Sharp får in 4K-upplösning på 6-tumsskärm med RGB-pixelmatris

Permalänk
Medlem

Varför är alla så himla negativa? Det här är väl jätte bra för VR?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom går ju iaf lite framåt när det gäller små skärmar. Stora skärmar, dvs datorskärmar, har ju stått still i åratal nu med lite fluff påslängt. Hypen efter skruttiga TN paneler har ju nästan gjort att teknologin gått baklänges istället.

Ge oss jädra IPS skärmar med 120hz+ detta årtionde tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Batteritid = Luftfuktighet*33.5

Titta på mig jag kan också hitta på uttryckt jag tror stämmer .... Visst självklart finns den någon form av korrelation mellan skärmstorlek(storlek*pixlar) men det är inte alltid så enkelt. Om man kommer på någon ny teknik som möjliggör högre täthet behöver inte det betyda att det drar mer ström än en gammal teknik som har lägre densitet.

För övrig så är utveckling väldigt bra om man tittar på VR. Billigare och bättre små skärmar = billigare och bättre rift.

Självklart är inte den ekvationen jag skrev korrekt överhuvudtaget, men som du själv håller med om finns det en korrelation mellan antalet pixlar och batteritiden. Och det var bara det jag menade. Det hade troligtvis behövt slängas in hundratals extra variabler som representerar konstanter av olika slag för att ekvationen ska stämma, men mitt mål var inte att visa en 100% korrekt formel för hur man räknar ut batteritiden utan bara en uppskattad korrelation på lägsta nivå.

Och visst kan nya tekniker minska energiförbrukningen gentemot en gammal teknik. Men att jämföra olika tekniker och olika generationer fungerar ju inte. Om man kommer på en ny teknik som kräver mindre ström så betyder ju inte det att man måste öka antalet pixlar. Man kan ju istället använda den sparade strömmen till att utöka batteritiden. Jämför man 2 skärmar där allt, inkl. teknikerna som den bygger på, utom antalet pixlar är identiskt så kommer ju den skärmen med färre pixlar dra mindre ström. Så får man väl ändå jämföra?

Om man istället för att öka antalet pixlar till en nivå där det helt enkelt inte finns något positivt (vid normal användning, i vardagsanvändning, i en mobiltelefon), använder den nya, energibesparande tekniken till att öka batteritiden så tror jag fler skulle uppskatta det.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag kan utan större problem se pixelmatrisen i min S3 när jag kollar närmre, man behöver inte ljuga bara för att du inte klarar av det.

Menar du under normalt användande får du specificera det.

S3 har väl ingen äkta RGB utan snarare pentile?
Se skillnaden på denna länk som visar HTC One X med "RGB stripe Super LCD 2" och HTC One S med "PenTile Super AMOLED":
http://icdn2.digitaltrends.com/image/one-s-one-x-screens-thev...

Från denna artikel:
http://www.digitaltrends.com/mobile/the-samsung-galaxy-s-iii-...

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet. Men ärligt talat så är det en väldigt liten bråkdel av alla mobilägare som kommer att ha användning för det. Majoriteten skulle nog fortfarande prioritera batteri och prestanda.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

Vem fan bryr sig om den upplösningen på mobilen. Skulle vi istället kunna få in den PPI:n på TV-apparaterna istället så vore det bättre.

Note 5 för 10 tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är IGZO alltså enbart LCD och aldrig OLED? Det låter rimligt, men jag har inte riktigt fått kläm på om det är så enkelt.

Nej, efter en liten googling förstår jag att det gäller båda tekniker.

Skrivet av Rajat:

Ta ditt antagande någonstans och gräv fram fakta istället, man får fler svar då

Sharp IGZO-based LCD and OLED Displays on Show at Display Week 2013

Ursäkta? Sen när är det förbjudet att vara okunnig? Gräv du fram en trevligare ton så.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom går ju iaf lite framåt när det gäller små skärmar. Stora skärmar, dvs datorskärmar, har ju stått still i åratal nu med lite fluff påslängt. Hypen efter skruttiga TN paneler har ju nästan gjort att teknologin gått baklänges istället.

Ge oss jädra IPS skärmar med 120hz+ detta årtionde tack.

