum i mitt chassi men om jag får byta så funerar jag starkt på ett Asus Strix. Men tydligen är fläktproblemet med MSI känt och kanske problemet åtgärdats i nya batchar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Här finns nya BIOS för de som har problem med fläktarna.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=184740.0