Köpa internet för första gången - HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Köpa internet för första gången - HJÄLP!

Hej!

Jag bor i Leksand i en lägenhet lite utanför centrum så jag har inte tillgång till statsnätet. I stora drag är jag väldigt okunnig inom området så hjälp vore underbart. Jag har ett par frågor nedanför som vore skönt att få svar på!

* Var kan jag se vilka aktörer jag kan handla av?
* Hur snabbt bör mitt internet vara för att kunna streama och spela med en bra ping/ms?
* Hur mycket borde mitt internet kosta för att inte vara för dyrt eller för billigt?

* Är det värt att köpa till tv-kanaler och dylikt?

- Mer tips och tricks med internet vore väldigt bra.

Jag har förövrigt någon router hemma som min bror sa borde funka till de flesta leverantörer. (Zyxel??)

Permalänk
Medlem

1) Ta kontakt med din hyresgästförening/bostadsrättsförening för att ta reda på sånt. Brukar ofta finnas på kontraktet.
2) 10mbit är minst för bra streaming. bra ping/ms har inget med hastigheten att göra, utan påverkas av andra faktorer.
3) Huruvida priset är rimligt beror på vilken hastighet man har. Under 300 kr för 100mbit är bra pris, men du kommer tyvärr behöva betala det du blir erbjuden, finns inte så mycket annat att göra oftast.
4) Beror på om du tittar mycket på TV och vad som erbjuds. Jag tittar nästan aldrig på TV så jag är nöjd med kanal 1-10 som ingår.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ingår kanaler alltså? Min flickvän är väldigt bestämd över att vi behöver kanal 1, 3 , 4 ,5 ,6. Och ifall man kan få det gratis så är ju det win-win. Hur fungerar det?

Permalänk
Skrivet av Denwen:

Ingår kanaler alltså? Min flickvän är väldigt bestämd över att vi behöver kanal 1, 3 , 4 ,5 ,6. Och ifall man kan få det gratis så är ju det win-win. Hur fungerar det?

Han menar de kanaler du brukar få gratis genom att koppla in antenkabeln.

Permalänk
Medlem

Finns gratis kanaler i det digitala marknätet.

http://www.teracom.se/fakta/kanalutbud_i_marknatet/

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Jaså, då är jag med på banan.

Men hur funkar det med routern då, måste jag ha någon special router eller borde det funka med den jag har för tillfället?

Rekommenderas mobilt internet eller telefonjacket?

Permalänk
Avstängd

Vad jag kan se kan du jämföra och välja leverantör här: http://www.stadsnat.dalaenergi.se/ (klicka på Internet)

Snabbheten på nätet går inte riktigt att påverka, hastigheten är en sak, alltså 100/100 exempelvis, men ping, alltså hur lång tid det tar för trafiken att komma fram, påverkas inte så mycket av detta. En trafik-liknelse är att hastigheten (100/100) är hur bred en väg är (alltså hur många bilar som får plats samtidigt) medan ping är hur lång vägen är eller hur lång tid det tar att ta sig hela sträckan. Men fiber är ju bland det snabbaste så det ska nog inte vara några problem med ping. Däremot krävs ju en viss hastighet för att kunna streama i hög kvalitet osv. 30Mbit räcker för den mesta streamingen (kanske inte 4K) men prisskillnaden är inte så stor upp till 100 direkt så jag hade kört på det.

Priset för 100/100 ligger runt 350, för 30/30 runt 275. Enklast är att jämföra priserna på sidan jag länkade ovan. Bahnhof har ju tagit ställning för sina kunders privatliv ganska ordentligt på sistone, huruvida det är ett PR-trick eller ej kan man diskutera men det har inte så stor betydelse. Kontentan är ju ändå att Bahnhof inte lämnar ut dina uppgifter i första taget och gör alt för att slippa exempelvis spara all metadata om sina kunders nätanvändning osv. Så om du vara så säker som möjligt från snokande myndigheter så är Bahnhof ett bra val.

TV-kanaler får du ju avgöra själv. Där jag bor så har de stängt ner kabelnätet helt så om man vill ha någon form av TV så är det via fiber som gäller (eller satellit eller en egen antenn och Boxer då). Men det innebar också att leverantörerna var tvungna att erbjuda ett kanalpaket som var gratis (eller som hyresvärden stod för) så att man skulle kunna behålla sitt grundutbud utan att behöva betala, dock med få kanaler. Detta innebär dock att man måste börja betala tv-licens om man nu inte gjorde det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Rekommenderas mobilt internet eller telefonjacket?

Skaffa aldrig mobiltbredband som huvudbredband. Det finns oftast en begränsning på hur många gigabyte under en månad som man kan ladda hem. Så om du ska strömma film kommer du använda upp detta inom loppet av några dagar.

Då är telefonjack att föredra.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

Jaså, då är jag med på banan.

Men hur funkar det med routern då, måste jag ha någon special router eller borde det funka med den jag har för tillfället?

Rekommenderas mobilt internet eller telefonjacket?

Ska du köra iptv kan du glömma mobilt bredband, du behöver inte ha en specialrouter och operatören brukar ge dig nån enhet också så vänta med det tills du vet vad du får av operatören.
Det finns flera olika tvtjänster förutom de som är gratis, det mesta i gratisväg är samlat på http://webb-tv.nu
Sedan finns det iptvoperatörer typ Viaplay http://viaplay.se/ och Magine https://magine.com/se/splash förutom de tvtjänster man kan få via sin internetleverantör och så finns det videotjänster som Netflix.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.