Permalänk

För varm CPU? I74770K

Hej jag äger en I7-4770K oklockad. Vart nyfiken o ville kolla hur varm den blev när jag spelade. Så drog igång bf4 och spelade en match, 82 grader hade den kommit upp i som max. Behöver jag vara orolig? vad ska göra isåfall byta kylare?

Permalänk
Medlem

Stock kylare? Låter som där är dålig ventilation i chassiet hur som helst.

Permalänk

Ah stockkylare. Har Fractal design define R4 chassit. Sett att vissa klagar på dålig ventilation.

Permalänk
Medlem

Skulle nog bytt ut kylaren oavsett om du nu kör med stockkylaren.
Baserat på egen erfarenhet så tycks stockkylarna bli rätt så dåliga efter 12-18månader även om man försöker hålla rent från damm i lådan. Möjligt att en om-montering av kylaren med ny kylpasta kan hjälpa. Kostar dock inte många hundralappar för att få fatt i något som i regel brukar vara bättre än stockkylaren och som oftast även har lägre ljudnivå.

Ser man bara till att göra rent dammfiltren emellanåt i R4:an så borde det inte vara några större problem med ventilationen kan jag tycka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Ok, satt o kolla på kylare alldeles nyss, Finns ju lite o välja på..Får väl se vad man hittar på. Tack för svar

Permalänk

Jag har erfarenhet från artic cooling, antec , noctua och corsair.

Noctua om du vill ha luftkylare jättelätta instruktioner och håller högkvalite.

Permalänk

Vad skulle du rekommendera vatten eller luftkylt? smaksak kanske?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar luft om du har plats i chassit (vilket du har). Vatten presterar inte mycket bättre (om den ens gör det) riskerar låta mer och har en pytteliten risk för läckage. Hur mkt pengar kan du lägga ut?

Sen kan det nämnas att 82 i spel egentligen inte är någon fara, men jag hade skaffat ny även utan planerad klockning för framför allt ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1000kr Har jag som gräns. Funderat på att klocka den, Men kommer nog vänta ett tag då jag inte är i behov

Permalänk
Medlem

Har du så hög budget så hade jag tittat på noctua. Typ nh-d15. Kontrollera att det inte slår i dina ram minnen bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Cooler Master Hyper 212 Evo är ju våldsamt prisvärd (imho) så du behöver definitivt inte spendera så mycket pengar för att lösa ditt problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Cooler Master Hyper 212 Evo är ju våldsamt prisvärd (imho) så du behöver definitivt inte spendera så mycket pengar för att lösa ditt problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Jag köpte just denna och någon till extra fläkt för det blev lite för varmt när jag satte in ett till grafikkort.

Väldigt nöjd med temperaturerna än så länge faktiskt. Sedan är jag inte så insatt i kylare faktiskt så vågar inte rekommendera någon!

Men med 1000:- antar jag att det bara är välja och vraka!

Permalänk

Har corsair vengeance icke lågprofil. Så kommer inte passa

Permalänk
Medlem

212 evo eller nh-u14s om du frågar mig

Permalänk

Sitter precis o kollar på nh-u14s. Men osäker om den får plats

Permalänk
Avstängd

Corsair H80i får plats och är minst lika bra som noctua. Fläkten hörs knappt och cpu blir max 55c i bf4..
Problemet med dessa gigantiska luftkylare som noctua är att de tar upp halva moderkortet

http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i?utm_sou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Corsair H80i får plats och är minst lika bra som noctua. Fläkten hörs knappt och cpu blir max 55c i bf4..
Problemet med dessa gigantiska luftkylare som noctua är att de tar upp halva moderkortet

http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i?utm_sou...

Tycker att han ska ta en med plats för 2/4 fläktar om han ska ta stängtvatten. Annars köra på luft eller kanske annars också...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd

Pröva Artic silver 5, jag fick ner mina temps med över 20c på min coolIT, endast av att byta kylpastan.

Finns många reviews på den också.....

Permalänk
Medlem

jag har en noctua nh-d15 liggandes, har använt den till både vengeance höga minnen samt g.skill ripjawz o den e superb till salu om du är sugen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkejada:

Sitter precis o kollar på nh-u14s. Men osäker om den får plats

Noctuas nh-12s passar, har den själv till höga minnen.
Den är något dyrare än 212 evo men kyler något bättre och är lättare att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

jag har en noctua nh-d15 liggandes, har använt den till både vengeance höga minnen samt g.skill ripjawz o den e superb till salu om du är sugen

Beror ju lite på vilket moderkort man har och om man använder närmsta minnesslottet.

Men sätter du den kylaren så du har fläkten över minnesslotten kan du inte ha höga minne i första, avståndet från fläkten till moderkortet är 32mm.

Permalänk
Medlem

Nej du ska ej vara orolig om du har stockkylare jag får upp till 90c bara den är under 100-105c

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH