Permalänk
Medlem

Problem med Asus DSL-N55U

Jag har köpt ett nytt Asus modem DSL-N55U för att byta ut min "smarta" gateway från Teila, men när jag kopplar in det så blinkar adsl-lampan och jag kommer inte åt internet.
Jag har testat att byta dsl-sladden till en som jag vet fungerar men den får fortfarande ingen kontakt.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara låst till ISPns egna modem. Du skulle köpt en router istället och fått ditt gamla modem bryggat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det brukar vara låst till ISPns egna modem. Du skulle köpt en router istället och fått ditt gamla modem bryggat.

Det ska funka med det modemet till Telia. Jag kollade ju självklart upp det innan jag köpte det.

Permalänk
Medlem

DSL-N55U är en två-i-ett lösning med modem och router i samma chassi, fungerar utmärkt med Telia.

Dock är det inte bara att tuta och köra utan man måste logga in routern och göra inställningar för ADSL-uppkopplingen.

Logga in på 192.168.1.1 och följ instruktionerna, tror den föreslår en inställning med värdena 8/35 för ADSL, framgår av den tunna broschyren som följer med där inställningarna för Telia finns med. Passa även på att uppdatera firmware när du fått den att fungera mot nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

DSL-N55U är en två-i-ett lösning med modem och router i samma chassi, fungerar utmärkt med Telia.

Dock är det inte bara att tuta och köra utan man måste logga in routern och göra inställningar för ADSL-uppkopplingen.

Logga in på 192.168.1.1 och följ instruktionerna, tror den föreslår en inställning med värdena 8/35 för ADSL, framgår av den tunna broschyren som följer med där inställningarna för Telia finns med. Passa även på att uppdatera firmware när du fått den att fungera mot nätet.

Jag har gjort dom inställningarna, men adsl-lampan fortsätter att blinka och det framgår av kontrollpanelen att den försöker att uprätta anslutning med dsl men att det inte lyckas.

Permalänk
Medlem

Okej, kan det vara så att Telia inte är klara med uppdateringen av ADSL på just din station?
De har gjort uppdateringar under natten men på Telias hemsida står det att vissa områden inte är klara ännu.
Fungerar uppkopplingen med den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Okej, kan det vara så att Telia inte är klara med uppdateringen av ADSL på just din station?
De har gjort uppdateringar under natten men på Telias hemsida står det att vissa områden inte är klara ännu.
Fungerar uppkopplingen med den gamla?

Ja när jag kopplar in det gamla modemet så funkar uppkopplingen och det är med samma sladdar som jag testar med det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trachky:

Ja när jag kopplar in det gamla modemet så funkar uppkopplingen och det är med samma sladdar som jag testar med det nya.

Prova detta, kolla även så att du har rätt variant och inte fått en för ADSL Annex B.

#14530937

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte brygga smarten om man vill ha en egen router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Prova detta, kolla även så att du har rätt variant och inte fått en för ADSL Annex B.

#14530937

Testade det men det hjälpte inte.

Skrivet av mrqaffe:

Varför inte brygga smarten om man vill ha en egen router ?

För det är smarten jag vill bli av med, har bara varit en jävla massa problem sedan jag skaffade den.