Lagg spikes, finns det något att göra åt det? [Fixed]

Permalänk
Medlem

Lagg spikes, finns det något att göra åt det? [Fixed]

Hej där! Sitter och försöker spela DotA men det går sådär! Med jämna mellanrum fryser det till i 1-5 sekunder och det brukar sluta med att jag dör.
Började pinga google nu och det ligger rätt stabilt på 26-30 ms men ungefär var åttonde ping får timeout eller väldigt hög ms, uppemot 2000ms.

Efter 1000 pings har jag fått 52 timeouts, högsta ms på 2616 och average på 159 ms.

Jag vet att sätta i en internetkabel hade varit första felkällan att testa men då jag sitter på grannens wifi funkar inte riktigt det. (Ja jag får sitta på det)
Finns det något annat jag kan göra för att försöka få det stabilare?
Min dator står längs väggen mot grannen och han har adsl, 60/40 tror jag.
Har ett Asus p8z77-i Deluxe och använder det trådlösa Wifi som är inbyggt på det.

Så några tips på vad man kan göra?

Fix: Uppdatera alltid drivrutiner! även om det står att du har dom senaste!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Testa att köra samma grej med ett mobilt bredband eller delning från telefonen. Är det samma problem kan det vara din dator, annars är det rimligtvis ISPns fel

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet/moderkortet osv?
Det kan ju vara att du kör på grannens Wi-Fi som gör det, man vet ju inte vad han pysslar med? Är signalstyrkan god?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Testa att köra samma grej med ett mobilt bredband eller delning från telefonen. Är det samma problem kan det vara din dator, annars är det rimligtvis ISPns fel

Smart! Har samma problem när jag kör på mobilens trådlösa, vilket borde innebära att det är mitt wifi det är fel på. Några tips på vad det kan vara isf?

Skrivet av DeFeCT79:

Uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet/moderkortet osv?
Det kan ju vara att du kör på grannens Wi-Fi som gör det, man vet ju inte vad han pysslar med? Är signalstyrkan god?

Full signal och drivrutiner ska vara de senaste. Jo visst kan han göra något också, det tvivlar jag inte på, vill bara utesluta att det är min dator som har problem.

EDIT: Uppdaterade drivrutiner iaf och tycks fungera hyfsat nu. gjorde 100 pings och hade fortfarande spikes ungefär var tionde men toppade på 170ms så borde vara good to go!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB