Permalänk

780 SLI, pci-e 2.0 8x?

Jag funderar på att skaffa ett till kort för att köra sli men då jag har ett ljudkort (asus xonar essence st) som förhindrar att jag kan använda den mittersta pci-e porten, blir jag tvungen att använda den nedersta porten längst ned på moderkortet?
Undrar då om grafikkortet kommer köras över pci-e 2.0 8x och ifall det ger någon prestanda förlust.

Har hört att det förlusterna är minimala om det bara är något utav fallen men om man kombinerar de två? Vad händer då?
Gäller dator i sign btw

Tack på förhand!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Entusiast

kan du inte flytta ljudkortet? nedersta pci-e skulle jag inte köra sli med.

Permalänk
Medlem

Nedersta PCIe x16-slotten är PCIe 2.0 x2 elektriskt. Grafikkortet kommer flaskas stort.

EDIT: Såg att det var SLI. Det kommer inte fungera alls. SLI kräver minst 8 lanes.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan du du testa ditt nuvarande kort i den porten du ska köra sen kolla i gpu-z och kolla i vilken pcie-Express den gör i så den inte går i x1.
För översta brukar vara 16 för ett kort sen blir det oftast 8 x 8 med dom 2 översta sen brukar det bli x4 ev x1. hoppas du för står vad jag menar!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonafriss:

Jag funderar på att skaffa ett till kort för att köra sli men då jag har ett ljudkort (asus xonar essence st) som förhindrar att jag kan använda den mittersta pci-e porten, blir jag tvungen att använda den nedersta porten längst ned på moderkortet?
Undrar då om grafikkortet kommer köras över pci-e 2.0 8x och ifall det ger någon prestanda förlust.

Har hört att det förlusterna är minimala om det bara är något utav fallen men om man kombinerar de två? Vad händer då?
Gäller dator i sign btw

Tack på förhand!

Det bör funka då det blir 8 x 8 då den understa är på PCI-e 2.0 i 16x vilket ju blir 8x med PCI-e 3.0:s ögon.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det bör funka då det blir 8 x 8 då den understa är på PCI-e 2.0 i 16x vilket ju blir 8x med PCI-e 3.0:s ögon.

Den är x16 fysiskt, men x2 elektriskt. Det kommer inte fungera eftersom SLI kräver minst 8 lanes.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Jag funderar på att skaffa ett till kort för att köra sli men då jag har ett ljudkort (asus xonar essence st) som förhindrar att jag kan använda den mittersta pci-e porten, blir jag tvungen att använda den nedersta porten längst ned på moderkortet?
Undrar då om grafikkortet kommer köras över pci-e 2.0 8x och ifall det ger någon prestanda förlust.

Har hört att det förlusterna är minimala om det bara är något utav fallen men om man kombinerar de två? Vad händer då?
Gäller dator i sign btw

Tack på förhand!

Hur är ljudkortet ivägen för dig? Hade samma dilemma förut trodde jag, men det löste sig. Jag har två GTX 780, med ett asus xonar D2X imellan dem. Det är ett litet "gap" imellan alla korten, så inget som ligger på något annat. Det funkar bra.

Du kan se bild i mitt galleri på hur det ser ut, så det kanske funkar likadant för dig? (länk i sign).

Men det beror ju även på hur moderkortstillverkaren har placerat uttagen, med hur mkt spacing imellan så att säga..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det bör funka då det blir 8 x 8 då den understa är på PCI-e 2.0 i 16x vilket ju blir 8x med PCI-e 3.0:s ögon.

Från Asus:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x2 mode)
2 x PCIe 2.0 x1
2 x PCI

Så den korrekta meningen blir
då det blir 8 x 2 då den understa är på PCI-e 2.0 i 2x vilket ju blir 1x med PCI-e 3.0:s ögon.

Till bonafriss
Som redan sagts, flytta ner ljudkortet så att du kan använda de två övre PCIe x16 till grafikkorten så löser det sig.
Innan du frågar, ja det går utmärkt att sätta korta PCIe (tex PCIe x1 ljudkort) i långa PCIe-slotar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur är ljudkortet ivägen för dig? Hade samma dilemma förut trodde jag, men det löste sig. Jag har två GTX 780, med ett asus xonar D2X imellan dem. Det är ett litet "gap" imellan alla korten, så inget som ligger på något annat. Det funkar bra.

Du kan se bild i mitt galleri på hur det ser ut, så det kanske funkar likadant för dig? (länk i sign).

På Z87-A sitter båda PCI-slottarna precis under PCIe x16-slottarna, så grafikkortens kylare kommer täcka PCI-slottarna över helt.

Skrivet av Hardware guy:

Från Asus:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x2 mode)
2 x PCIe 2.0 x1
2 x PCI

Så den korrekta meningen blir
då det blir 8 x 2 då den understa är på PCI-e 2.0 i 2x vilket ju blir 1x med PCI-e 3.0:s ögon.

Till bonafriss
Som redan sagts, flytta ner ljudkortet så att du kan använda de två övre PCIe x16 till grafikkorten så löser det sig.
Innan du frågar, ja det går utmärkt att sätta korta PCIe (tex PCIe x1 ljudkort) i långa PCIe-slotar.

PCI-ljudkort

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

På Z87-A sitter båda PCI-slottarna precis under PCIe x16-slottarna, så grafikkortens kylare kommer täcka PCI-slottarna över helt.

PCI-ljudkort

Ah I see.... :/

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den är x16 fysiskt, men x2 elektriskt. Det kommer inte fungera eftersom SLI kräver minst 8 lanes.

Hmm såg det sen, ja då är det inte mycket att välja på annat än att flytta ljudkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Här är en sympatisk bild som visar varför det inte går. Möjligtvis med vattenkylning så grafikkorten bara tar en kortplats vardera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Här är en sympatisk bild som visar varför det inte går. Möjligtvis med vattenkylning så grafikkorten bara tar en kortplats vardera.
https://i.imgur.com/y4vrgoc.jpg

Då verkar det som om nytt ljudkort med pci-e x1 gränssnitt är det som gäller för TS.

iofs ett ganska dyrt och bra ljudkort... synd att köpa nytt. Men antingen det, byta moderkort, eller avstå från SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Då verkar det som om nytt ljudkort med pci-e x1 gränssnitt är det som gäller för TS.

iofs ett ganska dyrt och bra ljudkort... synd att köpa nytt. Men antingen det, byta moderkort, eller avstå från SLI.

Eller ännu bättre, ett externt. Mindre störningar och inget onödigt som stoppar upp luftflödet inne i lådan.
Undrar om man kan hitta några USB-anslutna PCI-kontrollers till ett bra pris så TS slipper köpa helt nytt ljudkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var ett Asus Xonar Essence STX <-- med X på slutet. Då hade det varit ett PCI x1 ^^

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Tack för svaren. Ja det är synd att ljudkortet har en sådan anslutning. Tänkte inte på detta när jag köpte det
Lutar åt att sälja det och köpa externt istället så slipper jag ha ljudkortet i datorn

Någon som har förslag på ett bra externt ljudkort som ger ett bra ljud åt mina beyerdynamic dt 770 pro 250ohm? Har för mig att dessa är rekommenderade:
www.headnhifi.com/objective2

Visa signatur

CCNP R&S