Vad är felet? Dålig ping i Counterstrike med trådlöst nätverk (Asus usb-n53)

Permalänk

Vad är felet? Dålig ping i Counterstrike med trådlöst nätverk (Asus usb-n53)

När jag spelar CS: GO får jag hög ping (22-120) och laggspikes. Tänkte ladda upp en video på 30 sekunder, men det gick tydligen inte. Det stod att det skulle ta 800 minuter. Har telia och 8mb download speed. Brukar ladda ned steam-spel på runt 800 kb/s. Har en Asus usb-n53 för trådlöst internet. Fick 7mb på att ta emot filer, och 0,8mb för att skicka när jag testade för en stund sedan på bredbandskollen. Det går bra att titta på Youtube-videos och annat, så jag antar att det är nåt fel på att skicka filer. Det är inte alltid så här. Förra veckan fick jag bra ping (5-45) och inga laggspikes alls.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

När jag spelar CS: GO får jag hög ping (22-120) och laggspikes. Tänkte ladda upp en video på 30 sekunder, men det gick tydligen inte. Det stod att det skulle ta 800 minuter. Har telia och 8mb download speed. Brukar ladda ned steam-spel på runt 800 kb/s. Har en Asus usb-n53 för trådlöst internet. Fick 7mb på att ta emot filer, och 0,8mb för att skicka när jag testade för en stund sedan på bredbandskollen. Det går bra att titta på Youtube-videos och annat, så jag antar att det är nåt fel på att skicka filer. Det är inte alltid så här. Förra veckan fick jag bra ping (5-45) och inga laggspikes alls.

Kontakta din ISP och fråga vad de sysslar med egentligen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det har ju varit en del runt om som haft problem t.ex tele 2 och telia med nätet. Kolla upp detta om du berörs.

Permalänk

prövade att spela lite igen... fick 220-390 ping

Permalänk
Medlem

Testa med kabel först och främst.
Om du delar på uppkopplingen med någon annan så kan det vara så att de maxar linans bandbredd på något sätt, och till följd skjuter din ping i taket.

För att utesluta så mycket som möjligt så koppla datorn med kabel direkt till ADSL-modemet och gör om testerna.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

prövade att spela lite igen... fick 220-390 ping

Trådlöst säger du. Får du samma resultat om du stoppar in kabel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Trådlöst säger du. Får du samma resultat om du stoppar in kabel?

har routern där nere. Känner inte för att köpa en 30 meter lång internetkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

har routern där nere. Känner inte för att köpa en 30 meter lång internetkabel

Spela spel trådlöst, och speciellt spel där man är väldigt beroende av "bra ping" är väldigt osäkert.
Jag hade utan tvekan kört med kabel och 30m TP-kabel är inte så dyrt idag.
Går säkert att ställa in QoS i routern, men säg att någon surfar samtidigt som du spelar så kan det dra ned hastigheten något.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

har routern där nere. Känner inte för att köpa en 30 meter lång internetkabel

Det finns en sak som uteslutningsmetoden. Testa med kabel och se om problemet kvarstår då kan vi iaf vara mer säkra på att det inte är WIFI som är problemet med andra nät som stör, eller dåliga drivrutiner täckning etc....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om det krävs en kabel på 30 m så är du en bit från routern antar jag.

Det är förmodligen bara dålig signal mellan dig och routern.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swagger McJagger:

har routern där nere. Känner inte för att köpa en 30 meter lång internetkabel

Då får du nog ta och bära ner datorn i så fall.
Om man inte utesluter möjliga felkällor så går det inte att hitta var problemet ligger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör du på 2.4 eller 5 GHz bandet?
Om du kör 2.4, testa 5 Ghz, mycket mindre störningar där, dock även sämre på att penetrera väggar/golv osv, samt sämre räckvidd.
Bor du i lägenhet? Dra ner wifi analyser till mobilen och kolla vad dina grannar ligger på för kanal, lägg dig på den med minst kanaler, vanligen hade jag sagt 1, 6 eller 11. Men med tanke på att dina grannar inte vet det så ta den med minst, tänk på att den overlappar även 2 kanaler upp och ned.
Kommer inte på så mycket mer som går att testa med wifi tyvärr.
Kabel skulle vara bäst att testa med för att utesluta andra problem.
Ev ett annat nätverkskort, uppstår samma problem behövs dock kabel.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Om det krävs en kabel på 30 m så är du en bit från routern antar jag.

Det är förmodligen bara dålig signal mellan dig och routern.

Skrivet av Swagger McJagger:

har routern där nere. Känner inte för att köpa en 30 meter lång internetkabel

Dessutom befinner sig routern en våning ner.
Antennerna sprider det mesta av effekten horisontellt.

Så lite hederlig felbegränsning är nog på sin plats: testa med kabel.
Går det bättre så vet du vad laggen beror på - sedan är det upp till dig om du "känner" för att göra något åt det.