Kan man "simulera" en switch's port status?

Permalänk
Medlem

Kan man "simulera" en switch's port status?

Tja.

Har en ganska avancerad Cisco switch av nyare variant där det finns övervakning på om någon fysisk port fallerar.
Just nu så är allt grönt och funkar, men jag skulle vilja testa och se vad som hander om en port går i "error" state går det på någotvis att simulera något sådant?
Rent generellt så känns det väll nästan som om enda sättet är om en port fysiskt går sönder? Eller går det på någotvis att lura switchen och tro att en port är kass?

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Skruvmejsel i Porten :P. Skämt o sido så tror jag inte det finns något sånt sätt. Du kan ju annars prova köra bpdu gard och dra in en till switch få den att stänga ner sig så

Permalänk
Medlem

loopar du den borde switchen varna. i alla fall om du kör en PortFast. jag KAN ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

loopar du den borde switchen varna. i alla fall om du kör en PortFast. jag KAN ha fel.

Beror på om Loop Protection är på eller inte i switchen. Och inte samma sak som OP undrar över, skulle jag tro.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tja.

Har en ganska avancerad Cisco switch av nyare variant där det finns övervakning på om någon fysisk port fallerar.
Just nu så är allt grönt och funkar, men jag skulle vilja testa och se vad som hander om en port går i "error" state går det på någotvis att simulera något sådant?
Rent generellt så känns det väll nästan som om enda sättet är om en port fysiskt går sönder? Eller går det på någotvis att lura switchen och tro att en port är kass?

Mvh

Kan du förklara lite vad du villl uppnå?

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tja.

Har en ganska avancerad Cisco switch av nyare variant där det finns övervakning på om någon fysisk port fallerar.
Just nu så är allt grönt och funkar, men jag skulle vilja testa och se vad som hander om en port går i "error" state går det på någotvis att simulera något sådant?
Rent generellt så känns det väll nästan som om enda sättet är om en port fysiskt går sönder? Eller går det på någotvis att lura switchen och tro att en port är kass?

Mvh

Om du rycker kabeln så brukar porten gå ned.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du vill uppnå och vet inte om en port kan gå in i ett mode som heter error, men med switchport port security så kan du ju lätt göra så att en port låser sig till en mac-adress, som violation kan du välja shutdown, restrict och protect. När den är låst till låt oss säga 000.000.00x så kopplar du in en dator med adressen 111.111.11x, så får du nog upp ett meddelande om det.

Är du telnettad så måste du ha igång kommandot 'terminal monitor' i förväg för att se såna meddelanden har jag för mig.

Detta borde funka, eller är det för lätt för att vara sant?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för switch/funktion du vill testa ? Menar du nått som simulerar hårdvarufel ?
En kortsluten kabel ? Avbrott i en ledare? Den typen av fel kan du framkalla ganska lätt med en preparerad kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.