Permalänk
Medlem

Den snålaste 1155 processorn?

Så jag har ett 1155 moderkort liggandes som jag tänkte ha igång hela tiden. Vill kunna kyla passivt och vill att den ska dra så lite som möjligt. Nu undrar jag, vilken var den snålaste processorn som släpptes till 1155 plattformen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bagfalls:

Så jag har ett 1155 moderkort liggandes som jag tänkte ha igång hela tiden. Vill kunna kyla passivt och vill att den ska dra så lite som möjligt. Nu undrar jag, vilken var den snålaste processorn som släpptes till 1155 plattformen?

Följande har

2Kärnor, 35W TDP:

  • Intel® Celeron® Processor G1610T

  • Intel® Celeron® Processor G1620T

  • Intel® Pentium® Processor G2020T

  • Intel® Pentium® Processor G2030T

  • Intel® Pentium® Processor G2100T

  • Intel® Pentium® Processor G2120T

2kärnor, 4 trådar, 35W

  • Intel® Core™ i3-3220T Processor

  • Intel® Core™ i3-3240T Processor

  • Intel® Core™ i3-3250T Processor

  • Intel® Core™ i5-3470T Processor

4kärnor, 45W.

  • Intel® Core™ i5-3570T Processor

4Kärnor, 8trådar, 45W.

  • Intel® Core™ i7-3770T Processor

TDP är dock inte hela sanningen, tippar på att du får mest prestanda/W med topp modellen men det kanske är lite väl mycket kraft

Notera även att TDP inte heller är kontinuerlig energiförbrukning utan det är lite kisellotteri på hur mycket den faktiskt tar. Kan du köpa en beg. k processor så kan du klocka ner denna till lämplig frekvens och den tar då nog ganska nära mot vad en "T" tar.

Lista med samtliga 1155 Ivy Bridge Processorer.
http://ark.intel.com/products/codename/29902/Ivy-Bridge?q=ivy...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Moderkortet jag har har dock ett H61 chipset, något jag glömde nämna... Så det är bara sandy bridge som gäller! För närvarande har jag en i3 2100 på kortet, men den cpu'n är på tok för overkill...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bagfalls:

Moderkortet jag har har dock ett H61 chipset, något jag glömde nämna... Så det är bara sandy bridge som gäller! För närvarande har jag en i3 2100 på kortet, men den cpu'n är på tok för overkill...

Bara att köra bios uppdatering så går det fint med Ivy Bridge. Exakt vilket moderkort är det?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kolla runt efter Xeon's, typ E3 1245 eller dylikt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Kolla runt efter Xeon's, typ E3 1245 eller dylikt.

Var det där ett skämt eller?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dussan89:

Kolla runt efter Xeon's, typ E3 1245 eller dylikt.

TDP på 95W? Är det verkligen intelligent när han är ute efter energisnål CPU?

Skrivet av Dr.Pez:

Var det där ett skämt eller?

Eller så har personen inte läst tråden ordentligt? Märklig rekommendation iaf, kan på sätt och vis förstå den dock då Xeons oftast har lägre VCore och således lägre energiförbrukning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Var det där ett skämt eller?

Skrivet av DavidtheDoom:

TDP på 95W? Är det verkligen intelligent när han är ute efter energisnål CPU?

Eller så har personen inte läst tråden ordentligt? Märklig rekommendation iaf, kan på sätt och vis förstå den dock då Xeons oftast har lägre VCore och således lägre energiförbrukning.

http://ark.intel.com/sv/products/65729/Intel-Xeon-Processor-E...

77 TDP

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör en G2030 passivt kyld med en inte alls speciellt stor kylare, nämligen en cooler master T2 kylare (2 heatpipes, vanligtvis 80mm fläkt) .

Den sitter i ett litet fractal design chassi med enbart psu fläkt, allt annat helt passivt, inga chassifläktar.

Det sjuka är att kylflänsarna inte ens blir varma, trots nästan obefintligt luftflöde. Fungerar utmärkt, givetvis knäpptyst och väldigt svalt. Kommer aldrig upp i någon hög temperatur, tror aldrig jag sett siffror över 50 grader vid testbelastning.

Helt otroligt hur strömsnål dessa ivy bridge/haswell processorer verkligen är. Försöker man göra samma sak med ett någotsånär strömsnålt grafikkort med modell större kylfläns så är man vid idle lätt uppe i 60 grader och toppar utan problem 95 grader efter några minuter stresstest.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fast det där är E3 1245 V2 och inte E3 1345 som du först sa
http://ark.intel.com/products/52274/Intel-Xeon-Processor-E3-1...
95W.

