Nvidia GK210 lanseras med Tesla K80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Så här mycket låter en Delta fläkt som är designad för att sitta i server chassin
https://www.youtube.com/watch?v=-BeTVOgVkAA

Så det du säger är att man borde kalla det för semi-passiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Kanske kan bli bra för folding@home?

Troligtvis. K40 funkar för folding@home, K80 kommer troligen stödjas framöver.

Roligast med K80 tycker jag är priset, det ser ut som det får ungefär samma pris som nuvarande K40, eller kanske tom lite billigare. AMD har bra kort till bra pris, skulle jag köpa beräkningskort för tex folding skulle jag antagligen välja AMD FirePro S9150 istället. Dock finns det ju inget val om man vill ha CUDA och K80 ser ju som sagt ut att få ett konkurrens-kraftigt pris.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Någon som är så gammal så de minns GlobalWin WBK38? Jag har fått lite lätt tinnitus och jag tror jag vet varför Var en 60 mm Delta på den. 6800 rpm!

Denna va? http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=624

På slot-1 tiden hade jag två Alpha PEP66, de hade jag högvarviga Sunon-fläktar (~5000 rpm) på. Den fläkten hade inte kullager som Delta ofta har, utan var glid-lagrad och skärdeihop efter ett tag. Hade dem på slot1-till-370 adaptrar
Slot-1 Tekram moderkort, RIP.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Denna va? http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=624

På slot-1 tiden hade jag två Alpha PEP66, de hade jag högvarviga Sunon-fläktar (~5000 rpm) på. Den fläkten hade inte kullager som Delta ofta har, utan var glid-lagrad och skärdeihop efter ett tag. Hade dem på slot1-till-370 adaptrar
Slot-1 Tekram moderkort, RIP.

Oh jävlar vilken Flashback
nån mer som körde Thermalright SLK800 med mångo delta fläkt?? satan va det lät polarna ville typ kasta utmig från LANen när man drog på fullt good old days "suck"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pholostan:

Denna va? http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=624

På slot-1 tiden hade jag två Alpha PEP66, de hade jag högvarviga Sunon-fläktar (~5000 rpm) på. Den fläkten hade inte kullager som Delta ofta har, utan var glid-lagrad och skärdeihop efter ett tag. Hade dem på slot1-till-370 adaptrar
Slot-1 Tekram moderkort, RIP.

Tycker att det är fint att de klassar en 7 cm hög kylare som stor och att vissa kommer ha problem med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äsch, dubbla GK210 för att komma upp i drygt samma DP-prestanda som en simpel Hawaii fixar på mycket mindre storlek på kärnan, till lägre total effekt dessutom.

Nä, jag vet att DP-prestanda inte är allt. Men mest en pik till de som tror att Hawaii inte har meriter. Ofta är det balanseringar och kompromisser bortom spelvärlden som ligger bakom vissa beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ah en sån Delta ja. De är rätt sköna prestandamässigt, men för öronen vill man ha hörselskydd när man är i en serverhall med rack fulla med såna (~5000 rpm). Men som sagt skön prestanda. ~35 mm/H2O i statiskt tryck tex. Det är inte så illa, du behöver tio-femton stycken Gentle Typhoon AP-1850 för att komma i närheten

Delta fläktar är trevliga, har några stycken som ligger och skräpar
Perfekt när man vill göra rent burken från damm, bara att koppla in så blåser allt bort

Skrivet av BlackBird:

Någon som är så gammal så de minns GlobalWin WBK38? Jag har fått lite lätt tinnitus och jag tror jag vet varför Var en 60 mm Delta på den. 6800 rpm!

Dem låter sjukt mycket. Nostalig på hög nivå!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Det kallar jag extremt dålig prestanda per dollar, jag hade gissat på mycket högre värden, vet inte riktigt vad xeon phi ligger på nu och om du bygger ett beräkning kluster kan du hitta mycket billigare lösningar, ser inte helt klart var kundkretsen för dessa kort är vi har ju redan quadro och firepro och skall du få maximal prestanda per dollar är geforce och radeon bättre val både när det kommer till krypteri och simulation men jag gissar att man får betala 10x för premium hardware med bästa stabilitet och utvalda kretsar men hade väl hoppats på mera rå styrka.

Nåja, det beror på hur det används. T.ex. Abaqus kräver bara ett extra "token" för en GPU, alltså samma licenskostnad som för en extra CPU-kärna. Jag vet inte om Abaqus ens har stöd för Xeon Phi, men om det krävs ett token per kärna så skulle det bli löjligt dyrt. För beäkningsdatorer är ofta licenskostnader och energi dyrare än inköpspriset. Se tex reklammaterialet: http://www.3ds.com/fileadmin/PRODUCTS/SIMULIA/PDF/Abaqus_Solu...

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

Nåja, det beror på hur det används. T.ex. Abaqus kräver bara ett extra "token" för en GPU, alltså samma licenskostnad som för en extra CPU-kärna. Jag vet inte om Abaqus ens har stöd för Xeon Phi, men om det krävs ett token per kärna så skulle det bli löjligt dyrt. För beäkningsdatorer är ofta licenskostnader och energi dyrare än inköpspriset. Se tex reklammaterialet: http://www.3ds.com/fileadmin/PRODUCTS/SIMULIA/PDF/Abaqus_Solu...

Jo kanske men det beror väl på vilka krav man har gällande prestanda vs stabilitet och latens, jag läste om någon som byggt ett beräknings kluster med lego och rasberry pi.