Köpa GTX 970, fråga om nätagg

Permalänk
Medlem

Köpa GTX 970, fråga om nätagg

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa GTX 970! Har följande dator:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/164165-a...

Nätagget är 400 w enligt beskrivningen. Jag kan tyvärr inte så mycket om själva byggandet och det jag nu undrar är om jag även bör köpa ny nätagg eller om 400 W räcker! Vad bör jag tänka på isåfall och hur mycket watt räcker för 970?

Jag är gärna öppen på förslag om ni vet någon bra nätaggregat som skulle kunna passa! Jag öppnade datorn förut för att kolla hur stor den var, bifogar bild här!

Tack på förhand för hjälpen!

http://imgur.com/ykhl0k3

Permalänk
Avstängd

Det nätagget ser ut och va riktigt lågbudget.Så köp ett annat minst 600 w.hade jag valt.
och passa även på och ta bort allt damm

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det nätagget ser ut och va riktigt lågbudget.Så köp ett annat minst 600 w.hade jag valt.
och passa även på och ta bort allt damm

Tack för svaret :),

Haha det gjorde jag direkt efter att bilden togs!

Är 600 W overkill? Har du tips på någon sida där man kan kolla upp grafikkort där det framkommer hur mycket som behövs?

Permalänk
Medlem

En fråga bara.

Du kan inte ta en närmare bild på nätaggregatet, så att man kan läsa vad som står på det?
Det enda jag kan tyda ut från din bild ovan är att det är gjort av Delta, vilket är ett välkänt märke, så det skulle inte förvåna mig om det inte skulle kunna använda det till ditt GTX 970.

Permalänk
Medlem

Ett bra nätaggregat på 500-550W räcker bra till. I princip så ska även 400W räcka bra till men jag tror det blir problem att få tillräckligt med strömkablar att koppla till grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En fråga bara.

Du kan inte ta en närmare bild på nätaggregatet, så att man kan läsa vad som står på det?
Det enda jag kan tyda ut från din bild ovan är att det är gjort av Delta, vilket är ett välkänt märke, så det skulle inte förvåna mig om det inte skulle kunna använda det till ditt GTX 970.

Absolut! Ska försöka ta en så fort som möjligt återkommer med bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett bra nätaggregat på 500-550W räcker bra till. I princip så ska även 400W räcka bra till men jag tror det blir problem att få tillräckligt med strömkablar att koppla till grafikkortet.

Okej, kan något förstöras om jag testar med 400 W först eller är det bättre att byta oavsett? Sen undrar jag om det spelar nån roll vilken nätagg jag köper (tänker på kablarna till den)? Jag tänker på när jag ska koppla ihop alla kablar, behöver jag tänka på något speciellt när jag väljer ut nätagget?

Permalänk
Medlem

Hela datorn kommer att dra 300W max så 400W ska nog räcka till. Om du har 2 st lediga molex-uttag så kan du använda en adapter för att få all ström som behövs för grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du ska också vara beredd på att du kanske måste uppdatera BIOS på moderkortet för att det ska fungera. Du ska även vara beredd på att det kanske inte fungerar med ditt moderkort om du har otur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

400W räcker gott och väl för nästan alla grafikkort på marknaden - se bara till att ha ett av relativt hög kvalitet (dvs högt pris).

Just ditt agg är från Delta, vilket är den i särklass bästa tillverkaren av nätagg som existerar. De hittas för det mesta bara i proffsburkar (workstations och dylikt) och används sällan för konsumentbruk.

Du behöver med andra ord inte köpa något nytt agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daviez:

Okej, kan något förstöras om jag testar med 400 W först eller är det bättre att byta oavsett? Sen undrar jag om det spelar nån roll vilken nätagg jag köper (tänker på kablarna till den)? Jag tänker på när jag ska koppla ihop alla kablar, behöver jag tänka på något speciellt när jag väljer ut nätagget?

^Så länge du har kablar så att du kan koppla in grafikkortet så skall det inte vara några problem. Alla bra nätaggregat har funktioner som stänger av det om du försöker dra för hög effekt från det, så teoretiskt sett kommer det bara att stänga av sig om du skulle belasta det för mycket.
Och så håller jag med fantomsmurfen, effektmässigt skall det inte vara något problem, det som kan ställa till det är hur mycket ström det kan leverera på 12V linan, vilket är varför jag undrade om ett foto på specifikationen på nätaggregatet.

I övrigt vad ^ säger

Ser fram emot bilden.

EDIT: Kollade en gång till på din specifikation på datorn med länken till Webhallen, eftersom du har ett 660 ti nu så skall det absolut inte vara några problem med ett 970, då de har liknande TDP. Skulle nästan till och med säga att 970 har lägre, så länge du inte har några effektproblem idag så skall et inte vara några problem med att byta utan att köpa ett nytt nätaggregat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

400W räcker gott och väl för nästan alla grafikkort på marknaden - se bara till att ha ett av relativt hög kvalitet (dvs högt pris).

Just ditt agg är från Delta, vilket är den i särklass bästa tillverkaren av nätagg som existerar. De hittas för det mesta bara i proffsburkar (workstations och dylikt) och används sällan för konsumentbruk.

Du behöver med andra ord inte köpa något nytt agg.

Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hela datorn kommer att dra 300W max så 400W ska nog räcka till. Om du har 2 st lediga molex-uttag så kan du använda en adapter för att få all ström som behövs för grafikkortet.