4K börjar ju komma ner i pris och första 5K datorskärmen är släppt.. så det går ju så sakteliga frammåt..
kanske kan bli prisvärt nästa år
IPS med 120Hz-144Hz vore trevligt. Vet inte om det finns någon ännu. Eizo har någon 240Hz specialskärm som säkert kostar 50 lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Batteritid borde verkligen fokuseras mer på, vem fan bryr sig om 4k på 6" när den dör efter 3 timmar?

Jepp, jag hörde något om grafen baserade batterier. Undrar om det blir något av det.
Dessutom, 4k på en 6''? Marknaden är nog inte större för VR eller laptop skärmar, men behovet, oh ja!

Skrivet av Alpha77:

4K börjar ju komma ner i pris och första 5K datorskärmen är släppt.. så det går ju så sakteliga frammåt..
kanske kan bli prisvärt nästa år
IPS med 120Hz-144Hz vore trevligt. Vet inte om det finns någon ännu. Eizo har någon 240Hz specialskärm som säkert kostar 50 lök.

Menar du den VA baserade skärmen? Den verkar grym, om inte så tänk på att du bör få skaplig svärta med VA. Jag hade gärna kollat på den, men jag har redan en 27'' PLS nu.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Näe, fast man kan ju se det som en ekvation.
Batteritid = Bat.Kapacitet/(Skärmstorlek*Pixlar)

För att öka batteritiden måste antingen Batterikapaciteten öka, eller skärmstorleken/antalet pixlar minska. Ökar man antalet pixlar måste batteriet också bli mycket bättre. Däremot om man håller nere antalet pixlar kommer samma batteri räcka betydligt längre.

Inte för att jag är någon raketforskare och vet hur det funkar, men det känns som fler pixlar inte behöver sänka batteritiden nämnvärt. Tänker man att det finns fler pixlar per inch så kan man ju också tänka att dessa pixlar inte behöver lysa lika starkt för att ge samma effektiva ljusdensitet som en lika stor yta med större pixlar.

Permalänk
Medlem

Två sånna paneler till Rift.. då j-vlar!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XzaR:

Varför är alla så himla negativa? Det här är väl jätte bra för VR?

Dock ska det även finnas hårdvara som kan driva runt VRn också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Vem fan bryr sig om den upplösningen på mobilen. Skulle vi istället kunna få in den PPI:n på TV-apparaterna istället så vore det bättre.

Vad ska du med 500+ PPI till i en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad ska du med 500+ PPI till i en TV?

Mycket bra fråga
(undrar vad det skulle bli för upplösning med 500+ PPI på typ en 50 tummare... Många pixlar blir det )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Inte för att jag är någon raketforskare och vet hur det funkar, men det känns som fler pixlar inte behöver sänka batteritiden nämnvärt.

Allt annat lika så är det så att fler pixlar ger avsevärt mer elektronik, inkl fler icke-transparanta ledningar, och avsevärt fler adresseringar. Givetvis drar detta mer ström.

Citat:

Tänker man att det finns fler pixlar per inch så kan man ju också tänka att dessa pixlar inte behöver lysa lika starkt för att ge samma effektiva ljusdensitet som en lika stor yta med större pixlar.

Fast då tänker man helt galet. Om 4 pixlar med arean A lyser mindre än 1 pixel med samma area A så kommer vår 4-pixel display vara ljussvagare, simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast då tänker man helt galet. Om 4 pixlar med arean A lyser mindre än 1 pixel med samma area A så kommer vår 4-pixel display vara ljussvagare, simple as that.

Jag kan inte få det ur skallen, när det handlar om så små pixlar att man knappt kan urskilja dom så känns det som att ögat kommer att se den kombinerade ljusstyrkan från flera pixlar i skillnad mot en stor blaffa. Men men, kanske är jag galen...

Permalänk
Medlem

att du skulle vara galen är nog att ta i men det är helt enkelt så att en lägre luminans är en lägre luminans oavsett hur många "ljuskällor" som bidrar till luminansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dock ska det även finnas hårdvara som kan driva runt VRn också.

Det kommer säkert i framtiden.

Visa signatur