Ny CPU till mitt moderkort (Asus P6X58D PREMIUM)

Permalänk
Medlem

Ny CPU till mitt moderkort (Asus P6X58D PREMIUM)

Hej,

Sitter idag med följande konfiguration: Asus P6X58D PREMIUM med Intel Core i7 930, 2.80GHz. Tilläggas kan att jag har ett EVGA GTX 780 Ti 3GB SC.
Har funderingar på att uppgradera CPU:n. Är inte intresserad av överklockning, men är ganska tvärsäker på att någon i alla fall kommer nämna det ;).
Datorn används i huvudsyfte till spel. Har någon av er experter tips på bästa CPU (kompatibelt och bra för spel) till detta moderkort?

Tack för er tid.

montyswe

Permalänk
Medlem

i7-980X <3 Fast var beredd att betala en del. Bättre att du uppgraderar hela systemet till Devils Canyon

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tack - verkar rätt dyrt dock

Skulle vilja klämma ut det sista ur systemet innan jag uppgraderar. Kan jag få en sjysst CPU som håller min kära låda vid liv - och ger en liten boost - några månader/ett år till (kanske tills nästa version av grafikkort kommer, typ "gtx 980 ti"), så är jag nöjd.

Permalänk

överklocka..... är ditt enda val?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av montyswe:

Tack - verkar rätt dyrt dock

Skulle vilja klämma ut det sista ur systemet innan jag uppgraderar. Kan jag få en sjysst CPU som håller min kära låda vid liv - och ger en liten boost - några månader/ett år till (kanske tills nästa version av grafikkort kommer, typ "gtx 980 ti"), så är jag nöjd.

Att byta CPU utan att uppgradera till ny socket kommer inte ge någon nämnvärd ökning. Ditt enda värda alternativ är egentligen att överklocka men om du inte vill det är det inte mycket att göra

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

vad är det som skrämmer dig om överklockning? det är rätt simpelt på x58.

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Jag har en 980x som är till salu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

vad är det som skrämmer dig om överklockning? det är rätt simpelt på x58.

Har du några tips på inställningar i BIOS för en stabil 24/7 överklockning? Kan jag skrämma upp den till 3,4-3,5 och det är stabilt så är jag nöjd.
Jag testade förut lite grann men fick inte till det.

Permalänk
Skrivet av montyswe:

Har du några tips på inställningar i BIOS för en stabil 24/7 överklockning? Kan jag skrämma upp den till 3,4-3,5 och det är stabilt så är jag nöjd.
Jag testade förut lite grann men fick inte till det.

1.3 volt och pang 3.8ghz kanske 4ghz med

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Överklockning eller 1150-system.

980X kostade från 430 euro till 1445 euro på tyska ebay. Du får ju 4790k + moderkort för 430 euro.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NinjaMartin:

1.3 volt och pang 3.8ghz kanske 4ghz med

Viktigt att ställa ner ram frekvensen då med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin