Låga RPM vid tung prestanda belastning (MSI command center)

Permalänk
Medlem

Låga RPM vid tung prestanda belastning (MSI command center)

Godkväll!

Jag har bemött en liten hake gällande min RPM på CPU-processorn under tung prestanda.

Medans processorn ligger under tung prestande så bestiger processortemperaturen ca 55-57C och då har MSI command center ställt in såg på att ha allt förutom höga RPM, dvs. Runt 600-800RPM. Denna inställningen gör så att min processor bestiger höga temperaturer, vilket jag finner obekvämt.

Frågan är då: ska inte moderkortets mjukvara speciellt anpassad till processorn (MSI commande center) göra så att CPU-RPM anpassar sig till motsvarande processortemperatur?
För det gör verkligen inte MSI command center, nästan rena motsatsen. I idle kan jag t.o.m. Ligga runt 40C+, även det finner jag onormalt.

Detta händer medans jag spelar (BF4) och ligger i idle, eller rättare sagt hela tiden. Så mycket som jag har sett så finns det heller ingen preferens som kan göra att RPM är antalet motsvarande CPU-temperatur - Förutom något som kallas "Smart mode" vilket jag tycker är ironiskt eftersom att den är ju allt förutom smart, och när jag har det påsatt så händer detta obekväma fenomen. Och jag vill heller inte sitta och byta mellan Manual mode (Smart mode och Manual mode är de preferenser som finns att välja på) och smart mode, och hela tiden byta mellan låga och höga RPM när jag spelar och bara ligger i idle.

Problemet är att MSI command center inte tänker efter och förstår att jag sitter och spelar och vill ha höga RPM så att processorn slipper bli så hiskeligt varm. Är någon som har mött samma 'problem'?

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helling:

Godkväll!

Jag har bemött en liten hake gällande min RPM på CPU-processorn under tung prestanda.

Medans processorn ligger under tung prestande så bestiger processortemperaturen ca 55-57C och då har MSI command center ställt in såg på att ha allt förutom höga RPM, dvs. Runt 600-800RPM. Denna inställningen gör så att min processor bestiger höga temperaturer, vilket jag finner obekvämt.

Frågan är då: ska inte moderkortets mjukvara speciellt anpassad till processorn (MSI commande center) göra så att CPU-RPM anpassar sig till motsvarande processortemperatur?
För det gör verkligen inte MSI command center, nästan rena motsatsen. I idle kan jag t.o.m. Ligga runt 40C+, även det finner jag onormalt.

Detta händer medans jag spelar (BF4) och ligger i idle, eller rättare sagt hela tiden. Så mycket som jag har sett så finns det heller ingen preferens som kan göra att RPM är antalet motsvarande CPU-temperatur - Förutom något som kallas "Smart mode" vilket jag tycker är ironiskt eftersom att den är ju allt förutom smart, och när jag har det påsatt så händer detta obekväma fenomen. Och jag vill heller inte sitta och byta mellan Manual mode (Smart mode och Manual mode är de preferenser som finns att välja på) och smart mode, och hela tiden byta mellan låga och höga RPM när jag spelar och bara ligger i idle.

Problemet är att MSI command center inte tänker efter och förstår att jag sitter och spelar och vill ha höga RPM så att processorn slipper bli så hiskeligt varm. Är någon som har mött samma 'problem'?

60°C är INTE höga temperaturer, 40°C är bara lite mer än idle, så där kommer du aldrig ligga vid tung belastning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter som om den följer en kurva och då inte behöver mer än det varvtalet du skrev för att hålla en skaplig temp. 55c under hård load är ju inget att vara orolig över. Låter ju bara onödigt mycket för ingenting om du vill ha kallare. Själv har jag inte ens min CPU fläkt igång förens den når över 40g och börjar inte rampa upp över 25% förens över 55c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter som om den följer en kurva och då inte behöver mer än det varvtalet du skrev för att hålla en skaplig temp. 55c under hård load är ju inget att vara orolig över. Låter ju bara onödigt mycket för ingenting om du vill ha kallare. Själv har jag inte ens min CPU fläkt igång förens den når över 40g och börjar inte rampa upp över 25% förens över 55c.

Ja, men vad är en skaplig temperatur när man spelar exempelvis BF4?

