Finns det ngn produkt som kan simulera en nätverksanslutning trådlöst?

Permalänk
Medlem

Finns det ngn produkt som kan simulera en nätverksanslutning trådlöst?

Har en stor klumpig skrivare som står så jag inte vill dra en permanent kabel till den då det blir fult samt vet ej om den alltid skall stå där den står.
Så varje gång jag skall skriva ut få jag dra en sladd mellan skrivaren och routern.

Undrar om det finns en produkt där man kan koppla in en en sändare i nätverksuttaget i skrivaren och sen kommunicerar den trådlöst med en liten sändare man kopplar in i ett nätverksuttag i routern så de simulerar en nätverksanslutning trådlöst?
Dvs koppla en icke wifi skrivare trådlöst på ngt sätt med routern.

Alternativt om det finns liknande produkt för usb som simulerar en usb anslutning trådlöst för finns sådant fyrkantigt usb? uttag på skrivaren med.

Vet inte om det skulle fungera med ett usb wifi nätverkskort om man kan konfigurera det i datorn och sen koppla det till skrivaren? Om den accepterar det som en usb anslutning? Tror inte den kommer fungera med wifi över usb.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Snabb googling gav detta http://www.globaledgesoft.com/usb-over-wifi så helt omöjligt verkar det ju inte vara.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Har en stor klumpig skrivare som står så jag inte vill dra en permanent kabel till den då det blir fult samt vet ej om den alltid skall stå där den står.
Så varje gång jag skall skriva ut få jag dra en sladd mellan skrivaren och routern.

Undrar om det finns en produkt där man kan koppla in en en sändare i nätverksuttaget i skrivaren och sen kommunicerar den trådlöst med en liten sändare man kopplar in i ett nätverksuttag i routern så de simulerar en nätverksanslutning trådlöst?
Dvs koppla en icke wifi skrivare trådlöst på ngt sätt med routern.

Alternativt om det finns liknande produkt för usb som simulerar en usb anslutning trådlöst för finns sådant fyrkantigt usb? uttag på skrivaren med.

Vet inte om det skulle fungera med ett usb wifi nätverkskort om man kan konfigurera det i datorn och sen koppla det till skrivaren? Om den accepterar det som en usb anslutning? Tror inte den kommer fungera med wifi över usb.

Hej!

Kör med en: https://www.dustinhome.se/product/5010517407/airrouter-soho-a...
Den kör du som bryggad klient, det vill säga den kopplar upp sig till ditt WiFi och din skrivare kopplas då till denna med nätverkskabel och får en IP adress från din existerande router.

Skrivet av Willhelm:

Snabb googling gav detta http://www.globaledgesoft.com/usb-over-wifi så helt omöjligt verkar det ju inte vara.

Och denna funkar inte för denna frågan, då detta var att få ett trådbundet LAN trådlöst. Och då funkar inte denna som är för USB.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det är Homeplug du söker, vilket iofs inte är trådlöst utan via elnätet.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Eller kanske en wifibrygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och denna funkar inte för denna frågan, då detta var att få ett trådbundet LAN trådlöst. Och då funkar inte denna som är för USB.

Jag baserade mitt svar på denna del av TS.

Skrivet av stimpen:

Alternativt om det finns liknande produkt för usb som simulerar en usb anslutning trådlöst för finns sådant fyrkantigt usb? uttag på skrivaren med.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Denna senaste är nog mest intressant då det verkar som det räcker att bara koppla in en nätverkskabel och usbkabel. Men verkar som den vill ha ström via usb. Skickar skrivare ut matning via USB som en dator?

Annars de där homeplug men jag har ont om eluttag vid raoutern och vill ej ha grenuttag där den står. Men kanske är en lösning med.

Tråkiga är vad "mycket" dessa lösningar kostar :). Min router kostade 299kr hehe så känns som dessa är dyra i jämförelse. Men säljs kanske inte så mycket av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync