Bredbandsbolaget stäms av filmbolag i syfte att blockera Piratebay och Swefilmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jo tog bara upp ett extrem exempel som skulle utspela sig inom landets gränser, det här är ju att man ska censurera i Sverige för en server som är utomlands och som sagt vad företag vill och inte folket.

Tror att jag förstår vad du menar, men problemet är att staten överhuvudtaget inte ens får agera part i upphovsrättsmål. Naturligtvis kan de relevanta myndigheterna vara part om det är någon som till exempel olovligt kopierat skatteverkets logotyp, men då är det ändå som en självständig juridisk person.

Det är alltså en fundamental skillnad i hur fallet (ska) hanteras.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voidkahn:

Japp. Överdriver.

Piratkopiering är olaglig vare sig vi älskar det eller ej. Att kalla detta för censur som går emot våra rättigheter är helt löjligt. Sitter ni också och tycker att det är dåligt när pedofilsajter läggs ner?

Olagligt är olagligt. The pirate bay skulle kunna kontrollera och banna torrents som är olagliga om de ville, men det är ju pirate bay och vi vet vad det handlar om. Så kom inte och säg att inte alla torrents är olagliga. Försöker ni verkligen lura er själva?

Det du pratar om har ju inget med detta att göra. Att stänga ner sidor är en sak, att tvinga ISP:er att filtrera trafiken är en helt annan sak. Ja, det görs idag av alla ISP:er (vad jag vet) men vad som skall filtreras kommer från polisen. Bland annat barnporrsidor. Det är i sig ett misslyckande att ha den typen av filter, oavsett vilka sidor man vill blockera. Det borde vara självklart att tvinga fram en stängning av själva siten/sidan istället. Dock går inte alltid det och då är visst innehåll "otäckt" nog för att hamna på listan.

Det mediaindustrin nu vill göra är att likställa sidor som de i stämningen med de som finns på polisens lista, det vill säga att de vill få in TPB och Swefilm på polisens spärrlista.

Så censuren är inte att man, efter rättslig prövning, stänger ner en site utan att man vill försöka tvinga ISP:er att filtrera bort siter/sidor som man inte tycker är bra. De är smarta på så sätt att de då kan få siter/sidor i praktiken (för okunnigt folk) nedstängda utan att dessa har prövats rättsligt där de publiceras.

Permalänk
Medlem

Och varför ska filmbolag, som till 99,9% sysslar med och producerar skit, bestämma vad jag ska ha tillgång till för webbsidor? Jag tar aldrig del av deras produkter över huvud taget (eller försöker, de överrumplar ju en med sin äckliga reklam) och således laddar jag heller inte ner det. Om jag då vill använda Pirate bay eller liknande för att ladda ner fullt lagligt material, vad har ett företag att göra med detta? Inte ett skit.

Om någon inte fattar det är det lobbyverksamhet från amerikanska bolag inom svenska myndigheter (vilket självklart innefattar mutor under bordet och liknande korruption) som orsakar detta.

Lösning: rösta inte på partierna som tillåter sådant, vilket uppenbarligen gäller detta alla ("politiskt korrekta") "mainstream"-partier (M, s, Fp, V, C, Mp, KD, Fi). Har du röstat på något av dem så är du delansvarig till att detta sker.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

tanka filmer och musik

Med tanke på att vi ttvingas betala en straff avgift när vi köper lagringsmedia såsom mp3 spelare , inspelningsbara digitalboxar och dylikt anser jag inte att det ska va olagligt att tanka filmer heller.
Vi har ju redan betalat för skräpet i o med kopieringsavgiften då vi köper lagringsmedia till och börja med.
Filmbolagen kan lägga ner o hack på oss för vi har ju redan betalat för skräpet dom fyller marknaden med

Permalänk
Medlem

Vi måste fan slå tillbaks mot detta här..

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant karta över nät-neutrlitet, som nu riskerar att skrivas om:

http://www.measurementlab.net/transparency

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Du nämnde HBO : det finns HBO Nordic i Sverige sedan ett bra tag tillbaka, där får du för den låga summan 79 kr per månad tillgång till väldigt mycket av det HBO kan erbjuda. Kika på det.

Intressant, kände inte till detta. Ska kika på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det du pratar om har ju inget med detta att göra. Att stänga ner sidor är en sak, att tvinga ISP:er att filtrera trafiken är en helt annan sak. Ja, det görs idag av alla ISP:er (vad jag vet) men vad som skall filtreras kommer från polisen. Bland annat barnporrsidor. Det är i sig ett misslyckande att ha den typen av filter, oavsett vilka sidor man vill blockera. Det borde vara självklart att tvinga fram en stängning av själva siten/sidan istället. Dock går inte alltid det och då är visst innehåll "otäckt" nog för att hamna på listan.

Det mediaindustrin nu vill göra är att likställa sidor som de i stämningen med de som finns på polisens lista, det vill säga att de vill få in TPB och Swefilm på polisens spärrlista.

Så censuren är inte att man, efter rättslig prövning, stänger ner en site utan att man vill försöka tvinga ISP:er att filtrera bort siter/sidor som man inte tycker är bra. De är smarta på så sätt att de då kan få siter/sidor i praktiken (för okunnigt folk) nedstängda utan att dessa har prövats rättsligt där de publiceras.

Hmm, antog att eftersom thepiratebay redan varit dömda av olika saker att detta räckte. Dock vet jag inte om swefilmer. Lägg till rättslig prövning på sidorna först och då låter det bättre.

Men måste säga att jag håller med om att man inte ska tvinga ISP:er att stoppa sidorna utan att polisen ska vara de som stänger servrarna osv. Dock blir det där svårt när servrarna är utomlands, så i dessa fall kan jag se hur det skulle vara ok att blockera deras IP adresser (efter att dessa siter varit rättsligt prövade).

Hur som helst så är blockering inte en lösning alls på att stoppa spriddning av piratkopiering vilket i sin tur är en bra argument emot att kräva att ISP stoppar detta.

Permalänk
Medlem

TPB är redan blockerat av flera finska internetoperatörer, i Finland var det Högsta Förvaltnings Domstolen i Helsingfors som bestämde det och snabbt gick det.
Tex Sonera blockerar TPB sedan över ett år tillbaka.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Avstängd

Tycker det är lite kul att de väljer just BBB.
Hade tidigare Bahnhof som leverantör och allt flöt helt prickfritt. Nu har jag blivit tvingad att köra BBB och fast jag gått från 10/10 till 100/100 så funkar ALLT sämre.

Hoppas att jag hittar mitt hus snart så jag får komma tillbaka till Bahnhof. De enda bolag som står upp för sina kunder.

Vad det gäller frågan om censur så anser jag att det bara är löjligt. Två minuter så kommer de som vill kommit förbi problemet. Känns inte heller som filmmakare och skådespelare går på knäna direkt då film efter film kostar mer och mer att göra men är den värd priset och är en bra film så är allt intjänat efter första visningshelgen. Resten av pengarna som kommer in är bara plus ner i fickan.
Finns inte många företag som börjar med noll första dagen på året och sen bara drar pluspengar resten av tiden.

Lägg ner detta och ge oss en wimp-tjänst för film med allt NYTT så skulle det lösa problemet. Att titta på Netflix är som att titta på trean. Gammal skåpmat alltihopa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det enda blockeringen skulle stoppa är gamla tanter som inte har någon koll på datorer, och jag har svårt att tro att det är dom som är problemet.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Så du menar att personer/företag med mycket pengar och inflytande inte styr politiken även i en kommunism? Jag kallar det censur för att dom vill ändra svearikets lag och hindra oss från att se informationen på dessa sidor! Du får självfallet tycka exakt som du vill. Jag menar inget illa, blir bara förnärmad när som jag råkade uppfatta det att man glorifierar det hemskaste som hänt och gjorts av människan.

Skall bli intressant att följa detta iaf.

Det finns inga företag eller människor med mycket pengar i en kommunism Alla har det lika. Den största missen som mer eller mindre alltid begås när diskussioner kommer in på denna banan är att tro att kommunism praktiseras eller har praktiserats i olika delar av världen. Läs på lite om vad kommunism är så kommer du att förstå.

Jag glorifierar absolut inget som har med någon form av överstyre eller censur att göra, någonsin. Men enligt min erfarenhet måste de flesta läsa på lite mer om saker och ting innan de uttalar sig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns inga företag eller människor med mycket pengar i en kommunism Alla har det lika. Den största missen som mer eller mindre alltid begås när diskussioner kommer in på denna banan är att tro att kommunism praktiseras eller har praktiserats i olika delar av världen. Läs på lite om vad kommunism är så kommer du att förstå.

Jag glorifierar absolut inget som har med någon form av överstyre eller censur att göra, någonsin. Men enligt min erfarenhet måste de flesta läsa på lite mer om saker och ting innan de uttalar sig.

Jag har läst om det flertalet gånger och hoppas du inte säger att just jag inte är påläst! Yes jag vet att kommunism är något dom "vill" uppnå med en nation men Sovjet,Kina och nord korea styrs/styrdes av det kommunistiska partierna och den ekonomiska politiken var och är av kommunistisk praxis så ja jag vet vad kommunism är och tillräckligt gammal med råge att veta vad den ställer till med för människor. Där av kallas sådana nationer kommunistiska för att dom vill uppnå det.

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag har läst om det flertalet gånger och hoppas du inte säger att just jag inte är påläst! Yes jag vet att kommunism är något dom "vill" uppnå med en nation men Sovjet,Kina och nord korea styrs/styrdes av det kommunistiska partierna och den ekonomiska politiken var och är av kommunistisk praxis så ja jag vet vad kommunism är och tillräckligt gammal med råge att veta vad den ställer till med för människor. Där av kallas sådana nationer kommunistiska för att dom vill uppnå det.

Mvh

Nja nu bevisade du ju att du faktiskt inte har riktig koll. Då hade du aldrig påstått att bara för att de kallar/kallade sig för kommunistiska partier att de också är/var just sådana. Ekonomisk praxis i en kommunism handlar inte heller om att en ekonomisk elit styr landet. Så ibland kan det vara bra att lägga sina skygglappar åt sidan och faktiskt på riktigt ta reda på saker innan man häver ur sig vadsomhelst.

Nu påstår jag inte att det ena är bättre än det andra osv, men jag blir upprörd över rena felaktigheter som används för att smutskasta något du uppenbarligen inte vet speciellt mycket om.

Nu hamnade vi också i en annan diskussion som kanske inte hör den här tråden till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja nu bevisade du ju att du faktiskt inte har riktig koll. Då hade du aldrig påstått att bara för att de kallar/kallade sig för kommunistiska partier att de också är/var just sådana. Ekonomisk praxis i en kommunism handlar inte heller om att en ekonomisk elit styr landet. Så ibland kan det vara bra att lägga sina skygglappar åt sidan och faktiskt på riktigt ta reda på saker innan man häver ur sig vadsomhelst.

Nu påstår jag inte att det ena är bättre än det andra osv, men jag blir upprörd över rena felaktigheter som används för att smutskasta något du uppenbarligen inte vet speciellt mycket om.

Nu hamnade vi också i en annan diskussion som kanske inte hör den här tråden till.

OK du säger att jag inte har koll då vill jag gärna att du upplyser mig i varför Cuba, Kina, sovjet och Nord Korea inte är Kommunistiska? Vad jag har läst och lärt mig så är dom det eller försöker eftersträva det! Vet ej vad du har läst, om det är "En ding ding värld" eller ren fakta. Det vet jag inte, men snälla upplys mig om jag har så fel i att censur påtvingas i dom kommunistiska länder jag namngett tidigare? Och varför dom länder ej skulle kallas kommunistiska om dom är marxist och leninstiska?

Haha Japp men en diskussion om censur kan leda till detta och tycker endast det är en bra diskussion som endå har med saken att göra

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

OK du säger att jag inte har koll då vill jag gärna att du upplyser mig i varför Cuba, Kina, sovjet och Nord Korea inte är Kommunistiska? Vad jag har läst och lärt mig så är dom det eller försöker eftersträva det! Vet ej vad du har läst, om det är "En ding ding värld" eller ren fakta. Det vet jag inte, men snälla upplys mig om jag har så fel i att censur påtvingas i dom kommunistiska länder jag namngett tidigare? Och varför dom länder ej skulle kallas kommunistiska om dom är marxist och leninstiska?

Haha Japp men en diskussion om censur kan leda till detta och tycker endast det är en bra diskussion som endå har med saken att göra

Som jag nämnt tidigare faller alla dina exempel redan på hur ledningen ser ut. Äger de något eller mer än folket? Bara för att någon påstår sig att eftersträva något eller använder ett namn på något betyder inte att man kvalificerar sig för just det. Eller du tycker att ledningen i dessa länder är en bra källa som man bara hursomhelst kan lita på? Sedan kan vi gå vidare till om alla produktionsmedel är gemensamt ägda i dessa länder? Skulle inte tro det va, och det har de heller aldrig varit. Kan fortsätta i all oändlighet..

Det är ju just pga det här som jag tycker att du ska läsa på, du verkar inte ens förstå varför dessa länder inte är kommunistiska och då har du inte heller någon insikt i vad kommunism är för något.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Dåligt riktigt dåligt.

Permalänk