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem

Som sagt 55-57C är absolut inte det minsta för varmt!
är väl bra att programvaran är så smart att den inte varvar på fläktarna helt i onödan....

Skrivet av Helling:

Ja, men vad är en skaplig temperatur när man spelar exempelvis BF4?

Precis vad du har idag, är lite bättre än bara skaplig också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Som sagt 55-57C är absolut inte det minsta för varmt!
är väl bra att programvaran är så smart att den inte varvar på fläktarna helt i onödan....

Men är det inte bara ett plus att man har höga RPM då låg temperatur levererar högre prestanda.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Men är det inte bara ett plus att man har höga RPM då låg temperatur levererar högre prestanda.

Nej, du får ingen mer prestanda bara för att CPU går kallare än vad du har idag, inte en promille % mer.

Prestanda kan sänkas om det är FÖR varmt, men du har så långt till den gränsen så du behöver inte grunna på dina redan bra temperaturer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej, du får ingen mer prestanda bara för att CPU går kallare än vad du har idag, inte en promille % mer,

Okej då förstår jag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Ja, men vad är en skaplig temperatur när man spelar exempelvis BF4?

Jag skulle säga att skaplig temp är allt under 80 grader. 85 - 90 fungerar ju också, men där börjar det bli på gränsen till throttle. Temperaturerna du har nu är väldigt bra inget att oroa sig över.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle säga att skaplig temp är allt under 80 grader. 85 - 90 fungerar ju också, men där börjar det bli på gränsen till throttle. Temperaturerna du har nu är väldigt bra inget att oroa sig över.

105°C på k modellerna är throttle. 100°C på icke k, 98°C på nästan alla andra modeller, ytterligare lägre på energisnåla T-varianter av desktop haswell, ivy samt haswell refresh.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

105°C på k modellerna är throttle. 100°C på icke k, 98°C på nästan alla andra modeller, ytterligare lägre på energisnåla T-varianter av desktop haswell, ivy samt haswell refresh.

Hmm, intressant, trodde det var 100°C på både de med och utan K. Tycker ändå 90°C är rätt hög temperatur, det skickar mig varningssignaler om att det är något fel på kylningsanordningen/monteringen av den vid vanligt spelande, eller att det helt enkelt är en dålig kylningsanordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

105°C på k modellerna är throttle. 100°C på icke k, 98°C på nästan alla andra modeller, ytterligare lägre på energisnåla T-varianter av desktop haswell, ivy samt haswell refresh.

Nja 105c är Tmax vad jag vet, trottla börjar den göra före 100c
om man drar av 7-8c från Tmax brukar man få var den börjar trottla på flesta intel CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Du får ställa in hur fläkten ska bete sig i MSI COMMAND CENTER
Orginalinställningen är låg rpm vad jag sett

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggustavsson:

Nja 105c är Tmax vad jag vet, trottla börjar den göra före 100c
om man drar av 7-8c från Tmax brukar man få var den börjar trottla på flesta intel CPU.

TJmax betyder att den throttlar vid den temperaturen, gäller även på AMDs processorer, om än dock andra temperaturer. Kolla post#2 i överklockningsguiden där jag även har länkat till källor. Vad trodde du tjmax var?

Skrivet av Snigeln Bert:

Hmm, intressant, trodde det var 100°C på både de med och utan K. Tycker ändå 90°C är rätt hög temperatur, det skickar mig varningssignaler om att det är något fel på kylningsanordningen/monteringen av den vid vanligt spelande, eller att det helt enkelt är en dålig kylningsanordning.

Varierar mellan modell och generation, generellt sett är TJMax lägre ju sämre kisel kretsen kommer från. Vidare har lågenergi kretsar även lägre TJMax. En Y-processor kan ha en TJMax så låg som 70°C. Även Pentium och celeron ligger ganska lågt.

Dock är detta oväsentligt då kiseln klarar minst 130°C, troligen mer upp mot 140°C på värstingmodellerna, vid 130°C skickas #Prochot signalen automatiskt då en krets bryts mha en termisistor.

Detta förutsätter Intelprocessorer av Core generationerna och inte lågenergimodellerna, dock alla desktop och "m" modeller jag känner till.

AMDs har lite olika TJMax men #Prochot skickas vid 90°C och GloFon har garanterat att det inte degraderar vid temperaturer under 94°C. Detta gäller all 32nm AMD processorer och relativt troligen även 28nm processorerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin