Permalänk
Medlem

Fiber i skogen

Jag bor i en liten by på 5 hus i skogen 5 km till närmsta fiberkabel och 10 km till närmsta station. Alla grannar är över 60 och vill definitivt inte slösa pengar på fiber så hur mycket skulle det kosta att dra fiber hit och hur kan jag minska kostnaden. Jag kan inte ha adsl och net1 går knappt över 0,5 mbits och det går inte att spela något spel med 800 i ping.

Jag har tänkt att man kan:
hänga fibern i telefonstolparna
gräver/hänger fibern själv
binder mig till te.x telia i X antal år

Säg till om ni vet om nåt av det här funkar eller om ni har ett till förslag.

Permalänk
Medlem

Skulle förmodligen kosta minst en halv mille att dra fibern och sen kanske 5-10000 kr i månaden för att få den användbar (utrustning, bandbredd osv).

Permalänk
Medlem

Har ju hört om de som grävt ca 50 km och fått cirka 20k i anslutningskostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Har ju hört om de som grävt ca 50 km och fått cirka 20k i anslutningskostnad

Problemet här är att du är en enda som ska ha en uppkoppling och därmed kommer du få bära hela kostnaden. Och förmodligen kommer ingen röra dig om du inte har ett företag bakom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Har ju hört om de som grävt ca 50 km och fått cirka 20k i anslutningskostnad

Antagligen massor med hushåll, och någon av dem hade egen grävmaskin att göra jobbet med.

Hänga i telefonledningen är inte en helt dum ide, har för mig att google gör så i USA.
Det är dock väldigt sårbart och jag tvivlar på att du kan få igenom det här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Jag bor i en liten by på 5 hus i skogen 5 km till närmsta fiberkabel och 10 km till närmsta station. Alla grannar är över 60 och vill definitivt inte slösa pengar på fiber så hur mycket skulle det kosta att dra fiber hit och hur kan jag minska kostnaden. Jag kan inte ha adsl och net1 går knappt över 0,5 mbits och det går inte att spela något spel med 800 i ping.

Jag har tänkt att man kan:
hänga fibern i telefonstolparna
gräver/hänger fibern själv
binder mig till te.x telia i X antal år

Säg till om ni vet om nåt av det här funkar eller om ni har ett till förslag.

Vart bor du?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Har ju hört om de som grävt ca 50 km och fått cirka 20k i anslutningskostnad

Anslutningskostnaden ligger väl alltid runt 20k? Det intressant i denna situation är väl vad kostnaden för 50 km fiber kostar i så fall, då det inte räknas som anslutningskostnad. 5 mil med grävning av fiber är pengar jag inte ens skulle vilja fantisera om..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet är nog att flytta.

Permalänk
Medlem

Stolparbete, ligger väl kring 12K+

Åtminstone när det gäller att dra en kabel, som redan finns där, till ett hus.

Låter som ett projekt som kostar mer än vad det smakar. Köp nytt hus!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kolla på andra operatörer än Net1, som för övrigt är väldigt trötta, med riktantenn. Kan kolla upp hur det ser ut med antenner och master i ditt område hos alla operatörer om du PMar din eller en närliggande adress.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Såg på en annan tråd lite om kostnaderna:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
De som byggde 50km:
https://www.flashback.org/t1436742
Varför man inte ska ha mobilt bredband:
http://byaservice.wordpress.com/2013/11/08/mobilt-bredband-ar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Tråden om kostnaderna handlar oftast om när en förening eller kommun drar in fiber i området, inte när en person drar det långt. Du får räkna med att du hamnar över dessa 160k som någon sa som topp då du är ensam på att ha det draget en lång sträcka.
Tråden om 50km. Den kan du säkert göra. Du behöver bara gräva 5km kabel samt betala 4000kr x50, alltså ca 200tkr. Kör hårt helt enkelt om pengarna och muskelkraften inte är ett problem. Gärna mycket fritid också.
Länken om MBB är helt korrekt, dock så betyder den inte att MBB är oanvändbart.

Jag vet dock inte var du vill komma med dom länkarna. Att det bara är att ge upp?

Jag tror fortfarande att MBB eller flytta är det som gäller. MBB är ju bäst om du kan fixa 4g med riktantenn. Då får du fina grejer för max 4tkr. Vilket är inget jämfört med alternativen.

Edit:
Tex bredbandbolaget har i brunträsk 4g täckning. Det plus en riktantenn så får du helt okej bredband.
http://217.174.67.234/coverageportal/home/bredbandsbolaget

edit2:
Om du verkligen bor i malå:
https://www.mala.se/?id=6698
Så det är bara att börja gräva! Och om du räknar lite på det så ser du att det skulle kosta minst 200tkr plus kostnad för all mark du drar igenom och grävarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tråden om kostnaderna handlar oftast om när en förening eller kommun drar in fiber i området, inte när en person drar det långt. Du får räkna med att du hamnar över dessa 160k som någon sa som topp då du är ensam på att ha det draget en lång sträcka.
Tråden om 50km. Den kan du säkert göra. Du behöver bara gräva 5km kabel samt betala 4000kr x50, alltså ca 200tkr. Kör hårt helt enkelt om pengarna och muskelkraften inte är ett problem. Gärna mycket fritid också.
Länken om MBB är helt korrekt, dock så betyder den inte att MBB är oanvändbart.

Jag vet dock inte var du vill komma med dom länkarna. Att det bara är att ge upp?

Jag tror fortfarande att MBB eller flytta är det som gäller. MBB är ju bäst om du kan fixa 4g med riktantenn. Då får du fina grejer för max 4tkr. Vilket är inget jämfört med alternativen.

Edit:
Tex bredbandbolaget har i brunträsk 4g täckning. Det plus en riktantenn så får du helt okej bredband.
http://217.174.67.234/coverageportal/home/bredbandsbolaget

edit2:
Om du verkligen bor i malå:
https://www.mala.se/?id=6698
Så det är bara att börja gräva! Och om du räknar lite på det så ser du att det skulle kosta minst 200tkr plus kostnad för all mark du drar igenom och grävarbete.

Ehh, kan jag inte skita i att gräva och hänga den i teleledningarna som google gör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snuuben:

Jag bor i en liten by på 5 hus i skogen 5 km till närmsta fiberkabel och 10 km till närmsta station. Alla grannar är över 60 och vill definitivt inte slösa pengar på fiber så hur mycket skulle det kosta att dra fiber hit och hur kan jag minska kostnaden. Jag kan inte ha adsl och net1 går knappt över 0,5 mbits och det går inte att spela något spel med 800 i ping.
Jag har tänkt att man kan:
hänga fibern i telefonstolparna
gräver/hänger fibern själv
binder mig till te.x telia i X antal år
Säg till om ni vet om nåt av det här funkar eller om ni har ett till förslag.

-> Hänga i stolparna: Ja, det görs redan idag av olika nätägare.
-> Inte troligt att du skulle få igenom det själv, du måste söka tillstånd för att gräva på andras marker, etc, och sedan gräva, lägga slang etc så är du uppe i enorma kostnader för den anslutningen.
-> Binda sig till en operatör kan få ned priset på installationskostnaden något, men räkna ändå med en kostnad på några hundra tusen minst.

Skrivet av Snuuben:

Har ju hört om de som grävt ca 50 km och fått cirka 20k i anslutningskostnad

Nej, aldrig till en enskild person, utan då är det att flertalet gått ihop i en förening, och gjort en upphandling mot ett företag som sköter det hela, och då det är många som är med och installerar samtidigt så går kostnaden /kund ned.

Skrivet av Snuuben:

Ehh, kan jag inte skita i att gräva och hänga den i teleledningarna som google gör

Nej, ett nätbolag måste sköta installationen åt dig, ingen operatör skulle låta en privatperson dra i ledningsstolparna själva då det är för stor risk för skador, och utan kunskap så kan det bli väldigt fel.

Så det du får göra om du är intresserad av fiber är:
* Kontakta grannarna för att gå ihop i en förening, till vilken ni kan söka bidrag från EU för.
* Föreningen kontaktar olika nätägare (Telia, TDC, IP-Only, BBB, Ownit eller lokalt stadsnät) för att få en offert på en installation för allas hus som är med.

Och det nätägaren väljer då hur de lämpligast kan dra fram fibern, (gräva eller hänga i ledningsstolpar) och ger då en offert efter det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Ehh, kan jag inte skita i att gräva och hänga den i teleledningarna som google gör

Det "kan du säkert göra". Se till att få tillstånd från kommunen(?) för att hänga kablarna och lägg sen ner de 100 tusentals kronor som behövs för den rätta väderständiga (och eventuellt fågelsäkra) kabeln. Förmodligen behöver du svetsa den några ggr såvida din kabelvinda inte har alla 5+km.
Sen är det dags att göra något med kabeln. Då får du kontakta en nätägare och denna kommer troligtvis inte snacka med dig såvida du inte har ett företag. Denna ska då finnas i den ände som är motsatt den som hamnar i ditt hus. Det kanske inte alls är en telefonstation utan den kanske är några kilometer till. Så då blir det att punga ut "lite" mer pengar för att hamna hos dom.
Sen tillkommer utrustning för att tända kabeln i båda ändorna. Dessa kanske du kan få hyra (ytterligare en månadskostnad).
Sen blir det till att betala för bandbredd och IP-nummer. Eftersom detta då är en företagsuppkoppling så är det inga ~259:-/månad som vi är "vana" vid utan det lär nog gå på några tusen i månaden. Fördelen är ju att du då har dedikerad bandbredd och bra support.

Sen kommer snön eller en elak hackspett som gör att kabeln bryts. Har du tur så kan du gå de 5 kilometrarna och faktiskt se vad detta har skett. Men det gör du förmodligen inte utan om det är så att DU ska göra allt så blir det att ta och köpa ett dyrt mätinstrument som kan ge på ett ungefär vart kabeln är bryten. Sen blir det att ta fram lagningsutrustningen som du naturligtvis köpt för dyra pengar och ställa dig på en stege för att klippa/svetsa och gud vet vad som krävs.
Har du gjort allt rätt så fungerar det igen. Har du gjort så är det bara att göra om... Kanske är det kabelbrott på flera ställen?
Nä detta vill du ju naturligtvis slippa så du hyr in en firma som gör detta åt dig, vilket du naturligtvis får betala fina pengar för.

Ja ungefär det här har du att se fram emot om du ska göra detta själv. Det är inte lätt eller billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

-> Hänga i stolparna: Ja, det görs redan idag av olika nätägare.
-> Inte troligt att du skulle få igenom det själv, du måste söka tillstånd för att gräva på andras marker, etc, och sedan gräva, lägga slang etc så är du uppe i enorma kostnader för den anslutningen.
-> Binda sig till en operatör kan få ned priset på installationskostnaden något, men räkna ändå med en kostnad på några hundra tusen minst.

Nej, aldrig till en enskild person, utan då är det att flertalet gått ihop i en förening, och gjort en upphandling mot ett företag som sköter det hela, och då det är många som är med och installerar samtidigt så går kostnaden /kund ned.

Nej, ett nätbolag måste sköta installationen åt dig, ingen operatör skulle låta en privatperson dra i ledningsstolparna själva då det är för stor risk för skador, och utan kunskap så kan det bli väldigt fel.

Så det du får göra om du är intresserad av fiber är:
* Kontakta grannarna för att gå ihop i en förening, till vilken ni kan söka bidrag från EU för.
* Föreningen kontaktar olika nätägare (Telia, TDC, IP-Only, BBB, Ownit eller lokalt stadsnät) för att få en offert på en installation för allas hus som är med.

Och det nätägaren väljer då hur de lämpligast kan dra fram fibern, (gräva eller hänga i ledningsstolpar) och ger då en offert efter det.

Det där lät väldigt vettigt

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske kommer så småningom när ni får tvång på att lösa avloppsreningen, då lägger man ju lämpligen ner en fiberslang samtidigt som VA.
Vad är det för terräng? är det åker så behöver det inte bli så våldsamt dyrt men att ensam stå för det kommer att kosta ändå, däremot 5km åker på 5 hushåll kan bli överkomligt, är det däremot sten blir det dyrt. Vi kunde dra 800m på en dag som bäst på åker i vår förening, då var det VA och fiber och bara fiber går ju snabbare än så.

Är det möjligt att få fri sikt så kan ju en radiolänk vara ett realistiskt alternativ.
Glöm inte bort att det kan gå att få bidrag för installationen och kolla som sagt hur det ligger till med krav på avloppsrening för när det kommer så plockar det ju ofta iväg 100 000 kr eller mer per hushåll vare sig ni vill eller inte och då kan det bli intressant att dra in kommunalt VA och samtidigt lägga fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuuben:

Ehh, kan jag inte skita i att gräva och hänga den i teleledningarna som google gör

Kanske du kan, troligen inte. Men priset på 200tkr för endast fibern gör det ganska orimligt att göra något sånt. Det är priser enligt ditt statsnät. Jag skulle inte betala 200tkr för en 5km fiberkabel i luften när du säkert kan köpa en lägenhet i malå för dom pengarna och åka dit när du behöver fiber.

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske kommer så småningom när ni får tvång på att lösa avloppsreningen, då lägger man ju lämpligen ner en fiberslang samtidigt som VA.
Vad är det för terräng? är det åker så behöver det inte bli så våldsamt dyrt men att ensam stå för det kommer att kosta ändå, däremot 5km åker på 5 hushåll kan bli överkomligt, är det däremot sten blir det dyrt. Vi kunde dra 800m på en dag som bäst på åker i vår förening, då var det VA och fiber och bara fiber går ju snabbare än så.

