Permalänk
Medlem

Router och accesspunkt eller repeater

Nu har jag gått igenom ett 30tal trådar och ännu fler guider online, och jag har fortfarande inte fått klarhet i denna fråga.

Bakgrund:
Jag kommer få fiber indraget inom kort och har därför investerat i en Asus RT-n68U router.
fiber kommer in i ena delen av lägenheten och därför blir routern placerad där (har ej möjlighet att placera den mer centralt p.g.a. hur lägenheten är utformad).

Problemet som uppstått är att trots att väggarna är av trä är det otroligt dålig mottagning i rummen längst bort i lägenheten. Efter lite efterforskande kan det mycket väl bero på att förr i tiden användes hönsnät i väggarna vilket fungerar som en faradays bur, d.v.s. den isolerar wifi-signalen kraftigt.

Därför köpte jag en Asus RP-AC52 repeater som jag placerat i en korridor i bortre delen av lägenheten, vilket får nästan full signal från routern.
Probemet jag nu får är att när jag kopplar upp mig mot routern och vandrar bort från den mot repeatern så minskar signalen (RSSI) ned till -90db, men ändå hoppar den inte över till repeatern. Jag har laborerat en massa fram och tillbaka med inställningar, men hur jag än bär mig av går den inte över av sig själv.
Jag har testat olika SSID, och samma SSID. Olika kanaler och samma kanaler. Inget hjälper.

Om nån redan här har tips på vad jag kan göra annorlunda tar jag tacksamt emot idéer!

Det jag funderar på nu är om jag istället skall använda repeatern som en accesspunkt, d.v.s. dra en kabel hela vägen till bortre delen av lägenheten och koppla in RP-AC52, och det är här frågan kommer in:

Innan jag sätter igång med ett sånt projekt så måste jag veta mer exakt hur en accesspunkt fungerar. Jag vill inte stå där med timmar nedlagt på att dra kabel och det visar sig att det är accesspunkten man registrerar sig mot och samma problem som när den nu agerar repeater uppstår. Mitt önskemål/fråga är:

Fungerar en accesspunkt helt enkelt som en "4e antenn" för routern?? Eller måste man fortfarande konfigurera SSID och kanaler?

Vill även tillägga att om nån har en annan smart lösning som inte innefattar en repeater så är tips välkomna! Jag vill ha ett bra fungerande wifi hemma, så skulle nån ha ett förslag på en dyrare lösning - vad det nu kan vara - var snäll och kom med ideér!
Tack på förhand!
mvh
/Fredrik

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Kan du inte placera routern på samma ställe som repeatern sitter? Dra en TP-kabel dit. Alternativt kör ett eget SSID på accesspunkten och anslut alltid mot det. Ofta beror det på att datorerna inte är tillräckligt kräsna för att byta anslutningskälla om det inte krävs.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Kan du inte placera routern på samma ställe som repeatern sitter? Dra en TP-kabel dit. Alternativt kör ett eget SSID på accesspunkten och anslut alltid mot det. Ofta beror det på att datorerna inte är tillräckligt kräsna för att byta anslutningskälla om det inte krävs.

Hej Cammen! nej, repeatern är en smidig vit liten sak man pluggar direkt in i uttaget som man inte tänker på. Routern är en stor svart låda med 3 antenner. Min fru är inte nåt stort fan av svarta lådor, så även om jag skulle kunna tänka mig att lösa det så, så är det ändå inte jag som bestämmer....

Det är nog som du säger, för även om jag ser att RSSI kommer upp till -90db till och från så har jag ändå full styrka på wifi-ikonen (vilket jag tycker känns lite märkligt)

Ditt förslag att ta eget ssid på repeatern och alltid ansluta mot den funkar inte heller. Problemet är att repeatern inte klarar av att täcka upp hela lägenheten. Min grundtanke var att routern skulle täcka tv-rum, hall, vardagsrum och kök, medan repeatern skulle täcka sovrummen.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan:

Hej Cammen! nej, repeatern är en smidig vit liten sak man pluggar direkt in i uttaget som man inte tänker på. Routern är en stor svart låda med 3 antenner. Min fru är inte nåt stort fan av svarta lådor, så även om jag skulle kunna tänka mig att lösa det så, så är det ändå inte jag som bestämmer....

Det är nog som du säger, för även om jag ser att RSSI kommer upp till -90db till och från så har jag ändå full styrka på wifi-ikonen (vilket jag tycker känns lite märkligt)

Ditt förslag att ta eget ssid på repeatern och alltid ansluta mot den funkar inte heller. Problemet är att repeatern inte klarar av att täcka upp hela lägenheten. Min grundtanke var att routern skulle täcka tv-rum, hall, vardagsrum och kök, medan repeatern skulle täcka sovrummen.

Hej,

kollade i inställningarna på min AC68U och under inställningarna för trådlös - professionell finns ett val som heter "roaming assistant". Kolla om du hittar det också, och testa och se hur det funkar!

Signalstyrkan kan du se med diverse olika program, så du kan ju ställa dig vid repeatern i hallen med mobilen och använda någon app för WiFi-signalen och se hur stark du har från routern i sig. Då sätter du det värdet vid "roaming-assistant". Hänger du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Hej,

kollade i inställningarna på min AC68U och under inställningarna för trådlös - professionell finns ett val som heter "roaming assistant". Kolla om du hittar det också, och testa och se hur det funkar!

Signalstyrkan kan du se med diverse olika program, så du kan ju ställa dig vid repeatern i hallen med mobilen och använda någon app för WiFi-signalen och se hur stark du har från routern i sig. Då sätter du det värdet vid "roaming-assistant". Hänger du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Japp, har även jag pillat med inställningarna, men roaming-assistant funkar ej. Trots att jag aktiverar detta så blir det ingen förändring.
Jag tog nu beslutet att sätta upp ett skåp centralt i lägenheten och dragit kabel från avlämningspunkten, så det borde lösa problemet. Bara synd att jag inte fick till första varianten.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan:

Hej!
Japp, har även jag pillat med inställningarna, men roaming-assistant funkar ej. Trots att jag aktiverar detta så blir det ingen förändring.
Jag tog nu beslutet att sätta upp ett skåp centralt i lägenheten och dragit kabel från avlämningspunkten, så det borde lösa problemet. Bara synd att jag inte fick till första varianten.

Har du testat att ändra värden där också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738