Skrivet av fantomsmurfen:

Du ska också vara beredd på att du kanske måste uppdatera BIOS på moderkortet för att det ska fungera. Du ska även vara beredd på att det kanske inte fungerar med ditt moderkort om du har otur.

Tack för svaret då vet jag! Ska börja med att se hur det går med grafikkortet när jag installerar det och sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

^Så länge du har kablar så att du kan koppla in grafikkortet så skall det inte vara några problem. Alla bra nätaggregat har funktioner som stänger av det om du försöker dra för hög effekt från det, så teoretiskt sett kommer det bara att stänga av sig om du skulle belasta det för mycket.
Och så håller jag med fantomsmurfen, effektmässigt skall det inte vara något problem, det som kan ställa till det är hur mycket ström det kan leverera på 12V linan, vilket är varför jag undrade om ett foto på specifikationen på nätaggregatet.

I övrigt vad ^ säger

Ser fram emot bilden.

EDIT: Kollade en gång till på din specifikation på datorn med länken till Webhallen, eftersom du har ett 660 ti nu så skall det absolut inte vara några problem med ett 970, då de har liknande TDP. Skulle nästan till och med säga att 970 har lägre, så länge du inte har några effektproblem idag så skall et inte vara några problem med att byta utan att köpa ett nytt nätaggregat!!

Vad skönt att höra! Ska börja med att beställa kortet och sådär sen får vi om det uppkommer några problem! Har inte haft några problem med datorn sen jag köpte den.

Tack för att du tog din tid med att svara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daviez:

Tack för svaret :),

Haha det gjorde jag direkt efter att bilden togs!

Är 600 W overkill? Har du tips på någon sida där man kan kolla upp grafikkort där det framkommer hur mycket som behövs?

600 watt kan ju va lite overkill just nu men köper man ett nättagg man räknar med och ha en bra tid framåt är det ju aldrig fel med lite overkill.
Jag köpte ett på 850 watt fast mitt gamla corsair HX 650 säkert hade funkat (Så skänkte det till sonen ihop med en FX-8350 Prolle)
Värsta är att sonen fattar inte hur bra dator han har. Han är inbiten playstation gamer.hehe

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

400W räcker gott och väl för nästan alla grafikkort på marknaden - se bara till att ha ett av relativt hög kvalitet (dvs högt pris).

Just ditt agg är från Delta, vilket är den i särklass bästa tillverkaren av nätagg som existerar. De hittas för det mesta bara i proffsburkar (workstations och dylikt) och används sällan för konsumentbruk.

Du behöver med andra ord inte köpa något nytt agg.

Dock skiljer det en del emellan serverklassade från OEM-burkar då de inte har lika bra innehåll som de tidigare, därmed inte sagt att de är dåliga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock skiljer det en del emellan serverklassade från OEM-burkar då de inte har lika bra innehåll som de tidigare, därmed inte sagt att de är dåliga.

Sant, men i detta fall så bör det inte spela någon roll då han går från ett kort med ett TDP av 150 W till ett med 148W, så det skall inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Lånar denna tråden lite, då jag har en mer eller mindre likadan fråga.
Har en polare som har ett 460W nätagg och tänkt köpa ett GTX970. Så frågan är om detta lär duga?
Tycker mig också läsa Delta Inc. nere till vänster.

Någon som kan bekräfta?

http://imgur.com/jBbCjnu

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Skrivet av myzzeN:

Tjena!

Lånar denna tråden lite, då jag har en mer eller mindre likadan fråga.
Har en polare som har ett 460W nätagg och tänkt köpa ett GTX970. Så frågan är om detta lär duga?
Tycker mig också läsa Delta Inc. nere till vänster.

Någon som kan bekräfta?

http://imgur.com/jBbCjnu

Kan nog funka, men oftast är oem agg sämre än att köpa ett nytt vettigt agg

som dessa http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m. Men ska funka, sen hur och om vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan nog funka, men oftast är oem agg sämre än att köpa ett nytt vettigt agg

som dessa http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m. Men ska funka, sen hur och om vet jag inte.

Okej!

Är det någon som kan svara på om det fungerar eller inte? Kanske rentav är någon som har liknande och kör på det?

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem

Tittar man på vad som står på nätaggregatet så skall det inte vara några problem (så länge man inte kopplar in kortet till bara 12Vc linan då den är lite klen). Sitter det något grafikkort i datorn idag?
Kolla då vad för TDP det kortet har och att det finns rätt kontakter att passa till det nya grafikkortet, ligger TDP värdet på ca 150 så skall det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tittar man på vad som står på nätaggregatet så skall det inte vara några problem (så länge man inte kopplar in kortet till bara 12Vc linan då den är lite klen). Sitter det något grafikkort i datorn idag?
Kolla då vad för TDP det kortet har och att det finns rätt kontakter att passa till det nya grafikkortet, ligger TDP värdet på ca 150 så skall det inte vara några problem.

Det sitter ett GTX460 i burken idag. Vad jag har förstått så är det högre TDP på det än på GTX 970 (https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/...)

Där verkar bara finns en 6-pin kontakt, så man får nog använda en omkopplare från två satakontakter.

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt är det inte bättre att du lägger upp en närbild tagen av enbart själva nätagget där man faktiskt kan läsa av kraften i 12v linan/linorna och inte bara 400w?

EDIT: Sorry, såg att du redan sett det samt svarat.