Är det möjligt att få fri sikt så kan ju en radiolänk vara ett realistiskt alternativ.
Glöm inte bort att det kan gå att få bidrag för installationen och kolla som sagt hur det ligger till med krav på avloppsrening för när det kommer så plockar det ju ofta iväg 100 000 kr eller mer per hushåll vare sig ni vill eller inte och då kan det bli intressant att dra in kommunalt VA och samtidigt lägga fiber.

Tveksamt att Malå kommun drar kommunalt VA till en liten by utanför. Större chans att Miljöpartiet får för sig att det ska vara lagstadgat att alla ska ha rätt till fiber, för miljöns skull. Eller att tomterna ger gratis fiber till alla. Avloppsrening verkar det finnas krav på redan i Malå. Men det beror helt på vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske kommer så småningom när ni får tvång på att lösa avloppsreningen, då lägger man ju lämpligen ner en fiberslang samtidigt som VA.
Vad är det för terräng? är det åker så behöver det inte bli så våldsamt dyrt men att ensam stå för det kommer att kosta ändå, däremot 5km åker på 5 hushåll kan bli överkomligt, är det däremot sten blir det dyrt. Vi kunde dra 800m på en dag som bäst på åker i vår förening, då var det VA och fiber och bara fiber går ju snabbare än så.

Är det möjligt att få fri sikt så kan ju en radiolänk vara ett realistiskt alternativ.
Glöm inte bort att det kan gå att få bidrag för installationen och kolla som sagt hur det ligger till med krav på avloppsrening för när det kommer så plockar det ju ofta iväg 100 000 kr eller mer per hushåll vare sig ni vill eller inte och då kan det bli intressant att dra in kommunalt VA och samtidigt lägga fiber.

Det är skog här och jag tror inte vi kommer ha någon avloppsrening för alla här har egen brunn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuuben:

Det är skog här och jag tror inte vi kommer ha någon avloppsrening för alla här har egen brunn.

Det är brunnarna som är problemet, de förbjuds på fler och fler ställen och man behöver ett minireningsverk eller motsvarande för att klara de skärpta kraven, många passar då på att ansluta sig till det kommunala avloppsnätet i stället för att slippa köpa och installera reningsverk, man brukar då dra vatten och fiber och ibland även el samtidigt för att få allt gjort på en gång även om kraven bara gäller avloppsrening. Förr eller senare så lär kraven på minskade utsläpp från avloppet nå er och då blir det förmodligen viten om ni inte löser det.
Du får väl höra med kommunen om de har några planer på landsbyggdsutveckling och ev bidrag eller om nån av nätägarna har nått intresse av att dra bredband.
Mobilt bredband är ju inte användbart idag pga löjlig låga trafikgränser och nås ni inte av dsl teknik är det nog bara att hoppas på fiber eller radiolänk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snuuben:

Det är skog här och jag tror inte vi kommer ha någon avloppsrening för alla här har egen brunn.

Skrivet av mrqaffe:

Det är brunnarna som är problemet, de förbjuds på fler och fler ställen och man behöver ett minireningsverk eller motsvarande för att klara de skärpta kraven, många passar då på att ansluta sig till det kommunala avloppsnätet i stället för att slippa köpa och installera reningsverk, man brukar då dra vatten och fiber och ibland även el samtidigt för att få allt gjort på en gång även om kraven bara gäller avloppsrening. Förr eller senare så lär kraven på minskade utsläpp från avloppet nå er och då blir det förmodligen viten om ni inte löser det.
Du får väl höra med kommunen om de har några planer på landsbyggdsutveckling och ev bidrag eller om nån av nätägarna har nått intresse av att dra bredband.
Mobilt bredband är ju inte användbart idag pga löjlig låga trafikgränser och nås ni inte av dsl teknik är det nog bara att hoppas på fiber eller radiolänk.

Fast, avloppet har ju inte med brunnen att göra.
Att ha egen brunn är inte att inte ha något avlopp, oftast så om man har egen brunn (eller gemensamt med grannarna) så har man också en nedgrävd avloppstank som tömd någon gång per år eller ett par gånger per år av en slambil beroende på storlek på tanken, antal boende som använder tanken osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Oavsett vad dom har för avlopp hemma så kommer dom inte dra kommunalt VA till en liten by utanför Malå. Och dom har redan krav på rening i Malå kommun. Alltså bör TS ha ett rimligt avlopp redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är brunnarna som är problemet, de förbjuds på fler och fler ställen och man behöver ett minireningsverk eller motsvarande för att klara de skärpta kraven, många passar då på att ansluta sig till det kommunala avloppsnätet i stället för att slippa köpa och installera reningsverk, man brukar då dra vatten och fiber och ibland även el samtidigt för att få allt gjort på en gång även om kraven bara gäller avloppsrening. Förr eller senare så lär kraven på minskade utsläpp från avloppet nå er och då blir det förmodligen viten om ni inte löser det.
Du får väl höra med kommunen om de har några planer på landsbyggdsutveckling och ev bidrag eller om nån av nätägarna har nått intresse av att dra bredband.
Mobilt bredband är ju inte användbart idag pga löjlig låga trafikgränser och nås ni inte av dsl teknik är det nog bara att hoppas på fiber eller radiolänk.

Det ser ut som att du kan en del om det här

Permalänk
Medlem

Radiolänk låter billigare. 5-10 km är inget problem, men det kräver ju fri sikt. Det går att göra även över olicensierade band. Operatörer är dock inte så sugna på att drifta sånt.

LTE med några fasta antenner är säkert bättre än Net1 också. Du kan även köra tvåvägs över satellit i extremfallet. Fast det kommer du ju inte kunna spela på. PTS kan säga till vissa av 4G-operatörerna att fixa täckning i 800MHz bandet för de som inte kan få bredband enligt definitionen 1Mbit. Troligen har du redan 4G-täckning dock.

Det är inget konstigt att dra fiber på stolpar vissa sträckor, men det är ju Skanova som äger dessa. Ett byalag kan upphandla med Skanova om att dra fiber. Kommunen kan ibland redan upphandlat lösningar för de på landsbygden utanför tätorterna. Sen finns ju kommunens egna stadsnät som går att ansluta sig till. Finns en mängd spelare att kontakta om man är seriös.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuuben:

Det ser ut som att du kan en del om det här

Det var krav på avloppsrening som några som efteranslöt sig till vår förening råkade ut för, de var ointresserade av föreningen från början men fick föreläggande om att fixa avloppsrening, trekammarbrunn duger inte och slutet system blir ju dyrt att hantera när det blir mycket skit, det passar ju bäst till sommarstugor så efter lite räknande på det hela så kom de fram till att de skulle dra in kommunalt avlopp för det var billigast så en by tillkom och de drog fram VA, el och fiber samtidigt för att få det så billigt som möjligt på några års sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan väll köra på avbetalning så man slipper betala allt på en gång

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuuben:

Man kan väll köra på avbetalning så man slipper betala allt på en gång

Ja det kan man väl om man vill, jag förmodar att några av dem som anslöt VA tagit lån, det är ju en investering i fastigheten och har en förmodad livslängd på minst 50 år innan det ska behöva renoveras så det går ju att få bra villkor på såna lån.
Jag tror att bra bredband blir allt viktigare och snart så kommer ingen att vilja köpa hus utan det, byar som inte nås av bredband kommer nog snart inte att locka till sig permanentboende utan det blir sommarstugor eller tomma hus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan man väl om man vill, jag förmodar att några av dem som anslöt VA tagit lån, det är ju en investering i fastigheten och har en förmodad livslängd på minst 50 år innan det ska behöva renoveras så det går ju att få bra villkor på såna lån.
Jag tror att bra bredband blir allt viktigare och snart så kommer ingen att vilja köpa hus utan det, byar som inte nås av bredband kommer nog snart inte att locka till sig permanentboende utan det blir sommarstugor eller tomma hus.

Folk nuförtiden brukar ofta ha bra bredband långt upp på listan när de ska köpa hus så ett sånt hus ute på landet är nog en jackpott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuuben:

Folk nuförtiden brukar ofta ha bra bredband långt upp på listan när de ska köpa hus så ett sånt hus ute på landet är nog en jackpott.

Det är väl rätt vanligt med fiber på landet numera, åtminstone häromkring är nog andelen fiberanslutna på landet högre än de som bor i lägenhet eller villor i stan, de har ju ofta redan "skapligt bredband" så det dröjer nog innan det blir fiber för dem, det var väl kanske bra att vi på landet inte har haft kabeltv eller vdsl, vi på landet hoppar oftast adsl till fiber.
Jag tror snarare att hus utan bra bredband bli mer svårsålda och ganska ointressanta ju längre tiden går snarare att de med fiber är "jackpott"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har du tur så kanske de finns rör lagda med plats för en fiberdukt dragen till ditt hus så kommer de nog sluta med minst 20+ , har du otur så ligger de i luft eller rakt i backen och då är de kört stort sett.
billigaste alltenativet är att köra 3G/4G om du har vettig mottagning

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H