Permalänk
Medlem

Hur ska jag konfigurera?

Hej! Sedan bredbandsbolaget krånglade med sina modem fick jag ställa om lite hemma hos min far. Modemet levererar 5 st unika ip-adresser. Hur ska jag ställa modemet och dom två routrarna för att det ska fungera bäst med dom tre olika trådlösa näten på samma SSID?
Tänker att det inte är så bra om det är olika ip utåt på det trådlösa nätet.

Hjälp uppskattas. Här är en bild på setupen:

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hej! Sedan bredbandsbolaget krånglade med sina modem fick jag ställa om lite hemma hos min far. Modemet levererar 5 st unika ip-adresser. Hur ska jag ställa modemet och dom två routrarna för att det ska fungera bäst med dom tre olika trådlösa näten på samma SSID?
Tänker att det inte är så bra om det är olika ip utåt på det trådlösa nätet.

Hjälp uppskattas. Här är en bild på setupen:

http://s28.postimg.org/3ukcel7kc/n_tverk.jpg

Tack på förhand!

Om du kör samma SSID kommer roamingen mellan accesspunktera troligtvis bli ganska dålig. Ha olika SSIDs så man enkelt kan välja bästa utifrån var man är istället.

EDIT: Hur är modemet inställt? Såg nu att det visst hade ett trådlöst nätverk också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack! Egentligen är routrarnas funktion enbart till för att förstärka det trådlösa nätet. Med den informationen sagd, är det något jag borde göra annorlunda?

EDIT: Jag är osäker på hur det är ställt. Jag kommer inte in i det heller pga. BBBs "säkerhetsuppdateringar". Så jag får helt enkelt ta reda på hur det ska vara ställt sen ringa till supporten o be dom ändra inställningarna.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tack! Egentligen är routrarnas funktion enbart till för att förstärka det trådlösa nätet. Med den informationen sagd, är det något jag borde göra annorlunda?

EDIT: Jag är osäker på hur det är ställt. Jag kommer inte in i det heller pga. BBBs "säkerhetsuppdateringar". Så jag får helt enkelt ta reda på hur det ska vara ställt sen ringa till supporten o be dom ändra inställningarna.

Så här om modemet ska användas som router, annars som bilden i förra inlägget.

Testa att komma åt modemet på port 37964. (:37964 efter IPn i adressfältet)
Får du en intern eller extern IP om du kopplar dig direkt till modemet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varför köra olika SSIDs? Då måste man manuellt växla i sina enheter när man byter rum.
Kör samma SSID och samma PSK, men lägg de på olika kanaler så de inte krockar. På så vis kommer enheterna själva välja den router/AP med bäst signalstyrka.

I övrigt ska du koppla som LemonIllusion säger; endast en router ut på Internet - resten av dina routrar sätter du på insidan med NAT och DHCP avstängt (alltså endast WiFi).

Permalänk
Medlem

Är inte där just nu, men testade det sist o det verkar inte fungera att komma åt modemet med den porten heller. Modemet har som jag förstått ingen router, utan är bara ett "bryggat modem" vad det nu innebär. Alla enheter kopplade in i det får en publik ip-adress. Hur ska jag ställa det för att ge samma publika ip-adress på det trådlösa från modemet som på routerna?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Är inte där just nu, men testade det sist o det verkar inte fungera att komma åt modemet med den porten heller. Modemet har som jag förstått ingen router, utan är bara ett "bryggat modem" vad det nu innebär. Alla enheter kopplade in i det får en publik ip-adress. Hur ska jag ställa det för att ge samma publika ip-adress på det trådlösa från modemet som på routerna?

Då ska du endast koppla in din router (den du vill ska agera router) i modemet.
Sen kopplar du datorer, switchar, accesspunkter (routrar med DHCP och NAT avstängt) etc. i routern (som sitter kopplar i modemet).

Permalänk
Rekordmedlem

Det är också bra att ge alla enheter unika ip för admin interfacen och se till att dhcpservern inte arbetar i det området, det är dumt att tex ha 3 nätverksenheter på samma admin-ip som dessutom troligen är samma som lanets standard-gateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag för att se till att wifi som modemet skickar ut får samma publika ip som routern som är kopplad till modemet?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Men hur gör jag för att se till att wifi som modemet skickar ut får samma publika ip som routern som är kopplad till modemet?

Du ska koppla allt via samma lan/router via NAT.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men då tror jag att det trådlösa från modemet kommer att ge ett unikt ip, vi kallar det IP 1. Sen kommer ur modemportarna det att delas ut ett annat unikt ip till routrarna, vi kallar det IP 2. Då kommer det väl bli problem om man växlar nät? T.ex. inloggningar på fb, spotify, skype osv lär väl bli störa om man får nytt publikt ip?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Men då tror jag att det trådlösa från modemet kommer att ge ett unikt ip, vi kallar det IP 1. Sen kommer ur modemportarna det att delas ut ett annat unikt ip till routrarna, vi kallar det IP 2. Då kommer det väl bli problem om man växlar nät? T.ex. inloggningar på fb, spotify, skype osv lär väl bli störa om man får nytt publikt ip?

Om du har en router som NATar närmast internetanslutningen så har du bara ett ip på internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mja men modemet är benämnt som bryggat modem. Den ger ut 5 olika ip beroende på vilken port jag kör i sakerna i. Det händer väl även om en enhet ansluter trådlöst på den. Hur ska jag ställa modemet?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Mja men modemet är benämnt som bryggat modem. Den ger ut 5 olika ip beroende på vilken port jag kör i sakerna i. Det händer väl även om en enhet ansluter trådlöst på den. Hur ska jag ställa modemet?

Om det är bryggat ska det bara arbeta som modem, du ska inte ansluta nått annat än din router till det, att du har wifi aktivt på en bryggad gateway låter märkligt.

Ansluter du sedan allt på lansidan av din roter så ska det fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ett trådlöst nätverk från modemet.. och det är ett bryggat modem. Jag vet inte vad det innebär riktigt, men nånstans vill jag ställa in så att alla enheter får samma publika ip.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Det är ett trådlöst nätverk från modemet.. och det är ett bryggat modem. Jag vet inte vad det innebär riktigt, men nånstans vill jag ställa in så att alla enheter får samma publika ip.

Du ska inte använda wifi via modemet, stäng av radiodelen i det om det går eller använd ett annat ssid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då måste ju ett modem + router vara att föredra i mitt fall? Konstigt att dom föreslår att jag ska ha ett bryggat modem. Men dom förstår väl inte som vanligt...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Då måste ju ett modem + router vara att föredra i mitt fall? Konstigt att dom föreslår att jag ska ha ett bryggat modem. Men dom förstår väl inte som vanligt...

Varför du ska brygga anslutningen från Routern/modemet som bredbandsbolaget skickade med är för att den anses (och är osäker) med bakvägar rakt in i routern. Därför ska du brygga anslutningen, så deras router/modem endast agerar som modem, till en annan router som du litar på. Annars finns det stor risk att externa personer kommer åt din BBB-routers webbinterface och kan hitta på tråkigheter med den.

Så:

---Internet---->BBB-router som modem-----Bryggad anslutning---> Egen router du litar på ----<

Guider på hur du bryggar anslutningen: http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/Guide_zyxel_2..., http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/Guide_Zyxel_2... och http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/Brygga_xavi_8...

Stäng av Wifi om det finns också...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget. Vi ändrar tillbaka till zyxel-modem+router nu. Det blir skit att inte kunna använda det trådlösa på bbbs bryggade modem. Detta är ute i ett litet sommarstuge-område. Känner mig inte jätteorolig att nån hacker ska ta sig dit. Går ju fan inte komma in på modemet knappt om man är trådat ansluten, hur ska dom komma in där via trådlöst?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Tack för förslaget. Vi ändrar tillbaka till zyxel-modem+router nu. Det blir skit att inte kunna använda det trådlösa på bbbs bryggade modem. Detta är ute i ett litet sommarstuge-område. Känner mig inte jätteorolig att nån hacker ska ta sig dit. Går ju fan inte komma in på modemet knappt om man är trådat ansluten, hur ska dom komma in där via trådlöst?

Ru kan routa i BBB enheten om du inte ansluter en egen router efter den, du får göra om dina routrar till acesspunkter/switchar i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.