77TDP är dessutom grymt högt jämfört med alternativen som finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra padsivt med i3 du har?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Fortfarande en konstig rekommendation så TS söker efter något riktigt strömsnålt och har även nämnt att hans nuvarande i3 2100 är "på tok för overkill"

Till TS: Jag rekommenderar till exempel Celeron G470 (Då den är billig och verkar finnas i lager hos Pixmania), TDP på 35W, Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1992342

Förutsatt att ditt moderkort stödjer Ivy Bridge med bios uppdatering

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Pez:

Fortfarande en konstig rekommendation så TS söker efter något riktigt strömsnålt och har även nämnt att hans nuvarande i3 2100 är "på tok för overkill"

Till TS: Jag rekommenderar till exempel Celeron G470 (Då den är billig och verkar finnas i lager hos Pixmania), TDP på 35W, Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1992342

Förutsatt att ditt moderkort stödjer Ivy Bridge med bios uppdatering

G470 är en Sandy Bridge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

G470 är en Sandy Bridge.

Såg det nu Har dålig koll vad gäller namnscheman på Intels Pentium/Celeron processorer, Såg att det stod 32nm på Prisjakt medans det står "INTEL Celeron Ivy Bridge" på Pixmanias sida, Tog för givet att det var fel info på Prisjakt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emil Hansson:

Såg det nu Har dålig koll vad gäller namnscheman på Intels Pentium/Celeron processorer, Såg att det stod 32nm på Prisjakt medans det står "INTEL Celeron Ivy Bridge" på Pixmanias sida, Tog för givet att det var fel info på Prisjakt

Alla Ivy Bridge är 22nm, det är själva definitionen

Vidare har celeron och pentium märkliga namnscheman.
Sandy Bridge:
Celeron G0xxx
Pentium G0xxx
Dvs inga tusental.

Ivy Bridge:
Celeron G16xx
Pentium är alla G2xxx

Men för att röra till det: Haswell som är nyare är:
Celeron G18xx (Precis som Ivy Bridge).
Pentium G3xxx

Dvs de har inte direkt korrelation mot generation längre.
Intel: -Cus' F*ck Logic!
Customer: -DAMN U INTEL!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla Ivy Bridge är 22nm, det är själva definitionen

Vidare har celeron och pentium märkliga namnscheman.
Sandy Bridge:
Celeron G0xxx
Pentium G0xxx
Dvs inga tusental.

Ivy Bridge:
Celeron G16xx
Pentium är alla G2xxx

Men för att röra till det: Haswell som är nyare är:
Celeron G18xx (Precis som Ivy Bridge).
Pentium G3xxx

Dvs de har inte direkt korrelation mot generation längre.
Intel: -Cus' F*ck Logic!
Customer: -DAMN U INTEL!

På samma sätt som att alla Sandy Bridge är 32nm, Därav förvirringen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Gigabyte GA-H61N-USB3, tänkte koppla på ett sånt där HDD-kontroller kort så att jag kan ha lite fler diskar på det...

Permalänk
Medlem

G630 går utmärkt att kyla passivt med liten tornkylare (80mm fläkt ska den ha, saknade fläktclipsen så prövade utan fläkt) iaf. Den höll 55 grader efter 1 timme OCCT. Den ligger ändå på 65w, så passiv kylning på de svalare borde knappast vara ett problem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köpa en tystare fläkt bara? All kylning gör skillnad, även den långsammaste av fläktar. Köp något som ligger under ~25 dB så borde du inte höra någonting om du sitter en halvmeter från datorn eller mer.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Okej, det visar sig att jag kommer ha burken ståendes i ett skåp, så ljudnivån och kylningen är inget problem. Däremot så vill jag fortfarande inte ha en CPU som drar massa onödig ström.
Hur mycket drar en i3 2100 när den går ner i idle-state och liknande? 20 watt? 10?

Permalänk
Medlem

25-30, mellan tumme och pekfinger.
Klocka ner skiten. Kräver iofs att moderkortet stödjer det, och vinsten är marginell när systemet bara tickar över. Men tack vara att man kan droppa vCore så får man små resultat. Skaffa en "watt-mätare" för att få en uppfattning om vilken skillnad det gör på totalförbrukningen från burken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.