Skapligt billigt grafikkort, ej för gaming

Permalänk
Medlem

Skapligt billigt grafikkort, ej för gaming

Hej!

Jag har för närvarande ett Gefore 460GTX (512 el 1GB minne), d.v.s. ganska gammalt.
Jag hade tänkt att uppgradera till något fräschare och framförallt tystare grafikkort, då mitt nuvarande låter ganska ordentligt.

Kortet behöver inte klara av några tyngre spel, då jag i princip aldrig spelar några spel.
Däremot måste kortet klara höga upplösningar och gärna flera skärmar (2+).

Datorn används till det mesta förutom gaming. Datorn används dock mer frekvent med photoshop och liknande program samt en del videoredigering. Kortet måste alltså, utan problem, klara av den belastning som Photoshop och videoredingeringsprogram använder av grafikkortet. Det är ju kanske inga tyngre grejer egentligen, men kortet måste iaf klara av det.

Vad för modell kan tänkas vara vettig för mina behov? Kortet får mer än gärna vara så tyst som möjligt. Om möjligt helt passivt.

Alla förslag tas tacksamt emot.

Datorn i fråga är workstation-datorn i signaturen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Gtx750ti finns som passivt och semipassivt till ett bra pris..

Permalänk
Entusiast

Håller med , 750 ti låter som ett utmärkt val. En ganska "framtidssäker" investering, då det är ny teknik, låg strömförbrukning och tyst kylare.

Permalänk
Inaktiv

om du ska köra på 750 ti, vilket funkar till alla spel + 2 skärmar helt perfekt !
köp msi 750 ti gaming, så slipper du 6 pins strömförsörgninig till kortet
http://www.inet.se/produkt/5411091/msi-geforce-gtx-750-ti-2gb...

Permalänk
Medlem

Kanon, ska kolla närmare på GTX750TI.
Något särskilt märke som utmärker sig i segmentet?
Vilka märken har passiva kylare?

@jojjeofc : MSI-kortet såg ut att ha två stora feta fläktar, vilket jag gärna undviker om det går.. 6-pins strömförsörjning har jag på mitt nuvarande kort, så det är inget större problem..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kanon, ska kolla närmare på GTX750TI.
Något särskilt märke som utmärker sig i segmentet?
Vilka märken har passiva kylare?

@jojjeofc : MSI-kortet såg ut att ha två stora feta fläktar, vilket jag gärna undviker om det går.. 6-pins strömförsörjning har jag på mitt nuvarande kort, så det är inget större problem..

Hade nog isåfall rekommenderat 750ti Strix till dig! Semipassivt, alltså under låg aktivitet kommer inte ens fläktarna snurra. Perfekt till dig

https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-750ti-2gb-physx/822448?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Ta det billigaste 750 ti med passiv/semi passiv kylning helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Kanon, ska kolla närmare på GTX750TI.
Något särskilt märke som utmärker sig i segmentet?
Vilka märken har passiva kylare?

@jojjeofc : MSI-kortet såg ut att ha två stora feta fläktar, vilket jag gärna undviker om det går.. 6-pins strömförsörjning har jag på mitt nuvarande kort, så det är inget större problem..

Här är precis det du söker, ett helt passivt GTX 750Ti:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202164-palit_...

Palit Geforce GTX 750Ti KalmX

Permalänk
Rekordmedlem

Beroende på vad man gör så kan grafikkortet göra stor skillnad, Adobes program har stöd för OpenCL och det kan göra betydligt mer skillnad på prestandan än vilken cpu man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vad man gör så kan grafikkortet göra stor skillnad, Adobes program har stöd för OpenCL och det kan göra betydligt mer skillnad på prestandan än vilken cpu man har.
https://www.youtube.com/watch?v=RJGcfxC5uAI

Precis, det är därför jag vill att grafikkortet ska ha stöd för detta så cpu:n slipper jobba onödigt mycket.

Frågan är då, stödjer GTX 750 TI OpenCL?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Precis, det är därför jag vill att grafikkortet ska ha stöd för detta så cpu:n slipper jobba onödigt mycket.

Frågan är då, stödjer GTX 750 TI OpenCL?

Det har openCL stöd, maxwell har mkt bättre openCL prestanda än tidigare generationer. Så det är hyffsat jämnt mellan AMD och Nvidia vad gäller openCL prestanda nu, innan maxwell var nvidias openCL prestanda kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det har openCL stöd, maxwell har mkt bättre openCL prestanda än tidigare generationer. Så det är hyffsat jämnt mellan AMD och Nvidia vad gäller openCL prestanda nu, innan maxwell var nvidias openCL prestanda kass.

Ok,låter bra det. Just nu lutar det åt kortet som länkades tidigare i tråden här, nämligen
https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-750ti-2gb-phys...

Det verkar vettigt, till extrapris just nu, samt tyst då det behövs och kan även fläkta på om det skulle bli tokvarmt.

Sista frågan; Saknas det några vitala funktioner i ovanstående kort som man bör ha eller är det bara att köra?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SanTeoX:

Ok,låter bra det. Just nu lutar det åt kortet som länkades tidigare i tråden här, nämligen
https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-750ti-2gb-phys...

Det verkar vettigt, till extrapris just nu, samt tyst då det behövs och kan även fläkta på om det skulle bli tokvarmt.

Sista frågan; Saknas det några vitala funktioner i ovanstående kort som man bör ha eller är det bara att köra?

Notera att kortet bara har en HDMI en DVI och en Displayport, så kolla att dina skärmar har dessa ingångar.
Tänkte alltså DVI, till en skärm Displayport till din andra och HDMI till en eventuell tredje.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Notera att kortet bara har en HDMI en DVI och en Displayport, så kolla att dina skärmar har dessa ingångar.
Tänkte alltså DVI, till en skärm Displayport till din andra och HDMI till en eventuell tredje.

Tack för tipset! Mina skärmar har dock alla tre ingångar, HDMI/DVI/Displayport så det bör inte bli några problem. Just nu kör jag enbart en skärm (27" / 2560x1440) men vill kunna ha möjlighet att koppla in 3 skärmar sammanlagt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Kanon, ska kolla närmare på GTX750TI.
Något särskilt märke som utmärker sig i segmentet?
Vilka märken har passiva kylare?

@jojjeofc : MSI-kortet såg ut att ha två stora feta fläktar, vilket jag gärna undviker om det går.. 6-pins strömförsörjning har jag på mitt nuvarande kort, så det är inget större problem..

Asså tro mig det spelar ingen roll !
dem går på 30% hela tiden, vilket är riktigt tyst !
Dem håller 30% tills kortet når ungefär 65c, vilket det ALDRIG gör !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Asså tro mig det spelar ingen roll !
dem går på 30% hela tiden, vilket är riktigt tyst !
Dem håller 30% tills kortet når ungefär 65c, vilket det ALDRIG gör !

Ok, får kolla in det lite närmare

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Ok, får kolla in det lite närmare

Det är tillomed tystare än ett gtx 580 gigabyte windforce modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Det är tillomed tystare än ett gtx 580 gigabyte windforce modellen

Ok, men Asus Strix-kortet som är länkat ovan borde ju vara ännu tystare då fläktarna inte går alls när det inte pressas nåt.. typ samma pris på korten och så är ju asus-kortet lite överklockat med.

Ipaden autokorrigerade överklockat till överklagat :P
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Ok, men Asus Strix-kortet som är länkat ovan borde ju vara ännu tystare då fläktarna inte går alls när det inte pressas nåt.. typ samma pris på korten och så är ju asus-kortet lite överklockat med.

Spelar inte roll om du inte ska spela
Gör det du tycker är bäst, men båda korten är nog tysta !