Permalänk

Uppgradering av Dell Vostro 2521

Hejsan,
Jag köpte nyligen en Dell Vostro 2521 (bärbar) eftersom den hade Ubuntu förinstallerat. Tittade inte så mycket på hårdvaruspecen utan räknade med att vad som fanns i skulle vara tillräckligt för mina blygsamma behov. Jag använder datorn till surf och att titta på tv och dylikt.
Tycker dock att den kan vara lite seg, speciellt om jag gör två saker samtidigt som att installera uppdateringar medan jag tittar på film tex. Då ser att lastnivån drar iväg.
Hårdavruspecen ser ut så här:
CPU: Intel 2127U
GPU: Tror den är inbyggd i cpun. Intel HD Graphics
RAM: 2GB
Disk: 320GB okänd sata-disk

Att sätta i mera minne är lågt hängande frukt så det hade jag tänkt göra oavsett. Däremot är jag lite osäker på vad jag ska göra med cpun. Den verkar ganska trött, men är osäker på vad man kan köpa istället som passar. Den bara drar 17W är det kanske dumt att sätta i något för kraftigt om övriga komponenten inte är byggda för mer effekt. Sen är jag osäker på det där med sockel med. Enligt Intel så är det sockeltyp: FCBGA1023. När jag kollar på cpuer hittar jag en hel del med sockeltyp BGA1023, men vad skiljer den från FCBGA1023? Är det någon skillnad?
Kan någon ge tips på en lämplig CPU som jag kan sätta in? Jag hade tänkt att betala ca 1000:- eller kanske lite mer. Jag är dock inte intresserad av att köpa något som bara ger marginell förbättring, så isåfall låter jag nog det vara.

Permalänk
Medlem

2GB RAM och en 2.5" SSD sen tror jag du kommer vara nöjd.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Tack för din rekommendation. Har också varit inne på att byta ut disken mot något snabbare och det är nog där jag ska börja + minne. Har pillat en del med sånt tidigare och jag minns att det då fanns lite olika standarder för kontakter av diskar och därför drog jag mig lite för att luska i det igen. Förra gången köpte jag något som nästan passade, men för att få på diskens kontaktdon i datorn var jag ändå tvungen att fila lite på stiften. Är det enklare idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingvin123:

Tack för din rekommendation. Har också varit inne på att byta ut disken mot något snabbare och det är nog där jag ska börja + minne. Har pillat en del med sånt tidigare och jag minns att det då fanns lite olika standarder för kontakter av diskar och därför drog jag mig lite för att luska i det igen. Förra gången köpte jag något som nästan passade, men för att få på diskens kontaktdon i datorn var jag ändå tvungen att fila lite på stiften. Är det enklare idag?

Köp en 2.5" SSD av valfri storlek (minst 128GB). Det är ett rakt byte, förhoppningsvis inget filande

Jag tryckte i mer RAM och en Samsung SSD i en riktigt gammal HP 6910P, det blev en helt annan dator efter det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Köp en 2.5" SSD av valfri storlek (minst 128GB). Det är ett rakt byte, förhoppningsvis inget filande

Jag tryckte i mer RAM och en Samsung SSD i en riktigt gammal HP 6910P, det blev en helt annan dator efter det.

OK. Bra.
Kom på att jag har kryptering av disk påslaget och det är nog ganska dumt i min situation. Jag åker till datorbutiken idag och köper minne och ssd. Därefter installerar jag om Ubuntu på nytt (utan diskkryptering).
Räcker inte det får jag överväga ett byte av cpun om det går.

Permalänk

Det här som namnen på CPU:erna du nämner t.ex BGA1023 antyder är att dom är fastlödda i moderkortet.

Från en annan sida:
FCBGA is not a socket, those are soldered-on chips. (The "bga" stands for Ball Grid Array, which is used for soldering on chips.)

PGA (Pin Grid Array) and LGA (Land Grid Array) are both types that are used with sockets.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Tack för all hjälp.
Jag satte i 4gb extra ram samt bytte disken mot en ssd. Installerade sedan om Ubuntu 14.10 och såg till att diskkryptering ej aktiverades. Trots detta såg jag att lastnivån konstant var väldigt hög. Så jag testade att boota ubuntu 14.04 från en usb-sticka och då uppträdde datorn lugnt och fint. Nu är datorn omstallerad med 14.04 och allt är frid och fröjd. Det är nog något med min hårdvara och 14.10 soim inte funkade ihop. Jag hade gärna bytt ut cpun (och gnun) mot något kvickare, men eftersom det verkar vara fastlött är det nog inget jag ger mig in på utan låter det vara.